x

Misbruik melden

Bedankt dat je Tallsay wilt helpen door schendingen van onze regels en richtlijnen te melden.

Wil je een inbreuk op jouw auteursrecht of intellectuele eigendom melden? Gebruik dan a.u.b. het formulier Inbreuk auteursrecht / intellectuele eigendom

Welke vorm van misbruik wil je melden?




Annuleren

Het 'heilige' Vaticaan:

Door Candice gepubliceerd in Samenleving

Het ‘heilige’ Vaticaan:
749679d3c0e866098786ddd808ef240d_medium.

Nee ik plaats geen foto van het Vaticaan, want van mij mogen ze het vanaf morgen compleet beginnen af te breken. Had allang gemoeten naar mijn mening, want hoe weinig ik ook weet van de Bijbel (hoef er ook niks van te weten), ik weet dat Jezus arm was en opkwam voor de armen en dat er nergens in dat boek geschreven staat dat het noodzakelijk is om belachelijke grote kerken te bouwen. U zult het vast niet met me eens zijn en dat vind ik totaal niet erg, maar van mij mogen ze gewoon alle pompeuze kerkjes, synagogen, moskeeën en tempels volledig afbreken.

Stop met bouwen aan die kerk in Barcelona en breek die kerk in Keulen en Parijs af en breek ook al die pompeuze kerken in Engeland en in elk ander land af en begin met het Vaticaan. Breek gewoon alle veel te dure, veel te grote, veel te pompeuze religieuze zooi af!

Maar mensen moeten toch ergens hun geloof kunnen belijden? Klopt, maar dat kan heel best in gewone kleine gebouwtjes met een simpel orgel, simpel interieurtje en zonder al die poespas. Zou God, Allah, Boeddha en noem alles maar op minder van Hun mensen houden als die het geloof zouden belijden in een klein schuurtje? Vast niet.

00ea612cbc2e331d56d501e461bae1c5_medium.

Ik heb hier op Tallsa,y en voorheen op Plazilla, wel zoveel artikelen voorbij zien komen van mensen die dus niet eens echt gelovig zijn, maar die overal waar ze kwamen kerken hebben bezocht en er tig foto’s van hebben gemaakt. En er vol passie en kwalitatief uitstekend over schreven. En dat is ieders goed recht, maar ik kan echt totaal niet snappen waarom je zulke gebouwen zou bezoeken en fotograferen als je niet eens gelovig bent.

Ooit zouden we met school naar Aken gaan en eerst stoppen in Meerssen om er een basiliek te bezoeken. Op mijn vraag of ik verplicht was om mee te gaan en of ik eventueel in de bus mocht blijven wachten en dan in Aken  mijn eigen gang kon gaan was het antwoord dat het verplicht was en dat ook de rondleiding in Aken verplicht was en dat er in Aken 30 minuten voor jezelf was. Ik gaf toen maar aan dat ik niet mee zou gaan en kreeg te horen dat ik dan een aantekening zou krijgen wegens ongeoorloofde absentie. Haalde mijn schouders op en vond het best, zelfs toen mij verteld werd dat ik me dan die dag gewoon ‘s ochtends vroeg op school moest melden bij de conciërge en dat die mij vast wel de hele dag aan het werk zou kunnen houden. Meen dat het best goed weer was en ik heb de hele dag heel erg rustig aan de struiken bij de school rotzooi vrij gemaakt en het schoolplein lopen aanvegen.

Mij krijg je echt zelfs niet onder dwang van een pistool of van een guillotine in een religieus gebouwtje. Heb er niks mee en ik wil er niks mee hebben en kan gewoon niet snappen waar die passie om zulke kerkjes en dergelijke te bezoeken en te fotograferen vandaan komt als je totaal niet gelovig bent. Ben je dat wel, dan kan ik het me voorstellen ….. dan bezoek je iets van je religie, maar zelfs dan snap ik het ergens nog steeds niet, want je doet dan als gelovige zijnde iets – waarvan je met zekerheid kunt zeggen – dat Jezus het niet goed zou keuren, want Jezus zou toch echt nooit zulke geldverslindende gebouwen als zinvol en goed beschouwen. Jezus zou (weet ik vrij zeker) kiezen voor een houten hutje op de hei, of voor een kale grot in het Geuldal, of voor een zelfgemaakt boshutje in de Kaapse Bossen.

En tot zover dit gedeelte en nu dan over het Vaticaan wat heel rijk is, maar wat dat geld niet gebruikt om de armoede en honger in de Wereld te bestrijden … ze zouden er dus wel zoveel mee kunnen doen en wat meer in de lijn van hun grote – zich voor hen opgeofferde – ‘idool’ zou liggen.

Het ‘heilige’ Vaticaan:

85cb16dec1e1b1fe737a3d8ece88e485_medium.

Als ik het heb over zo’n 5000 ziekenhuizen, 9000 scholen, tienduizenden hotels en kerken et cetera en over in totaal 115.000 panden (alleen dus al in Italie), het heb over 1.100.000.000 vierkante meter ter waarde van €1.200.000.000.000 euro dan lijkt het of ik het heb over een zeer winstgevend en ook erg machtig vastgoedbedrijf. En dat klopt, daar heb ik het ook over. Dat vastgoedbedrijf is namelijk het Vaticaan. En dit vastgoedbedrijf bezit ook nog panden op de duurste locaties van London, Parijs, Zürich en New York. Neem het gebouw op de foto. Het Bulgari hotel in New Bond Street, London. Dat is één van de duurste winkelstraten van London en dat pand is ook eigendom van het Vaticaan.

Onlangs werd bekend dat de kerk in Engeland over een geheim vastgoedimperium beschikt van ten minste 500 miljoen pond. En het Vaticaan – u weet wel wat ooit ontstaan is uit het Christelijk geloof van die bewust zo arme man die zijn leven beëindigd zag aan een kruis – gebruikt belastingtrucjes om te voorkomen dat dit bezit bekend wordt … want dan moet je er dus belasting over gaan betalen. Volgens de officiële lezing van het Vaticaan is het geld van de Italiaanse overheid.

Dat het in 1929 door Mussolini is overhandigd wordt als toeval beschouwd omdat de Heilige Stoel en de Italiaanse overheid al 50 jaar over gelden onderhandelden.

Het is inmiddels al meer dan tien jaar geleden dat het Vaticaan voor het laatst een officieel rapport over alle vastgoed bezittingen van de Rooms Katholieke kerk publiceerde. Destijds genereerde al hun onroerend goed activiteiten een inkomen van 81.900.000.000 euro. Na aftrek van alles leverde het een jaarlijks rendement op van 30.000.000.000 euro.

En het Vaticaan bezit naast al dat vastgoed ook nog heel veel land, wat niet in de stukken vermeld wordt en het belegd graag in staatsobligaties en is eigenaar van een mediabedrijf.

80efeaad1cd43802626187dd17879ba3_medium.

Ik heb niks tegen vastgoedbedrijven (al kan ik sommige wel schieten) en heb helemaal niks tegen erg veel geld maken en van veel geld nog veel meer geld maken. Ik doe dat zelf ook … maar dat de Kerk zich op alle mogelijke manieren loopt te verrijken en in de duurste van de duurste gebouwtjes moet zitten, dat vind ik echter niet kloppen bij de woorden van die man die zijn leven gaf (volgens de Bijbel) voor alle mensen. Die man streefde echt geen geldelijk succes na en ik vond één verhaal over Hem.

Jezus ging in de tempel bij de geldkist zitten.

Hij keek hoe de mensen geld in de kist deden. Veel rijke mensen gaven veel geld. Er kwam ook een arme weduwe. Zij deed twee muntjes in de geldkist. Die waren bijna niets waard. Toen riep Jezus zijn leerlingen bij zich en zei: ‘Luister goed naar mijn woorden: Die arme vrouw heeft het meest gegeven van allemaal. Want de anderen gaven een deel van het geld dat ze over hadden. Maar die vrouw gaf geld dat ze niet kon missen. Ze gaf al het geld dat ze had, alles waarvan ze moest leven.’

Overigens wist Jezus niet of dat het laatste geld van die vrouw was, maar dat terzijde!

En dat was deel van het levensmotto van Jezus … de (aan)stichter van het Christendom, de Katholieke Kerk, het Protestantse geloof, van het orthodox geloof, het streng gereformeerde geneuzel en van alle door Zijn leven ontstane religieuze clubjes. Maar waar is dat dan terug te vinden bij de 'leiders' van de Kerk? Waarom moet het Vaticaan ontzettend groot, pompeus en duur zijn? Simpel om op die manier hun volgelingen te intimideren en te imponeren.

Zoals een, eenvoudige, kantoorklerk ieder ochtend in zijn Ford Fiesta vanaf zijn rijtjeswoning naar zijn werk gaat en iedere dag de immense villa van zijn directeur met groot zwembad in de tuin en tennisbaan achter het huis en de Jaquar, de Masserati en de Mercedes op de drie opritten passeert en er vol bewondering naar kijkt …. en zich daardoor zeer laat intimideren, zo laten gelovigen zich continu intimideren en imponeren door die kolossale, pompeuze, dure religieuze gebouwen terwijl de woorden van Hij die ze aanbidden echt niet meer imponerend of liefdevoller overkomen. Jezus zou zich schamen voor het verkwisten van zoveel geld wat op een veel nobelere wijze besteed had kunnen worden!

Breek ze af en nee niet met geweld, maar gewoon verlos ons van al die religieuze opsmuk en laat alle gelovigen hun liefde voor Hen waar ze in geloven, in alle liefde belijden … maar dan heel gewoon.

En om in stijl te eindigen: 

"Amen!"

0ef0bd86a84b1ffe8518e1c1de950c19_medium.

*Candice*

 

23/08/2020 15:11

Reacties (6) 

1
24/08/2020 10:36
Je hebt helemaal gelijk, er is nog nooit zoveel gemoord als in de naam van God (of hoe je hem dan ook noemt). Ik ben katholiek opgevoed, inmiddels wel uitgeschreven, en mijn vader was streng in de leer. Dat zit toch nog een beetje in me, helaas. Niet dat ik het er mee eens ben, van mij mogen ze alles verkopen en daarmee de honger in de wereld bestrijden. Maar ik vind het nog steeds fascinerend hoe een clubje oude mannen vanuit het Vaticaan zoveel macht kan uitoefenen.
24/08/2020 11:56
Dat moorden gaat het mij niet om.

Ze mogen het allemaal afbreken en gebruik het geld goed, niet om de armoede te bestrijden, die los je niet op door geld te geven.

Het Vaticaan, maar ook de islam, het boeddhisme en ook in het Jodendom ... overal zijn het oude mannen die de baas zijn.
1
23/08/2020 16:56
Ik zie het allemaal als een stuk cultuurgeschiedenis - net als de tempels in Angkor Wat, de Borobodur, de piramiden, de Acropolis en Stonehenge. Met de kerk, het Vaticaan en de paus heb ik ook helemaal niets: dat is gewoon een poppenkast.
Zolang ze hun geld alleen maar gebruiken om dat cultuurgoed in stand te houden vind ik het allemaal prima, maar als ze dat zouden gebruiken om aan 'de armen' te geven zou dat de grootste kapitaalvernietiging aller tijden zijn.
In tegenstelling tot jou vind ik elke cent die aan 'de armen' besteed wordt weggegooid geld. Het enige wat je ermee berei...
1
23/08/2020 18:17
Het gaat mij niet zozeer om dat geld, van mij mogen ze alles wat met het geloof - elk geloof - afschaffen, maar ze verloochenen in feite waar Jezus voor stond.

Alles aan de armen geven hoeft niet van mij, maar je zou het geld op zoveel betere manieren kunnen gebruiken dan voor dure nieuwe gebouwen en dure wandschilderingen et cetera. Dat geld kun je op heel wat betere manieren gebruiken en niet alleen om de armoede te bestrijden, want armoede bestrijd je niet door armen geld te geven. Daar los je niks mee op. Maar scholing voor ieder kind, inzetten voor voor mijn part behoud van n...
2
23/08/2020 15:40
Als atheïst kan ik in veel van je standpunten inkomen, doch ik zie het eerder als geschiedenis, het heeft de religie al lang overstegen en voor Italië is het natuurlijk folklore geworden.
1
23/08/2020 16:09
Jawel maar het is overal ter wereld. Overal staan die gruwelijk grote, dure en pompeuze en (naar mijn mening) lelijke gebouwen.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert