Ben ik nou gek, of is de rest van de wereld gestoord?

Door Zevenblad gepubliceerd in Huis en tuin

Ze zeggen weleens: als je denkt dat je zelf normaal bent en de rest van de wereld is gek, wordt het tijd om met spoed een psychiater op te zoeken.

Behalve dan dat ik op dat gebied niet geheel onbekend ben - al houd ik de laatste ontwikkelingen niet meer serieus bij - heb ik hoe langer hoe meer de indruk dat wij ons met behulp van een tot dusver onbekende virusvariatie meer dan nodig op de kast laten jagen. Nee, ik ontken het gevaar allerminst. Net als in 2001 met Sars (en enkele jaren later Mers) zullen er wel wat meer mensen sneuvelen dan in 'gewone jaren' . Mensen zijn dichter bij elkaar gaan wonen, er wordt veel meer gereisd dan 20 jaar geleden (door spotgoedkope vluchten) en wij hebben, dankzij de vooruitgang van de medische wetenschap, steeds meer wat je noemt 'kwetsbare bejaarden' die een groot deel van onze zorgcapaciteit in beslag nemen. Dat de nood onder deze omstandigheden groot is begrijp ik best. Ook dat wij niet iedereen kunnen redden, met de beschikbare capaciteit aan IC-bedden en deskundig personeel. Dan vallen er doden natuurlijk: in Italië tot dusver 6.820 en in Spanje 2.800.

Maar zijn dat nu echt allemaal corona-slachtoffers? Waar, waar in hemelsnaam blijven de jaarlijkse influenza-doden waar niemand zich tot dusver druk over gemaakt heeft? Waar niemand aan een lockdown gedacht heeft en waar niemand op het idee gekomen is om er een hele economie voor af te breken? Laat staan dat er miljarden tegenaan gegooid worden om een paar duizend 'kwetsbare ouderen' te redden? Of heeft de kudde zich gewoon over een klif laten jagen, bevangen door een wereldwijde hysterie, met de WHO als belhamel voorop?

Even pas op de plaats: Hier een overzicht van de Nederlandse Influenza-doden in de laatste tien jaar. Let wel: dit is alleen de zogenaamde 'oversterfte' - dat wil zeggen het aantal doden dat door de griep bovenop de gewone jaarlijkse sterftecijfers komt:

be305fffc58156c3b083716058237026_medium.

Elk jaar vielen er in ons landje honderden, en in de laatste 5 jaar zelfs duizenden doden per jaar ten prooi aan de diverse griepvirussen, met een uitschieter naar 9.400  in het seizoen 2017/2018. En dat ondanks massale inëntingen.

Geen hysterie, geen ophokplicht met boetes, geen tekort aan mondkapjes en beademingsapparatuur. Geen  tekort aan artsen en verplegend personeel, geen pandemie. De meesten onder ons hebben dat niet eens meegekregen, laat staan dat de nationale pers er een punt van gemaakt heeft. En onze politiek is er kennelijk niet van onder de indruk geweest.

In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht (Reukers et al., 2019). Het is waarschijnlijk dat deze 'oversterfte' samenhangt met de griep. Deze oversterfte is een stuk lager dan in 2017/2018, toen de hoogste oversterfte sinds de start van de monitoring (in 2009) is waargenomen. Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie (Teirlinck et al., 2014).

Ruim 1.200 sterfgevallen door influenza in 2018

In 2018 zijn volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 1.207 mensen (513 mannen en 694 vrouwen) overleden met influenza als onderliggende doodsoorzaak (ICD-10-codes J09-J11). Veruit het grootste deel van deze sterfgevallen (96%) betrof mensen boven de 60 jaar. Deze cijfers geven echter een onderschatting, omdat influenza niet altijd wordt gemeld als onderliggende doodsoorzaak. Modelberekeningen schatten een gemiddeld aantal sterfgevallen door influenza van bijna 2.000 per jaar in de periode 1999-2010 (Wijngaard et al., 2012; van Asten et al., 2012).

https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/influenza/cijfers-context/sterftenode-sterfte-als-gevolg-van-influenza.

Ik heb de cijfers niet voor elk land opgezocht, maar toevallig vond ik een vergelijking van de cijfers in het Verenigd Koninkrijk:

d2a3044e26e789d44e8205a9563a106f_medium.

Ach ja. Zucht....op dit moment hebben ze  in totaal 423 doden. Zelfs Boris heeft zich nu op de kast laten jagen.

Denk hier eens goed over na.

Nee, ik ben geens mens die in komplotten gelooft. Dat is ook helemaal niet nodig. Het is weer eens die verdomde kuddedrift die hele scharen van mensen achter een stel onheilsprofeten laat aanrennen. Alleen heb ik op zo grote schaal tot dusver nog niet meegemaakt, dat zelfs normaal gesproken nuchtere politici op hol geslagen zijn. Ze moeten wel, want anders worden ze voor moordenaars uitgemaakt.

Dit virus is net zoiets als SARS - ook uit de corona-familie - en zal in het ergste geval wat extra slachtoffers vragen - maar voordat wij aan de 9.400 doden zijn die wij in het seizoen 2017/2018 gehad hebben zal nog heel wat water door de Schelde vloeien.

Wees maar niet bang: ik blijf gewoon thuis. Ik zal niemand besmetten en ook geen boete oplopen. Ik voer de katten, de vossen, de marters en de vogels en slaap veel. Af en toe maak ik een rondje door de tuin.

Ik zie voor het eerst dat twee vossendames ruzie maken om de kippenpoten: ze zullen toch niet allebei jongen hebben? Fokje hamstert weer, en ze wordt boos als Einstein ook wat meenemen wil. Hieronder: Fokje en Einstein. Met nog iemand achter in de bosjes:

1930fb082df06b226080b19c03166ff5_medium.ad90a58628d3adbda2abfc5d9477ce36_medium.

055cda3015ab0de16ffb25a4d3d9f011_medium.3b50f0cad9cdc221b488d398f9c0f03d_medium.1c315ef1f145e69221cac3b25c67d834_medium.

Fokje wint het van Einstein...met de bek vol...en Einstein mag de restjes hebben.

9d3b1081b8b318ee23408cbf25cc8e79_medium.

En de marter blijft maar dansen...

f077dc36cd45118424e0b689f11a7524_medium.

5b6c897dd3c23ca7e36267b0e40f615c_medium.

Ik wens jullie allemaal gezonde, gezellige Paasdagen...ophokken kan best leuk zijn. Je moet er alleen het beste van weten te maken.

In elk geval heb ik nog genoeg eieren voor mijn gasten:

ac35367fd9670e8daa6395bef5d4dd5b_medium.

 

Reacties (16) 

1
30/03/2020 18:34
We staan nog aan het begin van alle ellende, corona is ernstiger dan griep.. De tijd zal het leren, en dat kan zomaar pas over 1,5 jaar zijn dat we meer weten hoe het zit. Lieve foto's! Leuk om te zien.
1
28/03/2020 10:35
In het begin zei de huisarts dat het niet meer is dan een gewone griep en alleen ouderen en zwakkeren treft. Maar nu ben ik hier ook niet meer zeker van. Ik denk de manier waarop je longen het ademen niet meer aankunnen, is zo beangstigend en de besmettingsgraad is vele malen hoger dan griep. Ik denk dat deze factoren zorgen voor wereldwijde maatregelen en maar goed ook. Ik vind het wel super dat je de cijfers enzo aanhaalt want deze zijn inderdaad zeker niet verwaarloosbaar. Goed geschreven en wat schattig je nachtelijke bezoekertjes !
1
28/03/2020 11:43
Dank je.
Wat ik zo vreemd vind is dat nog nooit iemand zich om al die duizenden griepslachtoffers druk gemaakt heeft, en nu lijkt het wel alsof de wereld vergaat.
Nee, de wereld, en daarmee bedoel ik de natuur, haalt eerder opgelucht adem. Kijk bijvoorbeeld maar naar de terugloop van de luchtvervuiling. De wilde dieren kunnen dit voorjaar ongestoorder dan anders hun jongen groot brengen, nu de natuurgebieden niet overlopen van recreanten.
Bovendien is de wereld toch zwaar overbevolkt. Daar kunnen we best wat van missen, zonder dat onze beschaving instort. In tegendeel: heel ...
28/03/2020 16:09
Ik loop nou al een paar dagen met een idee voor een artikel rond, waarin de dieren met elkaar aan het praten zijn over wat er aan de hand is met die rare tweebenigen die niet meer massaal alles verstoren en vervuilen, maar ik loop steeds vast, ;-)
1
25/03/2020 23:34
Laat ik je nou vertellen dat wij het daar vanavond over gehad hebben over de influenza doden in het verleden waar je niemand over hoort.
1
25/03/2020 13:30
Oh het is bijna Pasen, dat wist ik niet. Hou dat ook allemaal niet bij. Is het dit weekend al Pasen?

Ik doe ook nooit aan plotjestheorietjes, moet er altijd om lachen. Je hebt gelijk als je het zo bekijkt, maar ik denk dat de aantallen sterfgevallen nu wel eens drastisch hoger kunnen gaan worden dan die bij een griepepidemie en dit is echt mondiaal en de kans op besmet te raken met dodelijke afloop is volgens mij groter. Maar dat is voor mij allemaal biologie en dan is het duidelijk dat ik het toch niet snap.

Ik blijf vandaag en morgen binnen omdat ik lichte keelpij...
1
25/03/2020 16:32
Nee, Pasen is op 12 en 13 april, dat zijn dus nog bijna drie weken. Tot dan blijf ik in elk geval binnen.
Ik zet één en ander alleen maar in verhouding met elkaar. 9.400 (vooral bejaarde) doden in 2017/18 en geen hond die er notitie van nam, en nu zitten wij vandaag op 356 Corona-doden in totaal: een fractie van wat een Influenza-epidemie kan doen - en heel Europa is in rep en roer. De bevolkingsgroep die het treft is grotendeels dezelfde: oude mensen met een zwakke gezondheid.

Ik zie het verschil niet zo, eerlijk gezegd, in elk geval geen wezenlijk verschil dat zo rigou...
1
25/03/2020 16:54
Oh dan pas.

Ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat het erg is, maar dat is een gewone griep ook en deze is mondiaal en ik ken al die andere getallen niet.

Je kan gelijk hebben, maar wat was het alternatief? Geen maatregelen met het risico dat het wel erger blijkt te zijn ... en dan waren we met alles te laat geweest.

Oh ja gelukkig gaan mensen nog steeds dood ... zou vreselijk zijn als ze ineens niet meer zouden sterven.

Met dat laatste ben ik het uiteraard helemaal eens.
1
25/03/2020 19:49
"In het aantal besmettingen voert China de lijst aan met 81.661 geregistreerde gevallen. In Spanje zijn dat er 47.610. Wat opvalt is dat het aantal besmettingen in China veel hoger ligt dan in Spanje, terwijl in dat laatste land veel meer mensen zijn overleden na een coronabesmetting." Bron: NOS.

Verbaast mij niets. In China worden veel minder ziekelijke ouderen met kunst- en vliegwerk in leven gehouden - dan is de ergste risicogroep een heel stuk kleiner. Maar ik denk ook dat ze in China lang niet alle doden op Corona getest hebben, en zeker niet de ouderen die al behoorlijk zie...
25/03/2020 20:09
Dat laatste zou me niets verbazen.
1
25/03/2020 08:56
Oei ruzie onder de diertjes, dat zal ook bij de mens eerdaags zo zijn, op elkaars lip zitten, is ook niet zo gezond. Maar ja wat moet je nog geloven?
2
25/03/2020 09:29
Wat je nog moet geloven?
Ik weet in elk geval dat veel mensen op dit moment enorme bedragen op de beurzen verliezen, en dat sommige anderen er zwaar aan verdienen. Ik hoop dan maar dat onze pensioenfondsen wijs genoeg geweest zijn om van de dalingen te profiteren.
Voor de rest: ik begrijp nog steeds niet waar deze wereldwijde paniek vandaan komt, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik weet wél dat over een paar maanden heel wat (zich nu gretig profilerende) hysterici zich flink achter de oren zullen krabben...
Voor onze planeet zijn die paar duizend extra doden in elk geval een...
1
25/03/2020 10:02
ja, dat is duidelijk, aan de overbevolking is dan wel weer iets gedaan.
1
26/03/2020 12:17
Die paar duizend ... een minuscuul klein druppeltje op de gloeiende plaat.
1
26/03/2020 12:58
Ja, want de rest plant zich ondertussen ongestoord voort...
Ze verwachten zelfs een geboortegolf, als het huisarrest niet snel wordt opgeheven.
Maar ja, als zo'n vent zich verveelt....
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert