De Turkije deal ... en het falen van de EU:

Door Candice gepubliceerd in Discussiecorner

De Turkije deal … en het falen van de EU:

3e50496caa2ca4fc1b3066fed29dc184_medium.
Toen deze deal gesloten werd, was ik op zich best wel positief over deze deal en er waren toen (hier) de nodige personen die me niet letterlijk, maar min of meer wel figuurlijk afschilderden als dit:

6ae67528b5cff62f0b95a3f9e293a397_medium.

Ergens hadden ze gelijk, want ik was een keertje behoorlijk naief, maar wat destijds voor mij telde en waar ik dus nog altijd achter blijf staan is dat deze deal zou zorgen voor een einde aan verdrinkingen. En de deal heeft daar destijds behoorlijk voor gezorgd. Daar mag u van vinden wat u wilt. De ene zal daar anders in staan dan de ander en daar is niks mis mee …. ik ben tegen de massale instroom, maar ook tegen massale verdrinkingen (ook als het om moslims gaat) en die deal maakte daar een (voorlopig) einde aan.

En deze deal leverde Turkije heel veel geld op, Maar laten we even kijken naar regel 1 en 2, want dat zijn best wel rare afspraken:

1. Alle vluchtelingen die via Turkije illegaal de Europese Unie zijn ingekomen, worden teruggestuurd naar Turkije op kosten van de Europese Unie.

Dit zijn/waren dus extra kosten voor de EU (voor ons allemaal), de ‘vluchtelingen’ worden alleen teruggestuurd, maar verder zonder enige minimale boete voor het illegaal betreden van de EU.

2. Voor elke Syriër die wordt teruggestuurd naar Turkije neemt de Europese Unie een andere Syriër uit Turkije op.

Ik kan heel goed rekenen, is dus een echte hobby van mij …. en 1-1+1=1. We sturen Yasser terug naar Turkije en daardoor is de EU één vluchteling kwijt … maar in ruil nemen we Khalid op en zijn dan dus in totaal echt niets opgeschoten. We sturen dus een boot met 500 Syriërs vanaf Samos naar Kusadasi en daar aangekomen zetten Turkse agenten 500 Syriërs op die boot die ze vervolgens van Kusadasi naar Samos, Lesbos of Athene of waar dan ook brengt. Kan aan mij liggen, maar … 15.000 – 500 = 14.500 + 500 = 15.000. Goed het worden er op papier niet meer ... maar dus ook niet minder!

Maar goed dat even over die twee regels.

De deal ‘werkte’ (Inderdaad tussen aanhalingstekens), maar nu wordt er gezegd dat er een totaal nieuwe deal met Turkije dient te worden gesloten, omdat Erdogan een paar duizend (de aantallen die genoemd worden door Erdogan en door de Grieken en Bulgaren verschillen gigantisch) ‘vluchtelingen’ naar de grens met Griekenland en Bulgarije heeft laten brengen en ze heeft uitgezwaaid. En deze ‘vluchtelingen’ bevinden zich nu in een niemandsland, want Griekenland en Bulgarije laten ze (en terecht) niet binnen. Toen ik destijds aangaf om welke reden ik me kon vinden in de deal, gaf ik ook aan dat de EU vanaf dat moment met Turkije in gesprek had moeten blijven om die deal solider te maken, zodat Turkije op den duur niet met eigen invullingen en aanpassingen of het eenzijdig opzeggen kon komen zonder dat het consequenties zou hebben. Ervoor te zorgen dat het een deal zou worden, die tevens zorgen zou dat een situatie zoals nu dus ontstaan op eilanden als een Lesbos niet voor zou kunnen gaan komen, doordat de ‘vluchtelingen’ in goede, humane en voorzien van alle noodzakelijke voorzieningen (zoals scholen) kampen in Turkije zouden blijven tot ze weer terug naar Syrië (of Afghanistan) konden keren. Nogmaals zo dacht ik destijds over die deal … en dat was dus puur mijn mening en meer niet. Heb dat destijds in een artikel verwerkt of uitgelegd onder een reactie, volgens mij het eerste, maar kan dat nergens meer terugvinden. Valt niet mee om meer dan 2000 artikelen na te zoeken en geen idee hoeveel duizend reacties.

Tegenstanders, diegenen die mij zeg maar als 'ezel' zagen ;-), noemden het al snel een deal wat wel eens voor chantage vanuit Turkije kon gaan zorgen, want Erdogan had dus daarmee (zeg maar) de EU in zijn ‘macht’. Dat klopte niet helemaal, maar goed, maar ondanks af en toe wat heftige strubbelingen, allen door Erdogan veroorzaakt, en ondanks een stuk of drie dreigementen de deal éénzijdig op te heffen … bleef de deal in stand. Althans … volgens mij, maar of al die tijd de deal serieus is nageleefd dat weten we eigenlijk geen van allen, want we hoorden er niks over, maar dat doet nu verder niet meer terzijde, want Erdogan heeft de deal nu wel éénzijdig opgezegd en meer niet. En dus heeft Turkije geen recht meer op nog eventueel te verkrijgen financiële compensaties/vergoedingen/steun. Dat lijkt me logisch.

De EU heeft zich (niet voor het eerst) veel te lankmoedig en besluiteloos opgesteld en heeft op die wijze meegeholpen aan de ontstane situatie van nu.

Heeft Erdogan gelijk met het van mening zijn dat de EU echt tekort is geschoten en Turkije veel meer had moeten helpen met de opvang van die meer dan drie miljoen ‘vluchtelingen?

Eigenlijk wel, want de EU heeft sinds die deal gewoon niks meer ondernomen om Turkije bij te staan. Enkel maar het nodige geld overgeboekt en het verder aan Turkije overgelaten wat te doen met die ‘vluchtelingen’.

Heeft Erdogan gelijk met zijn mening dat de NAVO Turkije te hulp hoort te komen en moet gaan inzetten op een no-fly zone boven het betwiste gebied in Syrië waar Turkije bijna rechtstreeks met Syrië in oorlog is geraakt?

Nee, want Turkije heeft daar feitelijk niks te zoeken. Ik begrijp heel best dat Turkije niet nog meer ‘vluchtelingen’ toe wenst te laten en dat ze het niet echt prettig vinden dat het aan hun grens zo’n ellende aan het worden is ….. en dat ze geen IS en ander terroristenspul binnen willen laten, maar ze hebben een heel groot leger en ook nog eens heel modern en dat leger hoort toch in staat te zijn om de grens met Syrië goed genoeg af te sluiten. Bovendien is het heel begrijpelijk dat de NAVO zo’n no-fly zone niet echt ziet zitten, want de kans op escalatie wordt daardoor alleen nog maar groter. NAVO jagers zouden dan in feite Russische jagers die binnen die no-fly zone zouden vliegen neer moeten halen ... mochten die daar met bommen gaan lopen gooien. Ik betwijfel of ook maar één land daar serieus beter van zou worden!

En nu is een zware top delegatie van de EU naar de Griekse en Bulgaarse grens toe om daar te zwaaien naar die duizenden ‘vluchtelingen’ in het niemandsland. Wat ze ermee denken te bereiken is mij dus een raadsel en zelf zullen ze dat ook niet weten, want het probleem los je niet op met er even te gaan staan kijken.

Hoe vervelend het ook is, de EU zal toch met Erdogan in gesprek moeten gaan om duidelijk te maken wat het niet onderhandelbare EU standpunt is, dat ze zich niet laten chanteren en dat hij verantwoordelijk is voor de erbarmelijke situatie van al die mensen. Niet dat Erdogan daarvan zal blozen, want hij behoort tot het ‘illustere’ groepje misbaksels die niks geven om mensenlevens. Erdogan, Poetin, Duterte, Assad, Rohani, Khameini, Kim Jong-un, Xi Jiping, Bin Salman en Abbas (volgens mij heb ik iedere leider die niet menselijk is wel genoemd).

Maar Erdogan heeft de EU wel heel hard nodig, want de economische toestand van Turkije is niet best en de EU is een hele belangrijke - de belangrijkste - handelspartner van Turkije en daarmee heb je gewoon een keihard onderhandelingspunt in handen! Maar ja, de EU en eens keihard zijn tegen Erdogan, kunnen we wel vergeten. Hetzelfde als wat voor Erdogan opgaat, gaat dus ook op voor Poetin en voor Assad … ook de Russische economie is een drama en de Syrische uiteraard en de EU kan zeker in het geval van de wederopbouw van Syrië een grote rol spelen … afhankelijk uiteraard van in hoeverre dat monster bereid is mee te werken.

Maar de EU faalt zoals het gewoon keer op keer faalt. Het wil een groot machtsblok zijn en wil meetellen in de Wereld als een machtsblok, maar haalt niet eens de kwalificatie tandeloze tijger, sterker nog zelfs de kwalificatie tandeloze Canny is een veel te sterke uitdrukking voor de zeer laffe, islamknuffelende, lankmoedige en pathetische houding van de EU.

En toch ben ik voor een EU, omdat het - mits het zou worden gebruikt als wat het hoort te zijn - een geweldig economisch blok is ... en omdat Nederland als 100% handels/exportland heel erg afhankelijk is van de EU, maar dat is een andere discussie die al vaker gevoerd is!

770e57fa7ffbdf3db1b3a1418844c9f4_medium.

*Candice*

03/03/2020 16:29

Reacties (15) 

1
05/03/2020 17:44
En niet te vergeten voor het herkomst land een welkome bron van inkomsten ga der maar vanuit dat een hele hoop richting thuisland gaat.
05/03/2020 17:56
Dat is bekend in het geval van Eritrea ... al waren dat destijds weer geen economische vluchtelingen.
1
05/03/2020 13:47
Politieke machtsspelletjes over de ruggen van de vluchtelingen maar los daarvan is het een giga groot probleem waar het einde nog niet van in zicht is want ik heb ergens gelezen dat de volgende stormloop de klimaatvluchtelingen worden. En Erdogan dat die een eigen uitleg had over het besteden van de gelden was voorspelbaar, dat de koek op is ook, dat het maar blijft komen ook. Wat ik me iedere keer weer afvraag is waarom de leiders van zo´n land niet ter verantwoording worden geroepen (heb het niet over Syrië) maar over de landen waar de veelal economische vluchtelingen vandaan komen.
1
05/03/2020 15:36
Met je eens, maar die leiders ter verantwoording roepen ... het zijn stuk voor stuk dictators of ander soort machthebbers die toch niet luisteren.
1
04/03/2020 19:27
Erdogan lijkt wel een dreinerig kind, ik vertrouw hem voor geen cent, onbetrouwbaarheid zal wel de aard van het beestje zijn
04/03/2020 19:41
Hij is ook niet te vertrouwen, maar het probleem is dat hij gelijk heeft over het feit dat de EU de gemaakte afspraken niet nagekomen is en dat valt de EU zeer aan te rekenen.
05/03/2020 08:39
De EU heeft wél betaald, maar heeft gecontroleerd waar dat geld voor gebruikt is, en dat zinde Erdo al vanaf het begin niet. Die zag dat als betaling voor het terughouden van vluchtelingen (waaronder heel wat Afghanen, Pakistanen, Afrikanen enz.) en dacht dat hij die miljarden verder naar eigen inzicht kon besteden. De EU wilde dat dat geld aan de opvang van de vluchtelingen besteed werd: scholen, huisvesting, ziekenhuizen etc.
Die uitruil van migranten was vanaf het begin al onzin: de EU heeft niemand teruggestuurd - die zitten allemaal nog in lopende procedures. Turkije heeft daarent...
1
05/03/2020 11:06
De EU heeft zich ook niet aan alle afspraken gehouden, maar Turkije nog veel minder en dat komt gewoon (denk ik) doordat ze snel snel een deal wilden en het daarbij lieten zonder te kijken of die deal houdbaar en ook goed na te leven zou vallen. En Erdogan was van het begin af aan uit op het geld van de EU, daarom moet de EU ook niet een zelfde soort deal met Tunesië en Algerije gaan sluiten, want dan krijg je hetzelfde.
1
04/03/2020 16:49
Eigenlijk is dit een machtsspelletje tussen Turkije en de EU, waar heel veel mensen door in onhumane situaties zitten. Te erg! Mooi geschreven, stukje voor stukje overwogen xxx
1
04/03/2020 19:04
Dat is het zeker, maar vooral van de kant van Erdogan en de EU is gewoon te lankmoedig geweest en heeft zich mogelijk niet aan de afspraken gehouden.

Merci.
1
05/03/2020 10:28
Klopt!! xxx
2
03/03/2020 18:50
Ja, jij was toen behoorlijk naïef...net als Merkel.
Ik heb nooit iets anders verwacht dan dat Erdo de EU daarmee zou gaan chanteren, als het hem zo uitkwam. Nu komt het hem uit - en hij dreigt nu miljoenen vluchtelingen onze kant op te sturen. Maar wat heeft de EU daar nu eigenlijk mee te maken?
Turkije hoort niet bij de EU, en de EU grenst niet aan Syrië. In wezen hebben wij daar niets mee te maken.
Dat hier zoveel stomkoppen rondlopen die de vluchtelingen binnen willen laten ligt aan die ellendige verdragen waar wij na de oorlog voor getekend hebben. En die drenkelingen? ...
2
03/03/2020 19:12
Ze worden ook niet gedwongen om in bootjes te stappen en dat die organisaties die ze oppikken medeschuldig zijn aan al die verdronken migranten ..... helemaal mee eens.

Erdogan kan willen wat hij wil ... het gaat hem niet lukken, maar de EU stelt hem ook in staat om zo te brullen door hem totaal niet hard aan te pakken.

Oh ... meen die film gezien te hebben ... heel lang geleden. En heb wel over de echte Lawrence gelezen.
Majoor of kolonel (weet ik niet meer precies) en voorstander van een Joodse staat ... dat weet ik nog wel.
2
03/03/2020 19:47
Die heeft toen de Turken van het Arabische schiereiland verdreven, uit Akaba, uit Jeruzalem en uit Damaskus - met behulp van een alliantie van Arabische stammen.
Helaas hebben de Bedouïnen er daarna weer een potje van gemaakt. Het enige wat er nog van over is is het Koninkrijk Saudi-Arabië, de rest ligt met elkaar overhoop.
Erdo is een narcistische megalomaan, die nu met Poetin, Assad en de EU overhoop ligt omdat hij zijn zin niet krijgt. De EU zou hem moeten mijden als de pest, maar de economische belangen van de multi's - die willen hun markten daar houden. Dus blijven ze met ...
2
03/03/2020 19:57
Dat heb ik net nog even nagelezen.

En dat terwijl hij de EU meer nodig heeft dan andersom, maar dan moet de EU zich eens hard durven opstellen en dat durven ze niet.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert