Zie ik het te Z/W

Door Willemijntje gepubliceerd in Film en entertainment

Sinds 1929 worden in de Verenigde Staten ieder jaar de Academy Awards oftewel de Oscars uitgereikt. Een ieder die iets met de filmwereld te maken heeft kijkt reikhalzend uit naar deze feestelijke gebeurtenis en hoop dat hij/zij aan het eind van de avond met 1 van de 24 'gouden' beeldjes het Dolby Theatre in Hollywood mag verlaten.

Al 91 Oscaruitreikingen, met jaarlijks prijzen in 24 categorieën (de 6 speciale categorieën tel ik even niet mee) maakt dat er tot op heden in totaal al 2.184 gouden beeldjes zijn uitgereikt.

Al ruim 2.100 gelukkige winnaars waarvan verreweg de meestal blank, want sinds de uitreiking van 1929 hebben tot op de dag van vandaag welgeteld slechts 44 zwarte mensen deze prestigieuze prijs in ontvangst mogen nemen.

Eerste zwarte prijswinnaars

Hattie McDaniel was de allereerste zwarte Amerikaan die een Oscar in ontvangst mocht nemen, zij won in 1939 de prijs voor beste vrouwelijk bijrol voor haar rol als Mammy in de film ‘Gone with the Wind’. Het duurt 50 jaar voor de prijs in deze categorie wederom gewonnen wordt door een zwarte actrice, pas in 1990 gaat Whoopi Goldberg met de Oscar aan de haal voor haar rol in ‘Ghost’.

De prijs voor beste mannelijke bijrol wordt pas voor het eerst in 1982 door een zwarte acteur gewonnen, het beeldje gaat dat jaar naar Louis Gossett Jr voor zijn rol als Sergeant Emil Foley in de film ‘An Officer and a Gentleman’.

De eerste zwarte acteur, die zich kon verheugen als winnaar; beste mannelijke hoofdrolspeler, is Sidney Poitier, zijn rol als Homer Smith in de film ‘Lilies of the Field’ leverde hem in 1963 die Oscar op.

Bij de zwarte actrices is het pas raak in 2001, wanneer Halle Berry voor haar rol als Leticia Musgrove in de film ‘Monster’s Ball’ huiswaarts kan keren met de titel beste vrouwelijke hoofdrolspeelster.

Zwartkijker

Dat de VS in het heden en verleden niet voldoende of gekwalificeerd zwart talent heeft/had om te nomineren voor deze prijsuitreiking zou kunnen verklaren waarom het aantal zwarte prijswinnaars zoveel verschilt met het blanke aantal. Maar zou het, zeker in het verleden, ook niet hebben gelegen aan het feit, dat de Afro-Amerikaan enkel stereotype bijrolletjes mochten vervullen, zoals Bill ‘Bojangles’ Robinson, die altijd huis- of stalknecht was in de films die hij samen met Shirley Temple maakten of omdat ze ver over de scheef gingen, zoals Sammy Davis Jr, die het in zijn hoofd haalden om in 1960 met een blanke vrouw te trouwen, iets wat toen nog in 31 van de 50 staten verboden was.

De zwarte prijswinnaars zijn de laatste jaren overigens wel ietsje gestegen; Morgan Freeman en Denzel Washington aan kop.

Een zwarte acteur die nooit écht in de schijnwerpers heeft gestaan en die ik graag een nominatie of de prijs voor beste mannelijke bijrol had gegund is Michael Clarke Duncan (may he rest in peace) voor zijn rol als de ter dood veroordeelden John Coffey in de film ‘The Green Mile’. Gewoon, omdat ik hem in die rol zo’n vriendelijke, grote reus vind, maar ja, dat is geen criterium voor een Oscar!

11/11/2019 23:17

Reacties (25) 

2
13/11/2019 19:28
Houden jullie er wel rekening mee dat het aandeel Afro-Americans in de V.S. (slechts) minder dan 13% is?
Latino's staan tegenwoordig op 17 %, een kleine 2 % is Native American en de rest (70%) is blank of van Aziatische afkomst.
Als je het allemaal in verhouding ziet wordt het meteen wat minder 'racistisch'.

https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_ethnicity_in_the_United_States

Dan is één zwarte president toch voorlopig wel genoeg? Verder heb je nog heel wat generaals:
https://www.blackpast.org/special-features/the-commanders-admirals-and-generals/...
1
13/11/2019 21:11
Dat wilde ik ook al aanhalen (dat van de zeg maar etnische samenstelling van de VS) ... maar het wilde me maar niet te binnen schieten tijdens het plaatsen van reacties. En dan ben je onderweg naar Utrecht of ergens anders heen (Nijmegen zoals vandaag) en dan weet je het weett ... om het bij thuiskomst weer te zijn vergeten.

Wat je zegt is ook zo en dat is ook hetzelfde als met het gezeik dat vrouwen veel te weinig topfuncties hebben, Dat komt ook doordat vrouwen eerder voor parttime werk kiezen.

Kwestie van alles in de juiste verhoudingen zien.
1
13/11/2019 23:19
Waar ik helemaal niet tegen kan is de hetze tegen de 'old white males' . Moet je eens zien wat de 'young white (of halfwhite) males' bij ons in de Tweede Kamer presteren.
Als je het land binnen de kortste keren in een chaos wilt veranderen moet je zorgen dat je de bestuurslagen bezet met 'young females' met een migratie-achtergrond. Ik ben Nurten Albayrak van het COA nog niet vergeten, en haar wederhelft ook niet.
1
14/11/2019 04:59
Ja die Albayrak en haar zuster.

Maar het is ook zo, de jonge generatie politici beloofd niet veel goeds.
2
14/11/2019 01:35
Ik vroeg me enkel af waarom er zo'n groot verschil zit tussen blanke en zwarte Oscarwinnaars. Gebrek aan voldoende of gekwalificeerd zwart acteertalen is - zoals je kunt lezen - mijn eerste gedachten en dat klopt dus als als ik de etnische samenstelling van de VS zie die je noemt. Niet de juiste persoon voor de rol zal ook meespelen, hoewel er ook (hoofd)rollen zijn waar huidskleur geen rol speelt en men gewoon een bij de rol passende acteur of actrice wil hebben en dan draait het om talent.

Dat de Afro-Amerikaan in andere takken zoals o.a. muziek, dans en sport beter uit de verf ...
1
13/11/2019 18:38
Ik ben niet zo op de hoogte van films en filmwereld. Ik ben echt GEEN filmkijker en -kenner.
Misschien ga ik eens raad vragen bij Rik, wél een filmliefhebber :-)
1
13/11/2019 10:17
ja, de green mile heb ik al tig keer gekeken geweldige film
1
12/11/2019 07:52
Met je eens: Michael Clarke Duncan heeft nooit de erkenning (in Oscars of andere hoofdprijzen) gekregen, die hij verdiende, eeuwig zonde. Maar ja, De V.S. in het algemeen en Hollywood in het bijzonder worden nog steeds geregeerd door en voor blanken; hoofdrollen, laat staan prijzen gaan jammer genoeg nog nauwelijks naar niet-blanken, zoals Afro-Amerikanen, Latino's of Aziatische Amerikanen.
12/11/2019 21:54
Is waar, zeker in de filmwereld.
2
Candice tegen Asmay
12/11/2019 22:08
Maar was wel het eerste blanke land met een donkere President en zover zijn alle andere beschaafde landen nog niet gekomen.
1
12/11/2019 22:34
Da's waar, zie ook bij ons nog geen zwarte minister-president in het verschiet.
1
13/11/2019 04:56
Wil maar zeggen en in de VS zijn er al diverse zwarten geweest die naast Obama hoge politieke functies hadden.

maar ook de Grammy's .... volgens mij gaan daar heel erg veel prijzen (en die zijn vergelijkbaar met de Oscars) naar zwarten. Beyoncé, Whitney, Michael Jackson, Prince, Tina Turner, Diana Ross, wat van die domme rappers en nog veel meer.
En als we kijken naar sporters ..... basketbal, atletiek, boksen, turnen, kunstschaatsen, honkbal ... heel erg veel succesvolle zwarten en ook erg veel Aziatische Amerikanen.
Dan blijft volgens mij alleen de filmwereld wat...
2
12/11/2019 05:03
Oh het kan, maar het komt denk ik ook doordat de filmwereld decennia lang gedomineerd werd door blanken. The Green mile ken ik van enkele stukjes op You Tube.
Heb eigenlijk niet echt een favoriete zwarte acteur/actrice. Kijk al zo lang geen films meer. Deze eeuw zal ik in totaal nog geen tien films hebben gezien en dat waren dan allemaal films van voor half jaren 90. Heb dat hele gedoe rond Potter, Lord of the dinges en wat er nog meer verscheen heerlijk aan mij voorbij laten gaan.
Zou eerlijk gezegd ook geen 10 bekende acteurs/actrices van nu weten te noemen.
Erin Brockovic...
1
12/11/2019 21:51
Hoe het komt weet ik niet, het grote verschil viel me gewoon op. Zelf kijk ik vrijwel geen films meer, heb er in het verleden voor mijn werk genoeg gekeken. Morgan Freeman is een hele goede acteur en Meryl Streep is toch wel één van mijn favoriete actrices, beiden zijn oude rotten in het vak.
12/11/2019 22:06
Die twee ken ik zeer zeker en Meryl daar ben ik fan van sinds Out of Africa.

Er is inderdaad een best groot verschil, dat valt niet te ontkennen.
2
12/11/2019 00:39
Ik denk dat je daar niet teveel achter moet zoeken: het is maar waar de grootste talenten liggen.
Tot de Beatles verschenen was de muziekscene stevig in handen van de Afro-Americans - daar kwam maar zelden een blanke aan te pas. De weinige blanke bandleaders ( Benny Goodman, Glenn Miller) konden het nauwelijks opnemen tegen het zwarte geweld van Louis Armstrong, Duke Ellington, Count Basie, Sidney Bechet en de hele New Orleans jazz scene - en dan heb ik het nog niet over de blues, de soul, de boogie (Fats Domino), de Motown bands en de Reggae. Daar gaf zwart Amerika de toon aan.
...
12/11/2019 04:56
Bijna helemaal met je eens ... maar je vergeet eventjes Elvis Presley die toch echt voor The Beatles groot werd, net zoals Buddy Holly of een Frank Sinatra en volgens mij waren er ook wel wat meer blanke zangeressen die het heel goed deden dan enkel Doris Day (meer een actrice).

Verder ben ik het wel met je eens.
1
12/11/2019 17:23
Ze noemden Elvis Presley destijds niet voor niks de "white nigger". Hij en Bill Haley aapten de 'black rock' na.
1
12/11/2019 17:27
Mee eens, maar hij was een blanke en Buddy ook en zangeressen ... ik vond Judy Garland toch ook wel een aardige zangeres.
En dan moeten ze het tegenwoordig doen met mensen die zich ook al zangeres noemen zoals Lady Gaga, P!nk, Katy Perry, Miley Cyrus, Miij hemel waar is de zang en melodie gebleven die vroeger bijna standaard was in muziek.
2
12/11/2019 21:30
Qua muziek heb je helemaal gelijk en ook op broadway deed/doet de Afro-Amerikaan het helemaal niet slecht en natuurlijk zijn er rollen die specifiek blank zijn net zoals je een stuk als Porgy & Bess niet door blanken kunt laten spelen. Vond het grote verschil gewoon erg opvallend.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert