Probleem FvD en Hugo de Jonge en D’66 maken Nederland onbestuurbaar:

Door Candice gepubliceerd in Candy politiek:

Probleem FvD en Hugo de Jonge en D’66 maken Nederland onbestuurbaar:

bd3278f4f8e69d41653778ae5e471572_medium.

Wie het (politieke) nieuws volgt – handig voor als je wilt weten waar je over praat – weet dat er fors een toekomstig probleem aan het ontstaan is. En dat toekomstige probleem kent drie flinke oorzaken en in twee gevallen vinden we die oorzaken in de huidige coalitie.

1. D’66 wil in januari al met een voorstel voor de Wet op voltooid leven naar de Kamer gaan. De afspraak, gemaakt met de VVD, het CDA en de CU was dat er eerst grondig onderzocht gedaan zou worden naar die ouderen die dus met die wens rondlopen om op die manier te kunnen kijken of die problemen op een andere manier kunnen worden opgelost. Vooral het CDA en de CU eisten dit ten tijde van de formatiebesprekingen (toen nog met Pechtold voor D’66), maar ook Mark Rutte zag er veel meer in om dus eerst zo’n grootschalig onderzoek te gaan houden. Maar nu wil D’66 er in januari al mee komen en daarmee ligt het op ramkoers met in ieder geval het CDA en de CU.

Het is bekend hoe ik over die wet denk. Ik ben er een groot voorstandster van, maar die wet gaat mij nog niet ver genoeg, want ik vind dat het niet alleen moet zijn vanaf oude leeftijd. Maar dat is enkel mijn mening (die ik toch even geef).

D’66 moet met iets komen om het verloren terrein terug te winnen en dat lukt ze niet met het klimaat. Die strijd hebben ze verloren van GL. Jetten heeft bij lange na niet de uitstraling van Jesse Klaver. Vind van Jesse wat je wilt, maar hij weet zichzelf goed te profileren en te verkopen en dat lukt Rob Jetten niet. Deze wet op voltooid leven is ook een heel belangrijk speerpunt van D’66, net als de wet op donorregistratie en elk ander levensvraagstuk. Maar D’66 graaft zijn eigen ondergang als ze nu met dit wetsvoorstel komen, want hoe belangrijk het ook is dat dat goed geregeld wordt, het is absoluut niet een wet die prioriteit heeft en mocht de coalitie hierdoor vallen (ik denk het niet, maar is mogelijk) dan gaat D’66 dat zeer zeker voelen … en bovendien liggen ze er daarna ook uit bij de VVD en het CDA.

2. Hugo de Jonge (nu vice-premier) van het CDA wil bij de eerstvolgende verkiezingen wel lijsttrekker voor het CDA zijn en heeft vast laten weten dat de kans dat het CDA met het FvD wil regeren dan geen optie is. En daarmee gooit hij keihard de deur dicht voor een rechtse coalitie van VVD, CDA, FvD en de PVV. Het was de enige rechtse optie die mogelijk haalbaar had kunnen zijn.

3. En oorzaak drie vinden we bij het FvD. Door het uiteenvallen van de Eerste Kamerfractie van het FvD van 12 naar 9, wordt het voor de VVD en het CDA minder en minder interessant om met het FvD te willen samenwerken, want VVD, CDA, FvD en de PVV hadden samen 38 zetels (dus precies de meerderheid) in de Eerste Kamer .…. en nu dus niet meer, En door die uitlatingen van Hugo de Jonge maakt het ook niets meer uit, want die optie is van de baan. Alhoewel je denk ik vrij zeker kan zijn dat die drie afgesplitste FvD leden in de 1e Kamer wel rechts genoeg zijn om coalitievoorstellen van een eventuele coalitie van VVD/CDA/FvD/PVV te steunen.

Wat is er dan nog wel mogelijk?

Heel simpel ... niks!

Over links is echt uitgesloten, hoe Klavertje ook brult. Alle linkse partijen samen en waartoe ik GL, SP, Pv/dA, Pv/dD, 50 Plus, D’66, CU en die Turken reken hebben in de huidige Eerste Kamer gewoon geen meerderheid en in geen enkele peiling halen ze in de Tweede Kamer een meerderheid. Nog even los van het feit dat de Pv/dA niet samen met Denk wil werken, iets wat dus ook opgaat voor D’66, GL en CU. Ook nog even los van het feit dat er D’66 na een val van de huidige coalitie niet meer bij de CU hoeft aan te kloppen. Over links gaat het dus gelukkig niet worden.

Over rechts gaat dus ook niet meer … was al moeilijk vanwege de PVV en hun Nexit geleuter.

Maar door het midden zal ook niet echt meer gaan, want de enige realistische coalitie was geweest een coalitie van VVD, CDA, D’66, Pv/dA en CU …. en dat kun je dus ook vergeten.

Gezien de samenstelling van de Eerste Kamer is een coalitie van drie partijen kansloos, geen enkele combi van drie partijen heeft er een meerderheid en dat gaat voor de Tweede Kamer dus ook op. Natuurlijk kan de coalitie ook dit probleem met D’66 rustig oplossen, maar dan nog zal D’66 na de volgende verkiezingen daar geen enkele compromis meer over willen sluiten.

Kortom: Nederland draait economisch als een tierelier (ook minder en minder armoede en de groep met de meeste armoede vinden we onder de Syrische vluchtelingen die tot besluit zijn gekomen, en wat te verwachten viel, dat Nederland een paradijs is vergeleken bij hun barbaarse thuisland), we blijven het echt goed doen in alle grafieken …. maar datgene wat zo belangrijk is voor een stabiel land, dat gaat dus niet goed en dat is heel zwak uitgedrukt. Een land dient geregeerd te worden, maar eventuele concrete coalities na de verkiezingen van woensdag 17 maart 2021 (of als het Kabinet valt ergens komend jaar) zijn er gewoon niet en dat mag je best een probleem noemen en ik weet ook wel dat de verkiezingen nog ver weg zijn normaal gesproken, maar de verhoudingen over links en rechts qua zetels die zijn redelijk stabiel. Links kent onderlinge veranderingen in aantal, rechts ook, maar kijkend naar de totale aantallen voor rechts en links veranderd er niets. Rechts kan wel bij links wat zetels roven, andersom niet. Links steunt migranten en het klimaatakkoord en daar kunnen de rechtse partijen van profiteren. Linkse stemmers die de asielinstroom onderhand ook zat beginnen te worden en de kosten van het klimaatakkood absurd vinden. Daar liggen voor de rechtse partijen (en met name voor de PVV bij de SP) kansen. 

PS ik drink geen koffie, lust ik niet en dus kunt u dit niet koffiedik kijken noemen.

3a08583b78773f9ac330337b45ebac02_medium.

*Candice*

07/11/2019 00:24

Reacties (7) 

1
08/11/2019 00:17
Je hebt gelijk met je inschatting. Het land raakt steeds verder verdeeld, langs verschillende lijnen. En Nederland is niet het enige land waar je dit ziet gebeuren. Rondom ons is het ook allemaal ellende: Duitsland, België, Frankrijk, Engeland...
De strijd gaat om klimaat, migratie, arm/rijk: de laatste is een oude controverse, de eerste twee zijn nieuw. Allemaal hebben ze iets weg van een religie - mensen geloven er heilig in. De felheid waarmee de verschillende groeperingen tegenover elkaar staan wordt ook nog eens versterkt door het internet. Pure hysterie en weinig nuchter verstand...
1
08/11/2019 06:20
Hier kan ik me dus helemaal in vinden en er is ook echt geen meerderheid te vinden om het systeem om te gooien naar een bijvoorbeeld Engels of Amerikaans systeem met twee tot drie grote fracties. Zelfs een poging van Halbe Zijlstra in 2015 om te regelen dat fractieverlaters hun zetel inleveren haalde geen meerderheid en een idee van een kiesdrempel gaat het ook niet halen .... want 'dit systeem met kansen voor iedereen die een partij begint is wel zo Nederlands' is wat dan gezegd wordt.

Mee eens, maar dat is een punt waar echt geen enkele partij zijn vingers aan durft te branden. ...
1
07/11/2019 22:05
Dit en ook nog de nodige protestacties en stakingen maken het er niet beter op.
07/11/2019 22:08
Nee dat zeker niet.
1
07/11/2019 10:59
Punt, lees dit wel...omdat je een (h)eerlijk mens bent! Visie klopt! maar heb de politiek eventjes losgelaten...politiek is eng en gevaarlijk...hier alles rond zien te krijgen xxx
1
07/11/2019 11:35
Vind het niet gevaarlijk en niet eng. Maar ik vind niet snel iets eng. Heb een beetje teveel dingen gezien die enger waren en gevaarlijker waren.
Ben dol op politiek en op het volgen ervan en het lezen van standpunten en noem alles maar op.

xxx
1
07/11/2019 12:37
Als ik jou dan volg, blijf ik op de hoogte ;) Kom nu niet verder dan het 8 uur journaal xx
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert