Een Europees leger:

Door Candice gepubliceerd in Europa

Een Europees leger:

2dd67e7c6060a67ce4ba852590fb26a1_medium.

Dit speelt al jarenlang en het zal nog jarenlang blijven spelen. En dat typeert dus precies waarom we het niet moeten doen. Als je als EU gewoon niet in staat bent om zulke zaken gewoon veel sneller te regelen dan hou ik mijn hart vast voor de besluitloosheid die zo’n door de EU geleid leger gaat vormen als – laten we zeggen – over zeg tien jaar (gesteld dat we dan zo’n legen hebben) Rusland de aanval zou openen op de Baltische Staten en Polen. Voor de EU leiding eindelijk akkoord is met het sturen van troepen om onze bondgenoten te helpen hebben of de Amerikanen het probleem voor ons opgelost of houden Poetins barbaren op de Coolsingel een grote parade! Ik geloof niet zo heel erg in een Europees leger … dat moge duidelijk zijn. En om even voor te borduren op waar ik mee kwam als voorbeeld. Stel dat het EU leger wel direct in actie zou komen ….. wordt dat dan een door de NAVO – met ook de VS en Canada – geleidde actie of heeft de EU dan de leiding? Was zomaar een vraag die in mij opkwam.

Een Europees leger:

6e1bc617d21460d84532df59e1be6276_medium.

Ik opende met zeggen dat dit al jarenlang speelt en dat is echt waar, want al in 1950 kwam Frankrijk met het idee om een Europees leger te vormen. Frankrijk wilde dat destijds, want het wilde toen niet dat Duitsland (toen nog geen West en Oost-Duitsland) weer een eigen leger zou opbouwen en dat door zo’n West-Europees leger (België, Luxemburg, Nederland, Italië en Frankrijk) de Sovjet-Unie zich wel twee keer zou bedenken om West-Europa aan te vallen. In dat plan werd ook totaal niet gesproken over deelname van het VK of van de VS, terwijl de NAVO al een jaar daarvoor was opgericht. Dit plan werd helemaal niks, maar toen al speelde het idee van een Europees leger.

Dit wordt geen – hoe zal ik het zeggen – echt informatief artikel, maar zeg maar een artikel waarin ik via vragen die ik mijzelf stel en met antwoorden waarvan ik dus denk dat dat ze kunnen zijn probeer tot een onderbouwde mening te komen waarom ik een tegenstandster ben van een Europees leger. En ik ga voor dit dan ook niet kijken naar wat politieke partijen denken/vinden, want dit is dus puur mijn mening zonder me te verdiepen in de standpunten van partijen.

Gaat het nu om een EU of om een Europees leger?

7863e4b4c1ccc4d14dc963c8b22f20c7_medium.

Dit is al één ding. Als je de leiders van de EU hoort praten hebben ze het slechts heel zelden over de EU, maar veel meer over Europa, maar deze 28 landen en die allemaal tot Europa schijnen te horen, zijn geen lid van de EU en daar zitten landen tussen die echter wel tot de NAVO behoren.

Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Faeröer, Georgië, Gibraltar, IJsland, Kazachstan, Kirgizië, Kosovo, Liechtenstein, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, San Marino, Servië, Tadzjikistan, Turkije, Turkmenistan, Vaticaanstad, Wit-Rusland en Zwitserland.

De vetgedrukte landen zijn wel lid van de NAVO, maar niet van de EU en jawel Rusland hoort dus wel degelijk bij Europa, net als Turkije. Wie die grenzen heeft bepaald weet ik niet, want ik kan niet snappen waarom sommige verwegistan landen erbij horen, maar ze schijnen er officieel bij te horen. En op dit moment zal de EU (want de EU denkt dan echt namens heel Europa te spreken) tegen Rusland zijn als Poetin zegt:

"Hallo, wij horen geografisch toch tot Europa? Dus wij mogen ook meedoen!".

Wat dan? Wat als veruit de meeste Europese landen dat ook van mening zijn? Dan kan daar dus geen nee tegen worden gezegd, want dat is niet democratisch en dus geven we daarmee Europa zomaar kadoo aan dat monster. En met Turkije hetzelfde. Ze behoren ook tot Europa ... en mogen dus ook meedoen!

Wat stelt dat EU (Europees gaat dus niet gebeuren) echt leger voor als Engeland niet mee doet want die zijn dan uit de EU, Rusland (logisch) niet mee mag doen en Turkije (terecht) ook niet mee mag doen? Zelfs de hele islamitische wereld ligt dan in een deuk. Zo'n EU leger (waar nu al de meeste landen niet de 2% NAVO norm van weten te halen) maakt totaal geen indruk op geen enkele tegenstander. Turkije is sterker dan de dan deelnemende EU landen en Rusland kan het in dat geval op halve kracht af. Dus stop toch eens met dit domme idee!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Europese_landen

Maar het gaat mij er nu dus om dat de EU leiders durven te praten over een Europees leger, terwijl er zoveel landen – waaronder een aantal grote landen – niet bij de EU horen en ook niet bij de NAVO horen. Praat dus over een EU leger …. tenzij het de bedoeling is om de EU dus echt enorm te laten uitbreiden met landen die instabiel zijn, mensenrechten niet willen kennen, alleen maar geld zullen kosten en ideologisch niets met onze zo onder druk staande normen en waarden hebben.

Hoe groot moet zo’n leger worden?

3f5761a60b08c8b6b552dc5405b740cb_medium.

Het zal een heel erg groot leger moeten worden, want het moet in staat zijn om Rusland te verslaan, maar ook om eventueel de VS dan wel China partij te kunnen bieden. En als je je bedenkt dat bijna geen van de EU landen in staat blijkt te zijn om aan de 2% NAVO norm te voldoen en waar je echt minimaal van uit zal moeten gaan, dan kun je je nu al afvragen hoe we dan ooit in staat zullen zijn om dat in Europees …. in EU verband …. dus wel voor elkaar te gaan krijgen.

Hoe zit het met de leiding?

Welk land neemt de leiding op zich zoals de VS binnen de NAVO?

Duitsland? Alsjeblieft zeg .... dat willen ze me veel te graag.

Frankrijk? zelfde reden als bij die oosterburen.

Spanje? Alsjeblieft zeg.

Italië? De Romeinen waren de laatste Italiaanse militairen die goed konden vechten.

Engeland? Ben heel benieuwd of ze daar aan mee willen doen na de Brexit.

Dus welk land gaat het op sleeptouw nemen?

Nederland? Dan weten we zeker dat we kansloos zijn, want de mariniers zijn verleden tijd als ze naar Vlissingen gaan verhuizen, de marine kan niet vechten op land … schepen varen doorgaans heel erg slecht op autowegen … en wat wij aan luchtmacht hebben dat is op het moment ook veel te weinig. Je kan dus geen klein land met een minieme defensie de leiding geven over een enorm groot leger.

Kernwapens?

3daf67e38f7084ca746ed5dd3c3f891a_medium.

Engeland heeft kernwapens en Frankrijk heeft kernwapens en er zullen in sommige landen (Nederland) Amerikaanse staan, maar alleen Engeland en Frankrijk hebben ze en we moeten uitgaan van het slechtste scenario en dat is in geval van oorlog geen hulp krijgen van de VS en Canada. Wanneer je daar wel op rekent wanneer je met een EU leger werkt dan maak je je dus hopeloos kwetsbaar, want wat als die hulp dan dus uitblijft?

Dus kernwapens. Rusland heeft er heel erg veel en doen ze niet weg als wij daar om vragen. Frankrijk en Engeland (gesteld dat Engeland mee wilt doen) zullen echt eisen dat de overige landen ook met kernwapens komen. De technologie om die wapens te maken die krijgen ze dan wel van Engeland en Frankrijk. Maar het is juist Europa wat in de jaren 80 zo in opstand kwam tegen kernwapens.

https://tallsay.com/page/4294983741/het-jaar-van-de-kruisraketten-1985

We zullen ze nodig hebben, omdat we anders op dat gebied niks tegenover Rusland kunnen stellen. Maar hoe wil je de Europese landen ….. dus de EU landen ….. zo gek krijgen om met kernwapens te beginnen?

We hebben de NAVO al!

754c33d4ac5b94945fae3561b655eb46_medium.

Dit zijn alle NAVO landen en die twee landen waar ik een ster achter heb gezet zijn geen Europese landen. Dus enkel Canada en de VS. Dus hoezo een Europees leger? Dit is al een Europees leger met haar hoofdkwartier in Brussel ….. dus in Europa. Het enige probleem is dat wij veel te afhankelijk zijn van de VS en Canada en het andere probleem is dat er ruim 3.000 zeemijlen tussen de VS en Europa liggen om van alles aan te leveren, want door de lucht kun je wel veel transporteren, maar om een tankdivisie te vervoeren heb je heel wat vliegtuigen nodig. Nog even los van het feit dat je die relatief makkelijk uit de lucht kunt schieten. Dus dat zal met vrachtschepen moeten gebeuren en die zijn erg kwetsbaar voor onderzeeboten en voor luchtaanvallen.

Conclusie:

Dit zijn zomaar vijf van mijn argumenten waarom ik tegen een EU leger ben en dan heb ik het dus nog niet eens gehad over de taalproblemen en de welwillendheid onder EU landen om te vechten. Ik zie gewoon geen enkele reden waarom we zo een EU leger nodig hebben. We kunnen veel beter massaal gaan beginnen onze defensie op orde te brengen zodat de VS weet dat het op haar EU bondgenoten kan rekenen en dat haar EU bondgenoten in staat zijn om zichzelf te verdedigen.

En dan nog dit. Tijdens zijn verkiezingscampagne en in de eerste maanden als zijnde zittend President had Trump vaak dreigende taal richting de NAVO en terecht, vanwege de geringe bijdrage van de andere landen ... kom met dit bespottelijke plan en Trump (goede kans dat hij een tweede termijn haalt) zal dat beschouwen als een vertrouwensbreuk en dan stapt hij echt met de VS, gevolgd door Canada uit de NAVO. Daar kun je op rekenen!

4f184cad1168efb4a4498459d158dd09_medium.

Zucht wat zijn 'mijn' mariniers ook een kanjers om te zien.

*Candice*

23/10/2019 07:55

Reacties (8) 

1
24/10/2019 15:42
Ieder weldenkend mens zou moeten weten dat dit een (geldverslindende) utopie is, DE landen onder elkaar gunnen mekaar het licht niet in de ogen, ieder praat voor zich, en Rusland , denk niet dat Poetin zit te wachten op een samenwerking met de rest van Europa.
De taal, de onderlinge verhoudingen tussen verschillende landen, je reinste waanzin.
24/10/2019 20:30
Precies.
1
24/10/2019 12:00
Hieronder is al alles gezegd... vooral dat soort FBI met EU-brede bevoegdheden klinkt heel goed.
Candice tegen Ktje
24/10/2019 20:30
U bent niet ingelogd. Wilt u nu inloggen of een account aanmaken?
Dat idee van Zevenblad, ja dat is wel nodig. Maar zo'n leger is onzin.
2
23/10/2019 22:51
Onnodige luchtfietserij zo'n Europees leger, de NAVO voldoet prima. Zaak is wel - zoals je al opmerkt - dat de deelnemende NAVO-landen binnen Europa geld blijven steken in hun defensie, vooral materieel want de kwaliteit daarvan verschilt nogal per land en gaat van de nieuwste spullen tot materieel uit -bij wijze van spreken- het jaar 0.
24/10/2019 00:03
Mee eens.
2
23/10/2019 19:45
Je reinste waanzin.
Het taalprobleem noem je heel even, maar dat zou al een heel groot hindernis zijn. Hoe dacht je dat Nederlanders met Hongaren of Finnen, Esten en Letten zouden communiceren? Nog niet eens met Fransen en Italianen - een puinhoop zou dat worden.
Tel daarbij ook nog de onderlinge resentiments. Polen die naar een Duitse of een Franse commandant luisteren? Vergeet het maar. Of Nederlanders naar Spanjaarden?

Als je daar een oorlog mee wilt winnen.... je ziet nu al bij VN missies dat het voortdurend mis gaat. Nee, één keer Srebreniza lijkt mij meer da...
24/10/2019 00:02
Daar heb je meer aan. Een EU leger zou een ramp worden.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert