KrantenArtikelen Pina Jones

Door Pina Jones gepubliceerd in Gedachten en gedichten

Omdat Epilepsie nog taboe was in 1974 werd ik hierom gediscrimineerd in de vorm van pesten.

http://home.kpn.nl/hoog4140/lettersartists.html

BTW: Ik heb ook een periode onder de naam: "Puppy" gepubliceerd.

26 okt. 1996

Witte Weekblad (Streekblad Alphen aan den Rijn).
Door Kaj Elhorst.

Pina Jones goes backstage.

"You Won't Need the Sun to Shine"  [P.J. '91].

ERWINA HOOGENDIJK (32) WERKT AAN WERELDWIJD NETWERK.

Alphen aan den Rijn-Pina Jones is een naam die je eerder in Californië verwacht dan in Alphen aan den Rijn. Toch woont de dichteres en songwriter met deze naam in het hartje van de parel aan de Oude Rijn. "Al 20 jaar met onderbrekingen", vertelt zij, want ze is ook nog een tijdje naar Rotterdam geweest. Haar eigenlijke naam is Erwina Hoogendijk, maar in dit interview houden we het op Pina. Zij deinst er niet voor terug artiesten met klinkende namen backstage op te zoeken en haar teksten aan te bieden. Op het ogenblik speelt zij nog haar eigen agent omdat een bemiddelingsbureau te kostbaar is. "Evengoed heb ik leuke resultaten", meent zij.

Zo kreeg zij ooit een schrijfopdracht van Paul de Leeuw die zij heeft voltooid tegenover vergoeding.

Jeroen van Inkel gebruikte een vrije vertaling van "Yesterday" van de hand van Pina ("Gisteren, nee ik ben nog niet van gisteren....)" en ook Rob Stenders gebruikte ooit 1 van haar liedjes ("Hondepoep").

Frits Spits gebruikte ook poplimmericken van haar. De leden van INXS, de SCORPIONS en ook Paul McCartney, Julian Lennon, Peter Koelewijn, Berrie Stevens, SKIK, De Dijk, Marcel en Boudewijn de Groot, Raymond van 't Groenewoud, Willeke Alberti, van Dik Hout, Toon Hermans, Loudon Wainwright III, Wessel van Diepen, Julian SAS band en Boudewijn Büch heeft zij persoonlijk een hand kunnen geven en teksten overhandigd.

Al met al toch geen onaardig resultaat van de Alphense. Pina: "Ik geef de artiesten de teksten met de bedoeling dat zij met mij contact op moeten nemen als er iets bruikbaars tussen zit, vanwege het auteursrecht. Ik weet wel dat de kans nul komma nul is dat ze contact met mij opnemen, maar niet geschoten is zeker mis.

Ik merk ook dat veel mensen niet backstage durven in hun eentje, maar waarom niet? Het zijn ook maar gewone mensen hoor!"

Wereld.

Pina is dan ook niet gauw iets te dol om aandacht te krijgen voor haar werk. Ze heeft inmiddels een heel net van "penfriends" over de hele wereld opgezet. Met hen wisselt ze niet alleen brieven uit, maar ook zogenaamde Friendship Books, kleine boekjes waarin penfriends groeten uitwisselen en vermelden wat ze sparen en wie hun favoriete artiesten zijn en of ze op zoek zijn naar nieuwe penfriends.

Het netwerk van "FB's" omvat correspondenten in Willemstad, de VS, Finland, Australië en Petersburg in Rusland. Een variant op de FB is de "slam". Pina laat er een aantal zien. "Daarin kun je alles vragen wat je van een penvriend wil weten", verklaart zij. De correspondentie verloopt altijd in het Engels. "je kunt je er zo fantastisch in uitdrukken", meent Pina.

Daarom schrijft zij ook vrijwel al haar songteksten en gedichten in deze taal. Enthousiast Pina heeft een enthousiaste manier van vertellen. In een soort spraakwaterval vertelt zij over haar ervaringen. "Ga ik te snel?" is om de haverklap haar vraag. Ze heeft nog een hele lijst van artiesten die zij zou willen ontmoeten zoals U2, Ozzy Osbourne, Tom Petty, Beck, Valensia en DJ BOBO.

"Ik begon ongeveer 8 jaar geleden backstage te gaan. Nu wordt het een trend om backstage te gaan. Vooral bij die pubergroepjes als Caught in the act, Take That, Backstreet Boys en NKOTB, Boyszone, East 17, MN8, 3T, b.e.d., Boys II Men, enz., maar die gaan backstage om hun vuile slipje aan die artiesten te geven, nou vraag ik je. Maar ik ging zo'n 8 jaar geleden al regelmatig backstage. Maar ik zoek niet alleen artiesten op, ik kan ook reclameteksten schrijven en slogans". "Ik heb meer dan eens teksten voor de radio geschreven" maakt zij duidelijk. Maar haar hart ligt bij songs en teksten. Ik hoop dat jullie mijn gedicht voor het Ronald McDonaldhuis kunnen publiceren. "Het was een opdracht van het huis en ik koester het nog steeds".

"Klik hier voor dat gedicht Een huis ver van thuis"

Voordracht hiervan.

Tenslotte heeft Pina nog een aardige vraag voor iedereen om over na te denken:

"Wat is de oorzaak van het feit dat er feiten zijn, die ook als zodanig beschouwd worden?"

Bodegraafs Nieuwsblad, 25-06-98:

Door: Margon van de Berg.

Pina Jones wil inspiratiebron zijn voor popartiesten.

(Bij de foto: Erwina Hoogendijk alias Pina Jones deinst er niet voor terug om artiesten na hun optreden backstage te bezoeken).

BODEGRAVEN-Erwina Hoogendijk kwam zelf met een persmap naar de krant en vroeg om een interview. En dat tekent Erwina ten voeten uit.

Erwina-haar artiestennaam is Pina Jones-heeft er geen probleem mee mensen te benaderen die haar mogelijkerwijs verder kunnen helpen. Ze heeft lef, dat zeker. Ongeveer tien jaar geleden ging Erwina voor de eerste keer backstage tijdens een optreden van een grote rockband. Ze wilde de bandleden haar teksten overhandigen in de hoop dat ze daar iets mee zouden doen. Pina: Nu is het inmiddels een trend. Vooral bij de pubergroepen probeert iedereen hysterisch contact te zoeken. Dat doe ik niet. Ik blijf heel rustig en dat valt op. Toen ik eenmaal dicht bij de zanger van INXS stond, kwam hij niet meer bij van het lachen. Ik viel hem niet om zijn nek, maar plukte heel voorzichtig een losse haar van zijn arm. Die tegenstelling met al die andere meiden viel op dat moment wel op. Ik geef de artiesten mijn teksten in de hoop dat zij met mij contact opnemen als er voor hen iets bruikbaars tussen zit. Ik weet wel dat er maar een kleine kans is, dat ze dit ook daadwerkelijk zullen doen; Maar toch, niet geschoten is zeker mis!

Ik heb Michael Hutchence van INXS mijn antwoordtekst op "Original Sin" gegeven in 1991. In 1993 kwam hun cd "Full Moon, Dirty Hearts" uit en herkende ik daarop aangehaalde teksten van mij met daarachter een reactie van Hutchence zelf. Pina laat de bewijzen zien, vanaf haar antwoordtekst "Thanx to Original Sin" tot de auteursrechten die op al haar teksten staan, van onder andere de teksten die ze backstage gegeven heeft, en vergelijkt de teksten van INXS met die van haar. Ik moet toegeven: Er staan duidelijk blijk van reacties op het album van INXS. Pina: "Helaas is de zanger van INXS nu dood. Het is niet meer mogelijk hem te vragen of het toeval was of juist niet". De eerste die op Pina Jones' werk reageerde, was Peter Koelewijn.

"Klik hier voor een uitgebreider verslag daarvan".

Vanaf 1984 stuurde zij hem haar teksten, omdat hij producer is. Hij schreef terug nadat zij hem de tekst: "Hondenpoep" stuurde.

Pina: "Peter Koelewijn nodigde me uit en ik ben met een map met teksten naar zijn entertainmentbureau gegaan. Hij heeft mij de telefoonnummers van Conamus en Buma/Stemra gegeven. Daar kunnen alleen teksten geregistreerd worden waarbij ook de muziek wordt aangeleverd. Nu laat ik mijn teksten registreren in Utrecht. Bij de inspectie der Registratie en Successie van de Rijksbelastingen. Hoewel auteursrecht automatisch ontstaat door het maken van het werk, kan het nooit kwaad dat je het bewijs vergemakkelijkt. Door middel van een datumstempel kun je laten zien dat het werk op die en die datum ook echt bestond en wie de auteur was".

Pina Jones is christen en schrijft ook gospel. Ze heeft even geleden zojuist haar "Looft God" gecomponeerd en laten arrangeren door Richard Poot uit Eemnes. De gospelzanger Arjen van de Bor heeft ook werk van haar gearrangeerd.

Pina is nog op zoek naar een studio waar haar en Arjen gezamenlijke gemaakte lied "Ze zeggen" voor weinig geld ingezongen kan worden.

Pina: "Ik heb epilepsie en kan door de bijwerkingen van de vele medicijnen die ik gebruik, niet werken. Maar ik heb geen zin om de hele dag thuis te gaan zitten duimen draaien. Ik heb er iets op gevonden. Ik wil in het Guiness Book of Records komen als degene die de meeste post heeft ontvangen. Volgens mij ben ik de eerste die dit bedenkt, dus dat geeft mij dan een grotere kans. Op die manier heb ik ook wat te doen. Ik schrijf al met heel veel penfriends over de hele wereld.

De correspondentie gaat altijd in het Engels. In "Slams" dat zijn boekjes die je elkaar stuur met allerlei vragen en die je later met de antwoorden terugkrijgt, probeer ik altijd creatieve vragen te stellen. Daar komen vaak heel leuke antwoorden op. Humor is belangrijk. Voor mij is humor een voorwaarde om te overleven. Ik ben in mijn jeugd vaak gepest, omdat ik door mijn epilepsie anders was. Dat doen pijn. Humor kan de pijn soms enigszins verzachten".

Voor de poëziewedstrijd: "Tussen droom en daad" stuurde zij het volgende gedicht in:

Dagdroom/The Dreamer

Waar de werkelijkheid stopt en dus verloren gaat,

daar precies, is het waar de droom verder gaat

. ......Tussen droom en daad......

"Mijn songteksten zijn ook veelal in het Engels, maar ook het schrijven van Nederlandse teksten vind ik leuk. In opdracht van mevrouw Hiraki uit Alphen, een mevrouw die zich inzet voor het Ronald McDonaldhuis, heb ik een gedicht geschreven voor dit huis. Het gedicht is gratis te verkrijgen bij het Evertshuis en in de bibliotheek". Mocht iemand een schrijfopdracht hebben, of willen reageren op een gedicht, dan kan men contact opnemen met:

 

image002.jpg image004.jpg image006.jpg image008.jpg Bodegraafs%20Nieuwsblad.jpg contactengoed.jpg abstractg.jpg Johan%20Bremmert.jpg Nieuwsweek.jpg Balance.jpg Zoekende.jpg Aangenaam.jpg

Omdat Epilepsie nog taboe was in 1974 werd ik hierom gediscrimineerd in de vorm van pesten.

 

21/10/2019 04:32

Reacties (0) 

Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert