Genderneutraal speelgoed, hoezo

Door Willemijntje gepubliceerd in Nieuws en politiek

Minister Ingrid van Engelshoven (D66) pleit voor genderneutraalheid in de speelgoedwinkel. Net als in Frankrijk wil ze, dat ook in Nederland de specifieke jongens- en meisjesafdelingen in de speelgoedwinkels verdwijnen en producenten van speelgoed mogen als het aan haar ligt ook op verpakking of in reclame geen enkele blijk geven of hun speelgoed bedoeld is voor een jongen of een meisje.

Achterliggende gedachten en de meningen hierover zijn verdeeld. Zo zou het wel eens aan het specifieke meisjesspeelgoed uit hun jeugd kunnen liggen, dat vrouwen zich minder ontwikkelen en er daarom ook minder vrouwen in topfuncties te vinden zijn. Nonsens vindt Emeritus hoogleraar psychiatrie Frank Koerselman; door de eeuwen heen moesten mannen sterk en flink zijn om hun gezin te beschermen en vrouwen waren meer verzorgend, dat zit deels nog steeds in onze natuur, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen. 

Bemoeizucht

Hoe het ook zij, ik vind dit weer eens onnodige politiek geneuzel. Niet de speelgoedwinkel of de -fabrikant bepaald welk speelgoed een kind aangeboden krijgt, dat doen in eerste instantie de ouders die het kopen, het kinderdagverblijf en de kleuterklas. Bovendien weten kinderen zelf ook snel genoeg waar ze wel of niet graag mee spelen.

Hoe een speelgoedwinkelier zijn zaak inricht moet hij/zij helemaal zelf weten, daar heeft de politiek geen donder mee te maken. Zelf zou ik die speciale jongens- of meisjesafdeling denk ik niet toepassen, voor kinderen maakt dat namelijk geen bal uit – laat ze los in zo’n paradijs en ze struinen kris-kras de hele winkel af op zoek naar speeltjes die hun belangstelling hebben – op een afdeling wordt niet gelet.

Ik snap de gedachtegang van mevrouw Engelshoven ook niet, denkt ze dat door die maatregel meisjes minder met poppen en meer met bouwstenen zullen gaan spelen? Onzin! Alsof meisjes alleen maar met poppen spelen en jongens alleen maar met auto’s.

Ik had vroeger ook een pop, maar ook een trapauto, een keukentje, maar ook bouwstenen van Bambino, een verpleegsterschortje met kapje, maar ook een Indianenpak en op het kleuterschooltje bij de nonnen was er o.a. een water- en zandbak, een knutselhoek en een poppenhoek, je mocht spelen met wat je wilden. Jongens in de poppenhoek, meisjes in de knutselhoek...geen probleem!

29/09/2019 22:29

Reacties (24) 

Nieuwe reacties weergeven
2
30/09/2019 19:01
Elk kind geeft zelf wel aan waar ze mee willen spelen, wat een onzin.
1
30/09/2019 19:57
Precies, klinkklare onzin en nutteloze bemoeienis.
2
30/09/2019 11:33
Wéér zo'n modegril - daar zou een minister zich helemaal niet mee moeten bemoeien. Maar het is natuurlijk de over het paard getilde achterban van D66 die 'gendergelijkheid' wil afdwingen. Volgens mij zit het COC hier weer achter, die doorgedraaide drammers.

Ik heb nooit poppen gewild: als ik tegen mijn zin eentje kreeg heb ik ze altijd meteen gesloopt of weggegeven. Maar teddyberen: daar was ik gek op. Gender-neutrale beertjes, in alle soorten en maten. Mijn favoriet, inmiddels meer dan 70 jaar oud, heb ik nog steeds. Daar heb ik als kind hele gesprekken mee gevoerd.
Wat w...
1
30/09/2019 19:55
Heeft totaal niets met politiek te maken, zal wel een jeugdtrauma achter zitten of ze heeft echt niets beters in te brengen.

Heb mijn teddybeer ook nog...heeft alleen geen oren meer en er zit een pootje los, toch eens langs de berendokter als die weer spreekuur heeft...of zou dat alleen voor kinderen zijn ;-)
1
01/10/2019 17:54
Je zegt dan toch gewoon dat die voor je kleinkind is??? ;-)
2
30/09/2019 11:00
Wat een dom gedoe weer...

' Nonsens vindt Emeritus hoogleraar psychiatrie Frank Koerselman; door de eeuwen heen moesten mannen sterk en flink zijn om hun gezin te beschermen en vrouwen waren meer verzorgend, dat zit deels nog steeds in onze natuur, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen. '

Ik had het niet beter kunnen verwoorden (ook al mag ik het niet eens verwoorden van de zeurkousen;)
2
30/09/2019 19:44
Een meer is het niet...

Bovendien....alsof huisvrouw/huismoeder geen topfunctie zou zijn!
1
30/09/2019 08:09
Ja jho wat een gedoe he, sluit me aan bij jouw schrijven. Mooi geschreven.
30/09/2019 19:39
Slaat nergens op. Dankjewel.
2
30/09/2019 04:42
Mag een winkelier zelf weten hoe hij (of zij! :P) de winkel indeelt?

Ik vind het wel een goed idee om op de verpakkingen van speelgoed zowel jochies als meiskes af te beelden. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Een beetje slimme fabrikant houdt de tijdgeest in de gaten en doet het al. Een beetje slimme winkelier snapt dat je vandaag de dag misschien wel net zoveel voetballen verkoopt aan meisjes als aan jongetjes.

M.a.w. dit regelt zich vanzelf.

Meer dan vijftig jaar geleden kreeg ik van Sinterklaas een garage. Mijn zusje kreeg poppe...
1
30/09/2019 03:47
Dit is echt zo'n typisch dom D'66 idee, wat nergens op slaat en waar je helemaal niks mee bereikt. Het is nutteloos en je geeft er een hoop gezeik mee en meer niet.

Ik kreeg jongensspeelgoed, waar ik niet mee speelde en pakte tussendoor stiekem van mijn zus poppen om mee te spelen als zij niet thuis was of weg was.
1
30/09/2019 19:38
Precies, nutteloos gedram. Blijkbaar heeft mw. van Engelshoven niets anders te doen.

Kinderen moeten vrij zijn om te kiezen waar ze mee willen spelen.
30/09/2019 19:53
Echt een onnozel iets.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert