Genderneutraal speelgoed, hoezo

Door Willemijntje gepubliceerd in Nieuws en politiek

Minister Ingrid van Engelshoven (D66) pleit voor genderneutraalheid in de speelgoedwinkel. Net als in Frankrijk wil ze, dat ook in Nederland de specifieke jongens- en meisjesafdelingen in de speelgoedwinkels verdwijnen en producenten van speelgoed mogen als het aan haar ligt ook op verpakking of in reclame geen enkele blijk geven of hun speelgoed bedoeld is voor een jongen of een meisje.

Achterliggende gedachten en de meningen hierover zijn verdeeld. Zo zou het wel eens aan het specifieke meisjesspeelgoed uit hun jeugd kunnen liggen, dat vrouwen zich minder ontwikkelen en er daarom ook minder vrouwen in topfuncties te vinden zijn. Nonsens vindt Emeritus hoogleraar psychiatrie Frank Koerselman; door de eeuwen heen moesten mannen sterk en flink zijn om hun gezin te beschermen en vrouwen waren meer verzorgend, dat zit deels nog steeds in onze natuur, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen. 

Bemoeizucht

Hoe het ook zij, ik vind dit weer eens onnodige politiek geneuzel. Niet de speelgoedwinkel of de -fabrikant bepaald welk speelgoed een kind aangeboden krijgt, dat doen in eerste instantie de ouders die het kopen, het kinderdagverblijf en de kleuterklas. Bovendien weten kinderen zelf ook snel genoeg waar ze wel of niet graag mee spelen.

Hoe een speelgoedwinkelier zijn zaak inricht moet hij/zij helemaal zelf weten, daar heeft de politiek geen donder mee te maken. Zelf zou ik die speciale jongens- of meisjesafdeling denk ik niet toepassen, voor kinderen maakt dat namelijk geen bal uit – laat ze los in zo’n paradijs en ze struinen kris-kras de hele winkel af op zoek naar speeltjes die hun belangstelling hebben – op een afdeling wordt niet gelet.

Ik snap de gedachtegang van mevrouw Engelshoven ook niet, denkt ze dat door die maatregel meisjes minder met poppen en meer met bouwstenen zullen gaan spelen? Onzin! Alsof meisjes alleen maar met poppen spelen en jongens alleen maar met auto’s.

Ik had vroeger ook een pop, maar ook een trapauto, een keukentje, maar ook bouwstenen van Bambino, een verpleegsterschortje met kapje, maar ook een Indianenpak en op het kleuterschooltje bij de nonnen was er o.a. een water- en zandbak, een knutselhoek en een poppenhoek, je mocht spelen met wat je wilden. Jongens in de poppenhoek, meisjes in de knutselhoek...geen probleem!

29/09/2019 22:29

Reacties (24) 

2
02/10/2019 07:28
Inderdaad politiek geneuzel ten top. Of er geen belangrijker zaken te regelen zijn!
Kinderen zijn heel best in staat zelf te bepalen wat ze wel of niet leuk speelgoed vinden, of dat nu een poppenwagen of een meccanodoos is.
1
02/10/2019 21:50
En zo is dat! Bemoeienis met zaken die hen niet aangaan en dan...wordt een volgende stap, dat de Ruyter zijn roze en blauwe muisjes uit het schap moet halen...
03/10/2019 07:40
Ja! En dan moeten het allemaal misschien wel grijze muisjes worden, één (saaie) kleur voor iedereen.
5
01/10/2019 21:02
Dat gepush... zo jammer

Kinderen gewoon zelf laten kiezen;
hier ook al overheidsinmenging noopt tot nadenken.

Het transgendergebeuren... laat ze dat maar eens goed heroverwegen.
Heel goed.
Wat gebeurt er bij iemand waar ze van de pielemuis een poesje maken?
Geen testeron meer...en oestrogenen voor de borsten?
Onze nu vriendin die eerder vriend was zit nu op een gesloten afdeling.. compleet van de planeet onder de sedatie.
Gewoon een bepolaire stoornis gemist...

Helaas komt dit bij veeel transities voor.
Heel veel...
2
01/10/2019 22:57
Gedram over zaken die niets met politiek te maken hebben, zou mij verbazen als ze haar zin krijgt.

Heel erg voor jullie nu vriendin (en ook voor jullie), dat het niet herkennen van een bipolaire stoornis, zo'n triest gevolg heeft. Denk je dat het ooit nog goed komt?...ik hoop het wel,,,zo verdrietig dit.
04/10/2019 09:14
Maar gelukkig gaat het in heel veel gevallen wel goed en ik ben er best van overtuigd dat de meeste transjes heel goed alles overwegen voor ze besluiten om eventueel een ombouw te laten plaatsvinden. Er wordt ook veel met ze gesproken en dan wordt alles doorgenomen.
Oh natuurlijk gaat het ook wel eens mis en dat is waardeloos, want elk mens heeft het recht om het geslacht aan te nemen dat hij/zij voelt te zijn. En bij de meeste transjes is dat gevoel al vanaf heel jong aanwezig.

Het heroverwegen om door te zetten? Logisch, dat moet je altijd met elke ingrijpende beslissing d...
1
04/10/2019 09:57
Dat weet ik dat oestrogeen wordt gegeven en ook waarom...
Niet iedere geest pakt dat lekker op.. zeker als die eerder door andere hormonen werd beinvloed die er niet meer zijn..
1
04/10/2019 10:22
Dat ben ik helemaal met je eens. En mede daarom is en blijft het een kwestie van heel goed overwegen en mag het nooit een hoppa besluit worden.

Dat de politiek zich er niet mee moet bemoeien ben ik ook met je eens. Het enige wat ze moeten doen is in de gaten blijven houden hoe het met de acceptatie gaat en niet met allerlei dingen komen waarvan men denkt dat ze er iets goeds mee doen, maar wat totaal het tegenovergestelde effect heeft.
1
01/10/2019 18:16
Te onnozel voor woorden.
1
30/09/2019 22:39
Ach waar zijn ze mee bezig?!
Het slaat nergens op.
Ik zie hier de kleinkinderen samen spelen. De meisjes doen mee met de jongensspelletjes en dan spelen die dan ook wel eens mee met de poppen enz...

Niemand stond/staat daar bij stil. Ik sluit me aan bij de reactie van Rabbit-green !!
30/09/2019 23:58
Wat je zegt, waar zijn ze mee bezig...met zaken die nergens op slaan dus. Hoop dat ze in de Belgische politiek wijzer zijn en dit soort onzinnige onderwerpen niet eens aan de orde laten komen.

Laat kinderen gewoon spelen!
2
30/09/2019 19:01
Elk kind geeft zelf wel aan waar ze mee willen spelen, wat een onzin.
1
30/09/2019 19:57
Precies, klinkklare onzin en nutteloze bemoeienis.
2
30/09/2019 11:33
Wéér zo'n modegril - daar zou een minister zich helemaal niet mee moeten bemoeien. Maar het is natuurlijk de over het paard getilde achterban van D66 die 'gendergelijkheid' wil afdwingen. Volgens mij zit het COC hier weer achter, die doorgedraaide drammers.

Ik heb nooit poppen gewild: als ik tegen mijn zin eentje kreeg heb ik ze altijd meteen gesloopt of weggegeven. Maar teddyberen: daar was ik gek op. Gender-neutrale beertjes, in alle soorten en maten. Mijn favoriet, inmiddels meer dan 70 jaar oud, heb ik nog steeds. Daar heb ik als kind hele gesprekken mee gevoerd.
Wat w...
1
30/09/2019 19:55
Heeft totaal niets met politiek te maken, zal wel een jeugdtrauma achter zitten of ze heeft echt niets beters in te brengen.

Heb mijn teddybeer ook nog...heeft alleen geen oren meer en er zit een pootje los, toch eens langs de berendokter als die weer spreekuur heeft...of zou dat alleen voor kinderen zijn ;-)
1
01/10/2019 17:54
Je zegt dan toch gewoon dat die voor je kleinkind is??? ;-)
2
30/09/2019 11:00
Wat een dom gedoe weer...

' Nonsens vindt Emeritus hoogleraar psychiatrie Frank Koerselman; door de eeuwen heen moesten mannen sterk en flink zijn om hun gezin te beschermen en vrouwen waren meer verzorgend, dat zit deels nog steeds in onze natuur, maar dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen. '

Ik had het niet beter kunnen verwoorden (ook al mag ik het niet eens verwoorden van de zeurkousen;)
2
30/09/2019 19:44
Een meer is het niet...

Bovendien....alsof huisvrouw/huismoeder geen topfunctie zou zijn!
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert