Clean Air Nederland

Door Peter Den Harder gepubliceerd in MENS EN MAATSCHAPPIJ

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Clean Air Nederland. Zo’n activistische groep mensen die één doel hebben: Nederland zal en moet rook vrij worden! 

Helaas, moet ik zeggen, wordt onze vrijheid als Nederlander weer een stukje ingeperkt. En de overheid, de overheid doet NIETS voor jou vrijheid!

Het zijn zo even twee ‘stellingen’ die ik hier deponeer, of ‘twee gedachten’ die ik op papier zet. Activisme en vrijheidbeperkingen.

Nu ben ik als beroepsgehandicapte toch al beperkt, dus ik zal er weinig last van hebben. Ik rook mijn sigaretje wel in de achtertuin of om de hoek bij de kroeg met mooi weer. Natuurlijk: geluidsoverlast hoort er bij!

Ik had graag willen weten waar de directeur woont van Clean Air Nederland. Gezellig even op de koffie met een peuk erbij, om te laten zien dat ik mijn vrijheid niet laat inperken door welk persoon dan ook. We leven in een vrij land wordt gezegd, maar inmiddels neemt ‘groen’ de overhand!

Die kroegbaas in het journaal, die had het bij het rechte eind: hij heeft € 15000,-- geïnvesteerd in een afzuiginstallatie en een aparte rookruimte aangelegd, want het personeel moest immers beschermd worden tegen die rokende medemens, die eigenlijk geen menswaardig bestaan mogen hebben.

Niet uit vrije wil, niet in een vrijland!

We hebben geen keuze meer, we worden geregeerd door een kleine minderheid die de grote meerderheid het zwijgen wil opleggen. We leven in een land, waarin de vrijheid van mensen beperkt wordt.

Ik ben maar een eenvoudig mens, begrijpt u mij niet verkeerd, maar wilt u niet in een omgeving werken waar gerookt wordt? Gaat u dan niet werken in de kroeg, bij een restaurant of een uitgaansgelegenheid. Gegarandeerd dat daar gerookt wordt, mag het niet binnen, dan lopen we gerust even naar buiten om die peuk op te roken. We hebben heus wel respect voor ‘woon en leefregels’ van de plaatselijke kroegbaas, daar hebben we geen Clean Air Nederland bij nodig, dunkt mij.

Gegroet, ik rook er nog 1 in de achtertuin.

 

Afbeelding bron: pixabay.com

30/08/2019 20:17

Reacties (17) 

2
31/08/2019 12:27
Oei, oei, oei, wat heb ik toch een gruwelijke hekel aan makkelijk slachtofferschap!

"We hebben geen keuze meer, we worden geregeerd door een kleine minderheid die de grote meerderheid het zwijgen wil opleggen."
Wat een kletskoekerij. We worden geregeerd door een meerderheidscoalitie van partijen die we zelf hebben gekozen. Doen ze soms dingen waarmee ik het niet eens ben? Natuurlijk. Leggen ze me dan het zwijgen op of beperken ze mij dan in mijn vrijheden? Dat eerste punt, dat maak ik zelf uit en als beleid mij beperkt, kies ik de volgende keer iemand anders, pas ik me aan...
2
31/08/2019 16:41
Doe nou niet zo hypocriet, Bruynoog.
Je weet donders goed dat het maar een verhoudingsgewijs kleine groep hardliners is die de tabaksrook de wereld uit wil hebben en alleen maar de vrijheid van de niet-roker kent.
Ongefilterde uitlaatgassen, stinkende chemische fabrieken, rottend afval en de rook uit afgefikte kippenschuren moet een mens toch kunnen verdragen zeker? Als het maar geen sigaret is.
Jammer genoeg heeft de VN (en in hun vaarwater de bedillerige EU) de roker de oorlog verklaard: vandaar dat Nederland ook rookvrij moet worden. Terwijl wij straks op bepaalde plekk...
31/08/2019 17:36
Juist, dat dus! Dank voor de uitgebreide reactie. Je hebt volkomen gelijk!
31/08/2019 17:37
Volledig eens met Zevenblad, behoeft verder geen uitleg. ;-)
3
31/08/2019 11:50
Helemaal eens.
Een normaal mens wordt hier al gek van. Wat nou voor een ouwe hippie als ik die ook nog eens een jointje wil kunnen roken? Hoezo gedoogbeleid? zucht.. Het Aquarius tijdperk gaat gewoon helemaal de verkeerde kant op. We zouden potdomme vrij worden! Vrij als vogeltjes.. De controle nowadays? Die man met die snor zou er posthuum een stijf plassertje van krijgen!

Roken moet uitgebannen worden en wel overal.. toch?

Niemand mag meer roken ; ook niet op het terras; niet op het station in de open lucht, en straks niet meer in je achtertuin of eigen huis...
1
30/08/2019 23:25
Ik voel helemaal met je mee: een stel betuttelaars die mensen graag op de kop zitten maakt het steeds erger. Vrij land? Wij worden hoe langer hoe meer aan de korte lijn genomen.
Maar hennep: dat wordt straks van overheidswege geteeld en verkocht. Dat mag je kennelijk wél in gezelschap roken.
????? Soms vraag ik mij af of ze gek geworden zijn.
1
30/08/2019 23:31
Nou ja: soms vraag ik mij af... laat dat soms maar weg hoor ;-)
Drugs moet ik niets van hebben, dat moeten ze gewoon verbieden, scheelt ons gelijk weer aan zorgkosten, kan die belachelijke boete van ziek zijn er ook af (lees € 385,-- eigen risico)
2
30/08/2019 22:03
Helemaal mee eens wat betreft de betutteling en opgelegde beperkingen van een regering die zich kennelijk steeds nadrukkelijker laat beinvloeden door die fanatieke anti rokers groepen...
1
30/08/2019 22:04
Precies, de spijker op zijn kop!
1
30/08/2019 20:58
[[Deleted]]
30/08/2019 21:09
Groen: lees milieu activisten, anti rookclubs etc (ik spreek dus niet over politieke clubjes). De overheid laat zich beïnvloeden en doet dus niks! Ja, die gaat mee met allerlei activistische clubjes, dat zie je ook met electrische auto's (die overigens vervuilender zijn dan de huidige auto's!), maar dat terzijde.
Ja, ik stel dat mensen die er last van hebben ook ergens anders kunnen solliciteren dan bij die kroegbaas die de asbakken gewoon op tafel wil zetten. Dat heet gastvrijheid, maar die mag hij niet meer betonen. Als de kroegbaas in zijn eigen zaak geen baas meer mag zijn, is het e...
1
30/08/2019 21:30
De overheid laat zich niet door die mensen beïnvloeden, maar daar gaan we het niet over eens worden. Dus dat heeft geen zin om verder over te gaan.

Maar ergens anders gaan solliciteren? Natuurlijk ... probeer dat nou eens voor te stellen. Het gaat niet enkel om caféhulpjes. Ik gaf meer voorbeelden bij waar het dan ook opgaat. Simpel, omdat je een maatregel landelijk en voor alles maakt. Roken in openbare gebouwen mag niet meer. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar je kan moeilijk verlangen dat iemand die al jarenlang verpleegster of loodgieter of kok is dan maar een baant...
1
30/08/2019 21:41
Ik vind een kroeg nou niet bepaald openbaar, in dezelfde zin als een ziekenhuis is. In een schaftkeet roken, daar kun je afspraken over maken. Als we eten, wordt er niet gerookt, bijvoorbeeld. Een loodgieter moet dan maar niet bij mij thuis komen, ik steek mijn sigaret wel op, moet ik hem daarvoor om toestemming vragen? Wie is de baas van de kroeg? Denk de kroegeigenaar, of was het nou clean air, of toch de overheid...? Door de bomen het bos niet meer zien, je mag ook nooit wat! Eigen baas... nee, dat ben je allang niet meer als kroeg-baas.
30/08/2019 21:51
Niet openbaar? Dus dat zijn besloten gebouwen? Het valt allemaal onder openbare gebouwen. Als het geen openbare gebouwen zijn (ziekenhuizen dus ook niet volgens jou) dan ben ik benieuwd hoe jij ooit in een ziekenhuis wilt komen voor wat dan ook als het niet openbaar zou zijn. Dan is het namelijk enkel voor genodigden betreedbaar.
Die afspraken die jij wilt maken zijn op vrijwillige basis en dat geeft gezeik als iemand zich er niet aan wenst te houden, want het is niet verplicht. Die afspraken in een bouwkeet die zijn niet zomaar gemaakt. Er werken soms een paar honderd man op een bouw, D...
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert