Het vertrouwen in de politiek:

Door Candice gepubliceerd in Samenleving

Het vertrouwen in de politiek:

Continu hoor je dat het volk het vertrouwen in de politiek compleet verloren is en er vind dan ook bijna geen debat meer plaats zonder dat links dat een aantal keer noemt. Voor links is er gewoon maar één persoon en maar één partij grotendeels verantwoordelijk voor dat verloren vertrouwen en dat is dus Mark Rutte en de VVD. En ja er is de afgelopen jaren echt heel wat misgegaan bij de VVD. Maar dat komt ook omdat de linkse media doorlopend zoeken naar nieuwe schandaaltjes over de VVD. En stel nu eens dat de afgelopen tien jaar de SP samen met GL had geregeerd - dan was Nederland financieel echt failliet en economisch van het niveau Zambia en andere straatarme economische kutlandjes - , dan had de meer rechtse media doorlopend lopen zoeken naar schandalen rond deze partijen, en ze hadden ze nog gevonden ook … meer dan genoeg. Maar de SP, GL en de Pv/dA samen met Denk en 50 plus koesteren hun illusies dat ze de VVD kunnen slopen door steeds maar weer te herhalen dat Mark Rutte en de VVD het vertrouwen in de politiek hebben afgebroken. En dat is gewoon pure politieke onzin!

Al stem ik nooit, ik volg de politiek dus al wel heel intensief sinds mijn 17e en bestudeer de standpunten van de diverse partijen, volg erg veel debatten, ik analyseer alles voor mezelf, lees alle partijprogramma’s en let op hoe partijen zich publiekelijk proberen te exposeren om maar populair te kunnen zijn. En daarnaast zal ik vlak voor verkiezingen ook altijd de diverse standpunten naast elkaar leggen om voor mezelf een behoorlijke analyse te kunnen maken van welke coalities wel en welke dus niet realistisch zijn. Durf echt rustig te stellen dat ik de Nederlandse politiek meer dan erg goed begrijp en ken. En dus ben ik het niet eens met wat de linkse partijen zeggen en hun mening over het verloren gegane vertrouwen in de politiek. Het is gewoon heel goedkoop scoren en meer niet. Volgens mij zijn er andere redenen.

Als ik naar de huidige Tweede Kamer kijk en ik vergelijk het met hoe dat was en vooral ging, jaren geleden, dan zie je gewoon dat alles veel losser, speelser en gemaakter is en vol met allerlei oneliners gaat. Hou me ten goede, vind het geweldig dat de kledingvoorschriften wat veranderd zijn, vrouwen zijn nu veel meer vrouwelijk gekleed dan voorheen en de mannen kleden zich (nog wel in pak) ook ietwat menselijker en minder grijs. Maar als je kijkt naar wat er aan politieke peuters in de Tweede Kamer zitten en die – kijk de wikipedia pagina’s over ze maar na – vaak bij lange na niet meer echt serieus zijn opgeleid en hoe ze over echt alles waar maar mee gescoord kan worden willen debatteren, dan heeft dat ook te maken met dat verloren vertrouwen. Gegarandeerd dat na het zomerreces vanuit de PVV of het FvD een debat gaat worden aangevraagd over de zoon van Femke Halsema. Die dombo was dus betrokken bij een inbraak met een nepwapen (pistool meen ik) en er zijn messen gevonden die hem toebehoren. Dat heet dus inbraak en verboden wapenbezit en dat wordt terecht een rechtszaak. Verder boeit me dat totaal niet, als het recht maar zijn beloop heeft ….. maar ik vind het geen debat waard. Begin van dit jaar waaide het Nashville document vanuit de VS over en werd vertaald in het Hollands en Kees van der Staaij (Staatkundig Gereformeerde Partij) stond achter de intentie van dat document en daar mag u het mee eens zijn en er op tegen zijn, maar die man is streng gelovig en in zijn religieuze opvattingen wordt heel anders aangekeken tegen holebi’s en transjes. Zijn mening en opvatting …. prima, dat moet mogen. Maar daar moest direct weer een debat om worden gevoerd. Theo Hiddema van het FvD zei maanden terug iets in de trend van dat er verschillen zijn tussen het blanke en donkere ras als het gaat om intelligentie. Was wat uitgebreider, maar dit kwam er dus ook in voor. Vind van dat wat je wilt … maar meteen moest dus Jesse Klaver daar een debat over aanvragen en waar Mark Rutte van hem ook bij had moeten zijn. Ik vind zoiets geen debat waard. Bovendien bereik je met zo’n debat vaak het tegenovergestelde effect bij de kiezers.

Ondertussen zijn er gewoon al vier debatten gevoerd over de TBS klinieken en waar tevens doorlopend dus ook over dat monster genaamd Michael Panhuis werd gedebatteerd. Ja het is belangrijk, maar juist voor zulke debatten zijn er dertig leden debatten. Kleine debatten die doorgaans niet in de plenaire zaal worden gehouden … maar meer en meer worden ook zulke debatten en die dus vaak over sociaaleconomisch totaal niet relevante onderwerpen gaan in de plenaire zaal gehouden en eisen de aanvragers doorgaans een groot aantal ministers of staatssecretarissen erbij. Natuurlijk zijn het belangrijke debatten, maar keer op keer worden met name die debatten ontsierd door flinke ruzies en grove beledigingen. Met name Öztürk van Denk veroorzaakt de ene na de andere ruzie … en als je dan naar hem kijkt, dan ontkom je niet aan het idee dat hij er plezier in schept.

Wanneer er echte goede inhoudelijke debatten worden gevoerd, zoals over de afschaffing referendumwet en de (helaas toch niet doorgegane) afschaffing dividendbelasting dan ben ik er van overtuigd dat dat niet ten koste gaat van het vertrouwen in de politiek … het gaat om de opvattingen en beleid dat een Kabinet wenst te voeren en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar juist bij die debatten moeten de SP, GL, Denk, PVV, Pv/da, Pv/dD en 50 Plus (Fvd overigens ook) doorlopend dat cliché van dat het beleid en de coalitie het vertrouwen van het volk in de politiek sloopt blijven aanhalen! Dat heet echt heel goedkoop scoren en een gebrek aan inhoudelijke argumenten om de coalitie mee te bestrijden.

Maar als je alleen al naar de huidige fractievoorzitters kijkt … dan kom je dus gewoon tot de conclusie dat er een immens gebrek aan politiek niveau in de Tweede Kamer aanwezig is. Vind van ze wat je wilt, maar mensen als Buma, Pechtold, Verdonk, (Halbe) Zijlstra, Roemer, Halsema, Samsom en nog een paar anderen wisten dus wel altijd waar ze het over hadden en konden een debat voeren zonder te beledigen en op inhoud (al blonk Roemer daar niet in uit, maar vergeleken met Lilian Marijnissen was Emiel Roemer bijna net zo slim als Einstein en bijna net zo’n 'goed' politicus als Joop den Uyl). Politici als Hans Wiegel, den Uyl (was het nooit met hem eens, maar hij wist waar hij over praatte), Lubbers …. geen van wat er nu in de Tweede Kamer zit komt zelfs maar een beetje in de buurt van deze politici van vroeger. Ook toen konden debatten fel zijn, maar op inhoud en niet door te beledigen, wat standaard door Geert Wilders – en zijn beweging – en Denk schijnt te moeten gebeuren.

Als u mij vraagt wat het vertrouwen in de huidige echt politiek doet afnemen dan zijn het die peuterpolitici, al de echt totaal niet van - landelijk - belang zijnde debatten, het beledigen en ruzie zoeken en vooral de hele partij Denk.

*Candice*

14/08/2019 19:39

Reacties (12) 

1
28/08/2019 14:22
Niets aan toe te voegen.
28/08/2019 16:23
En dat hoeft ook niet.
2
15/08/2019 14:50
En zo is dat!
Niks aan toe te voegen, alles is al gezegd.
1
15/08/2019 16:08
4
15/08/2019 09:38
Je hebt helemaal gelijk.
Ik denk soms dat de aanwezigheid van de schreeuwers en nitwits zonder niveau in onze volksvertegenwoordiging begonnen is toen ze de stemgerechtigde leeftijd verlaagd hebben naar 18 jaar.
Daar is een hele pluk kiezers bijgekomen die kennelijk nog flink aan het puberen zijn en achter elke opstandige klojo aanlopen - als die maar regelmatig in hemdsmouwen verschijnt en een grote mond heeft, en niet gehinderd wordt door enig inzicht in hoe een land bestuurd wordt und hoe de internationale economie werkt. Vatbaar voor elke hype en elke hysterische onzin. Maar so...
1
15/08/2019 16:09
Een geweldige reactie, waar ik me ook best wel in kan vinden.
4
15/08/2019 00:38
Ik heb onze jongens ook wel eens van het politiebureau moeten ophalen. Je kent het wel (denk ik) kwajongens streken. Pa Snorro kon er ook wat van....stropen, met 5 hengels tegelijk vissen...op 13 jarige leeftijd brommer rijden en nog veel meer....Maar ja mijn ouders waren gelukkig geen bekende Nederlanders. Liesje en ik ook niet. Ik zeg Candice for president! xx
1
15/08/2019 04:41
Ben nooit opgehaald van het politiebureau, wel andersom. ;-)

Neuhhh dan moet ik nog veel te lang blijven leven. xx
1
15/08/2019 12:32
Waaaaaahaaaaaaaaa........xx
15/08/2019 16:08
Maar meen het wel.
3
14/08/2019 22:39
Mee eens. Oeverloos gelul en geruzie over zaken, die voor de landelijke besturing niet van belang zijn; wat een negatieve energie en uitstraling om nog maar niet te spreken van de tijd- en geldverspilling. Hoog tijd om de boel wat strenger aan te pakken, vooral als het gaat om het aanvragen van een debat (is het onderwerp van landelijk belang; JA - ga door naar debat aanvragen, NEE - u kunt geen debat aanvragen, bespreek het onderwerp op een niveau waar het thuis hoort).
15/08/2019 04:40
Helemaal met je eens.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert