Je krijgt een schuld!

Door Candice gepubliceerd in Samenleving

Je krijgt een schuld:

Is al een oudere maar aangepast qua datum en omdat er nog steeds mensen zijn die veel te makkelijk Mark Rutte, daarna de VVD en daarna het Kabinet de schuld van alles geven en de enige die ze nooit de schuld zullen geven zijn degenen die de ware schuldigen zijn in bijna alle gevallen. Namelijk zijzelf!

9556d9485121bbaed781ed07ee7cfc37_medium.

Kijk ik ben nu kwaad, niet op u maar op mensen die laks zijn. En waarom ben ik dan kwaad? Simpel omdat het niet nodig is dat deze mensen in de problemen zijn gekomen. Het gaat hier om een stelletje dat samenwoont en waarbij een paar jaar terug hij werkloos is geworden en zij de pech heeft dat ze als oproepkracht rond de 24 uur per week werkt. Hun inkomen valt evengoed nog niet erg slecht te noemen, meen dat er bij hen nog steeds iets van 3.200 netto p/m binnenkomt maar toch raakten ze wel financieel in de problemen … door tegenvallers en dat kan en door extra zorgkosten vanwege een tijdelijk gezondheidsprobleem en dat kan en door gewoon net even te lang door te blijven leven op het niveau wat ze gewend waren en ook dat kan. Het kan allemaal en daar ben ik niet kwaad om. Maar wel omdat ze gewoon te laks zijn geweest. En dat is een fout die je nog steeds veel te veel ziet voorkomen.

5dbca427d40404c3c17c747be1274289_medium.

Ik heb ooit in een - vrij lang - artikel wel eens het één en ander over mensen met schulden uitgelegd en dat was in dit artikel:

https://tallsay.com/page/4294978234/mensen-met-schulden

En ook deze artikelen gaan over schulden en over de bijstand en dergelijke.

https://tallsay.com/page/4294973794/de-overheid-is-de-grote-schuldige-of-toch-niet

https://tallsay.com/page/4294998561/mensen-met-schulden-zijn-vaak-laks

https://tallsay.com/page/4294984676/wanneer-ben-je-een-wanbetaler 

https://tallsay.com/page/4294999164/de-toeslagen-bende-hervormen 

https://tallsay.com/page/4294992659/bijstand-in-natura

Ik kan namelijk maar niet snappen waarom mensen het vaak door eigen schuld zo ver laten komen dat ze te maken krijgen met het CJIB vanwege zorgpremieachterstand of met andere achterstanden. 

Dit is het traject bij een zorgpremie achterstand:

Pas na drie maanden niet betalen/achterstand meld je zorgverzekeraar je aan bij het CJIB als een wanbetaler en tot die tijd heb je al diverse brieven en aanmaningen gehad en had je dus ook de tijd om tot een afspraak te komen. Om wat dan ook te regelen. Om contact te hebben en te houden met je zorgverzekeraar.

Pas na die drie maanden wordt je dus aangemeld bij het CJIB en dat laten ze je ook weten, waarmee ze je nog een keer de kans geven om contact op te nemen. Ook het CJIB geeft je in eerste instantie de kans om wat te regelen. Al met al ben je gewoon ongeveer vier en een halve maand verder na de datum dat je voor het eerst niet meer betaalde voordat je dus die veel hogere premie van het CJIB moet betalen.

Om een idee te geven hoelang dat nou precies is moet u zich voorstellen dat u op 1 Januari 2020 niet betaald en dat u dus half Mei uw eerste CJIB boete-premie binnenkrijgt. Ongeveer 135 dagen had u dus de tijd om dat te voorkomen en dan gebeurd het en dan bent u boos dat ze u die boete-premie geven. U kunt de gewone premie namelijk niet meer betalen dus laat staan dat u deze die fors hoger is dan wel kunt betalen. En daarom bent u boos op alles en uiteraard ook op de overheid en op iedereen die het beter heeft dan u. Behalve op uzelf.

Maar wie zijn schuld is het dan?

Dat u problemen krijgt, dat kan gebeuren. Dat u het niet leuk vind om het te erkennen en te zeggen tegen uw zorginstantie is echt begrijpelijk. Dat u helemaal niets laat horen is echter oerstom, want dan is het voor uw zorginstantie onduidelijk wat de reden is en dus melden ze u aan als wanbetaler en dat terwijl u ook al in een vroeg stadium contact had kunnen zoeken om te kijken wat er voor eventuele oplossingen of mogelijkheden zouden zijn gezien uw, en mogelijk lang durende, mindere financiële situatie. Wanneer u dus niets laat horen vraagt u gewoon om veel hogere kosten dan die u had.

Bekijk het nu eens andersom:

U werkt op een mooie positie (afdelingen debiteuren beheer) en u ziet dat Familie Jansen uit Vaals de maandelijkse premie niet heeft betaald. Normaal betaalden ze keurig op tijd, maar nu ineens niet. Geen probleem, u stuurt ze een herinnering … maar u hoort niets en op uw volgende herinnering komt gewoon ook geen antwoord. U hoort helemaal niets, maand twee wederom niet en maand drie ook weer niet. Dan kunt u gewoon niet anders dan de regels in acht nemen en een allerlaatste herinnering sturen en als u daar ook geen antwoord op krijgt Familie Jansen aanmelden bij het CJIB. Dat is dan toch niet meer dan de normale gang van zaken? En dit gebeurd nog steeds heel erg vaak. Mensen die het gewoon vertikken om iets te laten horen om te proberen iets te regelen. Nogmaals, schulden krijgen kan echt iedereen gebeuren, maar hoe erg de schuld ook is en/of wat voor schuld het ook is ..… elke instantie en ook elk bedrijf geeft u de tijd om het te betalen en dus om contact op te nemen en elke instantie en ook elk bedrijf is echt bereid tot een betalingsregeling en waarmee ze u zoveel mogelijk tegemoet willen komen.

Waarom dan niks laten horen?

Waarom wachten tot de deurwaarder op de stoep staat?

Waarom niet tijdig uw betalingsproblemen proberen te regelen?

Geen één enkele schuld wordt goedkoper wanneer u én niet betaald én/of dus ook niets laat horen. Alle bijkomende kosten (proces, administratieve) noem maar op komen bij uw schuld en die zult u dus moeten betalen … en ja die betaald u uiteindelijk ook. Dus mensen als het moeilijk wordt, wacht dan dus niet met aan de bel trekken bij dat bedrijf of die instantie die u niet meer kunt betalen. U heeft dat bedrijf of die instantie er niet mee, maar wel uzelf en iedereen mag van zichzelf vinden dat zij/hij slim is en dergelijke, maar hoe slim is het dan echt om niet tijdig een seintje te geven om te voorkomen dat u met veel hogere kosten te maken krijgt?  Ik weet het antwoord. Niet slim.

Oh ja en voor er een deurwaarder komt namens het CJIB .... bent u dus nog eens maanden verder. En dan treft u een regeling, om beslag op wat dan ook te voorkomen en die regeling gaat dan vaak om een bedrag wat gelijk is aan uw zorgpremie ... die u niet kon betalen!

En dan raakt u in een enorme downfall spiraal die niet meer te stoppen valt en dan betaald u jarenlang een deurwaarder, terwijl uw zorgachterstand blijft oplopen daar die niet betaald worden en die daarna weer tnieuwe CJIB aanmaningen en aansluitend deurwaarderbezoek gaan opleveren ... en als u dat prima vind, gewoon lekker zo doorgaan en vooral Mark Rutte, de VVD en het Kabinet overal de schuld van geven, maar die eten er geen hap minder door en u wel en door uw eigen stomme schuld. U zou uzelf eens de schuld moeten geven, want dan bent u eerlijk en slim bezig!

Een schuld komt nooit ineens op visite. Doorgaans kunt u het al zien aankomen, want u ziet dat u door wat voor oorzaken dan ook, maand na maand weer minder restgeld (geld voor de boodschappen en dergelijke) te besteden hebt en vanaf dat moment, dat u dat merkt, is het heel slim om uw huishoudboekje eens grondig door te lichten of door te laten lichten door een persoon die u vertrouwd, Die er niet over praat met anderen. Ik zeg niet dat dat dus de oplossing zal zijn, maar kwaad kan het niet en wie weet ligt er wel de oplossing. Dat weet u alleen als u het doet en dat gaat ook op om het direct contact zoeken met bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar. Lossen uw problemen met uw zorgpremie daardoor op? Mogelijk niet, maar u bent met ze in contact en kan daardoor meer kosten mogelijk voorkomen en die kosten die gaat u niet voorkomen door geen barst te ondernemen, door af te wachten op wat er gaat gebeuren en waardoor uw schuld alleen maar hoger wordt en niet langer bijvoorbeeld 800 euro, maar 3200 euro is en die u echt zult moeten betalen. De keus is aan u ... maar als u een beetje hersens hebt en in zo'n situatie terecht komt, dan lijkt het mij niet echt moeilijk om een keuze te maken!

82391ec59ebb9b9126aa67a4a6208812_medium.

*Candice*

28/05/2019 21:40

Reacties (16) 

1
31/05/2019 11:09
Ben het met je eens dat niets doen - niets oplost en alleen maar verergerd! Maar ik ken ook gevallen waar mensen door o.a. slechte bewindvoering echt met hun rug tegen de muur staan. Ken ook gevallen waar mensen alles wilden, maar oor een rare wetgeving niets mochten. Ook gevallen dat mensen na een faillissement bij een werkgever gewoon 5 maanden geen inkomsten hadden. Was een foutje van het UWV....

Enfin, ik schaam me er niet voor, we gingen er voor 40.000.- in hier, contact opgenomen met 5 crediteuren, en alleen maar blijde reacties over een afbetalingsvoorstel hier!

...
1
31/05/2019 11:20
Dat weet ik allemaal, maar dit gaat puur om de mensen die gewoon door eigen domme handelen zich in de problemen hebben geholpen. En dat zijn dan vooral mensen met een zorgachterstand, die het maar laten oplopen en gewoon wachten tot ze na een jaar een regeling met een deurwaarder kunnen sluiten en waardoor ze veel duurder uit zijn en er voor jaren aan vast blijven zitten, want dat wat ze dan aan de deurwaarder betalen ... kunnen ze niet gebruiken om hun zorg van te betalen.

Er zijn altijd 'gevallen' (Vreselijk woord) waarin andere oorzaken een grote en/of zelfs bepalende rol in s...
1
31/05/2019 15:04
U is een lieverd! xxx
U bent niet ingelogd. Wilt u nu inloggen of een account aanmaken?
31/05/2019 15:15
Heb heel soms lieve momenten, heel soms .... en dan nog minder. ;-) xx
1
30/05/2019 11:00
Helaas zijn er te veel mensen, die hun kop in het zand steken. Zij gaan er te veel vanuit, dat alles vanzelf opgelost wordt. Dit is beslist niet het geval, er moet wel iets gedaan worden.Daarbij is voor velen hulp vragen net een brug te ver.
2
30/05/2019 11:08
Het is doorgaans pure laksheid, want je ziet een schuld over het algemeen aankomen. Die krijg je niet van de ene op de andere dag. Volgens mij merk je het hoor als je de ene maand nog bijvoorbeeld 700 euro voor levensonderhoud kunt gebruiken en de andere maand 600 en de maand daarna 550. Dan doe je iets niet goed, dan heb je ergens een kost erbij genomen waar je direct van af zult moeten en waar je nooit aan had moeten beginnen, maar wat doen mensen dan? Dan gaan ze gewoon minder voor boodschappen gebruiken en dat is slim .... als je ook je kosten onder handen neemt, anders pak je enkel jezelf...
2
29/05/2019 21:59
Eerst je vaste lasten betalen, heb ik als jonkie al meegekregen. Pas wat er daarna overblijft kun je uitgeven aan andere zaken (boodschappen, kleding e.d.). Heb je een krappe beurs dan zul je hierin (het geld wat overblijft om uit te geven) keuzes moeten maken.

Ons sociaal vangnet biedt aan een ieder voldoende ruimte om aan de vaste lasten te kunnen voldoen en de nodige boodschappen e.d. te kunnen bekostigen. Kan iemand de tering niet naar de nering zetten (zoals Zevenblad correct zegt) en bv de zorg- of huurtoeslag gaat gebruiken voor andere doeleinden (vaak niet noodzakelijke di...
1
29/05/2019 22:21
Klopt helemaal en de laksheid van veel mensen als het fout begint te gaan.
1
29/05/2019 22:49
Die laksheid, is helemaal dom. Denken dat het vanzelf weggaat of overwaait is heel dom! Hou contact, blijf in gesprek, zoek samen naar een oplossing, laat ook zien dat je een oplossing wilt.
1
29/05/2019 22:54
Ja precies.
2
29/05/2019 22:29
Ik vrees dat er heel wat mensen zijn die niet eens de moeite doen om op een rij te zetten wat hun vaste lasten zijn. En als het voor en achter niet meer lukt dan kopen ze op krediet, naar het motto: wij zien wel waar het schip strandt. Verslavingen spelen daar ook een grote rol in: dan werkt het verstand niet meer. Drugs, gaming, alcohol of een koopverslaving: ik denk dat zoiets de hoofdreden is voor veel zogenaamd zielige gevallen.
Maar je hebt gelijk, er gaat al veel mis in de opvoeding. Kijk maar eens wat voor voorbeelden de jeugd tegenwoordig heeft. En als de oppositie dan ook nog v...
1
29/05/2019 21:20
Je hebt wel gelijk. Pech kan iedereen krijgen, door ziekte of ontslag of andere zaken. Maar dan moet je je levensstijl aanpassen. En om hulp vragen als je er niet uit komt.
1
29/05/2019 21:41
Daar gaat het ook om. Maar heel erg veel mensen zijn daarin te laks en zoeken niet naar een oplossing, terwijl in de beginfase van een schuld er nog opties zijn om het aan te pakken en op te lossen.
2
28/05/2019 23:30
Behalve misschien 1% pure pech is het allemaal eigen schuld, dikke bult. Mensen die het vertikken om de tering naar de nering te zetten, en denken: ze zorgen er maar voor (de politiek!) dat ik mijn natje en mijn droogje en een dak boven mijn hoofd heb.

Maar ik kan me maar me maar beter stil houden, anders komt half Tallsay in opstand.
1
29/05/2019 03:45
Maar dat is het ook en dat willen die mensen maar niet inzien.
Een schuld komt niet uit de lucht vallen en als je niks doet als je het krapper krijgt .... dan help je jezelf in de problemen.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert