Je zou maar politicus zijn:

Door Candice gepubliceerd in Nieuws en politiek

Je zou maar politicus zijn:

Drie jaar terug schreef ik deze, maar heb het nu even wat aangepast en ik sta nog altijd achter dit artikel, want iedereen kan dan wel makkelijk politici afzeiken en ze zijn (zoals Mark Rutte zegt) ook niet van marsepein, maar als je soms op fora leest hoe er tekeer gegaan wordt zonder enige onderbouwing over politici en helemaal over Mark Rutte dan vraag je je wel eens af of die personen eigenlijk wel snappen waarom ze zo tekeer gaan en in hoeverre je zulke personen serieus moet nemen. Kritiek moet kunnen, een keer los gaan ook ... maar ze worden soms afgeschilderd als moordenaars van de oudere mensen en dat ze allemaal tegen de muur moeten worden gezet en dat hun koppen afgehakt mogen worden (dat wordt geschreven en door personen die nicknames gebruiken waarvan je mag zeggen dat ze zich dus horen te schamen voor zulke nicknames). 

En dat kwam ik weer tegen (niet hier), maar ik schrijf hier en daarom herplaats ik deze en niet om begrip voor politici te vragen, maar om eens even ietwat duidelijk te maken dat ze geen makkelijk beroep hebben. Ze hebben ervoor gekozen, klopt, maar daarom kunnen we nog wel op een normale - kritische - manier schrijven over politici!

Je zou maar politicus zijn:

32acd068569bcdb0b6e6a70ef972e6af_medium.

Je weet dat je het toch nooit goed doet, wat je ook besluit of tot wet wenst te laten maken. Hoe dan ook zijn er mensen die het daar niet mee eens zullen zijn. Dat je soms weken van mogelijk 80 tot 100 uur maakt en tot diep in de nacht vergadert over een heikel onderwerp, wordt vaak gemakshalve vergeten. Dat je voor van alles wordt uitgemaakt en overal bespot wordt, ach dat accepteer je maar gewoon.

Als je harde beslissingen moet nemen die ook jou aan het hart gaan, maar je kan gewoon niet anders doordat je nu eenmaal wetten hebt te respecteren, wordt je door je politieke tegenstanders de grond in geboord en door een deel van het volk uitgemaakt voor van alles. En waar velen woedend zijn als er racistische opmerkingen over bootvluchtelingen worden gemaakt, zal niemand woedend worden als jij door het slijk gehaald en afgeschilderd wordt als een smiecht en graaier die totaal niets geeft om zijn/haar medemens.

Dat je gekozen bent om je land te besturen en dat op jouw wijze zo goed mogelijk probeert te doen, al ontkom je niet aan het sluiten van compromissen, maakt allemaal niets uit. Alles wat verkeerd gaat is jouw schuld. Jij jaagt de mensen de armoede in, jij maakt ze werkloos en jij jaagt militairen de dood in.

Vergeten wordt continu hoe we allemaal decennia lang doof waren voor geluiden dat het de verkeerde kant op aan het gaan was en dat het land financieel in heel zwaar weer zou gaan komen.

Vergeten wordt dat de grenzen veel te lang wagenwijd open hebben gestaan, zonder in te zien wat we daardoor binnenhaalden.

Vergeten wordt hoeveel het allemaal wel niet gekost heeft dat zoveel mensen decennia lang huisartsenpraktijken plat liepen voor enkel een klein sneetje in een duim.

Vergeten wordt hoeveel mensen vroeger na een spannende voetbalwedstrijd, op zondag, de volgende dag zich massaal besloten ziek te melden en wat dat wel niet gekost heeft.

Je doet het nooit goed, want je bent politicus.

Vaart het land een rechtse koers, dan moet het roer pertinent om doordat het slecht is voor de minima.

Vaart het land een linkse koers, dan moet het roer pertinent om doordat het slecht is voor de multinationals.

Vaart het land een middenkoers, dan moet het roer ook om doordat de mensen dat ook niet goed vinden.

Onderhandel je lang over een wetsvoorstel, dan duurt het te lang.

Onderhandel je kort over een wetsvoorstel, dan is er niet goed over nagedacht.

Onderhandel je lang over een coalitie, dan zeikt het hele land.

Onderhandel je kort over een coalitie, dan heb je gewoon te snel een akkoord gesloten.

Toon je je menselijke gezicht door een keertje iets niet politiek correct te zeggen, dan wordt je door de pers en collega politici door de stront gehaald.

Natuurlijk staan er ook best wel wat leuke dingen tegenover. Geen echt slecht salaris, mooie wachtgeldregeling en je komt zo tussendoor op heel wat mooie plekken. En nog wel meer, maar weegt dat op tegen wat je aan verantwoording moet durven te nemen voor je beleid?

We leven in een hele moeilijke periode. Qua veiligheid maken we een moeilijke tijd door en wat te denken van een toch wel enigszins aanwezige dreiging dat de huidige brandhaarden zomaar zouden kunnen escaleren tot een Wereldbrand.

Dan zit je dus daar in de 2e kamer. Dan zit je daar voor een partij die links, rechts, midden, religieus ….. of voor de dieren is. En dan moet je als het fout aan het gaan is beslissen of je land actief of niet actief mee zal doen. Of je de NAVO verplichtingen na moet komen of dat je besluit om niets te doen.

Dan moet je meebeslissen of je mensen het slagveld op stuurt en hoe zwaar weegt die taak?

En dan weet je dat er in het land demonstraties komen van de mensen die het niet eens zijn met wat jij besloten hebt. Die gewoon niet willen dat je meewerkt aan de verdediging van de Westerse beschaving.

Maar je moet ook besluiten nemen of we nog meer immigranten moeten toelaten die amper een bijdrage leveren voor onze maatschappij en waarvan velen het ook nog eens vertikken om zich aan te passen aan onze normen en waarden en waarvan de meesten je land feitelijk een poel van verloedering vinden.

Maar zeg je nee, dan keert de helft van het volk zich tegen je. Die dan even vergeten dat zo'n kom maar binnen beleid alleen maar een hogere staatsschuld zal opleveren, wat dus weer bezuinigen betekend en vooral voor veel overlast en gezeik gaat zorgen. Zie Mokum!

Maar zeg je ja, kom maar binnen, dan keert de helft van het volk zich tegen je doordat ze het beu zijn dat er overal maar moskeeën verschijnen en dat hele wijken enkel nog maar allochtone bewoners kennen doordat ze er gezamenlijk zorg voor dragen dat de autochtone bevolking, die er soms al decennia woont, weggepest wordt.

Besluit je dat uitgeprocedeerde asielzoekers het land uit moeten, dan is dat een fout besluit.

Besluit je dat ze mogen blijven, dan is het ook een fout besluit.

Maar niemand komt met een oplossing waar iedereen het mee eens kan zijn. Want die is er niet.

Wat voor wet je ook aanneemt of ondersteund, de helft van de mensen is het er niet mee eens.

Blijkt dat na verkiezingen - en onderhandelingen - er eigenlijk maar één realistische coalitie mogelijk is, dan wordt van alle kanten gezegd dat ze hun kiezers verloochenen. Maar dat er gewoon geen enkel haalbaar ander alternatief meer bestond, ach dat vergeten ze gewoon.
Dat dus elke coalitie, ongeacht door hoeveel partijen samengesteld, voor dezelfde loodzware taak was komen te staan als de huidige is een feit. Maar het valt echter te betwijfelen of een andere coalitie het beter zou doen.

Mijn minnaar ... Mark Rutte:

https://tallsay.com/page/4294986125/ja-ik-wil

9d6675e65acc66d1e518788d57d2bc76_medium.

Oh en je zou maar Mark Rutte zijn … dan krijg je dus echt helemaal de schuld van echt alles, want vergeten wordt dat hij in zijn eentje niets kan besluiten. Hij is namelijk geen dictator, maar enkel de leider van de coalitie en is politiek leider van ons land … maar hij beslist niets in zijn eentje. Hij heeft het Kabinet en de coalitie nodig en vaak ook de oppositie en daarna moet het nog door de 1e Kamer en daar heeft hij helemaal geen stemrecht en dus niks over te vertellen. Hou nou eens op met hem van alles de schuld te geven, want hij is slechts één politicus en enkel politiek leider van ons land en van het Kabinet en de coalitie, maar met verantwoordingsverplichting aan zijn “baas” de 2e Kamer.

Je zou maar politicus zijn.

Een baan met perspectief

al noemt het volk je een dief.

Is het een roeping of een plicht

verliezend het menselijk gezicht.

Dien je echt je land

in ere en met verstand.

Leren leven met hoon

passend op je toon.

Als mens ken jij ook pijn

je zou maar politicus zijn.

c80093071ce7008b1c7c08a0095a581b_medium.

*Candice*

 

05/02/2019 20:14

Reacties (8) 

1
06/02/2019 15:31
Men vergeet vaak dat ze ook niets anders zijn dan marionetten van een groep die werkelijk bepalen wat er gebeurt. Ik weet nog wel de 22 seconde van Rutte hier op Curaçao. hij stond op een boot en op de achtergrond was de raffinaderij te zien met de uitstoot van flinke zwarte rook. Dat mocht dus NIET gefilmd worden van Rutte, want was niet interessant voor de mensen in nederland.
06/02/2019 16:15
Ik geloof niet dat ze marionetten van een groep zijn. Daar kan nooit iemand mij van overtuigen.

Oh dat zal best kunnen, zou niet leuk overkomen in een periode dat ze bezig zijn met een klimaatakkoord.
1
06/02/2019 14:19
Het is wat je zegt, je doet het nooit goed of je nou rechtsomkeer of linksom gaat, daar heb je zeker een punt, maar laten we wel wezen soms krijg je het idee dat beslissingen genomen worden om hun eigen belang te beschermen, neem nou dat akkoord over dat kinderpardon, een charade van jewelste, en uiteindelijk toch tot een akkoord komen en waarom louter en alleen om de val van kabinet Rutte III te voorkomen. Hoe lang speelt dit al, zolang ik me kan herinneren en om nou te denken dat men na dit akkoord dit hoofdstuk kan/gaat afsluiten en eindelijk tot een oplossing komt en daadkracht too...
06/02/2019 16:13
Mee eens en dan mag je ook kritisch zijn en soms verbaal even je gang gaan ... maar het kan zonder beledigingen en walgelijke woorden en van die woorden maken 'mensen' bijna overal nogal royaal gebruik van,
1
06/02/2019 09:48
Je hebt zeker een punt. Soms zie je dingen voorbij komen dia A- het onderwerp niet raken en B- niets te maken hebben met fatsoen!
1
06/02/2019 16:11
Precies. Kritiek mag en is normaal, maar dat kan ook op normale wijze. Hier liep Miemand (die jij ook kent en nu niet meer hier schrijft en ooit ook op schrijfland schreef) destijds Mark Rutte en de hele VVD letterlijk te beschuldigen van het bewust laten creperen en doodgaan van ouderen. Als je dat schrijft, dan heb je een groot probleem met je hersenpan.
1
06/02/2019 22:26
Dat gaat niet bewust en ook niet met opzet door beleidsmakers. Dat kun je dus en mag je ook niet schrijven. Maar het is wel erg dat beleidsmakers de systemen niet meer in de hand hebben. Mede daarom is er veel leed. Er zijn te veel bestuursorganen, te veel bemoeiallen. Een schooldirecteur kan met zijn team heel best zijn school runnen. Daar hoeven weer niet 3 lagen daarboven zich mee te bemoeien. Als er één bestuurslijn richtlijnen zou geven was het hele probleem opgelost. Er gaan dingen fout, maar Mark Rutte laat zelf geen mensen dood gaan. Het systeem moet om!
1
07/02/2019 03:36
Met je laatste zin ben ik het niet eens, maar dat weet je.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert