Mother Teresa, de gestoorde non die heilig werd verklaard

Door San Daniel gepubliceerd in Geschiedenis

                                    images?q=tbn:ANd9GcROV_ttb0p_zS1jDMZ5iTE

Moeder Teresa, in de rooms-katholieke kerk bekend als de heilige Theresia van Calcutta (geboren Anjezë Gonxhe Bojaxhiu, Albanees; 26 augustus 1910 - 5 september 1997), was een Albanees-Indisch rooms-katholiek non en missionaris. Ze werd geboren in Skopje (nu de hoofdstad van Macedonië), toen onderdeel van Kosovo Vilayet van het Ottomaanse Rijk.

De hamvraag is, 'hoe word je heilig in Rooms-katholieke kerk?'

'Om heilig te kunnen worden verklaard, is het binnen de Rooms-Katholieke Kerk noodzakelijk om postuum twee wonderen te hebben verricht, die door de kerk als zodanig erkend zijn. Bij één erkend wonder kan iemand zalig  worden verklaard: dit is vaak een opstap naar een heiligverklaring. Een heiligverklaring kan tegenwoordig alleen door de paus worden uitgesproken.

Tot de middeleeuwen kon ook een willekeurige bisschop dit doen, of soms werd ook wel een spontaan gegroeide cultus achteraf bevestigd (Confirmatio Cultis). Dit laatste kan tegenwoordig ook nog, zij het wel alleen door de paus.

Wat is het effect van de heilig verklaring in de kerk? De heilige dient met zijn levenswijze een voorbeeld te geven aan hen die nog in leven zijn. Daarnaast geeft een heilige voorspraak bij God, dan hoef je de schepper niet lastig te vallen met je problemen maar je richt je tot een heilige.

                                     images?q=tbn:ANd9GcR5_B8DifJ0-niKGxucws9

Daar zit een rare hierarchie gedachte achter. Zou het opperwezen méér luisteren naar een heilige die voorspraak verricht voor de ziel in nood die roept om hulp? Dat geeft de heilig verklaarde wel heel veel invloed!

Na Teresa's dood in 1997 begon de Heilige Stoel met het proces van zaligverklaring (de derde stap naar heiligverklaring) en Kolodiejchuk werd door het bisdom Calcutta tot postulator benoemd. Hoewel hij zei: "We hoefden niet te bewijzen dat ze perfect was of nooit een fout gemaakt ...", hij moest bewijzen dat Teresa's deugd heldhaftig was. Kolodiejchuk legde 76 documenten voor, in totaal 35.000 pagina's, die waren gebaseerd op interviews met 113 getuigen die werden gevraagd om 263 vragen te beantwoorden.

                                                 main-qimg-ab97425a3b086a647480b00fbe4539

Het eerste wonder:

In 2002 erkende het Vaticaan als eerste wonder de genezing van een tumor in de onderbuik van Monica Besra, een Indiase vrouw, na de oplegging van een medaillon met Teresa's foto.

Volgens Besra kwam er een lichtstraal uit de foto en was haar kankerachtige tumor genezen; maar haar echtgenoot en de medische staf had een ander verhaal, namelijk dat conventionele medische behandeling de tumor heeft uitgeroeid. 

Dr. Ranjan Mustafi, die de New York Times vertelde dat hij Besra had behandeld, zei dat de cyste werd veroorzaakt door tuberculose: "Het was geen wonder ... Ze nam medicijnen voor negen maanden tot een jaar." Volgens Besra's echtgenoot, "Mijn vrouw werd genezen door de artsen en niet door een wonder ... Dit 'wonder' is een lachertje!

In ieder geval werd het eerste wonder erkent door de paus en was Moeder Teresa nu in de staat van zaligheid beland.

Het tweede wonder:

Op 17 december 2015 bevestigde de persdienst van het Vaticaan dat paus Franciscus een tweede wonder erkende dat toegeschreven werd aan Teresa: de genezing van een Braziliaanse man met een hersentumor in 2008.

Het mirakel kwam voor het eerst onder de aandacht van de postulatie (ambtenaren die de oorzaak van gebeurtenissen bepalen) tijdens de viering van de Wereldjongerendagen 2013, toen de paus in juli in Brazilië was.

Een volgend onderzoek vond plaats in Brazilië van 19-26 juni 2015 dat later werd overgedragen aan de Congregatie voor de Oorzaken van Heiligen die een decreet uitvaardigde waarin het onderzoek werd bepaald dat voltooid moest worden.

Een team van medische experts deelde mee dat er tot op 10 september 2015 geen wetenschappelijke verklaring voor was, terwijl theologen vaststelden dat het wonder tot stand kwam na gebeden gericht aan Teresa.

Sceptici onder ons zouden zeggen dat het tweede wonder ook een beetje rammelt. Geen verklaring hebben voor iets, is dat dan de definitie voor een wonder?

          main-qimg-ab97425a3b086a647480b00fbe4539

Maar de weg ligt open voor de heiligverklaring want aan de randvoorwaarden is voldaan.

Paus Francisco heeft haar tijdens een ceremonie op 4 september 2016 heilig verklaard op het Sint Pietersplein in Vaticaanstad.

U weet het, het is een oud gezegde, 'er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan' en dat dachten meerderen die haar levenswijze en gedachtenvorming nader beschouwden.

Heel weinig van ons kunnen tegen het licht gehouden worden en uit eigen ervaring sprekend, denk dat er heel wat vlekjes zo niet vlekken bij mij zichtbaar zouden worden als ik tegen het licht gehouden zou worden.

De lijst van critici groeide schrikbarend snel, dit waren geen mensen die uit afgunst handelden maar uit een overtuiging dat Moeder Teresa niet de persoon was die neergezet werd door de kerk als een heilige.

De Indiase auteur en arts Aroup Chatterjee, die kort in een van de huizen van moeder Teresa werkte, onderzocht later de financiële en andere handelswijzen van Teresa.

In 1994 produceerden twee Britse journalisten, Christopher Hitchens en Tariq Ali, een kritische Britse Channel 4-documentaire, Hell's Angel, gebaseerd op het werk van Chatterjee. (hij doelt dan op Mother Theresa en niet de motorclub)

                             main-qimg-ab97425a3b086a647480b00fbe4539

Het jaar daarop publiceerde Hitchens The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice, een boek waarin veel van de beschuldigingen in de documentaire werden herhaald. Chatterjee publiceerde 'het eind vonnis in 2003, een minder polemisch werk dan dat van Hitchens en Ali, maar even kritisch over de operaties van Teresa. 

 In 2016 schreef de Amerikaanse socioloog, activist en president van de katholieke Liga Bill Donohue een kritische reactie op  Moeder Teresa de volledige lengte van een boek; 'Quality of medical care'.

In 1991 bezocht Robin Fox, redacteur van het Britse medische tijdschrift The Lancet, de Home for Dying Destitutes in Calcutta (nu Kolkata) en beschreef de medische zorg die de patiënten kregen als "lukraak".  Hij merkte op dat zusters en vrijwilligers, van wie sommigen geen medische kennis hadden, beslissingen moesten nemen over patiëntenzorg. . Fox hield Teresa specifiek verantwoordelijk voor de omstandigheden in dit tehuis en merkte op dat haar dienst geen onderscheid maakte tussen geneeslijke en ongeneeslijke patiënten, zodat mensen die anders zouden overleven het risico zouden lopen om te sterven aan infecties van anderen en gebrek aan behandeling.

Fox merkte op dat de aanpak van de zusters om pijn te beheren "storend tekortschoot". Het formularium in de bezochte faciliteit Fox had geen sterke pijnstillers. Fox schreef dat naalden werden gespoeld met warm water, waardoor ze onvoldoende gesteriliseerd werden en dat de faciliteit, patiënten met tuberculose niet isoleerde. Er zijn een reeks andere rapporten geweest waarin onoplettendheid aan medische zorg in de faciliteiten van de bestelling wordt gedocumenteerd. Soortgelijke zienswijzen zijn ook tot uiting gebracht door een aantal voormalige vrijwilligers die voor de orde van Teresa werkten.

In 2013, in een uitgebreid overzicht van 96% van de literatuur over Moeder Theresa, versterkte een groep Université de Montréal academici de voorgaande kritiek, met onder meer de praktijk van de heilige "zorg voor de zieken door hun lijden te 'verheerlijken' in plaats van het te verlichten, ... haar twijfelachtige politieke contacten, haar verdacht beheer van de enorme sommen geld die ze ontving, en haar overdreven dogmatische opvattingen met betrekking tot, in het bijzonder, abortus, contraceptie en echtscheiding ".

Volgens de studie van de Canadese academici Serge Larivée, Geneviève Chénard en Carole Sénéchal ontvingen de klinieken van Teresa miljoenen dollars aan donaties maar die werden niet uitgegeven aan medische zorg, systematische diagnose, noodzakelijke voeding en voldoende pijnstillers voor mensen met pijn;  de drie academici, halen de uitspraken van de heilige aan "Moeder Teresa geloofde dat de zieken moeten lijden zoals Christus aan het kruis".  Dat zou hen dichter bij God brengen.

main-qimg-ab97425a3b086a647480b00fbe4539

Christopher Hitchens,schreef in een artikel uit 2003: "Dit brengt ons terug naar de middeleeuwse corruptie van de kerk, die aflaten verkocht aan de rijken terwijl ze het hellevuur en de continentie aan de armen predikten.

Moeder Teresa was geen vriend van de armen, ze was een vriend van de armoede Ze zei dat lijden een geschenk van God was.

Hij beschuldigde haar van hypocrisie voor het kiezen van geavanceerde behandeling voor haar eigen hartaandoening in een prive ziekenhuis.  Hitchens zei nadat hj haar geïnterviewd had: " dat het niet haar bedoeling was om mensen te helpen", en dat ze tegen donoren loog over hoe hun bijdragen werden gebruikt. "Het was door met haar te praten dat ik dat ontdekte, en ze verzekerde me dat ze niet werkte om de armoede te verlichten", "ze werkte aan uitbreiding van het aantal katholieken. Ze zei: 'Ik ben geen maatschappelijk werker. Ik doe het niet om deze reden, ik doe het voor Christus, ik doe het voor de kerk.

'..Het beste dat iemand kan overkomen is te lijden als Christus, mijn man, mijn echtgenoot, aan het kruis..'

                                    main-qimg-ab97425a3b086a647480b00fbe4539

Samenvattend:

-het zieltjes winnen

 Voor niets gaat de zon op, zoals ze zeggen. Zij hielp arme, zieke mensen, maar alleen ten koste van hun ziel, vrij letterlijk. Zij forceerde bekeringen voor deze arme, ellendige mensen, die nergens anders naartoe konden en geen andere hoop hadden. Wanneer je voor zo'n keuze staat, tussen honger lijden, doodgaan door ziekte, is het enige antwoord natuurlijk om je te bekeren en op zijn minst een week of twee langer te leven.

Er waren gevallen van degenen die buiten westen waren zodat ze niet eens bereidwillig konden bekeren. Zij doopte deze mensen hoe dan ook, zonder hun toestemming. Het is niet anders dan het andere schandaal waar de Mormonen, Joodse nazislachtoffers zoals Anne Frank na de dood doopte.

-Ten tweede gaf ze vreselijke medische zorg

Moeder Theresa's medische centra hadden een sterftecijfer van 40%. Toen Britse artsen en journalisten van over de hele wereld kwamen om de omstandigheden te observeren, ontdekten ze dat de klinieken sanitaire rampen waren met ongetrainde vrijwilligers die geen idee hadden wat ze aan het doen waren.
Besmettelijke ziekten werden niet goed behandeld, spuiten en andere materialen werden slechts met kraanwater gewassen. Mensen in pijn kregen geen pijnstillers tot ze stierven, omdat Moeder Theresa genoot van het leed dat ze meemaakten, ze voelde dat het hen dichter bij Jezus bracht.

Er zijn vrijwilligers die opmerkten dat er veel mensen in haar klinieken waren die hadden kunnen leven als ze de juiste medische zorg kregen, maar dat werd hen ontnomen in de naam van lijden en dichter bij Jezus komen. Haar klinieken waren zo slecht dat ze 'Homes for the Dying' werden genoemd.

Ze was beslist meer dan een beetje geestelijk gestoord, en het zieke deel ervan was dat ze het lijden verheerlijkte. Maar zij verheerlijkte alleen andermans lijden; als het ging om haar eigen lijden, ging ze naar chique Amerikaanse ziekenhuizen voor haar eigen hartaandoening.

main-qimg-0e403110866ea4d0e3036b77acfb3c

-onduidelijke geldstromen:

Moeder Theresa ontving miljoenen donaties voor haar werk, van toegewijde katholieken die dachten dat ze bijdroegen aan goede naastenliefde, en van haar rijke relaties zoals Charles Keating en Jean-Claude Duvalier. Maar uit al haar donaties is geen enkel stuk moderne medische apparatuur gekocht om het leed van de patiënt te verlichten.

Ze weigerde zelfs donaties voor medische apparatuur, ze gaf de voorkeur aan contanten, 'omdat ze dat elders kon wegstoppen,' zoals zij zelf zei, maar medische apparatuur ging regelrecht naar haar 'Homes for the Dying', waarvan zij vond dat de patienten moesten lijden om hen dichter bij hun schepper te brengen.

Er werd geld gedoneerd voor eten, maar de patienten kregen eens per dag een kop soep. 'Er stak een heilig lijden in honger,' aldus onze heilige.

Niemand weet waar al haar geld naartoe ging, maar het meeste ging niet naar de armen. (aldus het onderzoek van de academici..waarschijnlijk regelrecht naar het Vaticaan).

Ze was waarschijnlijk gestoord:

Na haar dood ontdekten journalisten dat ze veel correspondentie had gehad met haar collega's en meerderen in de kerk, brieven die vertelden over de kwelling en twijfel die ze in haar ziel had over haar geloof. Deze brieven werden gepubliceerd door Random House in het boek "Mother Teresa: Come Be My Light"

Het is vrijwel zeker dat haar verheerlijking van de pijn het gevolg was van het slechte advies dat haar biecht vaders en superieuren haar gaven in haar tijden van twijfel. Moeder Theresa's zusterschap oefende zelfkastijding uit; iets dat in veel katholieke landen is gedaan als boetedoening in solidariteit met Jezus Christus. Zij geselde zichzelf met een karwats om de pijn van haar gekruisigde echtgenoot Jezus Christus te ervaren en om samen met hem in de pijn te wentelen die verlichting zou brengen.

main-qimg-0e403110866ea4d0e3036b77acfb3c

Een van haar mentoren was pater Joseph Neuner van de jezuïeten, die haar zulke woorden van wijsheid vertelde dat het haar echt tot waanzinnige denkbeelden bracht.

    "Uw duisternis is de goddelijke gave van vereniging met Jezus in zijn lijden. Je pijn brengt je dicht bij je gekruisigde echtgenoot, en is de manier waarop je zijn missie van verlossing deelt. Er is geen hogere eenheid met God. '

Het is geen wonder dat ze tot zo'n waanzin werd gedreven, verteld door je vertrouwde mentor en vertrouweling. Lijd meer, kom dichter bij Christus! En ze gaf dat gevoel door aan de duizenden mensen waar ze "om gaf" in haar klinieken en zij verlichtte hun pijn niet, het geld voor antibioica of pijnstillers werd niet besteed, zij wilde hen dichter bij God brengen.

Ondanks haar goede werken was zij waarschijnlijk Godsdienst gestoord en heeft zij veel onnodig lijden te weeg gebracht.

Dat alles mag de pret niet deren, als de paus je heilig verklaart, dan ben je heilig, toch?

San Daniel 2018

landingspage-san-daniel

Best verkochte boeken in leestips

for more info concerning San Daniel press the following link/ voor meer info betreffende San Daniel druk op de link a.u.b.:landingspage-san-daniel

en 

Nederlandse auteurs page van San Daniel in Hebban

and the page of Dutch authors in Hebban

Author's pages:

Amazon author’s page San Daniel

Hebban.

Deel dit artikel aub! / share this information please! 

Vriendelijke groet en God Bless, kind regards and God Bless!

 

Bronnen:

  1. Dutta, Krishna (16 May 2003). "Saint of the gutters with friends in high places". Times Higher Education. Retrieved 4 March 2011.
  2. Crawley, William (26 Aug 2010). "Mother Teresa: The Final Verdict?". BBC. Retrieved 18 Dec 2015.
  3. "Bill Donohue: Mother Teresa Scared Atheists, Socialists". Newsmax. 2016-08-31. Retrieved 2017-11-23.
  4. Robin Fox. "Mother Theresa's care for the dying". The Lancet. 344 (8925): 807–808. doi:10.1016/s0140-6736(94)92353-1.; cf. "Mother Teresa's care for the dying," letters from David Jeffrey, Joseph O'Neill and Gilly Burns, The Lancet 344 (8929): 1098
  5. Larivée, Serge; Carole Sénéchal; Geneviève Chénard (2013). "Les côtés ténébreux de Mère Teresa". Studies in Religion/Sciences Religieuses. 42 (3): 319–345. doi:10.1177/0008429812469894.
  6. "Mother Teresa: Anything but a Saint..." U de M Nouvelles. 1 March 2013. Archived from the original on 2016-04-01.
24/12/2018 06:24

Reacties (11) 

3
26/12/2018 12:16
Sinds ik Christopher Hitchens' "The Missionary Position" heb gelezen, zijn mijn ogen wel geopend, ja.

Elke religie heeft zijn martelaren en "popsterren" nodig. Moeder Theresa was gewoon de Michael Jackson van de RK-kerk. Een geweldig boegbeeld dat de collectebussen vol liet stromen.

Geef mij maar Artsen Zonder Grenzen...

Ik ben het volledig eens met Hitchens: "MT [Mother Teresa] was not a friend of the poor. She was a friend of poverty. She said that suffering was a gift from God. She spent her life opposing the only known cure for poverty, which is the ...
1
26/12/2018 16:19
Helemaal mee eens.
Christopher Hitchens legt (net als Richard Dawkins) de drijfveren van de wereldreligies en alle daarmee gerelateerde vertakkingen bloot: macht over zoveel mogelijk mensen - liefst arm, ongeletterd en zwak. Hun voornaamste doelen zijn het vermeerderen van hun eigen aanhang en de zeggenschap over allen die zich laten beduvelen. Bij de armen en armsten is daar niet veel voor nodig - die grijpen elke strohalm aan - en bij de minder armen zijn de toverwoorden 'Barmhartigheid' en 'Solidariteit'.
Als ik de kerstboodschappen van de christelijke leiders hoor of lees word...
3
24/12/2018 18:16
Ze heeft heel veel mensen heel lang zand in de ogen weten te strooien met haar manier van doen ... mij ook (zie mijn reactie bij Zevenblad) en de media en de politiek zagen er wel brood in om haar te steunen. Het kwam zo 'oprecht' over om haar te ontvangen en voor haar werk te prijzen. Ze was op den duur meer een soort van sekteleidster dan een hele barmhartige verpleegster.
Een echte barmhartige verpleegster heeft die aandacht en flirten met het geloof niet nodig om goed te doen.
1
24/12/2018 18:41
Daar heb je helemaal gelijk in .. feliz navidad
1
26/12/2018 12:18
Ze gaf aandacht (en trok daarmee aandacht), maar geen zorg van enige waarde of effectiviteit. Een eerstejaars verpleegkundige zou het veel beter doen.
26/12/2018 12:20
Helemaal mee eens.
2
24/12/2018 17:34
Dat was toch al langer bekend, dat ze helemaal van de wereld was?
Maar dat maakte haar natuurlijk in de ogen van haar bewonderaars tot een heilige. Zo erg zelfs dat ze in 1979 de Nobelprijs voor de vrede ontving - net als Obama in 2009 (ik ben trouwens benieuwd wanneer die lamstraal heilig verklaard wordt, maar daarvoor moet hij natuurlijk eerst dood zijn. De 'wonderen' zullen dan vanzelf volgen.)
Het zijn deze, zogenaamd idealistische, idioten die de huidige wereld verpest hebben.
Dat mens had beter anticonceptiemiddelen uit kunnen delen, in plaats van zieltjes voor de kerk...
2
24/12/2018 18:12
Heb haar best lang bewonderd, maar haakte af toen ik haar teveel op tv zag en eigenlijk nooit eens warm overkwam. Zag haar tranen, weet niet meer waarbij, maar zag geen tranen van verdriet maar tranen van ijs.
Ze zal het in het begin best wel oprecht bedoeld hebben, maar toen kwamen de grote financiële giften en begon haar hypocrisie naar mijn mening.
1
24/12/2018 18:42
Dat instinken verbaast mij ook .. fijne dagen..
1
24/12/2018 10:55
Wow! Pijn loutert. Maar dan zou het nog altijd je eigen keuze moeten zijn om de pijn te ervaren. Niet opgelegd door iemand die dat vindt. Goed artikel met een verbazingwekkende conclusie.
1
24/12/2018 12:18
Dank je ..ik vond het ook schokkend
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert