Theun doet een ‘Lindaatje’.

Door Theun50 gepubliceerd in Columns

d24c14d58bdea716a431b79122fdc1f9_medium.

Linda vertelde in DWDD waarom de actie ‘Minderen voor kinderen’ zo belangrijk is.
Het gaat om kapitaalkrachtige mensen die wat meer te besteden hebben en ergens op kunnen besparen door iets niét te doen! Minder douchen, bijvoorbeeld. Meer zeg ik er niet over.
 

Dus Theun, uit bed springen en dan even een Lindaatje onder de douche doen.
Dat wil zeggen niet langer dan één minuut douchen. Linda doet het ook, zegt ze. Gelooft u het zelf?
“Voor het goede doel ‘Minderen voor kinderen”, zegt ze er gelijk achteraan. 
Sommige praatprogramma’s probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, maar DWDD toevallig eens niet en dan hoor je wel eens wat. Er wordt namelijk nogal veel in praatprogramma’s gepraat.
Afijn, ik hoor dus dat Linda de Mol in dat praatprogramma verteld dat ze deze week maar één minuut per dag douchet en ook geen bloemen koopt. Ze gaat ook niet uit eten, geloof ik. Daarmee spaart ze geld uit en dat geeft ze aan Minderen voor kinderen, in de hoop dat wij het allemaal (gaan) doen.

Van Linda de Mol krijg ik meestal een vrolijk humeur. Komt door haar vrolijke kordaatheid.
En als ik me voorstel dat ze maar één minuut onder de douche staat, kan ik dat natuurlijk ook.
Nu heb ik makkelijk praten, want ik douche vooral lauw, en dat houd je niet zo lang vol.
Maar toch. Ik hecht overigens wel aan het gevoel goed bezig te zijn. Geen bloemen kopen kost me ook geen moeite, en daar heb ik al vaak genoeg commentaar op gehad. Niet uit eten is ook geen punt, want ik kan brood meenemen en een bakje sla, want prima voor mijn lichaamsgestel.
Maar…, volgens mij moet je met méér lichaam toch langer douchen.

Er blijkt een app te zijn waarop je kunt bijhouden hoeveel je uitspaart voor Minderen voor kinderen.
Ik ben niet zo voor al die apps, maar ik kan het besparingsbedrag natuurlijk ook schatten en dat leuk naar boven afronden. Ik heb begrepen dat Linda vooral `kapitaalkrachtigen stimuleert’ om aan de actie mee te doen. Maar ben ik wel kapitaalkrachtig genoeg? Als je je dat afvraagt: ja, alleen niet financieel! Ik denk dan meteen kapitaalloos: ik kan het bedrag ook gewoon geven of overmaken en gewoon doorgaan met langer dan één minuut douchen. Dan is het een soort doucheboete, zeg maar. Of nog beter, saampjes twee minuten douchen.
Lijkt mij heerlijk, lekker een lang Lindaatje doen!

Theun50, 2018.

06/11/2018 11:47

Reacties (20) 

1
07/11/2018 08:30
Er zijn ook heel veel gezinnen waarvan de ouders dat sowieso al doen voor hun zelf minder douchen, nooit uit eten gaan en zelfs geen bloemen kunnen kopen om hun kinderen goede schoenen winterjassen en hun studie te kunnen betalen.

Fijn dat er mensen met extra geld die dat normaal allemaal wel kunnen, eens meeleven en minder voor hun zelf doen en dit voor minder voor kinderen doen.
Ik bewonder de ouders die altijd al zo een lindaatje doen heel erg,

Mooi geschreven en goed artikel.
Theun50 tegen Yneke
07/11/2018 10:33
Mooie reactie, dank je.
1
06/11/2018 15:48
Nieuwe term voor de Dikke Van Dale misschien: een Lindaatje doen?
1
Theun50 tegen Asmay
06/11/2018 15:50
Zou zomaar kunnen.
2
06/11/2018 14:26
Heb het ook gezien, het enige waar ik het mee eens was was dat ze zei nu zal iedereen wel zeggen zij heeft goed praten maar voor de rest, minder tijd onder de douche staan , geen bloemen kopen, niet uit gaan eten. Zij heeft het over de kapitaalkrachtigen want iemand met een huishouden met een aantal schoolgaande kinderen gaat echt niet iedere dag 10 minuten onder de douche staan die nemen zich daar de tijd niet voor, dat is afspoelen je ding doen, bloemen kopen , hoeveel gezinnen kopen ieder week bloemen, uit eten, alsof alles en iedereen uit eten gaat, kortom waar heeft Linda het ove...
06/11/2018 14:48
Helder betoog!
2
06/11/2018 12:49
Lijkt me een leuke geste wanneer Linda, wat ze uitspaart verdrievoudigd voor het goede doel, ze kan het missen, dacht ik. Ik douche minder lang voor het milieu.. dat is indirect voor alle kinderen, lijkt me.
1
06/11/2018 13:19
Zij kan dat zeker missen.
En als antwoord op je laatste zin: Helemaal waar!
2
06/11/2018 12:34
Minderen voor kinderen... laten we dat eens letterlijk nemen: als iedereen die niet in staat is om kinderen te voorzien van alles wat ze moeten hebben (financieel én mentaal!) eens NIET aan kinderen begint. Dan worden er niet zoveel kansloze kinderen de wereld ingeschopt en moeten er geen 'acties' als deze op poten gezet worden... en dan kan je natuurlijk zonder schuldgevoel een uur onder de douche staan - met of zonder Linda (in gedachten;)
1
Theun50 tegen Ktje
06/11/2018 13:22
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Er zijn ook ouders die door (onvoorziene) omstandigheden in (financiële) problemen raken!
1
Ktje tegen Theun50
06/11/2018 17:01
Ik ben het met Zevenblad hieronder eens. Misschien heb ik het nogal onhandig geformuleerd - sorry daarvoor.
1
Theun50 tegen Ktje
06/11/2018 17:14
Je hoeft je voor je formulering(en) beslist niet te verontschuldigen.
Ben je mal.
3
06/11/2018 12:12
Ik koop liever kip voor de vossen.
Ik las gisteren dat in sommige gemeentes één op de zes jongeren in een jeugdzorg-traject zit. Je zou de ouders moeten helpen, zei een SP-wethouder...bijvoorbeeld door hun schulden over te nemen.
Minderen voor andermans kinderen? Laat ze er eerst maar eens voor zorgen dat mensen die niet in staat zijn om kinderen fatsoenlijk groot te brengen ook geen kinderen krijgen.
2
06/11/2018 12:30
De schulden overnemen. Gaat die wethouder dan het goede voorbeeld geven? ;-)
Schulden overnemen waar mensen veelal zelf verantwoordelijk voor zijn ....ja doei.

https://tallsay.com/page/4294984676/wanneer-ben-je-een-wanbetaler
https://tallsay.com/page/4294973794/de-overheid-is-de-grote-schuldige-of-toch-niet
1
06/11/2018 13:26
Mee eens.
2
06/11/2018 13:26
Fout signaal van die wethouder! Dat is geen (blijvende) oplossing voor het probleem.
Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens, immers:
Er zijn ook ouders die door (vervelende, onvoorziene) omstandigheden in (grote financiële) problemen raken!
2
06/11/2018 15:06
Dat zal dan een uiterst minimaal aantal gevallen betreffen.
In bijna alle gevallen gaat het om verslaving (drank & drugs) van één van de (of van beide) ouders, om een psychische stoornis incl. te lage IQ en ook om wangedrag (vader in de bak, ruzies in de buurt) - of een combinatie van alle drie. Voeg daarbij nog migranten die hun draai niet kunnen vinden - dan heb je zo ongeveer 98% bij elkaar.
De resterende 2% worden praktisch overal uit het potje 'bijzondere bijstand' overeind gehouden.
Moet ik 'minderen' voor de kinderen van een vader die elk weekend 100 € of meer...
1
06/11/2018 12:10
Ik vind dit wel zo'n onzin van haar. Heb het niet gezien, maar geloof er geen barst van dat ze maar één minuut onder de douche gaat staan voor wat voor actie dan ook ... en ze zal ook wel een bad hebben (heb ik ook en daar lig je echt langer dan een minuut in en daar heeft ze het niet over.
En ik ga echt niet minder dan nu douchen en/of badderen. Voor mijn vroege koude ochtenddouche trek ik minimaal 10 minuten uit en voor mijn latere warme douche ook zoiets en dat bevalt me prima. Probeer maar eens en je haar te wassen en te douchen en doorgaans was je dan ook bepaalde delen ... en dat...
1
06/11/2018 13:28
Ik kan je hierin wel volgen. Figuurlijk dan. ;-)
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert