Maak ik ook deel uit van de nationale gespletenheid?

Door Theun50 gepubliceerd in Columns

In een eerder onderzoek is voor de zoveelste keer uitgewezen: wij Nederlanders zijn tevreden en gelukkig. Zou het werkelijk zo zijn? Eerlijk gezegd heb ik het op wetenschappelijke onderzoeken naar ons geluk en welbevinden niet zo erg begrepen. Ik wantrouw dergelijke resultaten.
Er zal wel weer eens geen speld tussen te krijgen zijn, maar mij bekruipt toch het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.

Ik ga het nu niet hebben over wat er aan woede en kwaadaardigheid op de sociale media rondslingert. Maar ik wil wel even de vraag stellen: waarom bestaat er zoveel openbare ontevredenheid?
Ook waarom zoveel dingen mislukken en er zoveel wordt geklaagd over stress, werk- en schooldruk. Waarom zoveel gezinnen schulden hebben of om en nabij de armoedegrens leven.
Waarom er zoveel gedemonstreerd en gestaakt wordt. En waarom de kloof tussen de burger en de politiek (inclusief het bestuur) alsmaar dieper wordt. Op die vragen hoeft u overigens geen antwoord op te geven hoor. Daar gaat het mij niet om.

Van buitenaf bezien krijg ik de indruk dat de natie schreeuwt van woede en giert van frustratie.
Maar het gekke is, als diezelfde natie met een ‘wetenschappelijke vragenlijst’ wordt benaderd, blijkt er ineens vrede en geluk te heersen (?) Het zal toch niet zo zijn dat we zo kwaad en zo dwars zijn omdat het in de mode is en het erbij hoort? Dat het verder niks betekent?
Ga ik op mijzelf af, dan ben ik inderdaad tevreden en nader ik het geluk soms heel dicht, zelfs als het wel eens tegenzit! Maar tegelijk kan ik mij mateloos ergeren over het Haags gebroddel, de blunderende politiek en het falend bestuur, de zich versprekende bewindslieden, de stroom van excuses zonder dat er wat verandert, de vele loze beloften. Zo, dat is er uit.

Hmmmm, blijkbaar maak ik ook deel uit van de nationale gespletenheid die alle ruimte biedt voor geluk en welbevinden, maar ook voor woede, onbehagen en moedeloosheid.
Het is maar net wat je me vraagt, hoe, wanneer, waar en waarom!
Ben ik door Lotje getikt en heeft haar vriend mij daarna uit het lood geslagen, of zo iets?

Theun50, 2018.

05/11/2018 13:42

Reacties (21) 

1
07/11/2018 08:15
Niets aan toe te voegen, sluit me aan bij onderstaande reacties. Mooi geschreven.
Theun50 tegen Yneke
07/11/2018 10:35
Dank je.
1
06/11/2018 13:50
Precies wat Ktje zegt, hand in eigen boezem steken, en het wereldgebeuren is zoals het is, oorlog is niet alleen iets van deze tijd, het was er, is er, en zal altijd zo blijven.
06/11/2018 14:50
Daar kan ik niks tegenin brengen. Doe ik dus ook niet ;-)
1
06/11/2018 13:00
Maar hoeveel waarheidsgehalte kan een zogenaamde objectieve wetenschappelijke studie met een subjectieve vragenlijst eigenlijk hebben?
06/11/2018 13:17
Weinig, volgens mij.
1
06/11/2018 08:12
Heel goed verwoord: "Het is maar net wat je me vraagt, hoe, wanneer, waar en waarom!"
06/11/2018 08:38
Precies.
1
06/11/2018 00:37
Ik ben in alle opzichten tevreden en positief ingesteld. Wat ik wil hebben ... heb ik, wat ik niet heb (familie, partner etc.) dat wil ik ook niet hebben. Alles wat ik heb, heb ik keihard voor geleerd, gewerkt en dergelijke. Ik ben dus een gelukkig en een tevreden mens.
1
06/11/2018 08:38
Ik ben ook een tevreden mens.
1
05/11/2018 18:46
Ik sluit mij helemaal aan bij Ktje.
Of je gelukkig en tevreden bent: dat heb je voor 95% zelf in de hand.
1
05/11/2018 22:17
Dat is waar en Ktje is een wijs persoon.
Ik ga morgen op zoek naar die 5%. ;-)
2
05/11/2018 18:05
Ik heb sowieso niet zo'n erge hoge pet op van onderzoeken die voornamelijk gebruik maken van statistiek, zoals in de gamma-wetenschappen normaal is. Alles hangt af van een goede vragenlijst en die krengen zijn zo gemakkelijk in de gewenste richting te sturen.

Waarom zoveel ontevredenheid, woede en frustratie? Because it sells! Hogere kijkcijfers, snellere en veel intensievere verspreiding via social media, even emotioneel kunnen ontladen...Het aanbod roept vanzelf de vraag op. ;-) Zeker als je "anderen" de schuld kunt geven van alles wat er in jouw leven misloopt of fout is gegaan...
05/11/2018 22:18
Helderder kan niet.
Mee eens dus.
3
05/11/2018 23:55
In internationale vergelijkingen scoort Nederland heel hoog, waar het geluk en tevredenheid betreft. Volgens mij staan wij bij de bovenste drie landen.
Misschien zijn wij wel zo gelukkig omdat wij vrijwel onbeperkt kunnen en mogen kankeren?
3
06/11/2018 08:08
Voor mij persoonlijk is dat best een belangrijke factor. Zelfs degenen die jammeren dat "ze" het binnenkort niet meer mogen, vanwege de dictatuur van de "politiek correcten", mogen het in feite nog steeds.

Echt, ik dank de Heere God op mijn blote knietjes dat Hij me niet in de tijd van de godsdienstoorlogen geboren liet worden. ;-)
2
06/11/2018 09:36
Nee, die schoen trek ik mij niet aan.
Kijk maar wat er op dit moment in Duitsland gebeurt: daar word je tegenwoordig ontslagen als je kritiek op de 'correcte' politiek van de regering hebt.
Nog even en je hebt de "Berufsverbote' uit de jaren '70 weer terug -
alleen met het verschil dat de 'rechtsstaat' nu kennelijk een 'linksstaat is.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert