Dit pakken de Duitsers goed aan … best wel hard!

Door Candice gepubliceerd in Discussiecorner

Dit pakken de Duitsers goed aan … best wel hard!

https://nos.nl/artikel/2257501-ze-zijn-gewoon-aan-het-filmen-terwijl-mijn-man-dood-ligt-te-gaan.html

https://youtu.be/nRmuaVPiodI https://nos.nl/artikel/2244663-tientallen-filmers-van-ernstig-ongeluk-krijgen-boete.html

https://nos.nl/op3/artikel/2244844-mensen-liepen-600-a-700-meter-om-dodelijk-ongeluk-te-filmen.html

Dat ramptoeristen met hun mobieltjes alles vastleggen, is geen typisch Nederlands probleem. In Duitsland is het inmiddels wel strafbaar om hulpbehoevenden zonder hun toestemming te fotograferen of te filmen.

Een enorme ravage’ trof agent André Wiercx 4 augustus 2018 aan op de A58 bij Gilze, waar een Volkswagen Transporter, een Renault Clio en een Volvo 940 met elkaar in botsing waren gekomen. De bestuurder van de Volvo werd gereanimeerd, maar kon niet meer worden gered. Zijn vrouw en de bestuurder van de Volkswagen waren gewond. Brokstukken en glas lagen verspreid over de weg, benzine sijpelde over het wegdek.

Maar wat de 62-jarige agent van het verkeersteam van de politie Zeeland-West-Brabant vooral opviel – en stoorde – waren de automobilisten op de andere rijbaan die het ernstige ongeluk aan het fotograferen en filmen waren met hun smartphone. ‘In één auto hingen ze zelfs met drie man uit de raampjes om de ellende van anderen te filmen’, vertelt hij op het politiebureau in Breda. ‘Ook veel vrachtwagenchauffeurs doen daaraan mee. Het is niet alleen onethisch, maar ook nog eens hartstikke gevaarlijk met zo’n 40-tonner.’

Als ik nu met de vraag zou komen wie van u wel eens ongelukken filmt weet ik zeker dat u allemaal zou antwoorden met antwoorden als;

“Ik niet!”, “Nooit!”, “Hoe durf je het alleen al te vragen!”

Troost u, ik geloof u echt allemaal op uw woord als u zegt dat nooit te doen of zelfs maar te overwegen. En zoals u zou reageren en mogelijk zelfs kwaad op mij zou worden omdat ik het alleen al durfde te vragen … zullen waarschijnlijk 99% van iedereen die met die vraag wordt geconfronteerd reageren. Maar toch lijkt het er meer en meer op dat het vanzelfsprekend is dat omstanders het filmen en deze omstanders worden zelfs nog boos ook als je ze daar op aanspreekt.

'Hallo, laat mij lekker een foto maken als ik dat wil'

Automobilist tegen een verkeersagent

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoiets walgelijks zou doen. Mensen die liggen dood te gaan, of die (zoals Lady Di … nog niet dood) zwaargewond in de auto liggen te fotograferen of ze te filmen met als doel er of geld aan te verdienen of om het op Facebook te zetten (of waar dan ook) om daar dan likes voor te krijgen. En een ieder die zoiets een like geeft ….. is net zo walgelijk, want je geeft een like … je vind het dus leuk … aan een foto/filmpje waarop of waarin mensen sterven of vechten voor hun leven.

Sinds de iphone en social media haar verwoestend ernstig verslavende werk begon te doen zijn best veel mensen in sommige opzichten doorgedraaid. Iedereen moet het zelf weten, maar als ik zie hoe mensen totaal niet meer opletten als ze met zo’n ding in de hand fietsen of wandelen (en zelfs auto rijden) dan begin ik me echt af te vragen of er geen verbod moet komen om die dingen buitenshuis bij je te mogen hebben. Je loopt in AH en je hebt wat lege Coca Cola flessen in te leveren en dan moet je bij het flessenapparaat wachten omdat er één of ander dom wijf, die flessen heeft weggebracht, voor dat apparaat staand eerst nog even een app moet versturen alvorens jij er bij kunt. Wat een onzin! Het gaat niet om die extra tijd, maar om het idee dat schijnbaar alles en iedereen moet wachten tot je zo’n nutteloos appje hebt verstuurd. Ik doe niet aan appen en niet aan apps. Ik download ook echt geen muziek … koop het wel, want dat is eerlijker en heb op mijn zakenphone dan ook alle apps er direct na de aanschaf af gepleurd. Ik hoef geen films te kunnen kijken, muziek te kunnen luisteren, appjes te kunnen sturen, foto’s te kunnen maken of er berichten mee op Facebook en dergelijke te kunnen plaatsen … en al helemaal niet voor likes. Dat mensen tig accounts aanmaken voor likes die onschuldig zijn ... vind ik best. Wel raar om blij te zijn met likes aan jezelf van accounts van jezelf, maar goed zolang ze onschuldig zijn maakt het niks uit. En als je vrachten likes krijgt omdat je bij velen populair bent is ook best en kan ook totaal geen kwaad. Gun ze iedereen van harte. Kreeg ze vroeger op Plazilla ook bij bosjes en vond dat ook leuk .… al heeft het afgelopen jaar mij duidelijk gemaakt dat een aantal van die likes gevende mede schrijvers/schrijfsters het nooit meenden, maar ook dat is onbelangrijk en doet er verder ook niet toe.

Likes bij ‘De nacht is niet mij’

https://plazilla.com/page/4295130673/de-nacht-is-niet-mij

Wat er wel toe doet!

– Dat mensen geilen op de ellende van anderen!

– Dat mensen plezier beleven aan zulke drama’s!

– Dat mensen likes belangrijker vinden dan het leed van anderen!

Er zijn dus voorvallen bekend van mensen die thuis op social media beelden zagen van een ongeluk en die de auto herkenden als zijnde de auto van hun zoon, dochter, vader, moeder, man, vrouw, vriend of vriendin en die de politie belden ... terwijl ze daar gewoon nog bezig waren met het identificeren van het slachtoffer.

Dit pakken de Duitsers goed aan … best wel hard!

In Duitsland waar ze ook met zulke domme ramptoeristen te maken hebben besloten ze om er actie tegen te ondernemen en dat deden ze op een bgehoorlijk harde wijze met een zeer confronterend filmpje.

En misschien moeten we dat in Nederland ook maar eens doen, want enkel bekeuringen uitdelen werkt niet. Je moet die mensen keihard met de neus op de feiten drukken door ze te confronteren met een filmpje zoals die de Duitssers hebben gemaakt.

 

 

 

 

 

*Candice*

 

04/11/2018 15:26

Reacties (17) 

1
09/11/2018 12:46
Poef! Dit respectloos 'fenomeen' moeten ze hier ook keihard aanpakken.
Er is gelukkig al een begin gemaakt, maar het is niet voldoende.
1
09/11/2018 13:21
Helemaal mee eens.
1
07/11/2018 16:06
Brok, vreselijk !
07/11/2018 16:06
1
07/11/2018 16:02
Snap het ook niet, soms heb ik het idee dat alles en iedereen is doorgeslagen. Was laatst in en openbare gelegenheid en moest naar de w.c, , zoals dat gaat w.c. bezet. Heb daar god weet hoe lang staan te wachten. Na herhaald kloppen op de deur en geen reactie heb ik iemand van het personeel erbij gehaald in de veronderstelling dat de persoon in kwestie onwel was geworden , kan gebeuren. Wat blijkt nadat de eigenaar die er inmiddels bij was gekomen om te kijken wat er aan de hand was en herhaald geklop op de deur maakt er zo´n huppeltutje met de mobiele nog in haar hand gezellig kletsend de d...
08/11/2018 00:32
Echt onbegrijpelijk.
1
05/11/2018 11:48
Goed artikel. Wordt hoog tijd dat hier forse boetes voor worden uitgedeeld. Heb begrepen vanuit het nieuws dat een substantieel deel van de files ontstaan door ramptoeritische kijkers.

En ik kon nu ook je gedicht lezen. Dit is een prachtig diepzinnige poëzie, mooi al bezinnend beschreven.
1
05/11/2018 12:04
Forse boetes en in beslag name + vernietiging van die mobieltjes die daarvoor gebruikt worden.

Dat gedicht schreef ik in een paar minuten. Moet gewoon ineens zonder na te denken ontstaan en anders niet.
Velen vinden het diep ... maar ik heb er geen diepere betekenis mee.
1
05/11/2018 15:08
Een groot aantal van de gedichten die goed worden gevonden, schreef ik ook in een paar minuten. Het mooie van dat soort gedichten geeft een ‘basisgevoel’ weer. Dat vind ik ook het boeiende van dit soort poëzie.
1
05/11/2018 11:06
Is gewoon ziek dat mensen staan te filmen terwijl en ander ligt te creperen. Moest je eigen partner eens zijn die daar ligt te sterven.
Candice tegen Gymbo
05/11/2018 12:01
Precies.
1
05/11/2018 09:13
Geiler Film! De "moraal" zag je mijlenver aankomen, dat wel.
05/11/2018 12:01
Dat was wel duidelijk.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert