Afvang en ondergrondse opvang van CO2:

Door Candice Simionescu gepubliceerd in Technologie

Afvang en ondergrondse opvang van CO2:

53031015828405fae8d4a4396e855c96_medium.

Afvang en ondergrondse opslag CO2:

Wat is het en hoe werkt dat?

Bij elk politiek, maar ook bij maatschappelijk debat, over het terecht broodnodige realiseren van de klimaatakkoorden van Parijs komt het ter sprake. Afvang en opslag van CO2.

Maar wat is dat nou precies? Hoe werkt dat? En om dat te weten te komen ben ik erover gaan lezen en legde ik het in Mokum tijdens mijn bezoek aan Femke ook even op tafel, want zij weet daar dus veel meer van dan ik. Sterker nog, ik kende het (zoals de meesten) enkel van het over horen praten. Maar nu weet ik er ondertussen wat meer van af.

En eventjes mijn mening waarom ik van mening ben (al heb ik geen kinderen die er profijt van gaan krijgen of als er niks gebeurd de volle prijs moeten gaan betalen voor ons falen) dat het akkoord van Parijs niet voor niets is geweest. En zoals al eerder vermeld ... zelf doe ik niks om het milieu wat te verbeteren. Nou ja niks? Ik rook al bijna drie jaar niet meer, drink al iets van twee en een half jaar geen alcohol meer en ook mijn 'witte' leventje is al twee en een half jaar verleden tijd, ik fiets heel erg veel, want rij geen auto meer. Fiets als ik naar mijn kantoor in Utrecht ga 20 km op mijn opoefiets en op verzoek van de dochter van mijn werkster probeer ik nu ook aan afvalscheiding te doen. Mijn nachtlijke boswandelingen zullen wel geen steentje bijdragen, maar schaden het ook niet. 

Mijn mening:

Dankzij Parijs kwam ook China in actie en nog veel meer landen en is het klimaat inzet bij alle verkiezingen en er is al wel degelijk erg veel bereikt .... maar dat wordt erg snel vergeten. Ja het kost kapitalen, maar als overheden dit niet zouden doen dan zou geen enkele fabriek iets ondernemen tegen CO 2 uitstoot en zou er dus helemaal niks ondernomen worden ... ook niet door burgers, want die zouden er dan ook maling aan hebben. Kunnen we het helemaal herstellen? Nee, want iets wat we al eeuwen aan het slopen zijn herstel je nooit meer helemaal, maar niks doen is pas echt helemaal verkeerd. En volgens mij gunt iedere ouder of nog wordende ouder hun kinderen en kleinkinderen een schone en leefbare toekomst.”

5b490f0c5530c6871e84758720f395f3_medium.

Wat is die CO2 die vrijkomt en wat zo’n groot issue is?

Daarvoor hoefde ik enkel terug te denken aan mijn schoolperiode, want scheikunde was één van de vakken waar ik én dol op was én in uitblonk.

CO2:

Koolzuurgas – beter bekend als koolstofdioxide – is een niet organische verbinding van koolstof en zuurstof met als gegeven brutoformule CO2.

C = Koolstof met als atoomnummer 6.

O = Zuurstof met als atoomnummer 8.

Dioxide = Een scheikunde verbinding met moleculen van twee atomen zuurstof samen met een atoom van een andere stof.

CO2 is in haar meest pure toestand een kleur en geurloos gas dat in de aardatmosfeer voorkomt en wat op zich dan ook geen kwaad kan … tenzij het vrijkomt op een wijze die wij decennia toelieten.

Het is een molecuul met een lineaire moleculaire geometrie en dat klinkt heel indrukwekkend, maar dat wil gewoon zeggen dat het een verbinding is van atomen die allen op een rij liggen.

Dit dus:

08bd498ff6a94566f4eb4bf08ca0e39f_medium.

Eigen tekening!

En om nog even interessant te doen … en wat mij verteld werd door Wikipedia; het behoort tot de Puntgroep D∞h.

En wat een Puntgroep is mag Wiki uitleggen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Puntgroep

Hoe vang je CO2 af en hoe sla je het ondergronds op?

Het streven van het Kabinet is om in 2050 de CO2 uitstoot met ca. 90% te hebben teruggedrongen en daarbij wordt heel fors ingezet op afvang en opslag ondergronds. Zowel op zee als op land. Nou wil Groen Links (ze hebben niks te willen) eigenlijk niet dat er op land ondergrondse CO2 opvang gaat plaatsvinden, maar alleen op zee. Dat vanwege het veiligheidsrisico. Best bizar dat een klimaatpartij het dan geen probleem vind om dat risico dan maar te laten bestaan op zee. Maar ja … ze zijn links en dan moet je nooit gaan doorvragen hoe ze zoiets voor zich zien. Dat is het grote linkse manco. Veel willen, mooie praatjes verkondigen, lief lachen, zorgen over alles maken, reclameren tegen de voorstellen waar andere partijen mee komen …. maar zelf met geen enkele oplossing komen.

Die 90% die ze willen terugdringen willen ze bereiken door het probleem aan te pakken waar het ontstaat, namelijk bij de bron. Dus niet meer enkel met filters op fabriekspijpen en allerlei voor de mensen met auto’s belastende maatregelen, maar (en zo hoort het ook bij elk probleem te gaan) bij de bron. Daar willen ze het afvangen (voorkomen dat het in het milieu terecht komt) en vervolgens transporteren naar opslaglocaties in de hele diepe ondergrond. En die worden Carbon Capture and Storage (CCS) genoemd.

Maar hoe doen ze dat?

bff4eaea8f68afe83593d687fcf4a292_medium.

Dit is een duidelijk schema van hoe die afvang en opslag in haar/zijn werk gaat. Maar we zien hier logisch enkel een voorbeeld van één (niet aangegeven in omvang) gasveld en één kolencentrale. Aan opslagcapaciteit voor CO2 hebben we ruimte voor ongeveer 12.000 Megaton CO2. Alleen is het wel zo dat 75% daarvan pas vanaf 2050 beschikbaar. Namelijk de Groningse gasvelden samen goed voor 9.000 Megaton. En dan is het ook nog maar de vraag hoe groot het deel is wat voor de CO2 opslag gebruikt kan gaan worden. De resterende 3.000 Megaton opslagcapaciteit bevind zich voor ongeveer 2/3e onder land en 1/3e onder zee.

Dan hebben we ook nog de zo geheten aquifers (dat zijn de watervoerende lagen in de ondergrond zoals zand) en daar kun je natuurlijk al het water uit weg gaan pompen en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor CO2 opslag. En naar huidige schatting zou daar zo tussen de 700 en 1500 Megaton CO2 in kunnen worden opgeslagen.

Nieuwe pijpleidingen:

De Nederlandse bodem (zee en land) ligt vol met pijpleidingen en we hebben ze allemaal nodig en als we deze afvang en opslag CO2 daadwerkelijk willen gaan realiseren zal er dus nog flink in de buidel moeten worden getast, want de bestaande olie- en gaspijpleidingen zijn, uiteraard, pas te gebruiken vanaf het moment dat de betreffende velden helemaal leeg zijn. Dat lijkt me ook wel vrij logisch. Daarom zullen er dus nieuwe pijpleidingen in onze grond (zee en land) moeten worden aangelegd. Goed voor de economie en werkgelegenheid … maar dan meer voor mogelijk Italië, daar zit ENI en die hebben binnen hun concerns het bedrijf SAIPEM en dat is een bedrijf dat begin jaren 80 vanaf de Noorse olie en gasvelden tot aan Callantsoog, en waarvandaan het project vervolgens landinwaarts ging, nieuwe leidingen legden. Ik ben ooit aan boord van hun vlaggeschip geweest … meen dat dat in november 1984 of zo was en het is een zeer groot indrukwekkend schip. Ik was mee op uitnodiging van de toenmalige hoofd personeelszaken de heer Mario Cappeletti en zijn knappe assistent Sergio Tonnarelli.

 

 

 

In Nederland hadden we De B.V. Nederlandse Pijpleidingmaatschappij (NPM), maar in 2004 heeft de Overheid en de Gemeente Amsterdam hun belang daarin verkocht/verkwanseld aan het Schiedamse bedrijf OCAP Trading B.V. en dat nam daarmee de enige leiding (83 km) die tussen Amsterdam en het Botlek gebied liep over. OCAP heeft de leiding in gebruik genomen om CO2 vanuit de Shell-raffinaderij in het Botlek-gebied te kunnen leveren aan de tuinders in het Westland. OCAP heeft zich wel verplicht gesteld de leiding te ruimen als deze niet meer gebruikt wordt.

Maar dat Italiaanse bedrijf is er echt in gespecialiseerd om pijpleidingen onder de zeebodem aan te leggen.

55bc4e200668427f480f3977f4e172c3_medium.

De Castoro Sei van Saipem.

Is die opslag gevaarlijk?

Een paar feiten. Het opslagveld dat wij al sinds 2004 gebruiken ligt ongeveer 2,5 kilometer onder de zeebodem in een oud leeggepompt gasveld. Zo’n 60.000 ton is daarin inmiddels opgeslagen. En de opslagplaatsen die we willen gaan gebruiken zijn doorgaans de aardlagen die van nature afgesloten zijn. Ze liggen meer dan 1.000 meter onder land of dus tot ruim 2,5 km onder de zeebodem.

De CO2 wordt geïnjecteerd in die lagen via speciale leidingen, die daarna hermetisch dicht gaan.

Elke potentiële opslagplaats wordt nauwkeurig onderzocht op breuken en kans op breuken dan wel scheuren in de aardlaag en alleen als het helemaal wordt goedgekeurd mag het dienst gaan doen als opslagveld. Uit een leeg gasveld kan CO2 sowieso al moeilijk ontsnappen, om de doodeenvoudige reden dat de druk daar lager is dan (of hooguit gelijk is aan) de druk in de directe omgeving van het veld. En ook metingen aan de leidingen en de afdichting wezen uit dat de kans op lekkage minder dan nihil is.

Maar is er dan helemaal geen kans op lekkage of wat anders?

Quote:

De kans op het weglekken van CO2 bij transport is erg klein. Het is vergelijkbaar met de kans op lekkage in een ondergrondse gaspijpleiding: per 200 kilometer pijpleiding gebeurt dat gemiddeld eens in de 100 jaar.

Als een pijpleiding toch lek raakt, kan in korte tijd een grote hoeveelheid CO2 vrij komen. In dat geval bestaat alleen heel dichtbij het lek (enkele tientallen meters rondom) gevaar voor mens en dier vanwege de hoge concentratie CO2. Zo'n lek blijft dan ook echt niet onopgemerkt. Het is duidelijk zichtbaar en hoorbaar, en er zijn dan controlesystemen die het kapotte pijpdeel direct afsluiten.

Maar waarom zijn milieupartijen er dan zo op tegen?

Dat is dus niet helemaal waar, want D’66 is er in feite niet op tegen en zelfs Groen Links had in hun verkiezingsprogramma staan dat ze CO2 onder de grond wilden opslaan. Alleen iets minder dan dat er nu in het regeerakkoord staat.

En wat wil Groen Links nou precies?

https://groenlinks.nl/standpunten/co2-opslag

En wat zegt de Burgervrouw van Mokum?

Ze is er heel diepgaand op ingegaan.

Lees ons partijprogramma Can … dan weet je alles!”

Zo kan ik het ook!

Bronnen:

https://www.noordzeeloket.nl/functies-en-gebruik/co2-opslag/

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/co2-afvangen-en-opslaan/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide

Femke H. voor het doorverwijzen naar het GL partijprogramma.

Ikzelf voor ... alles wat niet uit de andere bronnen komt. Zoals dat over Saipem.

4d8646d3340244e9381ed93286c9fa85_medium.

*Candice*

08/09/2018 14:38

Reacties (14) 

1
09/09/2018 12:09
Prima informatief artikel!
Goede uitleg en onderbouwing, zelfs ik snap het nu. ;-)
09/09/2018 13:09
Merci.

Ja maar van jou had ik ook niet anders verwacht.
2
09/09/2018 00:41
Ik kan er nog steeds niet bij.
Koolzuur (CO2) zit in elke frisdrank, in bier, in mineraalwater, in champagne - noem maar op - en wij hebben daar helemaal geen probleem mee. Het is het voedsel voor alle groene planten die de koolstof opslaan en ons de zuurstof (O) weer teruggeven. Anders kunnen wij niet leven.
Het moet toch mogelijk zijn om dat te doen wat bomen, planten en algen ook doen: van CO2 met behulp van water en zonlicht weer O maken? Kan echt niemand de fotosynthese nabootsen? Dan is de hele opslag niet nodig.
Je kunt natuurlijk ook veel meer bomen planten en eindeli...
2
09/09/2018 06:20
Oh ben het best wel met je eens, want CO2 is in principe ook niet slecht. Meer bomen planten en kappen met de kap van het regenwoud zou zonder meer moeten gebeuren en de overbevolking stoppen .... daar pleit ik ook al onwijs lang voor (maar zoals bekend pleit ik voor een rem aan de onder en bovenkant).

IK zie het niet echt als een hype, maar wel als weer een plan waar weer eens te impulsief mee begonnen wordt zonder alles eens op een rijtje te zetten qua kosten en daadwerkelijk effect op het klimaat.
1
08/09/2018 22:53
Wordt nog een dobber om het op te slaan. In Groningen staat men er vooralsnog niet om te springen om als opslag te dienen, voor dat zover is zullen ze toch eerst het door de gaswinning ontstane leed op moeten lossen.
1
08/09/2018 23:03
Helemaal mee eens. Is weer een plan zonder eerst eens de mensen erbij te betrekken.
1
08/09/2018 17:53
super !
1
08/09/2018 18:17
1
08/09/2018 17:52
Goed dat er mensen zijn die zich erin verdiepen.
08/09/2018 18:16
Ja mee eens.
1
08/09/2018 16:32
Goed uitgewerkt verhaal, Candice. Leuk dat je weer op het oude honk terug bent.
08/09/2018 16:38
Merci.

Nog niet met mijn officiële account en nog zonder mijn artikelen, maar hopelijk wordt dat nog in orde gemaakt.
1
08/09/2018 16:39
Goed raad van mijn kant. In het vervolg overal copy van maken en opslaan.
08/09/2018 16:47
Heb ik van heel veel ... maar ze bestaan nog (net als mijn account) en in een aantal gevallen (de Jeruzalem reeks met name) schreef ik ze wel in Word en sloeg ze op en dan kwam het vervolgdeel daarna over het voorgaande deel heen. Daar heb ik nu enkel het laatste deel van,
Maar had die reeks op 14 mei klaar willen hebben en ze uitgeprint en gebundeld en op orde willen laten maken om ze dus op de ambassade aan te kunnen bieden. Nu stond ik er met lege handen en dat was best jammer.

Mijn bouwreeks heb ik volgens mij helemaal, maar dan moet ik alle foto;s er weer bij terug zoe...
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert