De reuzen die echt bestonden, Goliath en beschouwingen over hem

Door San Daniel gepubliceerd in Geschiedenis

                                       images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

Wie kent het verhaal van David, de schaapherder en Goliath niet? De reus die welke strijder in het Israëlische legerkamp dan ook uitdaagde tot een tweekamp. Een bijzonder mens wel, Goliath, maar bij onze normen niet meer zo reusachtig als in de bijbelse tijden.

Eerst het verhaal voor hen die niet precies weten hoe het met David en Goliath zat.

-De Israëlieten en Filistijnen staan tegenover elkaar in de vallei van Elah; Goliath, een reusachtige strijder daagt een 'kampioen' uit tot een één op één gevecht. In plaats dat beide legers vele doden zullen betreuren zal het gevecht van beide kampioenen beslissend zijn.

- 40 dagen lang verschijnt hij twee keer per dag om de Israëlieten te honen ne te beledigen

-  David wordt door zijn vader gestuurd om voedsel naar zijn broers te brengen, hoort de uitdaging en spreekt zijn verlangen uit om te accepteren;

 - David verslaat Goliath, de Filistijnen ontvluchten het slagveld.

  Saul vraagt wie David is en hij wordt door Abner aan de koning voorgesteld, hetgeen hem aan het hof brengt. (2 Samuel 21:19)

                                      images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

 

Het verhaal is synoniem geworden voor een klein iets dat een groot iets overwint, waar goddelijke bijstand of interventie uit blijkt of zou moeten blijken.

Hoe verloopt de strijd? David loopt naar een beekje en pakt 5 steentjes en met zijn slinger (denk aan een soort katapult)  en steentjes gewapend  loopt hij de reus tegemoet. Hij laat het steentje door de lucht suizen en treft de reus tussen de ogen, die vervolgens voorover valt en door David wordt onthoofd.

Hoe groot was Goliath en was hij bijzonder?

Genetisch gezien was Goliath bijzonder, hij was groot maar hij had een broer, weten wij uit oude teksten, die 6 vingers had en zes tenen, "24 tenen en vingers dus in totaal, die werd gedood op het slagveld van Gath. Je zou kunnen stellen dat zowel Goliath als zijn broer Lahmi mutanten waren. (lees Kronieken 20:6).

"Goliath's gestalte zoals beschreven in verschillende oude manuscripten varieert: de oudste manuscripten, de tekst van de Dode Zeerollen van Samuel, de 1e-eeuwse historicus Josephus en de 4e-eeuwse Septuagint-manuscripten, geven allemaal zijn lengte als "vier el en span" ( of 2,06 meter) terwijl de Masoretische tekst dit als "zes el en een span" (2,97 meter) geeft. Zes el en een span worden uitgedrukt als "zes el en een handbreedte" in de Geneefse bijbel,  "meer dan tweeënhalve meter lang" Geleerden zijn het er in het algemeen over eens dat de kortere lengte in de Griekse tekst ouder en origineler is.

                                           images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

Later door epische verdichting wordt door overdrijving de heldendaad vergroot. Iemand is niet groot, nee reusachtig groot en iemand is niet dapper maar bijzonder dapper enz.

Een lengte van 2.06 is vandaag de dag niet meer buitengewoon, velen die basketbal spelen, zijn langer. je kunt hoogstens concluderen dat in de oudheid de 'gewone' mens dus een flink stuk kleiner moet zijn geweest.

Bijzonderheden:

Waarom stort Goliath naar voren als hij door een projectiel, tussen zijn ogen wordt geraakt, met een kracht die sterk genoeg om het bot te penetreren? Je zou verwachten dat hij naar achter zou vallen.

                                           images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN
In het bijbelverhaal wordt beschreven dat Goliath op zijn gezicht valt nadat hij is getroffen door een steen die in zijn voorhoofd is gedrongen. In de Septuagint-versie "drong de steen door de helm in zijn voorhoofd". De rabbijn Jonathan Magonet heeft enkele van de problemen in verband met de tekst besproken die hiermee gepaard gaan. In de eerste plaats merkt hij op dat archeologische informatie suggereert dat Filistijnse helmen over het algemeen een voorhoofdbedekking hadden, in sommige gevallen tot aan de neus.

                                            images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

Waarom (vraagt ​​hij) zou David moeten streven naar zo'n ondoordringbare plek (en hoe is het met zo'n kracht geraakt om dik bot te penetreren nadat het door de helm is gegaan)? En waarom zou Goliath naar voren vallen als hij wordt geraakt door iets dat zwaar genoeg is om hem te stoppen, in plaats van achteruit?

Een antwoord op beide vragen, stelt Rabbijn Magonet, ligt in het Hebreeuwse woord meitzach (מֵ֫צַח mêṣaḥ), gewoonlijk vertaald als "voorhoofd". Een woord dat er bijna identiek aan is, verschijnt eerder in de passage - het woord mitzchat (מִצְחַת miṣḥaṯ), vertaald als "scheenplaten" - het flexibele been-harnas dat het onderbeen van Goliath beschermde (zie I Samuel 17: 6). Het is mogelijk, grammaticaal in de passage, dat hetzelfde woord in vers 49 wordt gebruikt, waarvan een reconstructie, in plaats van מֵ֫צַח met מִצְחַת, zou impliceren dat de steen achter Galoliath's been-armor (zijn been gebogen) naar beneden zakte, het hem onmogelijk maken zijn been recht te trekken en hem te laten struikelen en vallen.

                                            images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

Waarop David naar voren snelde en de reus onthoofde.

Het is maar zeer de vraag of David daadwerkelijk de reus doodde en of dit ook niet een geval van epische verdichting is. Een soort oudheid marketings methode om te rechtvaardigen waarom David de uitverkorene was die de troon van Saul zou overnemen. Er zijn namelijk veel paralel verhalen die opvallende gelijkenis vertonen.

"Het pantser dat wordt beschreven in 1 Samuel 17 lijkt kenmerkend te zijn voor de Griekse wapenrusting van de zesde eeuw v.Chr. In plaats van het pantser van de Filistijnen uit de tiende eeuw.

Narratieve formules zoals de afrekening van gevechten door afzonderlijke gevechten tussen kampioenen zijn kenmerkend voor de Homerische heldendichten (de Ilias), in plaats van voor het oude Nabije Oosten. De aanduiding van Goliath als een איש הביניים, "man van er tussen in" (een al lang bestaande moeilijkheid bij het vertalen van 1 Samuel 17) lijkt geleend te zijn van het Griekse "man van de metaikhmion (μεταίχμιον)", dwz de ruimte tussen twee tegenovergestelde legerkampen waar kampioensgevechten zouden plaatsvinden.

Een verhaal dat erg lijkt op dat van David en Goliath verschijnt in de Ilias, geschreven rond 760-710 vC, waar de jonge nestor vecht en de gigantische Ereuthalion verovert

                                               images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

Beide reuzen hanteren een onderscheidend wapen - een ijzeren knots in het geval van Ereuthalion, een enorme bronzen speer in Goliath's; elke reus, gehuld in harnas, komt uit de massa van de vijand om alle krijgers in het andere leger uit te dagen; in elk geval zijn de doorgewinterde krijgers bang en wordt de uitdaging opgepakt door een jongeling in zijn gezin (Nestor is de twaalfde zoon van Neleus, David de zevende of achtste zoon van Isaï). In elk geval vertelt een oudere en meer ervaren vaderfiguur (de eigen vader van Nestor, Saul van David) de jongen dat hij te jong en onervaren is, maar in elk geval ontvangt de jonge held goddelijke hulp en de reus blijft uitgestrekt op de grond liggen."

                                                  images?q=tbn:ANd9GcRJp2ce6i4rr3NcMSfdRHN

Dat is allemaal wel héél toevallig.

Dus doodde David nu Goliath of niet? De bijbel spreekt zichzelf tegen op dit punt.

 

2 Samuel 21:19 vertelt hoe Goliath de Gittiet werd gedood door "Elhanan, de zoon van Jaare-oregim, de Bethlehemite." "Hoogstwaarschijnlijk verplaatsten vertellers de daad van de anders obscure Elhanan naar het bekendere personage, David." In de vierde eeuw voor Christus.

In Kronieken 1  wordt de tweede Goliath verklaard door te zeggen dat Elhanan "Lahmi de broer van Goliath doodde", de naam Lahmi van het laatste gedeelte van het woord "Bethlehemite" ("beit-ha'lahmi"), de King James Bible heeft dit in 2 Samuel 21: 18-19 overgenomen, hoewel de Hebreeuwse tekst op dit punt geen vermelding van het woord "broer".

Zo kom je nog eens wat tegen, zelf zou ik concluderen dat David, Goliath niet gedood heeft maar dat het hem werd toegewezen als rechtvaardiging van God's hulp aan hem en zijn latere overname van de troon. Want ja je komt wel ver als je van schapenhoeder koning wordt, dan moeten er wel bijzondere kwaliteiten meegespeeld hebben.

Oudere teksten zijn leuk, zeg ik dan maar, zij roepen meer vragen op dan er antwoorden voor de hand liggen, in ieder geval heeft de mannetjesmaker strateeg van David gewerkt, want ondertussen, nu, duizenden jaren later, zijn wij allen overtuigd dat David, Goliath doodde.

San Daniel 2018

landingspage-san-daniel

Best verkochte boeken in leestips

for more info concerning San Daniel press the following link/ voor meer info betreffende San Daniel druk op de link a.u.b.:landingspage-san-daniel

en 

Nederlandse auteurs page van San Daniel in Hebban

and the page of Dutch authors in Hebban

Author's pages:

Amazon author’s page San Daniel

Hebban.

Deel dit artikel aub! / share this information please! 

Vriendelijke groet en God Bless, kind regards and God Bless!

 

Bronnen:

 

20/06/2018 07:18

Reacties (5) 

1
21/06/2018 15:14
Mooi artikel, zeer interessante stof.
1
21/06/2018 19:49
thx Robin
1
20/06/2018 12:05
Leuk om zoiets uit te pluizen!
Dat al die oude heldenverhalen mateloos overdrijven zal deels ook komen omdat ze in het begin (dus voordat ze op schrift gesteld zijn) mondeling overgeleverd zijn.
Elke verhalenverteller dikte ze dan een beetje aan: voor de spanning en het vermaak van de toehoorders.
Dat gebeurt tegenwoordig ook: in de film- en tv-wereld. Elke nieuwe versie is steeds een beetje spannender dan de vorige. Je moet het publiek toch blijven boeien?
Dat dit soort verhalen door andere culturen 'gepikt' en op het eigen heroïek verleden toegesneden wordt is ook e...
1
20/06/2018 14:59
geweldig de Odin vergelijking
1
20/06/2018 09:33
Een Bijbels verhaal en de kanttekening daarbij, je hebt het mooi geschreven.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert