Hoe moet het nu verder met Halbe Zijlstra?

Door Theun50 gepubliceerd in Columns

Dat vroeg ik mij af toen bekend werd dat Minister Halbe Zijlstra had gelogen over zijn aanwezigheid bij een bijeenkomst bij president Vladimir Poetin, waarin hij had ‘gehoord’ over Poetin ’s ambities voor een Groot-Rusland. Zijlstra had, naar eigen zeggen, gehoord hoe daar over werd gefantaseerd, waarmee hij impliciet suggereerde dat een militair conflict in die regio niet ondenkbaar was.
En dat terwijl vicepremier Kajsa Ollongren pas heeft besloten om met veel bombarie de strijd tegen nepnieuws aan te gaan. Eh, hoe zo? Is het ‘nepnieuws’ dan, zoals sommige criticasters beweren?
Maar van de andere kant: Halbe is wel vaker in het nieuws geweest als hij (weer eens) iets stoms heeft gedaan of uitgesproken.

Dit geschreven hebbend, vindt ik het vreemd dat onze regering geen stelling neemt tegen de rare fratsen van Halbe Zijlstra. De coalitiepartners snappen wel dat Mark Rutte deze hele klucht wil vergoelijken door manhaftig te verklaren dat de inhoud van het verhaal ‘staat’, maar dat hij niet had moeten zeggen dat hij er persoonlijk bij was geweest. Pardon?

Alexander Pechtold van D66, die toch bekend staat als iemand die allergisch is voor kletspraat, maakt het allemaal nog bonter. Na de onthulling zei hij: “Ik waardeer de openhartigheid van Zijlstra, en ik moet de eerste Rus nog tegenkomen die zijn fouten zelf rechtzet.”
Waarmee hij eigenlijk suggereert dat geen enkele Rus, waar ook ter wereld, misstappen erkent.
Ik vindt dat een tamelijk bizarre uitspraak en vindt het een generaliserende en kwalijke analyse.
Kortom, het ziet er naar uit dat de ‘heren en dames’ er veel aan gelegen is om het ‘sop en de kool’ (Halbe Zijlstra) te sparen. Dat getuigt, mijns inziens, van weinig visie. De mensen thuis zijn niet dom, iedereen weet nu dat we met een ongeloofwaardige Minister van Buitenlandse zaken te maken hebben. Niet handig als je zo’n positie bekleed. Daarnaast minacht de regering de intelligentie van de gewone burger door te doen alsof het allemaal wel meevalt.
Wat de loyaliteit (van o.a. de coalitiepartijen) vooral teweegbrengt, is dat populisten steeds meer munitie krijgen om de integriteit en capabiliteit van ons kabinet in twijfel te trekken.

We kunnen Rusland dan wel steeds als het grote gevaar zien, we moeten het ook dichter bij huis zoeken: onze eigen minister van Buitenlandse Zaken die zich bedient van politieke handelswijzen die wij doorgaans met morele verhevenheid afwijzen en veroordelen!
Niet alleen Zijlstra heeft een probleem met zijn geloofwaardigheid, maar hij brengt daarmee het complete aanzien van onze buitenlandse politiek schade toe. Want welke buitenlandse politicus neemt hem, of onze regering, nu nog serieus?
Wie echt begaan is met het lot van zijn land, zou alleen om die reden al moeten opstappen.
Want met een grote mond geef je alleen maar meer munitie aan de Russen!

Maar het ziet er naar uit dat Halbe Zijlstra ook deze verbale miskleun lijkt te overleven, mede door de ‘rugdekking’ van de coalitiepartijen. Hoe dan ook, zijn geloofwaardigheid ligt aan diggelen en ik denk dat dit onze buitenlands politieke aanzien geen goed zal doen!

Theun50, 2018.

13/02/2018 11:32

Reacties (15) 

1
13/02/2018 23:40
Halbe Zijlstra is politiek uitgescheten denk ik. Hem rest een goed betaalde baan in het (a) politieke bedrijfsleven.
Opschepperij en liegen wordt nu eenmaal direct afgestraft door de journalistiek. Want van een minister wordt werkelijk allesuitgezocht door dat soort lieden en op een weegschaal gelegd. En als je dan zo dom bent geweest om in het openbaar op te scheppen over een staatshoofd van een ander land dan hang je vanzelf aan de hoogste boom met je kop in de strop.
Ik heb er eigenlijk geen medelijden mee. Het stikt uiteindelijk in de politiek van dit soort omhooggeschoten eik...
2
13/02/2018 19:36
Nee, een Echte Leugen zou ik dit niet noemen. Wel oerstom. Nou ja, hij heeft zijn conclusies getrokken en de eer aan zichzelf gehouden. Netjes van hem.

Ik vertrouw erop dat de VVD genoeg andere geschikte kandidaten heeft.
1
13/02/2018 22:33
Een 'leugen' is inderdaad te zwaar beladen.
Tja, ik ben benieuwd met welke kandidaat ze nu komen.
Het mag toch ook een kandidaat uit één van de coalitiepartijen zijn?
1
13/02/2018 22:36
Een Ministerie met zo'n betekenis afstaan aan de coalitiepartijen? Zie ik niet gebeuren. Zou ik zelf nooit doen als ik Rutte was.
Zoiets gebeurt volgens mij ook nooit, of er volgt een hele stoelendans met ministeries en staatssecretarisschappen.

Wie heb jij op het oog dan?
13/02/2018 22:38
Op dit moment heb ik, eerlijk gezegd, niemand op het oog.
Ik heb geen idee.
3
13/02/2018 16:34
Om met de wijze woorden van Zevenblad te beginnen:
'Kinderen doen dat aan de lopende band, en ook de meeste volwassenen zo nu en dan. Ik zou ze de kost niet willen geven die sterke verhalen vertellen om zich belangrijker te maken dan ze zijn.' Nagel, kop.

We moeten en zullen Rusland/Poetin haten en/of vrezen... al vrees ik meer de psychoses en leugens van degenen die deze praat de wereld insturen.
1
13/02/2018 15:22
liegen en bedriegen nu de consequenties nog :(
1
13/02/2018 22:34
De consequenties zij inmiddels bekend gemaakt door Halbe Zijlstra zelf.
2
13/02/2018 14:03
Ach, liegen...
Voor mij valt dit eerder onder wat men 'jokken' of 'opscheppen' noemt. Kinderen doen dat aan de lopende band, en ook de meeste volwassenen zo nu en dan. Ik zou ze de kost niet willen geven die sterke verhalen vertellen om zich belangrijker te maken dan ze zijn. Het is alleen pijnlijk als je betrapt wordt. Ons journaille heeft wat dat betreft een geheugen als een kudde olifanten.

Een leugen is voor mijn begrippen een bewust onwaar antwoord op een directe vraag. In de politiek een doodzonde, en in ons parlementair bestel ook terecht.

Halbe heeft 12...
1
13/02/2018 14:36
Zo dame, dat is een best verhaal geworden.
Ik kan me wel vinden in wat je schrijft, al is het woord 'leugen' (of liegen) wel wat zwaar beladen.
Goeie vraag, waar haal je een nooit jokkende Minisiter van BuZa vandaan? Trouwens, wie heeft er nooit gejokt, of gelogen, in zijn leven? Al was het (maar) om eigen bestwil?
1
13/02/2018 19:17
Zijlstra is zelf opgestapt, dat kon ook moeilijk anders.
Wat ik nu écht dolkomisch vind is de verontwaardiging van Jesse Klaver, die Rutte probeert zwart te maken omdat die 'de leugen' geprobeerd zou hebben te verdoezelen.
Ik ben nog niet vergeten dat Klavertje vlak voor de laatste verkiezingen beweerde dat hij 'politologie gestudeerd' had. Later bleek dat hij alleen maar een 'schakelprogramma' gevolgd had om tot de studie aan de UvA toegelaten te worden, omdat hij niet de vereiste vooropleiding had. Daar is het nooit van gekomen, en de UvA heeft hij ook nooit van binnen gezien. ...
13/02/2018 22:36
Inderdaad, de bekende splinter....!
1
13/02/2018 23:50
We hebben in de hedendaagse politiek niets aan egotrippers en leugenaars... Het stikt in die politieke partijen reeds van dit soort figuren. Allemaal van die eikels die met de borst vooruit op spreekbeurten hun ego staan op te poetsen...
Ik heb deze omhooggeschoten eikel overigens nooit zien zitten.
Er zijn binnen de VVD gelederen dan ook, absoluut zwaardere en meer capabele kandidaten te vinden - met minder kapsones en egotripperij - die voor die opengevallen post in aanmerking kunnen komen. Zowel uit mannen als vrouwen kan men kiezen...
Ik zou de keuze op onze vrouwelijke ...
2
13/02/2018 13:39
Ja het maakt weer een hoop duidelijk deze onduidelijkheid van Halbe Zijlstra, ik kon het niet meer aanhoren die verbuigingen, verdedigingen enz. ik weet dat als menig ander zo een actie had uitgehaald op het werk er waarschijnlijk niet meer zou werken. Ik en meerderen hebben natuurlijk ook niet de steun van de coalitiepartij. Gho heb me toch even mee laten voeren in een ergernis, leuk geschreven heb je het weer, leest te gemakkelijk vandaar dat ik zomaar toch door ben blijven lezen over iets waar ik gisteren mijn tv nog voor uitzette ;-)
Theun50 tegen Yneke
13/02/2018 14:37
Dan dank ik je hartelijk voor het (uit)lezen en je reactie.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert