Het nieuwste testament volgens de verlichte San Tronco deel 111

Door San Daniel gepubliceerd in Verhalen en Poëzie

                            th?id=OIP.pmNdthJxomkmCB7tfpvK1QEsDH&w=3

'Er hangt iets in de lucht dat mij niet bevalt,' zei Linda terwijl zij instapte in de auto. 'Iets benauwends en umheimlichs,' vervolgde zij, ' merk jij dat niet?' Ik moest bekennen dat ik niet bepaald gevoelig was voor sfeertekeningen. 'Nee,' zei ik gedecideerd, 'dit is een dag als normaal, volgens mij.' 'Het is beklemmend,' ging Linda onverdroten verder, ' de lucht wordt loodzwaar als je begrijpt wat ik bedoel.' Ik keek naar de lucht en het beloofde een zonnige dag te worden en ik schudde mijn hoofd. 'Je moet hier weg,' zei ze plotseling, 'ga mee naar Natte Hond.' Ik vatte het ernstig op, wat Linda zei droeg meestal een wortel van waarheid in zich. 'Ik zou daar nooit meer aarden,' meende ik 'en weet je dingen gaan zo als zij gaan, daar kun je niet te veel in sturen.'

Wij reden ondertussen het pad af dat de asfaltweg verbond met de boerderij. Wij sloegen rechtsaf bij de vuilnisbakken en koersden richting Slangebocht. 'Zoals rook dat over de velden verwaait,' zei zij zomaar, 'het gaat elke mogelijke kant op gestuurd door toevalligheden.' Allemachtig,' dacht ik, wat een zwaar gesprek zo vroeg in de ochtend.'

'In Natte Hond bestaan geen toevalligheden meer,' zei ik, 'alles wordt gestuurd door regeltjes en daar staan weer regeltjes achter en mensen die regeltjes aanpassen en controle uitvoeren of die regeltjes wel nageleefd worden.' 'Ja,' antwoordde Linda, 'ik begrijp wat je bedoelt, maar als je die regels respecteert dan heb je een prettig geregeld leven.' 'Ja,' grinnikte ik, 'geen ruimte meer voor rook die over velden waait, de milieuboys springen meteen op je nek en daar achter een horde medelanders die meteen roepen: 'waarom is die rook zwart!'

Ik stuurde de slangebocht in en jawel daar lagen weer twee platgereden exemplaren. Een kraai vloog pas op het laatste moment op van het ontbijt waarin hij had zitten te pikken.

Ik schakelde op en stormde richting bruggetje en de mijners heuvel, questa de la mina, en even later vocht mijn oude lel zich omhoog tegen de steile helling. Voorbij de eerste huizen haalde Linda diep adem. 'Het is weg,' zei mijn dochter op ernstige toon, 'het ligt achter ons.' 'Wat lieverd,' vroeg ik? 'Je kunt hier weer ademen,' sprak zij op zachte toon, 'de lucht is niet meer zo loodzwaar, voel je dat niet?' 'Nee,' zei ik weer, 'ik voel dat écht niet.'  'Het slechte, het onheil ligt achter ons,' en zij glimlachte opgelucht.

'Gaan laten,' antwoordde ik, 'straks over de bergen stoppen wij bij Tahal voor een café solo en een tapa.' 'ja,' zei zij nu haast ontspannen, 'dat zou leuk zijn,' en wij sloegen de hoofdweg op richting de bergen die ons zou leiden naar het vliegveld. Het vliegveld waar de grote stalen vogel zou landen en mijn dochter zou wegvoeren naar Natte Hond, waar alles zó goed geregeld was.'Niet aan denken,' hield ik mijzelf voor, 'eer je het weet komt zij weer terug.'

                                    th?id=OIP.pmNdthJxomkmCB7tfpvK1QEsDH&w=3

De weg was één lange stijgende helling en mijn autootje kwam niet uit zijn drie, af en toe moest ik terugsschakelen in de bochten naar mijn twee om vervolgens weer vaart te zetten en op de volgende haarspeldbocht af te koersen.

Wij reden nu langs de marmergroeven van Macael en nog immer steeg de weg, pas voorbij Tahal op het hoogste punt, zou er een lange afdaling plaatsvinden naar Almeria. Vandaar kom je de zee zien glinsteren, maar daar zouden wij niet heengaan, nee het werd de luchthaven vandaag en mijn hart kromp weer een beetje ineen.

                                                        .-&-.

Ondertusen liep de orakelsessie van de Enoch ten einde. Het was doodstil in de kerk, de tempel van de Enoch, en alle ogen waren gericht op de gedaante op de troon die bevangen leek en in tongen sprak en waarvan zijn hoofd van links naar rechts sloeg. Af en toe kwamen er flarden van verstaanbare zinnen uit zijn mond gevolgd door weer kreunende of gedempte gorgelende kreten.

Ineens wees de Enoch een oude boer in een jutezak aan, 'argh archr satani prfft.. aaaah,' brulde hij en de boer bevroor. 'Jij hebt je buurvrouw bevrucht...oooorch aaahhh.' Een vrouw in een verdere bank viel flauw. 'Woek woek woek.. arch ..AAAHHHHHHH bezwangerd, jij hondenwachter,' lachte de Enoch en spuug liep uit zijn mond. 'Dit is geen prettig gezicht,' vond Celema en hij raakte zijn voorhoofd aan. Bonillo knikte en nam zich voor om niet meer naar de orakel diensten te gaan en hij raakte zijn hoofd eveneens vluchtig aan.

'De kleur is blauw,' riep het orakel nu in duidelijke stem en hij keek met waanzinnige ogen van het scherm de kerk in. 'Het einde is blauw!' Hij hield zijn hand op en blauwe vonken leken om zijn vingers te spelen. 'Ooooroch aaaaahh   aah.' 'Blauw,' krijsde hij met overslaande stem, 'Blauw.'

'Okay Blauw,' mompelde Bonillo,'we weten het wel, hartstikke blauw' en hij nam zich voor om na de sessie meteen een kameeltje te halen bij de Shandy. 'De lucht is zwaar met blauw, blauw!' Het bleef even stil en toen balkte de Enoch in de microfoon, 'Blauuuuuuw!'

Ricardo knikte naar de bongo drummer en die begon zachte tikken te geven die hun weg zochten door de tempel van de Enoch.

                                    th?id=OIP.pmNdthJxomkmCB7tfpvK1QEsDH&w=3

Op het levens grote scherm zag je de bezetene langzaam kalmeren, hij schudde zijn hoofd en langzaam wiegde hij zijn lichaam heen en weer op het ritme.

Ineens stond hij op en hield met twee handen zijn hoofd vast en kermde alsof hij ondraaglijke pijnen moest doorstaan, zijn hoofd leek even omringd door een blauwige glans.

'Toen richtte hij zich op en sprak met zware bedaarde stem, 'iedere wachter moet morgen bij mij komen, bij het eerste licht.' Hij keek verbaasd alsof het hem verwonderde dat hij dit gezegd had.

'Kom als je eeuwig wilt leven en wordt anders gedood in je eigen leven. Verlaat uw huis, u heeft het niet meer nodig!' Twee vrouwelijke wachters voerden de Enoch weer langzaam naar zijn troon waar hij zich op neer liet ploffen. Ricardo knikte nogmaals naar de drummer en het ritme werd nu sneller met tussenslagen en het meisje met de fluit kwam naar voren lopen en de melodie zweefde over de hoofden van de wachters en kaatste terug van de gebrandschilderde ramen.

Ricardo de priester hief zijn handen op en maakte een zegenend gebaar, hij raakte zijn voorhoofd aan. 'Wachters, zonen en dochters van dit dorp, morgen het eerste uur als u wilt leven.'

'Dat maak ik zelf wel uit,' zei Bonillo zachtjes tegen Celema. 'ik had ook andere plannen,' antwoordde die, en zonder het te beseffen, redde dat hun leven in het aardse bestaan.

Langzaam liep de kerk leeg.

San Daniel 2017

lees ook 112

landingspage-san-daniel

Best verkochte boeken in leestips

for more info concerning San Daniel press the following link/ voor meer info betreffende San Daniel druk op de link a.u.b.:landingspage-san-daniel

en 

Nederlandse auteurs page van San Daniel in Hebban

and the page of Dutch authors in Hebban

Author's pages:

Amazon author’s page San Daniel

Hebban.

Deel dit artikel aub! / share this information please! 

Vriendelijke groet en God Bless, kind regards and God Bless!

Bronnen:

The Book of Enoch- The Reluctant Messenger. Retrieved 14 June 2014.

The Book of Enoch. "The Book of Enoch as translated into Ethiopic belongs to the last two centuries B.C. All the writers of the NT were familiar with it and were more or less influenced by it in thought"

Nathaniel Schmidt, "Original Language of the Parables of Enoch," pp. 343–345, in William Rainey Harper

John J. Collins in ed. Boccaccini Enoch and Qumran Origins: New Light on a Forgotten Connection 2005 ISBN 0-8028-2878-7, page 346

P. Flint The Greek fragments of Enoch from Qumran cave 7 in ed.Boccaccini Enoch and Qumran Origins 2005 ISBN 0-8028-2878-7,

Nibley, Hugh (December 1975), "A Strange Thing in the Land: The Return of the Book of Enoch, Part 2", Ensign

https://nl.wiktionary.org/wiki/Ezau

Van Gogh (2009), Letter 535 To Theo van Gogh. Nuenen, on or about Tuesday, 13 October 1885:

Carolyn Lee. Adi Da: The Promised God-Man Is Here by The Ruchira Sannyasin Order of Adidam Ruchiradam. Amazon.com. ISBN 1570971439.

Tiele, CP (1912). "Appendix: some Buddhistic parallels". The religion of the Iranian peoples. I. (from the German) with Darmesteter's sketch of "Persia" and Goldziher's "Influence of Parsism on Islam (1st ed.). Bombay: The Parsi Publishing Co. p. 159. No one who has studied the Zoroastrian doctrine of the Saoshyants or the coming saviour-prophets can fail to see their resemblance to the future Maitreya.

Lutyens, Mary (1975). Krishnamurti: The Years of Awakening. New York: Farrar Straus and Giroux. ISBN 0-374-18222-1. Biography (partial) of Jiddu Krishnamurti, the presumed "vehicle" of the Maitreya in the 20th century, describes the events in some detail

https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch

https://en.wikipedia.org/wiki/Enoch_(ancestor_of_Noah)

  • Achtemeier, Elizabeth (1993). "Habbakuk, The Book of". In Metzger, Bruce M.; Coogan, Michael D. The Oxford Companion to the Bible. New York: Oxford University Press. pp. 265–266. ISBN 0-19-504645-5.
  • Andersen, Francis I. (2001). Habbakuk: A New Translation with Introduction and Commentary. The Anchor Bible. 25. New York: Doubleday. ISBN 0-385-08396-3.
  • Bart Huges 'een gaatje in je hoofd.'NRC.nl
  • Colton, Michael (May 31, 1998). "You Need It Like... ...a Hole in the Head?". The Washington Post.

-The etymology "to descend" is according to Richard S. Hess (15 October 2007). Israelite Religions: An Archaeological and Biblical Survey. Baker Academic. p. 176. ISBN 978-0-8010-2717-8

-Methuselah dying before the flood is based on the Masoretic Text of Genesis 5 and his dying after the flood based on the Genesis 5 numbers in the Lucianic Septuagint (Codex Vaticanus).

-Pritchard, James B. (ed.), Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1955, 1969). 1950 1st edition at Google Books. p.44: "...a flood [will sweep] over the cult-centers; to destroy the seed of mankind; is the decision, the word of the assembly [of the gods]."

https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_bombardment Rods of God

John Arquilla (12 March 2006). "RODS FROM GOD / Imagine a bundle of telephone poles hurtling through space at 7,000 mph". San Francisco Chronicle. Retrieved 25 May 2010.

Whedon, Sarah W. (February 2009). "The Wisdom of Indigo Children: An Emphatic Restatement of the Value of American Children"

Tober J & Carroll LA (1999). The Indigo Children: The New Kids Have Arrived.

Witts, Benjamin. "Seeing the Indigo Children". Skeptical Inquirer. Committee for Skeptical Inquiry. Archived from the original on March 28, 2012. Retrieved 20 September 2017.

Armaggedon Jewish Eschatology". Jewish Encyclopedia. Retrieved 1 May 2012.

  1. J. Lust Art. Gog, Magog in Dictionary of Deities end Demons in the Bible, ed. K. van der Toorn, B. Becking, P.W. van der Horst, Brill-Leiden 1999, pp.372-373.
  2. Everre Boe, Gog and Magog: Ezekiel 38-39 as pre-text for Revelation 19:17-21 and 20:7-10, 2001 Mohr Siebeck, p.157-159.
  3. Emeri van Donzel en Andrea Schmidt, Gog and Magog in Early Eastern Christian and Islamic Sources, 2009, Koninklijke Brill NV., Leiden, pp.4-6.

Meltzer, Edmund S. (2002). Horus. In D. B. Redford (Ed.), The ancient gods speak: A guide to Egyptian religion (pp. 164). New York: Oxford University Press, USA.

Horus: by Edmund S. Meltzer, pp. 164–168, Berkley, 2003, ISBN 0-425-19096-X

https://en.wikipedia.org/wiki/Horus

Pritchard, James B. (ed.), Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1955, 1969). 1950 1st edition at Google Books. p.44: "...a flood [will sweep] over the cult-centers; to destroy the seed of mankind; is the decision, the word of the assembly [of the gods]."

J. Lust Art. Gog, Magog in Dictionary of Deities end Demons in the Bible, ed. K. van der Toorn, B. Becking, P.W. van der Horst, Brill-Leiden 1999, pp.372-373.

Nicholas M. Railton, Gog and Magog: the History of a Symbol, EQ 75:1 (2003),23-43 p.28.

Statenbijbel en the King James version: het Boek Genesis, Gen. 6 : 2: “Dat Gods zonen de dochters der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkoren hadden.” Uit die huwelijken kwamen: “reuzen, (…) deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van naam.” (Gen 6 : 4).

'Maar Lilith was mooi en verleidelijk en haar natuur hartstochtelijker en vuriger dan welke vrouw ook die na haar geboren zou worden… En samen met Samaël, de aartsengel van de dood en meester van de gevallen engelen, vierde ze haar losbandigheid.'

Jan Assman, Moses the Egyptian: The Memory of Egypt in Western Monotheism, First Harvard University Press, 1997.

James K. Hoffmeier, Israel in Egypt: the evidence for the authenticity of the Exodus tradition, Oxford University Press, 1996, 1999, ISBN 9780195130881

Parry, Dick “Engineering the Pyramids” The History Press 2013 ISBN 978-0-750-93415-2

Isler, Martin Sticks, stones, and shadows: building the Egyptian pyramids University of Oklahoma Press 2001 ISBN 978-0-8061-3342-3 p.229 [2]

  • Dodson, Aidan & Hilton, Dyan, (2004): The Complete Royal Families of Ancient Egypt, Thames & Hudson, ISBN 0-500-05128-3
  • Redmount, Carol A. (1998): Bitter Lives: Israel in and out of Egypt. p. 89-90. Coogan, Michael D. (ed.) Oxford University Press

 

03/01/2018 07:02

Reacties (5) 

1
03/01/2018 12:09
Nu hoop ik maar dat Linda niet in handen van Lou de Palingboer valt intussen...;-)
Prachtig beschreven, de sfeer in de kerk!
1
03/01/2018 14:55
Dank je.. zo gaan die dingen...charismatische leiders
1
03/01/2018 15:14
Het eindigt toch niet als Jonestown in Guyana?
Ze hoeven maar een schepje cyaankali in de cocasoep te doen...
1
03/01/2018 15:54
Nee het verhaal laat zichzelf schrijven, ik weet pas sinds kort hoe het gaat eindigen, niet zoals in Jonestown.. wat grappig ik dacht dat iedereen zou raden hoe het eindigt
03/01/2018 17:04
Nee, zeker niet. Er zitten teveel lagen in het verhaal: zowel in de tijd (van mythes uit een ver verleden tot hedendaagse rattenvangers) als in de boodschap van deze parabel - een tijdloze tragedie die zich steeds weer herhaalt, alleen met steeds nieuwe poppenspelers, marionetten en uiteindelijk slachtoffers.

In wezen zet je hier de hele tragiek van de mensheid neer: de onbedwingbare drang om steeds weer leiders met een heilsboodschap te volgen, meestal tot in de ondergang.

Trouwens: de Ark van Noah (het volgens de instructies van het OT gebouwde 'bijbelmuseum' in de...
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert