Barok-achtige spiegel en 't goudkleurige maskertje

Door Yneke gepubliceerd in Dagelijkse leven

In de gang hangt een spiegel. Niet zomaar een spiegel, ovaal en klein, met een barok-achtige omlijsting. Bovenop die spiegel ligt een masker, een goudkleurig maskertje. Theatrale aanblik . Mocht ik last krijgen van theatrale persoonlijkheidstoornis, dat zich kenmerkt door overdreven emotionele uitingen en een behoefte aan aandacht, bevestiging en affectie, dan overtreft het masker mij. Mijn aangezicht verdwijnt in het niets bij het "gouden" masker. Het leidt af. Het zet mij aan het denken over de kracht van het spiegelbeeld. Er zijn dagen dat ik zonder het te zien eraan voorbij loop. Andere dagen bekijk ik de spiegel zelf en blijft mijn blik daarna enkele seconden op dat "gouden" masker hangen.

Een goudkleurig masker dat is afgezet, dat doelloos lijkt te wezen, alleen nog als versiering dient op deze barok-achtige spiegel. Triest bijna, alsof het ooit van waarde was. Er zijn ook dagen dat ik bewust mezelf aankijk in die spiegel. Onder dat goudkleurige masker zie ik het spiegelbeeld van mijn gezicht, zoals alleen ik mezelf kan zien met mijn "ware" gezicht. Want een spiegelbeeld kan verradelijk zijn.

Meestal wordt erdoor me gezocht naar bepaalde plekken op mijn gezicht en vaak nog met gedachten aan de wereld buiten mezelf, mezelf afvragend hoe die buitenwereld me zal zien. Hoe zal ik mezelf presenteren die dag, hoe zit mijn haar enz. Niets verkeerds aan, want de mens die mij zal ontmoeten die dag hoeft niet te schrikken van een haardos of aangezicht dat zo afzichtelijk is, dat men zich af zal vragen of er geen spiegel aanwezig is in mijn leven. Ze hoeven niet een mens te zien die zichzelf niet heeft durven aan te kijken. 

Dan zijn er nog die dagen dat ik voor die spiegel sta en een echt toneelstukje opvoer voor mezelf. Een uitgestoken tong, een grimas, (een grimas is een rare beweging in het gezicht). Een grijns wordt ook vaak een grimas genoemd. Op zulke dagen neem ik dat goudkleurige maskertje weleens van die spiegel af en zet deze op. Dan denk ik soms "zal ik vandaag eens naar buitengaan met dit masker op, kijken hoe men op straat zal reageren?" Dat is vaak al voldoende, want mijn fantasie slaat dan op hol en vele scenarios dolen door mijn brein, beter van niet, vertellen ze mij. Die aandacht zal me vast teveel worden, denk ik.

Toen kwam er een dag dat ik iets anders zag. Vanuit een bepaalde hoek zag ik iets anders in deze barok-achtige spiegel, het "gouden"masker keek mij aan. Die dag wilde ik geen confrontatie met mijn gezicht. Mijn gedachten hielden zich dit keer vooral met dat goudkleurige maskertje bezig. Het theatrale in mij kwam naar boven. Mijn verbeelding ging aanstaan en dacht over de kracht van het verbergen na, de schoonheid van het masker zelf. De kracht van het verbergen, de wereld van anders of juist jezelf durven zijn. De afscheiding tussen jouw en de buitenwereld.  Ik zie dan onverwachts iets anders wat mijn aandacht trekt. Buiten de baroklijst om en het "gouden" masker zie ik in de spiegel zelf iets wat ergens naar toe leidt!

De trap naar boven. Een spiegel toont andere beelden vanuit verschillende perspectieven, elk punt kent zijn eigen beeld. Elke blik kent zijn eigen doel, zijn eigen reden en heeft een eigen manier van zoeken. De spiegel is geen waarheidsbeeld, zoals zoveel beelden afhankelijk zijn vele aspecten. Het beeld van de trap naar boven in de spiegel met daarop een goudkleurige theatraal maskertje intrigeerde me. Men zou er een heel verhaal bij kunnen bedenken.

Eigenlijk was dat mijn bedoeling ook, maar dit hierboven is wat ik hierbij schreef. Ergens wilde ik het beeld aan jullie als lezers zelf zijn werk laten doen. Om zo ieder zijn eigen verhaal, gevoel of desnoods helemaal niets, te laten ervaren. 

87c8cfd01869dab8e05e2db0daece81f_medium.

Bedankt voor het lezen.

-Yneke-

28/11/2017 02:56

Reacties (12) 

1
28/11/2017 20:19
Een spiegelbeeld kan mooi zijn, ik kan ervan schrikken, soms zie ik een 'ouder' persoon, soms vind ik mezelf toch nog goed uitzien.

Als ik het masker zou opzetten, zullen de rimpels wat verstopt zijn maar de blik in mijn ogen kan zoveel zeggen over mij, op dat moment.

Tja, de ogen zijn de spiegels van de ziel hé
1
28/11/2017 21:51
De reflectie in de spiegel toont die bezieling in je ogen, dat heb je mooi gezegd. Die ogen zie je ook als je het maskertje draagt, Mooie reactie! Dankjewel Chrisrik
1
28/11/2017 18:39
De spiegel, het masker, de trap allemaal symboliek....... inspirerend...... graag gelezen x
1
Yneke tegen Kirsti
28/11/2017 19:00
Mooi gezegd die symboliek, dankjewel Kirsti
1
28/11/2017 17:45
'Niets verkeerds aan, want de mens die mij zal ontmoeten die dag hoeft niet te schrikken van een haardos of aangezicht dat zo afzichtelijk is, dat men zich af zal vragen of er geen spiegel aanwezig is in mijn leven'.

Hier kan ik me nou niets van voorstellen, volgens mij zie jij er altijd goed en fris uit.

Zie in het masker een (be)waker die in de gaten houdt wie er de trap op gaat; het bovenste deel van de ogen (stukje muur) zijn halfgesloten oogleden, het onderste deel (deel van de lijst) ogen die daaronder vandaan de trap observeren.
1
28/11/2017 17:51
Haha toch kan ik er als een heks uitzien met rommelige haren. Lief je reactie! Dat over dat masker en de trap, vind ik een geweldige reactie. Dankjewel Willemijntje
1
28/11/2017 11:51
aparte spiegel, ik vind hem eigenlijk een beetje eng :)
Yneke tegen Vita
28/11/2017 12:01
Haha ja dat kan, maskers zijn ook eng en de spiegel zelf heeft inderdaad wel wat engs Dankjewel Vita
2
28/11/2017 08:45
Er zijn zoveel redenen en zoveel manieren om in een spiegel te kijken...
1
28/11/2017 11:00
Dankjewel en klopt helemaal, dankjewel Zevenblad
2
28/11/2017 06:32
Prachtig.

Ik doe dat dus ook. Met regelmaat (bloot) voor de spiegel staan en mezelf beoordelen zeg maar. Niet op wat ik uiterlijk zie, maar op hoe ik vind dat ik me gedraag of doe of voel en wat dan ook.

Werkt geweldig om jezelf op de juiste manier op haar plek te zetten.
1
Yneke tegen Candice
28/11/2017 11:00
Dankjewel voor deze reactie Candice
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert