Over geschminkte negers, zwarte Pieten en geschminkte blanken.

Door San Daniel gepubliceerd in Verhalen en Poëzie

                              images?q=tbn:ANd9GcSW_lXEqHS7AaU7UL6xZyZ

Het gaat weer richting herfst en de dagen worden korter. Ik heb de eerste aanbieding voor de kerst al weer gezien. Een olijk ogende Santa Claus die ons oproept om vooral op tijd je cadeaus in te kopen. Daar spraken wij over tijdens 'comentario'. je zit met een stel Spaanse vrienden en je drinkt wat en ondertussen kijk je naar het nieuws op tv, dat in elke Spaanse kroeg als een soort tijdvulling, uur na uur, de ellende van de wereld aan je voeten brengt.

'Zij zijn er dit jaar vroeg bij met hun kerstcadeaus,' vond Celema en wij grinnikten, want de reclame had alleen maar met commercie te maken gehad. 'Hoe gaat dat eigenlijk in jouw land,' vroeg mijn buurman en ik zweeg even en zuchtte toen diep. 'Het zelfde wel,' antwoordde ik, 'maar de focus ligt meer op het feest van St Nicolaas.' Er zijn wel veel mensen die nu met Kerst ook cadeaus geven en sommigen hebben 'het gezellig avondje', en daar na vieren zij ook kerst.

Ik reciteerde, 'appeltjes van oranje....pruimen aan de bomen.. Sinterklaas gaat komen'. Ik vertaalde het en lichtte toe: het is een tradioneel feest, wij laten de kinderen geloven dat de goed heilig man met zijn knechten cadeautjes brengt voor de kinderen. 'Oh, glimlachte mijn buurman, 'zoiets als drie koningen bij ons.' 'Heel vergelijkbaar,' beaamde ik.' En wat ik net vertaalde van de appeltjes van oranje, dat slaat natuurlijk op sinasappelen die altijd al uit Spanje kwamen.' Iedereen knikte en Pedro zei 'het is te koud in het Noorden voor citrus vruchten, dat weet ik want ik heb in Duitsland gewerkt.'

'Het was in het liedje een tijdindicatie van de tijd van het jaar,' legde ik uit. 'Een leuk tradioneel feest alhoewel ivm vroeger de cadeaus steeds groter en duurder worden.' 'Het feest wordt helemaal minder leuk,' vatte ik de draad weer op. Het begint een politiek tintje te krijgen en de discussies gaan alleen nog maar of de knechten van de Sint wel of niet Zwart mogen blijven.'

'Waren zij vroeger zwart,' wilde Juan weten? 'Ja,' antwoordde ik, 'voor zo ver ik weet wel, roetzwart, als kind heb ik nooit andere afbeeldingen gezien dan de Sint met zijn, ja ik zal het maar zeggen,' zijn zwarte Pieten, daarom heten zij ook zo.'

                                        images?q=tbn:ANd9GcQOlZkKZ5HupUn8F-YZ2t2

'Zijn knechten waren donker en daarom worden de mensen die de knechten spelen, zwart geschminkt.' 'Logisch,'vond Celema, 'dat klinkt historisch correct'  'Dat is het ook,' beaamde ik, 'maar de 'do gooders,' van de Nederlandse maatschappij  willen nog toleranter zijn dan tolerant en willen zo uitblinken in politieke correctheid dat er lobby's gestart zijn, haatcampagnes op openbare media, politieke partijen die aanhaken om stemmen te winnen en die verdeeldheid zaaien. Onzin discussies, over regenboog Pieten in allerlei kleuren en de eeuwig durende discussie over slavernij.'

'Dat is inderdaad belachelijk,' vond Pedro, 'er zijn toch nooit regenboog mensen geweest?'

'Het gaat diep,' legde ik uit, 'er zijn veel gekleurde Nederlanders die zich gefrustreerd voelen om de vroegere slavernij, zij hebben die weliswaar niet meegemaakt maar hebben daar wel over gehoord en voelen zich nu nog steeds verontwaardigd over het vroegere aangedane onrecht. Dat projecteren zij of dat wordt nu geprojecteerd op de zwarte Pieten discussie.'

'Wat een land,' vond Juan, die eens stevig aan zijn barecha lurkte, het plaatselijk drankje dat je ingewanden haast wegbrandt, 'als we zo gaan beginnen...' Hij keek mij na het slokje diepzinnig aan en kuchte eens stevig, ik kende het gevoel het bocht verrampeneerde je keel haast. 'Waren de zwarte Pieten dan slaven,' wilde hij weten? 'Integendeel,' lachte ik, 'het waren juist bevrijdde slaven, vrijgekocht door de goed heilig man.'Nou,' vond Celema, 'jij komt uit een land van kruikezeikers.'

'Het lijkt mij toe,' besloot hij, 'dat er bij jou veel frustraten rondlopen.' 'Ja zo lijkt het,' beaamde ik, 'racisme wordt verward met tradities.' Onze donkere mede mensen zijn boos als zij een zwarte Piet zien, want die is dienend en dat is in de regel een blanke die zwart geschminkt is. Zij gaan er aan voorblij dat juist die zwarte Pieten snoep uitdelen aan kinderen en jutezakken met cadeautjes over hun rug dragen, voor de kinderen. Dus die begroeten juist de zwarte Pieten in het gevolg van de Sint, met vreugde en zien er niets racistisch in. Zij kennen dat woord nog niet eens, dat wordt inderdaad door gefrusteerde medelanders over het traditionele feest gegoten.'

                                     images?q=tbn:ANd9GcR6V4UQQfj1FALeOaZ3VCh

'Ben je goed klaar mee,' mengde Pedro zich in het gesprek, en iedereen luisterde want zijn meningen waren meestal goed doordacht.

'Wij hebben drie koningen' begon hij, 'die waren niet allemaal blank, eentje was een moro, zo zwart als de nacht, zij kwamen uit het Oosten met geschenken, het waren ook geen domme minkukels, het waren drie wijzen. Elk jaar wordt één van onze wethouders zwart gesminkt en deelt op het plein snoep en cadeautjes uit. Dat vinden kinderen leuk. Balthazar was een moro en zwart, daar maken wij toch geen regenboog Balthazar van. Dat zou belachelijk zijn, pas de bijbel maar aan jongens,' vervolgde hij, 'de twee wijzen en de regenboog Balthazar, omdat de donkere Spanjaard anders zijn frustratie uitgebeeld ziet?'

                                     images?q=tbn:ANd9GcQTBZ3qo7s3OLbR0Pc6lul

Hij zweeg even en vervolgde toen' elk jaar vieren wij in Spanje het feest van 'Christianos en Moros. Het feest van de Christenen tegen de moros. Wij spelen de veldslagen na waarna de moros in de zee gedreven werden nadat zij ons 800 jaar hadden overheerst. Het halve dorp is Moro en de andere helft is Christen. Hele dorps verenigingen bereiden zich een jaar lang voor op deze fake gevechten met kostuums en al. De moros worden zwart geschminkt want dat zijn de tegenstanders en die gaan verliezen. Zij waren toch zwart, dus bij gebrek aan moros, schminken we het halve dorp zwart! Daar is niets mis mee.' Hij sloeg met zijn vuist op tafel. 'Zo hadden hem niet vaak meegemaakt. 'Rustig Pedro,' zei ik, 'iedereen is het hier met je eens.'

                                        images?q=tbn:ANd9GcQqglagGTiFMsA4M1VjMXv

'Europa gaat stuk aan onzin discussies, ' riep hij nu met stemverheffing, 'iedereen mag meningen hebben ook al slaan zij nergens op!' Hij was nu rood aangelopen. 'Daarom werden onze voorvaders overheerst door de moros, zij waren een stelletje tolerante slappe zakken geworden, die over zich heen lieten lopen, door de eerste de beste moro.' Het bleef even stil aan ons tafeltje, toen na een diepe zucht vervolgde Pedro, 'daarna heeft het ons veel Christelijke mensenlevens gekost om de moros de zee in te drijven, 800 jaar van gevechten van dorp to dorp om onze cultuur weer terug te winnen.' Als oud militair zag hij de geschiedenis zich herhalen en hij voelde zich machteloos. 'En nu rustig Pedro,' raadde ik hem aan, 'het ging eigenlijk over Santa Claus en de Sint, je doet jezelf geweld aan.'

                                                   images?q=tbn:ANd9GcS4b6cmpZKTJFaJcFxTU18

Hij nam een slok en bedaarde wat. Celema keek mij aan met een veelbetekende blik, zo van, 'Pedro zit weer op zijn stokpaardje.' 'Als wij toe gaan staan,' zei hij uiteindelijk met een ijskoude maar beheerste stem, 'dat moros onze tradities mogen gaan veranderen omdat zij dat wenselijk achten, dan kun je net zo goed uitverkoop gaan houden van al onze waarden en normen.' 'Het ging over Santa Clause en onze Sint met zijn zwarte Pieten,' probeerde ik nogmaals.

'Jij,' zij hij, uit dat akelige correcte en tolerante land.' 'Ja,' antwoordde ik vragend. 'Heb jij er moeite mee als negers zich blank schminken?'  'Nee,' zei ik, 'het interesseert mij geen bal of zij zich wel dan niet blank schminken voor welk feest dan ook.'

'Ik vond het wel vreemd dat Michael Jackon langzaam blank werd, maar ieder zijn heug, zal ik maar zeggen.'

'Kijk,' zei Pedro met stemverheffing, 'dit toont weer eens de Christelijke tolerantie en waar is die met de moros? Die willen alleen maar domineren.'

                                 images?q=tbn:ANd9GcS_c9ZEzZuKbB7lIbKzowo

'Okay,' zei Juan die niet van heftige discussies hield. 'Genoeg over schmink negers of schmink blanken, wat vinden jullie van Cataluña met hun afscheidings partij?' 'Spreek niet over Catalanen,' zei Pedro, 'met alle respect voor hun moeders, zijn het grote hoerenzonen.'

'Juist,' zei Celema, 'ik denk dat het tijd is voor nog een rondje.'

San Daniel 2017

landingspage-san-daniel

for more info concerning San Daniel press the following link/ voor meer info betreffende San Daniel druk op de link a.u.b.:landingspage-san-daniel

en 

Nederlandse auteurs page van San Daniel in Hebban

and the page of Dutch authors in Hebban

Author's pages:

Amazon author’s page San Daniel

Hebban.

Deel dit artikel aub! / share this information please! 

Vriendelijke groet en God Bless, kind regards and God Bless!

 

 

17/09/2017 07:44

Reacties (10) 

1
03/11/2017 14:18
Mooi verhaal, met plezier gelezen. Wat die zwarte pieten discussie aangaat, ik hoop dat die nu voorbij is.
03/11/2017 20:49
dank je..
03/11/2017 14:18
23/10/2017 20:16
Een leuk verhaal, gewoon onze tradities behouden, belachelijke discussies houden ze maar in eigen kring, die malloten.
1
17/09/2017 19:03
Over een dikke twee maanden ben ik weer een aantal keer Zwarte Pieternelletje en dan gaan we weer naar vooral kinderziekenhuizen toe met ons eigen team. En dat neemt echt helemaal niemand mij af.
2
17/09/2017 19:32
en dat je heel goed.. moeten meer mensen doen..
1
17/09/2017 17:39
gezellig middagje in de kroeg :)
1
17/09/2017 13:39
Heerlijk, zo'n stamtafeldiscussie.
1
17/09/2017 19:32
ja maar er zit wel veel waarheid in..
17/09/2017 20:45
Die zit er altijd in. Alleen zijn mensen aan de stamtafel meestal eerlijker dan anders.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert