Het verhaal van de kleine vinger en de hele arm. Charlottesville: een verslag na een wanhopige e-mail van een oude vriend in Quantico/Va.

Door Zevenblad gepubliceerd in Nieuws en politiek

In Nederland kennen wij inmiddels al jaren het gezeur om Sint en Zwarte Piet. Voor een minderheid is het een symbool van het verborgen racisme in de Nederlandse samenleving, voor anderen is het gewoon een kinderfeest en een oude Nederlandse traditie die totaal niets met racisme en slavernij te maken heeft. De controverse is algemeen bekend en wordt elk jaar opnieuw aan de orde gesteld, omdat de tegenstanders gewoon hun gram willen halen. Er zijn veel vredelievende mensen die vinden dat wij daaraan tegemoet moeten komen – want als het zo frustrerend voor een minderheid is is het overspuiten van de Zwarte Pieten toch een kleine moeite. De ‘Regenboog-Piet’ zou tenslotte ook in ander opzicht een mooi signaal richting minderheden zijn.

Maar kijk uit. Onder het oppervlak van de protesten zit veel meer. Er zit een beweging achter die wereldwijd tegen het al dan niet vermeende overwicht van het blanke ras ten strijde trekt. Blank (of liever ‘wit’) is rijk, hoger opgeleid, arrogant en racistisch - zwart is arm, onderdrukt, uitgebuit en wordt niet serieus genomen. Je ziet het tenslotte overal ter wereld, behalve in Rusland, Japan en China, want daar heb je geen zwarte minderheden. Daar waar de meerderheid zwart is zou dus eigenlijk het beloofde land moeten zijn: kijk maar eens naar de Congo, naar Zuid-Afrika, naar Suriname of naar Kenya.

Maar Nederland is niet het enige land waar het revisionisme van ‘geëmancipeerd zwart’ tegen ‘traditiebewust wit’ rare uitwassen kent. Op dit moment kijkt de hele wereld naar Charlottesville (Virginia) waar ze elkaar nu voor de zoveelste keer aan de keel vliegen. Ook hier is de inzet zuiver symbolisch van aard, maar ondertussen hebben ze er wel de noodtoestand moeten uitroepen.

Wat is er nu weer aan de hand?

Het geduvel begon in 2015. Toen heeft een gestoorde blanke tiener in een kerk in Charleston (South Carolina) negen zwarte gelovigen doodgeschoten: een geval van ‘mass murder’ zoals die zich in de V.S. al vele tientallen keren voorgedaan heeft. Erg genoeg natuurlijk, maar het had een racistische achtergrond en het leidde daarom overal in het Zuiden tot gewelddadige protesten. Ook dat was begrijpelijk, maar de woede richtte zich deze keer met name op de vlag van de Zuidelijke geconfedereerden uit de burgeroorlog: de zogenoemde rebellenvlag, ook bekend als de battle flag, de Dixie flag of het Southern cross. Voor zwart Amerika is die vlag het symbool van onderdrukking, slavernij en maatschappelijke achterstelling, voor de ‘White Supremacy’ beweging is de vlag tegenwoordig een symbool van het verzet tegen het abolitionistische Noorden dat de slavernij afgeschaft heeft. Let wel, dit gaat over het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog in 1866.

69c211fe97752c1abfcd1c7e6f06ab5b_medium.

Maar er zijn ook veel, vooral oudere, Amerikanen, die – zonder racistische motieven – de oude glorietijd van de Zuidelijke staten een warm hart toedragen en de vlag om redenen van patriotisme en historisch bewustzijn koesteren. Er worden niet voor niets om de paar jaar de slagen van Bull Run, Gettysburg en Fredericksburg met veel passie nagespeeld. Er zijn talloze boeken over geschreven, films over gemaakt en overal vind je wel een Civil War memorial of -museum.

Afin, het drama van Charleston leidde er inderdaad toe dat de rebellenvlag door een aantal Zuidelijke staten in de ban gedaan werd, bij wijze van handreiking aan de zwarte gemeenschap, vertegenwoordigd door de NACCP – een anti-racistische pressiegroep. Ook in Virginia verdween de vlag van de openbare gebouwen, nadat President Obama zich eveneens in de discussie gemengd had. Hij vond dat de vlag in een museum thuishoorde, niet in de openbaarheid. Weg met de vlag dus. Dat was voor veel tradititie-bewuste Amerikanen in het Zuiden een bittere pil.

Maar het was niet genoeg. In Charlottesville heb je twee mooie parken, ooit gesticht en aan de stad geschonken door welvarende burgers, ongeveer 100 jaar geleden. Het ene park was het Jackson Park, genoemd naar Generaal ‘Stonewall’ Jackson, de overwinnaar van de slag van Bull Run op de Noordelijken, het andere park was genoemd naar Generaal Robert E. Lee, de opperste bevelhebber van de Geconfedereerden in de burgeroorlog.

3cafc510a2e76417d4faaa7cef12bd9e_medium.Robert E. Lee op zijn legendarische paard 'Traveller'.

6f57db44374bbfd7ee4d09283dee16c2_medium.Dit voorjaar brandde de discussie weer los, wederom aan de orde gesteld door NACCP, over de naamgeving van beide parken. Het kon toch niet zo zijn dat die nog steeds de namen droegen van lieden die tegen de afschaffing van de slavernij gestreden hadden? Dat was een affront tegen de zwarte gemeenschap van Charlottesville.

Men schreef een wedstrijd uit: alle burgers werden opgeroepen om voorstellen te doen voor nieuwe namen van beide parken. Er werden in totaal 2.600 voorstellen gedaan, waarvan 2.200 nog steeds de namen van Jackson en Lee droegen. Slechts 400 voorstellen weken daarvan af. De City Council koos uiteindelijk voor ‘Justice Park’ in plaats van ‘Jackson Park' en voor ‘Emancipation Park’ in plaats van ‘Robert E. Lee Park’,  - tot woede en teleurstelling van veel ingezetenen. Maar het bleef nog rustig.

http://www.dailyprogress.com/news/local/charlottesville-city-council-renames-lee-jackson-parks/article_2c849c98-4a5f-11e7-9781-7f23c7cf1163.html

En waarom slaat er nu de vlam in de pan?

Tja, het was nog steeds niet genoeg. In beide parken staan namelijk monumentale bronzen beelden van de naamgevende zuidelijke helden: allebei in heroïsche pose, allebei te paard en prominent aanwezig op stenen sokkels. En die moeten nu ook weg, want ze zijn beledigend voor de zwarte medeburgers. Je voelt je toch niet lekker in een park waar een beeld van een ‘verdediger van de slavernij’ staat, ook al is die al 150 jaar dood? Dus heeft het stadsbestuur ze vorige week te koop gezet. Toen was voor velen de maat vol, en niet alleen bij rechtsextremisten.

Deze week was er een (door de rechter goedgekeurde) demonstratie tegen het verwijderen van de beelden, en die werd verstoord door anti-racistische activisten. Het werd onherroepelijk hommeles. Van beide kanten werd er gemept en zelfs geschoten: de politie moest met harde hand ingrijpen en nu is het een kwestie van ‘Marshal Law’, dus noodtoestand. Inmiddels is er een dodelijk slachtoffer.

Onze NOS heeft het over een ‘rechtsextremistische’ demonstratie die uit de hand liep. Amerikaanse media hebben het eerder over verontwaardigde ingezetenen die zich hun ‘roots’ en hun trots niet willen laten afpakken. Zo ook mijn oude vriend die mij een e-mail stuurde. Een veteraan die nooit anders geleerd heeft dan dat Stonewall Jackson en Robert E Lee, net als Ulysses S. Grant, tot de helden van het Amerikaanse militaire geschiedenis gerekend worden.

En was Robert E. Lee wel een racist?

... In this enlightened age, there are few I believe, but what will acknowledge, that slavery as an institution, is a moral & political evil in any Country. It is useless to expatiate on its disadvantages. I think it however a greater evil to the white man than to the black race, & while my feelings are strongly enlisted in behalf of the latter, my sympathies are more strong for the former. The blacks are immeasurably better off here than in Africa, morally, socially & physically. The painful discipline they are undergoing, is necessary for their instruction as a race, & I hope will prepare & lead them to better things. How long their subjugation may be necessary is known & ordered by a wise Merciful Providence.

— Robert E. Lee, to Mary Anna Lee, December 27, 1856

 

Gezien de tijd waarin hij dat schreef lijkt het nogal mee te vallen. Maar ja, de strijd gaat vandaag de dag dan ook over  symbolen, niet over wetten of feiten.

Ik zei het al: Sint en Piet zijn er niets bij.

https://nos.nl/artikel/2187756-noodtoestand-uitgeroepen-bij-extreem-rechts-protest-in-virginia.html

http://www.smithsonianmag.com/history/making-sense-of-robert-e-lee-85017563/
http://www.c-ville.com/a-place-at-the-table-naacps-rick-turner-on-racism-and-remaining-relevant/#.WY9JclFpz3g

 

13/08/2017 00:22

Reacties (17) 

1
14/08/2017 02:33
En waarom slaat er nu de vlam in de pan?....goed artikel van je goede vraag en uitleg. Moest even glimlachen hoe triest ook bij de zin; Van beide kanten werd er gemept en zelfs geschoten.... en deze zin; Gezien de tijd waarin hij dat schreef lijkt het nogal mee te vallen. Maar ja, de strijd gaat vandaag de dag dan ook over symbolen, niet over wetten of feiten. Wat zal de mens zijn zonder hommeles? En ja die sint en piet, ik was het bijna alweer vergeten, maar dat is er inderdaad niets bij.



2
13/08/2017 23:33
Ik ken het zuiden van de VS een beetje. Heb daar ooit rondgezworven ( al heel lang geleden ) Maar het was qua mentaliteit voor wat betreft de blanke bevolking, altijd een beetje een staat in een staat. Niet mijn volk!
6
13/08/2017 11:09
'The painful discipline they are undergoing, is necessary for their instruction as a race, & I hope will prepare & lead them to better things. How long their subjugation may be necessary is known & ordered by a wise Merciful Providence.'
Voor alle linkse knuffelaars... Bovenstaande lijkt zo uit de mond van Rudolf Steiner te kunnen komen. Rete-sofisch!!

Wellicht is het voor hen wiens verre voorouders juist een goede gedachte als die oude tijden nooit vergeten worden? Moet historie wereldwijd weggemoffeld worden; moet de gouden koets overgegraveerd worden; moeten a...
1
13/08/2017 16:17
Goed verwoord.. wat de meesten van ons vinden
1
13/08/2017 23:36
U bent niet ingelogd. Wilt u nu inloggen of een account aanmaken?
Helemaal juist voor wat betreft je laatste drie zinnen. L'histoire se repete, encore et encore...
2
13/08/2017 10:01
Tja, het verleden blijft altijd een rol spelen in de beleving van mensen, racisme blijft en zal nooit verdwijnen, het zit er ingebakken.
3
13/08/2017 11:31
Ik ben van mening dat de hoeveelheid 'echt racisme' het onderspit delft voor de grote groep mensen die last hebben van een onverklaarbaar schuldgevoel ten opzichte van zwarten en daarom niets durven/willen zeggen omdat het wel eens racistisch zou kunnen klinken. In plaats daarvan vallen ze 'hun eigen soort' aan omdat die het wél durven - racisme zal altijd bestaan (van beide kanten welteverstaan) maar de groep neuroten die overal racisme in zien om hun eigen agenda in te vullen wordt groter en groter.
1
13/08/2017 13:26
of je nu zwart, wit of geel bent zij behoren allen tot dezelfde soort namelijk; de mens.
1
13/08/2017 11:38
Het verleden mag altijd een rol blijven spelen, maar het wordt veel te snel in racisme getrokken. Die hele tijd was anders en valt niet meer met nu te vergelijken en kan de mens van nu ook niet meer worden aangerekend.
7
13/08/2017 09:00
Zwarten zijn trots om zwart te zijn - als je als blanke zegt dat je trots bent om blank te zijn ben je een racist... de omgekeerde wereld die door de linkse onbenullen en hun gestoorde aanhang in leven gehouden wordt.

Als de geschiedenis in Syrië en Irak door IS verwoest wordt staat heel de wereld in rep en roer - gebeurt dit bij de blanke geschiedenis moet het als normaal gezien worden. Alles om de zwarte slachtofferrol in leven te houden.

Zoals ik onder het artikel van Candice al zei: er liep daar een zwarte rond met een ketting rond zijn nek en polsen, verwijzend...
2
Candice tegen Ktje
13/08/2017 09:25
Ik vond dus dat Trump dit keer correct reageerde. Als hij gedaan had wat ze nu allemaal (democraten en republikeinen en iedereen) loopt te brullen ..... dan had hij iedereen die tegen het weghalen was voor extreemrechts uitgemaakt. Nou kon Trump nooit weten of dat zo was en dat was ook niet zo ... dus doet hij het enige terechte en dat is het in zijn totaliteit veroordelen. En daar is niks mis mee. Sterker nog, nou doet hij het zonder groepering weg te zetten of aan te pakken en dan is het nog niet goed.
3
Ktje tegen Candice
13/08/2017 09:34
Hij reageerde correct... hij wist niet precies wie of wat: had hij het wél geweten en op dezelfde manier gereageerd was het voor mij ook goed geweest. Ik herinner me nog de hetzes over het 'viseren van een bepaalde groep' - Obama kreeg 'radical islam' nauwelijks over de lippen. Als het over blanken gaat is het wél toegestaan om iedereen over de kam te scheren blijkbaar.

Voor sommigen is alles wat Trump zegt/niet zegt - doet/niet doet in wezen fout
2
Candice tegen Ktje
13/08/2017 09:40
Ja precies. Hij heeft het gewoon benoemd zoals het was.

Dat is uiteraard ook zo ... want hij heeft best een raar kapsel. ;-))
3
13/08/2017 08:41
Het is niet te geloven dat ze iets zover kunnen drijven!
Ik kan alleen maar volledig akkoord gaan met de reacties van Candice en Thalmary hieronder!
3
13/08/2017 07:47
Verkrachting van de geschiedenis is dit en niets minder of meer. Stel je voor dat wij alle Romeinse ruïnes in Europa beginnen af te breken, want de stoute Romeinen hebben ons ooit bezet. Het probleem van links en bepaalde minderheidsgroepen is dat ze constant excuses zoeken om hun eigen onvolmaaktheden weg te cijferen. Gaan leuteren over het verleden om een realiteitsbeeld van het heden te verdoezelen. Blanken zijn nu eenmaal opgschoten wild die men op alle manieren kan afschieten in de naam van politieke correctheid. Omgekeerd racisme?

Het blijft me verbazen dat mensen die geen...
2
13/08/2017 14:12
Het is gewoon een krachtmeting, die in de hand gewerkt wordt door de toegefelijkheid van een 'politiek correcte' minderheid. Hoe onzinnig de eisen ook zijn: er zullen altijd stemmen opgaan die pleiten voor 'toegeven om der lieve vrede willen' en die gewild zijn de fout bij zichzelf (of hun voorvaderen) te zoeken. Wat zij niet beseffen is dat de eisen steeds verder zullen gaan, omdat het een deel van een strategie is. Verontschuldigingen van hedendaagse politici voor daden die lang voor hun tijd plaatsvonden komen daar alleen maar aan tegemoet.

De volgende stap is dan dat alle naam...
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert