Het nieuwste testament volgens de verlichte San Tronco deel 71

Door San Daniel gepubliceerd in Verhalen en Poëzie

                             th?id=OIP.pmNdthJxomkmCB7tfpvK1QEsDH&w=3

Ik stapte weer naar buiten door de zijdeur en boog even naar de Enoch in de verte en raakte mijn derde oog aan, een rilling liep over mijn rug. Vroeger zou mijn moeder gezegd hebben, 'iemand loopt over je graf.' Wat een nare uitspraak was dat, en onbegrijpelijk als je er bij stilstond. Als zo iets gezegd werd dan was je er nog en lag je niet in een graf, zo iets suggereerde dat je zowel in je graf kon liggen in en toekomende tijd als aanwezig in het heden om een uitspraak te horen over iemand die over je graf liep. 'Dualiteit,' meende ik, het gelijktijdig aanwezig zijn op twee aparte plekken.  De rij schuifelde voort en ik dacht zomaar, ' misschien is het wel waar, misschien bestaat de Enoch wel in verschillende tijden.' Toen kwam de rij bij het plein aan waar de Enoch voor de kerk zat en de rij verwaaierde uit.'Net als de rook op het veld,' dacht ik.

Ik liep op Celema af die naast Pedro de electricien stond en Alejo. Michel de barman kwam aan slenteren en raakte zijn voorhoofd aan, wat ik beantwoordde. 'Moet jij niet in de bar staan,' vroeg Pedro? 'Als de Heer de dienst leidt,' sprak hij, 'wie zit er dan nog in de bar?' Alejo knikte, 'ons leven is vluchtig,' meende hij, 'natuurlijk ga je naar de Heer, als je kiezen kunt.'

'Ligt het aan mij,' vroeg Pedro, 'of begint iedereen te raaskallen.' Celema had alles staan gade te slaan en mengde zich nu in het gesprek, 'ach het is iets nieuws in het dorp, na verloop van tijd komt er iets anders dat nieuw is en dan vergeet iedereen, de Enoch en zijn jute mannen kliek.' Michel keek Celema langdurig aan en zei, 'als je een bloem in je reet steekt, dan kun je het nog geen vaas noemen.' Dit was de botheid ten top, Michel nam absoluut geen blad meer voor zijn mond, hij gaf kritische mensen alleen maar mentale oorvijgen. Een oude boer die naast mij stond, spoog eens op de grond en zei toen, 'waarom zou Celema een bloem in zijn reet steken?' 'Ja,' zei Pedro, 'dat zou ik ook wel eens willen weten.'

Ik moest grinniken, de beeldspraak was te letterlijk opgevat door mijn vrienden. Michel keek de oude boer aan en zag dat hij echt een vragend gezicht had. 'Als iemand zich aardig voordoet,' zei hij, 'of als een goed mens, dan hoeft het niet zo te zijn.' De boer keek hem aan en zei, ' ja en?' 'Dus,' formuleerde onze filosofische barman, 'een bloem is mooi, dat valt niet te ontkennen, die hoort als die geplukt is, in een vaas. Als die in een harige reet geplant zou worden dan zou er weinig van het moois overblijven.' 'Ja,' zei de boer die kort van stof was, 'dus?' 'Dus,' begon Michel, 'als mensen meningen over de Enoch hebben,' dan moet je goed naar die mensen kijken of zij goed zijn en goede meningen hebben, zoals de bloem in de vaas, of dat zij niet deugen en bloemreters zijn.' 'Bedankt, zei de boer, 'het is mij duidelijk en hij draaide zich om en ik hoorde hem nog mompelen tegen een vriend, 'ik ga mijn knecht dit vertellen dat hij wat meer werkt en die bloem uit zijn reet trekt.'

                                th?id=OIP.pmNdthJxomkmCB7tfpvK1QEsDH&w=3

'Zo,' zei Celema tegen de barman nadat de boer verdwenen was, waarom zijn mijn woorden niet een bloem in een vaas?' 'Omdat je achterstevoren op een paard zit,' verduidelijkte Michel, 'je ziet niet wat er aankomt, je hebt alleen maar meningen uit de oude tijd, wij zijn écht,' en hij raakte even zijn voorhoofd aan en Alejo en ik volgde hem automatisch in het gebaar. 'Wij zijn van het verleden en de toekomst en jij zit daar tussen in.' Ik moest het José Celema nageven, hij was verbluffend rustig gebleven, hij luisterde naar de barman die eigenlijk dienend hoorde te zijn in zijn leven en nu waarheid na waarheid opdiste.

'Okay,' zei Celema die zijn waardigheid hervonden had als politicus nadat zijn woorden met een bloem in een reet vergeleken waren, 'wat mankeerde er aan wat ik net zei?'

'Jij zei,' sprak Michel, ''ach het is iets nieuws in het dorp, na verloop van tijd komt er iets anders dat nieuw is en dan vergeet iedereen, de Enoch en zijn jute mannen kliek.' Hij had het woordelijk herhaald, dat vond ik al knap.

'De Enoch is niet nieuw,' sprak de barman, 'hij is van de duizenden en duizenden jaren en van nu, hij brengt wijsheid en verspreid licht en wij zijn geen kliek, iedereen is in potentie een wachter, en als je de roep niet volgt dan zul je als een bloem in eenzaamheid verdorren.'

'Okay,' zei de politicus die Celema heette, 'ik begrijp hoe je over dingen denkt, vertel mij hoe kan ik in gesprek komen met die Enoch, ik zou graag een vertegenwoordiging hebben in mijn partij van zijn kant, zodat zijn denkbeelden ons kunnen verrijken.' 'José, José,' glimlachte Michel, 'lang is de weg voor hen die niet zoeken.' 'Je komt niet tot de meester dan door de dienaar.' Ik besefte wat ik steeds onderhuids vermoed had, de barman was de spreekbuis of één van de spreekbuizen van de Enoch. Celema was nu op dreef, 'ik zoek, ' zei hij simpel weg. Michel keek even naar de aura van José en zei toen 'ik zal zorgen dat je vraag bij de Enoch terecht komt,' en hij raakte zijn voorhoofd aan en liep weg.

                            th?id=OIP.pmNdthJxomkmCB7tfpvK1QEsDH&w=3

Een harde klik uit de luidsprekers op het plein verraadde dat de geluidsinstallatie van de kerk aangeklikt was. 'Elke 1ste maandag van de maand,' klonk de stem van Ricardo, 'zal ik hier een offerdienst leiden uit naam van de Heer,' zij die ontbreken zullen bekend zijn. Maandag is de dag des Heren, na de offerdienst zal een offerfeest gehouden worden ter ere van de Enoch met uitschenken van kamelenwijn.' De klikte die volgde maakte duidelijk dat de installatie uit was gezet.

Om de één of andere reden klonk het allemaal erg heidens.  Pedro was de eerste die wat zei. 'Daar ga ik heen, gratis wijn,' lachte hij en nu ga ik naar de Shandy om een barecha te nemen en hij keek ons even aan, 'het eerste rondje is voor mij.' 'Brood en spelen,' dacht ik terwijl ik hem volgde met Alejo en Celema in mijn kielzog.

San Daniel 2017

lees ook deel 72

landingspage-san-daniel

for more info concerning San Daniel press the following link/ voor meer info betreffende San Daniel druk op de link a.u.b.:landingspage-san-daniel

en 

Nederlandse auteurs page van San Daniel in Hebban

and the page of Dutch authors in Hebban

Author's pages:

Amazon author’s page San Daniel

Hebban.

Deel dit artikel aub! / share this information please! 

Vriendelijke groet en God Bless, kind regards and God Bless!

Bronnen:

The Book of Enoch- The Reluctant Messenger. Retrieved 14 June 2014.

The Book of Enoch. "The Book of Enoch as translated into Ethiopic belongs to the last two centuries B.C. All the writers of the NT were familiar with it and were more or less influenced by it in thought"

Nathaniel Schmidt, "Original Language of the Parables of Enoch," pp. 343–345, in William Rainey Harper

John J. Collins in ed. Boccaccini Enoch and Qumran Origins: New Light on a Forgotten Connection 2005 ISBN 0-8028-2878-7, page 346

P. Flint The Greek fragments of Enoch from Qumran cave 7 in ed.Boccaccini Enoch and Qumran Origins 2005 ISBN 0-8028-2878-7,

Nibley, Hugh (December 1975), "A Strange Thing in the Land: The Return of the Book of Enoch, Part 2", Ensign

https://nl.wiktionary.org/wiki/Ezau

Van Gogh (2009), Letter 535 To Theo van Gogh. Nuenen, on or about Tuesday, 13 October 1885:

Carolyn Lee. Adi Da: The Promised God-Man Is Here by The Ruchira Sannyasin Order of Adidam Ruchiradam. Amazon.com. ISBN 1570971439.

Tiele, CP (1912). "Appendix: some Buddhistic parallels". The religion of the Iranian peoples. I. (from the German) with Darmesteter's sketch of "Persia" and Goldziher's "Influence of Parsism on Islam (1st ed.). Bombay: The Parsi Publishing Co. p. 159. No one who has studied the Zoroastrian doctrine of the Saoshyants or the coming saviour-prophets can fail to see their resemblance to the future Maitreya.

Lutyens, Mary (1975). Krishnamurti: The Years of Awakening. New York: Farrar Straus and Giroux. ISBN 0-374-18222-1. Biography (partial) of Jiddu Krishnamurti, the presumed "vehicle" of the Maitreya in the 20th century, describes the events in some detail

https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Enoch

https://en.wikipedia.org/wiki/Enoch_(ancestor_of_Noah)

  • Achtemeier, Elizabeth (1993). "Habbakuk, The Book of". In Metzger, Bruce M.; Coogan, Michael D. The Oxford Companion to the Bible. New York: Oxford University Press. pp. 265–266. ISBN 0-19-504645-5.
  • Andersen, Francis I. (2001). Habbakuk: A New Translation with Introduction and Commentary. The Anchor Bible. 25. New York: Doubleday. ISBN 0-385-08396-3.

 

 

 

 

 

08/08/2017 07:00

Reacties (4) 

1
08/08/2017 10:50
Zo langzamerhand wordt duidelijk waarom je 'San' Daniel heet ;))
08/08/2017 15:03
ha ha ..verlicht mij.. waarom?
1
08/08/2017 16:37
Je bent kennelijk ook al verlicht, net als San Tronco en de rest. En ik maar denken dat jij de laatste rots van het vernuft in de branding van de collectieve verstandsverbijstering was. Hahaha.
1
09/08/2017 00:33
nee die rotsen kruimelen langzaam weg
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert