Courtisanes van de Belle Epoque – La Belle Otero (1)

Door ZiaRia gepubliceerd in Geschiedenis

Caroline, een bittere en harde jeugd

3acf63aa33c45509fe9d1cd38b11f556_medium.Augustine Caroline Otero Iglesias kwam uit een straatarm gezin. Ze werd op 4 november 1868 in het Spaanse Valga, Pontevedra (Galicië) geboren als oudste van 5 kinderen, elk van een andere vader. Haar moeder huwde diverse malen, maar de echtgenoten stierven of gingen er vandoor, waardoor ze er veelal alleen voor stond. Het gezin leefde in perioden in zulke armoede, dat haar moeder zich  moest prostitueren om brood op de plank te krijgen. Soms ging de kleine Caroline naar school, maar vaak moest zij haar moeder helpen om inkomen te vergaren. Zij deed dat als kind door in zigeunerachtige kleding op markten en kermissen te dansen en zo wat muntgeld op te halen. Toen ze klein was, ging haar moeder met haar mee, maar al snel moest ze alleen naar dit soort evenementen om geld te verdienen.

Op een dag werd ze op de terugweg van zo’n ‘optreden’ gevolgd door een 27-jarige schoenmaker uit haar dorp. De man vergreep zich vervolgens in het bos aan het nog maar 11-jarige meisje. Caroline zou daarna voor de rest van haar leven mannen zijn blijven haten. Toch kreeg ze op haar 13e een vriendje, een 16-jarige rondtrekkende zanger, genaamd Paco. Hij leerde haar onder meer de flamenco, de fandango en de tarantella dansen en komedie spelen in kleine sketches op de terrassen van de taveernes. Paco dwong haar echter ook tot prostitutie. Toen Caroline korte tijd later ziek naar huis werd gebracht, stelde de dokter vast dat ze zwanger was; haar moeder, die van de levenswandel van haar dochter geen weet had, werd woedend. “Je hebt schande over ons gebracht, verdwijn!” schreeuwde ze en gooide Caroline vervolgens op straat. Paco zette haar onder druk om een abortus te ondergaan en verder voor hem te blijven werken; dat eerste deed zij, dat tweede echter niet.

Caroline als danseres: La Belle Otero

a35fd550f9cd6f2e364671ac493ea54d_medium.Korte tijd later, in 1882, verhuisde Caroline alleen naar Barcelona, ​​waar ze haar tweede minnaar, Francisco Coll y Leon, ontmoette. Hij was een croupier in een gokhuis en stelde zich eveneens op als haar souteneur. Hij liet Caroline echter ook als danseres optreden in gokhuizen en café’s onder haar door hem bedachte artiestennaam ‘Carolina’. Al snel verwierf ze een zekere faam en mocht ze ook in kleine theaters optreden. Daar onmoette Caroline de bankier Furtià. Hij werd verliefd en wilde van deze mooie jonge vrouw niet alleen zijn geliefde maken, maar ook een ster op het toneel. Furtià kocht Francisco af en daarmee Carolines vrijheid, leerde haar goede manieren en gaf haar de artiestennaam ‘La Belle Otero’ (de mooie Otero), omdat ‘Carolina’ teveel associaties had met haar prille maar smoezelige start op het Catalaanse toneel. Vervolgens nam Furtià haar mee naar Marseille en Monte Carlo, waar hij boekingen voor haar in theaters en cabarets regelde. In de tussentijd ruïneerde de jonge maar sluwe Caroline haar verliefde beschermer door zich voor elke blik, elke gunst, elke handtastelijkheid te laten betalen. Ze leerde haar troeven kennen, hoe ze die kon gebruiken om aan geld te komen en om de sociale ladder op te klimmen.

bf34ecebc5bab9ffaa57c53f9c1e004b_medium.Caroline was een getalenteerd danseres en werd steeds vaker gevraagd voor optredens in binnen- en buitenland, waar ze gekleed als een Andalusische zigeunerin of als een oosterse schone haar vurige en exotische dansoptredens met veel verve uitvoerde. Zowel de artieste zelf als haar manier van dansen stonden al snel bekend als scandaleuse!, maar dat vergrootte alleen maar haar populariteit. Ze werd zelfs één van de meest besproken en gevraagde artiesten van haar tijd en trad op vele plekken in de wereld op. In 1889 kwam Caroline aan in Parijs, waar op dat moment de Wereldtentoonstelling werd gehouden. Ze ontmoette er Joseph Oller, de eigenaar van de Moulin Rouge, die haar als solo-danseres engageerde voor het seizoen 1890 in het Grand Véfour en het Cirque d’Été (Zomercircus). Het jaar erop ging Caroline op tour door de Verenigde Staten. Na een bijzonder triomfantelijk verlopen tournee aldaar, keerde ze in 1892 als een inmiddels gevierde ster weer terug in Parijs. Daar werd ze vervolgens geëngageerd als exotisch danseres in de Folies Bergères.

La Belle Otero en de begindagen van de film

In augustus 1898 werd Caroline in feite de eerste filmster in de geschiedenis. In dit nog prille begin van de film, maakte filmmaker Félix Mesquich (met de cinématographe van de gebroeders Lumière) een enkele minuten durend filmpje van een dansoptreden van La Belle Otero in Sint-Petersburg, Rusland. Toen het filmpje de volgende dag in de hal van het Aquarium aldaar werd getoond aan genodigden, riep dit bij de aanwezigen zo’n grote verontwaardiging op over de ‘onbetamelijkheid van de dans’, dat Mesquich meteen Rusland werd uitgezet. La Belle Otero maakte echter gewoon haar engagement in Rusland af.

La Belle Otero als courtisane

1a57ec5f4fc6e8236eda3d25f84cb0be_medium.Door haar optredens en de schandalen, die deze uitlokten, groeide haar faam. Alle journalisten, die haar dansen destijds beschreven, meldden “dat het Oosten tussen haar heupen lag”. Caroline was een vurige Spaanse. Ze had donker haar en donkere ogen, die verwoestende blikken konden werpen. Ze was niet groot, misschien zelfs een beetje mollig, maar uitgesproken lenig. Van haar snelle danspassen en benenwerk op het toneel raakten sommige toeschouwers zelfs in paniek. Al snel had ze een schare van vaste, mannelijke bewonderaars, die haar op handen droegen. De stap van danseres naar courtisane was in die tijd maar een kleine en Caroline wist deze met veel succes te zetten. Net als haar dansoptredens was zij ook als courtisane vurig, wulps en sensueel. Het duurde dan ook niet lang of iedere man, die rijk genoeg was om haar te kunnen betalen, dong naar haar gunsten.

La Belle Otero ontvangt!

7872929a1c9629f7437b7766dfb5aca2_medium.Net zoals de andere succesvolle courtisanes in die tijd (zoals bijvoorbeeld Valtesse de Labigne, Liane de Pougy en Émilienne d’Alençon) had Caroline Otero een huis met een aantal kamers (of beter gezegd suites), zodat zij haar bewonderaars ook thuis kon ontvangen. Carolines bed was als een soort troon. Men moest er enkele treden voor omhoog klimmen, waardoor men dan letterlijk en figuurlijk naar haar opkeek. Het zal haar ongetwijfeld het gevoel hebben gegeven in controle te zijn. Om de schare bewonderaars in huis te reguleren had Caroline – evenals de andere courtisanes – overigens een extra kamermeisje in dienst als zogenaamde ‘controleur’. Dit kamermeisje, dat meestal niet al te aantrekkelijk maar wel heel loyaal was, moest er op toezien dat de klanten via verschillende routes van en naar de slaapvertrekken werden geleid, zodat de heren elkaar niet onderweg konden tegenkomen. Toch werden niet alle klanten geheel ‘bediend’; het bed deelde Caroline slechts met de rijksten en machtigsten onder hen. De rest moest het (voor soms aanzienlijke sommen geld of juwelen) doen met kleine gunsten, zoals haar aandacht, haar lach, een dans, een kus, een (gedeeltelijke) striptease en dergelijke.

La Belle Otero: rijkdom en angst

a365394ac5a42d0f1a13a9a0b7ff71b1_medium.Haar vermogen in geld en juwelen was al snel zeer omvangrijk te noemen. Een lijst uit 1894 van de juwelier Boucheron laat zien welke juwelen La Belle Otero hem ooit ter bewerking toevertrouwde: 584 briljanten, 23 robijnen en 19 saffieren. Hiervan moest hij een soort corsagelint fabriceren in de kleuren blauw, wit en rood, dat zij tijdens één van haar dansoptredens wilde dragen.

Rechts: Cartier diamanten collier van La Belle Otero (1903).

Toch hadden alle courtisanes één grote angst, en dat was zwanger raken. Ook La Belle Otero zei jaren later, dat zij elke avond voor haar bed knielde en bad tot Maria ‘om haar te laten zondigen zonder zwangerschap’. Een onverhoopte zwangerschap zou namelijk hebben betekend, dat zij maandenlang hun figuur kwijt waren, niet meer konden werken en wellicht hun schare aanbieders zouden verliezen aan één van de vele andere rivalen. Bovendien kon een gevierde courtisane geen moeder zijn; dat strookte immers in het geheel niet met hun imago!

 

Verteld door:

© ZiaRia. 725d71823e3bcd8b1d5c856ef4c15df6_medium.

(2017) Foto's: Office.microsoft.com, Pixabay.com, Wikimedia Commons.

 

Kijk voor andere artikelen en verhalen eventueel ook eens naar:

Courtisanes-van-de-Belle-Epoque-La-Belle-Otero-(2)

Courtisanes-van-Parijs-in-de-Belle-Epoque-(1)-status-en-aanzien

Courtisanes-van-Parijs-in-de-Belle-Epoque-(2)-bekendheid-en-invloed

Courtisanes-van-de-Belle-Epoque-Liane-de-Pougy-(1)

Courtisanes-van-de-Belle-Epoque-Liane-de-Pougy-(2)

Of lees verder op:

https://tallsay.com/ziaria of

https://ziariasblog.wordpress.com/

 

07/08/2017 10:31

Reacties (8) 

1
07/08/2017 21:53
Heel interessant en wat mooi om via jouw artikelen een kijkje in haar leven te mogen nemen. Graag gelezen.
1
07/08/2017 19:01
Bijzonder verhaal weer, blijkbaar waren minderjarige meisjes erg in trek bij de rijke heren.
1
08/08/2017 00:42
Klopt. Jong(er) en mooi(er) heeft altijd gescoord bij de rijken en machtigen der aarde. Dat is helaas van alle tijden.
1
07/08/2017 16:11
weer een boeiende personage ddie belicht werd.. een soort vroegere Madonna
1
07/08/2017 11:25
Bijzondere levensgeschiedenis. Ze heeft (na zo'n slechte en armoedige start in het leven) toch maar haar danstalent tot een klinkend succes weten te ontplooien; dat is zeker knap.
1
07/08/2017 11:21
Mooie vrouw. Ik kan me een schare bewonderaars wel voorstellen.
1
07/08/2017 11:20
Wat een leven! Grappig van dat filmpje, waardoor de maker het land werd uitgezet, maar het 'schandalige' onderwerp mocht blijven. Typisch voorbeeld van 'kill the messenger'.
1
ZiaRia tegen Asmay
07/08/2017 11:26
Ja, dat was bizar!
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert