Bangkok: het Erawan museum. De olifant is groot en de mens is klein.

Door Lucifall gepubliceerd in Reizen en vakantie

9d9e02292b23c4e737628d71830d6256_medium.In het nu betekent bouwen eindigheid. Niets van wat wij in deze tijd nalaten zal over een aantal eeuwen nog bestaan.
We kiezen immers voor inferieure kwaliteit en bovenal kwantiteit. Gelukkig kan dat ook anders.
Het Erawan museum in Bangkok is daar een mooi voorbeeld van.

Lek Viriyaphant, geestesvader van Ancient Siam, het heiligdom van de waarheid en het Erawan museum

Lek Viriyaphant is geboren in 1914 en overleed op 17 november 2000. Hij is bekend geworden als een excentrieke Thaise miljonair die zich ontpopte als de patroon van de cultuur van dit prachtige land.

e1f379e3328e371abbcec973f03e2d2f_medium.Samen met zijn vrouw runde hij een importbedrijf in radio's en koelkasten en werd de eerste (en enige) distributeur van Mercedes in Thailand.
Zijn grote passie voor het culturele erfgoed, geschiedenis en kunst van zijn land zullen we nog lang kunnen bewonderen in zijn nalatenschap aan de mensheid.

Lek Viriyaphant is de geestesvader en schepper van het heiligdom van de waarheid, Mueang Boran (Ancient Siam) en het Erawan museum. In deze gebouwen, de nalatenschap van Khun Lek zijn dromen bewaarheid geworden en komt de Thaise cultuur en historie werkelijk tot leven.

Hij had het plan om het Erawan museum in de vorm van een driekoppige olifant te bouwen. Het prototype voor het museum was een bronzen beeld van Erawan uit de 25e-26e (boeddhistische) eeuw oftewel de Rattanakosin periode. Een haast wel onmogelijke opdracht om een gebouw te maken in zo'n vorm. In dit museum zouden antiquiteiten die hij in de loop der jaren verzameld had tentoongesteld kunnen worden. Generaties na hem zouden dan nog kunnen genieten van dit erfgoed.
Hij ondervond in het gekozen gebied, aan de rivier Bang Pakong in Chachoengsao, tegenwerking van een aantal mensen die weigerden te vertrekken, zodat hij besloot dat de bouw van het Erawan museum in Bang Pakong geen doorgang zou vinden.

'Een vader vertelde zijn kind om verder te kijken dan de horizon van dromen en het voorstellingsvermogen van de mens.'

e3b92a89e5e15d5566929a2665e97e57_medium.Hij vertrouwde zijn plannen toe aan zijn zoon en aan Pakpiern Viriyahbhun.
Het Erawan museum zou gebouwd worden in Samrong. Samut Prakan.

Tijdens een ceremonie op 13 Juli 1994 werd de eerste steen gelegd. 10 jaar lang is er aan gewerkt.

Het duurt even, maar dan heb je ook wel wat.

Een gigantische driekoppige olifant staat op een gebouw, welke onze wereld weergeeft en torent hoog boven alles uit, alsof hij waakt over de omgeving.

De hoofden van de olifant alleen al wegen 100 ton per stuk, het lichaam 150 ton terwijl Airavata (Erawan) volledig bekleed is met koper.
Het bouwwerk is 29 meter hoog en 39 meter lang.

De olifant is groot, de mens is klein.

 

De heilige olifant

In een oude legende uit India wordt verhaald over een gevleugelde olifant. Deze olifant kona949f3f10d523e7859d423c67edf3bf8_medium. vliegen als een vogel. Op een dag landt er een groep van deze olifanten op een tak in een boom in het Himavanta bos in de hemel. De tak bezweek echter onder het gewicht. Dit maakte een ongelofelijk kabaal zodat de kluizenaar die in een grot aan het mediteren was 'ontwaakte.'

De monnik werd geheel niet boeddhistisch razend en sprak onbewust een kwade spreuk uit. De olifanten verloren hun vleugels en mochten niet meer in Himavanta wonen. Ze daalden neer op aarde en werden daar het lastdier van de mens.

Toch wordt de olifant nog steeds als een heilig dier gezien. De Hindoegod Ganesh met het hoofd van een olifant en het lichaam van een mens wordt ook in het Boeddhistische Thailand vereert. Ganesh helpt obstakels weg te nemen en wordt gezien als God van de wetenschap van kunst en vakmanschap.

 

Het Erawan museum, de legende van Erawan

573b7d6521d049d7f897a06a7c9dee7a_medium.Airavata is de driekoppige olifant uit de Hindoe mythologie. Deze olifant bevindt zich in de hemel. Erawan staat op een ronde constructie die onze wereld weergeeft.

Erawan is de Thaise naam voor Airavata, de heilige olifant die voortkwam uit de eierschaal van Garuda onderwijl Brahma zijn heilige hymnen aan het lezen was.

Deze grote witte olifant met vier slagtanden was het rijdier van Indra, de God van donder en oorlog.

Thai geloven dat Erawan drieëndertig hoofden heeft.

Om praktische redenen heeft de olifant van het Erawan museum drie hoofden.

 

De 8 toegangen tot het Erawan museum worden bewaakt door de Goden

655add43db3c282b61d701490102d070_medium.Het museum heeft acht deuropeningen. Boven iedere deur in één van de acht windrichtingen prijkt een godheid. .

Boven de Noordelijke ingang zit Phra Sukra (Venus) op een koe.

Het Noordoosten: De Zon op een leeuw

Het Oosten: de Maan op een paard

Het Zuidoosten: Mars op een buffel

Het Zuiden: Mercurius op een olifant

Het Zuidwesten: Saturnus op een tijger

Het Westen: Jupiter op een hert

Het Noordwesten: Vishnu op Garuda

De Noordwestelijke ingang zou eigenlijk voorbehouden zijn aan Rahu, een slecht wezen. Reden genoeg om dit mythologische monster te transformeren in Vishnu.

De onderwereld

9c612e59b729bc3938cdc899b5f2dba1_medium.Binnen het museum spat de magie en schoonheid ervan af. De mens in het nu kan nog steeds wonderen scheppen!

De eerste verdieping symboliseert de onderwereld uit de Hindoe mythologie; de wereld onder water waar de slang Naga leeft. In deze ruimte wordt antiek uit verschillende perioden en uit verschillende landen tentoongesteld, waaronder Chinese Ming vasen, Vietnamese Vasen en beroemd Thais Benjarong keramiek, gebruiksvoorwerpen uit het Sukhothai tijdperk.

De trap naar de volgende verdieping wordt door de Ananda vis. Deze vis wordt o.a. genoemd in een Boeddhistisch literair werk. Deze Ananda vis zou onder de wereld leven. Het verhaal luidt dat er een aardbeving komt dat deze vis zich (onderaards) beweegt.

Vier met tin bewerkte pilaren ondersteunen het bouwwerk. Deze pilaren symboliseren de vier wereldreligies.

De Aarde

De tweede verdieping representeert de aarde.

e2be489a5723a4a4f255c9eaaa2b844d_medium.In het gebouw zijn allerlei godheden 'verwerkt.' Het is alsof je een ware Godenwereld betreedt en wel één met diepe liefde voor de kunst, filosofie, geschiedenis en tradities gemaakt.
Als je de trappen betreed zie je de Chinese boeddhistische godin met duizend armen Guan Yin op het niveau van de Aarde.

Het plafond bestaat uit een schitterende glazen mozaïek waar de wereld, de sterren en de symbolen van de Zodiak op weergegeven wordt. Het heldere licht van buiten schijnt door het heldere gele, blauw en oranje glas en verlicht de Aarde eronder.

Prachtige met porselein bewerkte trappen in de poten van de olifant leiden je naar de hemel. Via het linker achterbeen van de olifant kunt u overigens ook de lift nemen.

 

67de0fe4462e3e472991a8b1ab3e04c4_medium.

0adfad33e65470e97227707d8a62f552_medium.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Hemel

Het bovenste gedeelte van deze verdieping symboliseert de heilige berg Meru, het centrum van het Universum volgens de Hindoe mythologie. Op deze berg bevindt zich de Tavatimsa hemel, wat weer een gedachte is uit de Boeddhistische kosmologie.

Oosterse en Westerse kunst komen samen op de muren. Je ziet er het Universum volgens Westerse beleving maar ook de berg Meru en een weergave van de Kosmos volgens de Tribhum.

Op de bovenste verdieping vindt je vele antieke Boeddha's uit diverse tijdperken. De oudste dateert uit het Dvaravati tijdperk (6e tot 13e eeuw)

4bf262b1781d13edda269da6a997fb3f_medium.85df41f4938b7d9a82d08fd85c308fbb_medium.

De wereld zou Olympische spelen voor toekomstig erfgoed moeten hebben

Gebouwen worden uit de grond gestampt. Gebouwen met een levensduur van een aantal decennia. Aan de andere kant is de wereld trots op haar erfgoed en vergapen wij ons aan bouwwerken uit oude tijden. Bouwwerken van soms wel duizenden jaren oud. Dit maakt mogelijk dat we ons een meer levendige voorstelling kunnen maken van hoe het in die tijd was.
Hoe arm zijn wij ontwikkelde mensen dan eigenlijk wel niet? Egocentrisch zelfs? We laten een natuur achter die systematisch is gesloopt niet allerminst door gebouwen die bijna vergaan als sneeuw voor de zon. Is het niet onze plicht voor generaties na ons gebouwen en erfgoed uit onze tijd en van onze tradities na te laten?

Gelukkig bestaan er uitzonderingen waaruit maar weer eens blijkt dat een enkeling het verschil kan maken. Lek koos niet voor een privecollectie voor zijn erfgenamen, maar wilde zijn kunstschatten delen met de wereld. Sharing of Culture is caring! Hij kocht de kunst niet zoals de meeste verzamelaars, om te investeren en de schatten later te verkopen voor veel geld aan de één of andere rijkaard in het buitenland. Nee Lek Viriyaphant besteedde zijn rijkdom anders. Hij maakte zijn dromen waar zodat de cultuur, historie, filosofie van zijn rijke land voor altijd bewaard zal blijven.

1c8a16d875bf62b5aa698773c312d09f_medium.Het Erawan museum is door het Thaise volk omarmd. Sterker nog, het is meer dan een museum en wordt gezien als een heiligdom. Talloze Thai komen hun respect tonen aan de grote Erawan. Juist de dagen voor de trekking van de loterij blijkt erg populair te zijn. Niet voor niets.. Thai geloven namelijk dat het Erawan is die de winnende nummers bepaald. En ja, iedere rechtgeaarde local kent het wonderlijke verhaal van die arme man die de loterij won. Hij bidde tot Erawan om hulp bij het winnen van de loterij en zijn wens kwam uit.
Ook op de wegen rond het museum is het duidelijk. Er wordt volop geclaxonneerd als men het museum passeert. Zoals het hoort als je een heiligdom passeert.
Ook handelaren hebben de weg naar het museum gevonden. Ze verkopen er bloemen, kaarsen en wierook, welke gretig aftrek vindt bij de bezoekers van het museum. Ook is er volop voer te koop voor de grote olifant. Dagelijks wordt er een truck vol bananen en suikerbieten, geofferd door de bezoekers, afgevoerd naar de locale dierentuin, als voer voor de olifanten, aldaar.
Het betaamt de bezoeker dan ook om keurig zoals het hoort, bloemen te offeren en kaarsen en wierook te branden voor de grote Erawan. Want, de olifant is groot en de mens is klein.

Info over hoe het Erawan museum te bereiken is en entreeprijzen vindt u hier.

 

23/04/2017 10:28

Reacties (16) 

02/05/2017 23:25
Pracht artikel, Luus!
24/04/2017 21:21
prachtig verhaal en beelden.
24/04/2017 20:57
Prachtig artikel !!
Wat jammer dat wij dit niet bezocht hebben toen we in Bangkok waren :-(
1
24/04/2017 11:40
Goed artikel! En wat een schitterend museum, werkelijk prachtig!
1
24/04/2017 18:26
Dank je Oxalis.

Het Erawan museum is zeker een genot voor het oog.

Zal tzt een artikel over de tuin plaatsen.. Ongelofelijk hoe je in een stad van 10 miljoen mensen + de illusie kunt wekken in een groene hemel beland te zijn..
1
24/04/2017 06:01
Prachtig artikel!
24/04/2017 18:26
Dank je Yneke
1
23/04/2017 18:43
Heb genoten van dit prachtige artikel.
24/04/2017 18:26
Dank voor je fijne compliment Zeewoldenaar.
1
23/04/2017 11:47
De Thai gaan toch anders om met hun verleden dan wij. Die zien zich zelf als een schakel ergens in een eeuwen- en millenniumlange ketting. Wij zien ons liever als het toppunt van de beschaving, en dat geheel onterecht.
Een heel mooi artikel.
1
24/04/2017 18:30
Dank je Zevenblad.

Ik denk wel eens...
In de grafiek van rijkdom en die van welzijn is er ook een break-even-point.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert