Michelangelo - één van de grootste kunstenaars aller tijden

Door Aicha1968 gepubliceerd in Geschiedenis

Michelangelo is één van de grootste kunstenaars aller tijden. Hij hield zich bezig met schilderen, beeldhouwen, architectuur en zelfs met poëzie.

Zijn jeugd

e1228be46de6a0234ac22ded31417bc7TWljaGVsMichelangelo Buonarroti (1475-1564), meestal kortweg Michelangelo genoemd, werd geboren in Caprese (Toscane, Italië). Toen hij slechts een paar weken oud was, verhuisde zijn familie naar Florence en werd Michelangelo naar een voedster gestuurd. Of het nu toeval was of niet, de familie waar hij verbleef herbergde nogal wat steenhouwers. Hij zei dan ook altijd dat zijn interesse voor steen uit die periode stamde.
Michelangelo wilde altijd al kunstenaar worden. Nadat hij zijn school had afgemaakt, ging hij in de leer bij de succesvolle Florentijsne frescoschilder Domenico Ghirlandaio. Die zag al snel dat Michelangelo een genie was en stuurde hem in 1489 naar de Giardino Mediceo van San Marco, waar hij door Bertoldo in de beeldhouwkunst werd onderwezen. Zijn indrukwekkende talenten trokken de aandacht van Lorenzo de Medici, de toenmalige heerser van Florence. De jonge beeldhouwer ging aan het hof van De Medici wonen, waar hij rustig kon studeren. Na de dood van Lorenzo keerde Michelangelo terug naar zijn vader en legde hij zich , net als zijn oudere tijdgenoot Leonardo da Vinci, vol enthousiasme toe op de studie van de anatomie.

Florence, Rome en de St.Pieter

0a30a980e3540e51eb25423caa79f0cbcGlldGEuIn de daaropvolgende jaren werd Florence politiek onstabiel. Veel nieuwe predikers voorspelden de ondergang van Florence en in 1494 werd de stad ingenomen door Karel II van Frankrijk, waarna Michelangelo vluchtte. In 1496 werd hij naar Rome geroepen, waar hij onder ander zijn beroemde Pietá maakte. Door dit prachtige beeldhouwwerk werd zijn naam alom bekend en ging men hem beschouwen als de beste beeldhouwer van Italië. Die positie verzekerde hem zijn hele verder leven van prestigieuze, maar vaak moeilijke opdrachten.
f7fbc4bafcc80cbf690acbef25f2ce1cZGF2aWQuMichelangelo keerde terug naar Florence, waar hij van 1502 tot 1504 aan het 5 m hoge beeld David werkte. In 1505 werd hij door de nieuw paus, Julius II, in Rome uitgenodigd. Julius II was de eerste van zeven pausen voor wie Michelangelo zou werken. Julius wilde dat Michelangelo een graftombe voor hem maakt. Het moest een groots monument met meer dan 40 beelden worden. Michelangelo was alleen al met het uitzoeken van geschikte stenen 8  maanden bezig. De paus werd daardoor ongeduldig en verloor zijn interesse.
Diep teleurgesteld verliet Michelangelo Rome, maar hij werd vrijwel meteen weer teruggeroepen door een meegaander geworden Julius. Dit keer wilde de paus een enorm bronzen beeld van zichzelf. Michelangelo hoopte dat hij, nadat hij het beeld had gegoten, aan de graftombe kon werken. De paus gaf hem echter opdracht het plafond van de Sixtijnse kapel te beschilderen. Michelangelo wierp tegen dat hij niet echt een schilder was., maar de paus hield voet bij stuk en met tegenzin begon de kunstenaar aan wat zijn meesterwerk zou worden. Al snel raakte Michelangelo in de ban van de uitdaging en de enorme omvang van de opdracht. Hij ontsloeg alle assistenten omdat hij het werk in zijn eentje wilde klaren. Hij deed er 4 jaar over, van 1508 tot 1512.
In 1527 was Rome in handen van Karel V en waren de De Medici’s verbannen. Michelangelo kreeg de leiding over het werk aan de versterkingen van de stad. De kunstenaar was echter bang voor verraad en vluchtte in 1529 naar Venetië. Toen paus Clemens VII in Rome aan de macht kwam, keerde hij terug naar Florence om zijn werk aan de Cappella Medicea af te maken. In het kader van deze opdracht voltooide hij ook de graftombes van Giuliano en Lorenzo de Medici. In 1534 verliet hij Florence om er nooit meer terug te keren.

ecda3877c5e8e669117f90140b683b0eSGV0TGFh

 In Rome werkte Michelangelo aan de altaarmuur van de Sixtijnse kapel, waar hij het prachtige stuk Het laatste oordeel schilderde (1535-1541).

 

De mens in 

beeld

Het werk van Michelangelo is vooral belangrijk vanwege zijn grote inzicht in en bewondering voor de menselijke vorm en de schaal waarop hij deze weergaf. In de Renaissance zag men de mens als het centrum van het heelal, waaraan alle dingen gespiegeld werden. Michelangelo bracht deze visie over door de menselijk gedaante geïdealiseerd weer te geven. Hij werd hierdoor beïnvloed door de schilder Masaccio en de beeldhouwer Donatello, maar zijn grootste bron van inspiratie was de beeldhouwkunst uit de Oudheid.
In Het laatste oordeel gebruikte Michelangelo het menselijk lichaam om een groot aantal emoties weer te geven. Sommige figuren hebben een kronkelende, verwrongen houding en critici zeggen dat dit uitingen zijn van Michelangelo’s persoonlijke frustratie. Het scala aan bewegingen en gebaren in dit werk geeft aan hoe goed Michelangelo het menselijk lichaam en zijn werking kende. Hij bestudeerde elk bot, iedere spier en zenuw, en gebruikte geen enkele houding opnieuw in een ander werk.

De Sixtijnse kapel

Dit werk staat op zichzelf in de kunstgeschiedenis. Het is een monumentaal, ongeëvenaard schilderwerk. Michelangelo deed zowel de planning als de uitvoering vrijwel zonder hulp. Op het plafond van het middelste gewelf zijn 9 grote schilderingen aangebracht die het scheppingsverhaal (op de foto: het beroemdste fresco De schepping van Adam) de zondeval en de zondvloed uitbeelden. In de ruimten tussen de vensters zijn 12 schilderingen van profeten en sibillen aangebracht, die de komst van Christus voorspellen. In totaal zijn er zo'n 200 enorme figuren, geschilderd in levendige en soms ongebruikelijke poses.

         1868f17c2c15b5eafdc3cce2f5ac97d5ZGUgc2No

De architect

Michelangelo zag zichzelf altijd als beeldhouwer en zelfs zijn schilderijen lijken driedimensionaal te zijn. De laatste 30 jaar van zijn leven wijdde hij zich echter vooral aan de architectuur, waarmee hij ook veel faam verwierf.
Opeenvolgende pausen gaven Michelangelo grote opdrachten, waarvan de belangrijkste het voltooien van de St. Pieter in Rome was. Het werk daaraan was al in 1506 onder Julius II begonnen. Net als bij de Sixtijnse kapel had Michelangelo aanvankelijk weinig zin in deze opdracht, maar uiteindelijk stemde hij toch toe. Helaas heeft hij de St. Pieter nooit kunnen afmaken.

Hij stierf op 18 februari 1564

4990d7c0cf71635985283e6f80557205RGUgdG9t

              De tombe van Michelangelo in de Basilica di Santa Croce

11/01/2017 23:48

Reacties (0) 

Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert