Horst P. Horst, modefotografie tot kunst verheven

Door Asmay gepubliceerd in Ondernemen en werk

01c7bc235227ce260fa33b987ab7f842_medium.Horst P. Horst wordt gezien als een bijzonder kunstzinnig en invloedrijk modefotograaf in de 20e eeuw. Als vaste fotograaf werkte hij ruim 50 jaar voor het vermaarde modeblad Vogue en kreeg er het werk van alle vooraanstaande couturiers voor zijn camera. Zijn foto's zijn altijd stijlvol en elegant, meestal theatraal en romantisch, maar soms ook wel mysterieus en een beetje surrealistisch. Dat laatste is niet zo gek, daar Horst vaak samenwerkte met kunstenaars, waaronder Salvador Dalí.

Rechts: Vogue cover 1941, 'Having a ball!'

Achtergrond van Horst P. Horst

Horst werd geboren op 14 augustus 1906 als Horst Paul Albert Bohrmann, in Weissenfels-an-der-Saale in Duitsland. Hij was de jongste van twee zonen in het protestantse gezin van winkelier Max Bohrmann.

b3047a5b5e64771798808069ccafd225_medium.Rechts: foto van een jonge Horst P. Horst (door Cecil Beaton).

Voor zijn vervolgopleiding ging Horst naar de Kunstgewerbeschule in Hamburg, waar hij architectuur studeerde. In 1930 vertrok Horst naar Parijs waar hij een jaar onder de beroemde architect Le Corbusier werkte. Horst besloot daarna echter met de architectuur te stoppen.

Horst P. Horst en Vogue

In 1931 ontmoette Horst in zijn Parijse sociale kringetje de fotograaf Baron George Hoyningen-Huene. Deze half-Baltische, half-Amerikaanse edelman werkte voor het modeblad Vogue. De liefde bloeide op tussen de twee en Horst werd zijn assistent, (soms) model en minnaar. Geboeid door, maar zonder enige kennis van het vak, leerde Horst zichzelf de kneepjes van de fotografie. Zijn architectonische achtergrond bleek daarbij bijzonder waardevol te zijn. In december 1931 startte Horst zijn samenwerking met Vogue met een eerste foto in een paginagrote advertentie voor een parfum. In 1932 brak hij door met een reportage voor de Britse Vogue en was zijn naam gevestigd. De samenwerking zou ruim 50 jaar duren.

Horst P. Horst en de Verenigde Staten

496a66a74446239beacd750bf6ae6723_medium.De eerste tentoonstelling van zijn werk vond plaats in 1932 in La Plume d'Or. Een Amerikaans journaliste schreef er een lovend verslag over in The New Yorker, welke Horst in één klap beroemd maakte overzee. Later dat jaar vertrok hij naar de V.S. voor een portret van filmster Bette Davis (zie foto links).

Het was het begin van zijn carrière als fotograaf van sterren en beroemdheden. In 1937 huurde Horst een appartement in New York en bleef in de V.S. wonen.

Hij ontmoette in New York Coco Chanel en raakt met haar bevriend. Hij zou haar ontwerpen gedurende ruim 30 jaar fotograferen.

Horst P. Horst en de Tweede Wereldoorlog

c45df7cf1b65f9d5d3b4390e8714c3b7_medium.Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bleef Horst in de Verenigde Staten.

Rechts: Vogue cover 1942.

In 1941 vroeg hij de Amerikaanse nationaliteit aan en veranderde hierbij zijn naam in Horst P. Horst. In oktober 1943 werd hij Amerikaan. Intussen was hij al in militaire dienst en werkte als oorlogsfotograaf voor vooral militaire magazines. Na de oorlog mocht Horst de Amerikaanse president Harry S. Truman fotograferen, met wie hij zelfs bevriend raakte. In 1947 verhuisde Horst naar een door hemzelf ontworpen huis in Oyster Bay, New York.

Horst P. Horst privé

26bc54d784b5ad06cbbcf049ed17a04e_medium.In 1938 ontmoette Horst de liefde van zijn leven: de toenmalige Britse diplomaat Valentine Lawford. Zij zouden de rest van hun leven (tot de dood van Lawford in 1991) samen doorbrengen (zie foto rechts). Samen adopteerden zij een jongen en brachten hun zoon, Richard J. Horst, samen groot.

Horst reisde zijn leven lang door Europa en door de Verenigde Staten. Ondanks zijn toegang tot de sterren en zijn eigen gelauwerde status als bij leven al legendarisch genoemde fotograaf, bleef hij een rustig en bescheiden man, die het liefst onopvallend in de schaduw bleef.

Werken van Horst P. Horst

Horst had een eigen beeld van schoonheid, waarbij hij zowel de natuurlijke vormen van het lichaam als de esthetiek van de klassieke schoonheid naar voren wilde laten komen. Een onderwerp kon erotisch geladen zijn, maar het beeld was altijd elegant en stijlvol.

0f92f0f09501c068a3cb67cda590f69d_medium.Horst bereidde zijn fotoshoots zeer nauwkeurig voor; hij zorgde dat de belichting klaar was en de te gebruiken rekwisieten stonden opgesteld. Als belichting gebruikte Horst meestal 4 spotlights, waarvan hij er dan één op de vloer richtte. Zelden bevatten zijn foto's schaduw op de achtergrond. Zelden gebruikte hij een fotofilter. Toch liet hij over het algemeen de ontwikkeling, bewerking en afdruk van zijn foto's over aan anderen.

Rechts: Marlène Dietrich, 1942.

Soms bond hij de strijd aan met zijn beroemde modellen, zoals in 1942 met Marlène Dietrich, die de belichting niet goed vond. Horst zette echter door en Dietrich was zo tevreden met het resultaat, dat zij één van zijn foto's als publiciteitsportret gebruikte.

08666b820a75bca1e42813c562129cd2_medium.Eén van zijn iconische foto's in de modefotografie is die van het Mainbocher Corset  (zie foto links).

De foto werd gemaakt in de Parijse studio van Vogue in 1939, maar straalt heden ten dage nog steeds een soort van erotische elegantie uit. Een aantal ontwerpers, waaronder Donna Karan, gebruiken de tijdloze foto al jaren als inspiratiebron voor hun eigen ontwerpen.

Een eerbetoon aan deze foto kreeg Horst ook uit een andere hoek: van popster Madonna. Voor de videoclip van haar single Vogue in 1990 - een eerbetoon aan de klassieke modefotografie - poseerde zij in een korset, identiek aan het model in Horsts foto.

Behalve modereportages heeft Horst ook veel foto's gemaakt van niet alleen talloze beroemdheden, maar ook binnenhuisarchitectuur en stillevens (vooral planten). Vanaf medio 1970 werkte hij, behalve voor Vogue, ook voor het Britse blad House & Garden, dat veel van zijn interieurfoto's publiceerde.

Horst P. Horst  tot zijn dood

75a33cf25f4acd2cb07306ef494e53e5_medium.Na de Tweede Wereldoorlog pakte Horst zijn modewerk voor Vogue weer op. In de jaren 1960 haalde de Amerikaanse Vogue redactrice Diana Vreeland hem over om (opnieuw) portretfoto's van beroemdheden te maken, dit keer voor een serie artikelen over de High Society. Zijn levenspartner Lawford zou er de artikelen bij schrijven.

Links: Marilyn Monroe (1957?).

Zijn portretfoto's van adel, filmsterren, modeontwerpers, musici, schrijvers e.d. omvatten onder meer Noël Coward, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Cole Porter, Salvador Dalí,  Paloma Picasso, Jacky Kennedy Onassis, de hertog en hertogin van Windsor, Andy Warhol, Yves Saint Laurent en Oscar de la Renta. De serie zou zowel in Vogue als later in House & Garden worden gepubliceerd en tot in de jaren 1980 doorlopen.

c736bc6a06186161463e115a409d3199_medium.In de jaren 1970 werd zijn haute couturestijl niet gewaardeerd en waren de opdrachten schaars.

Links: Vogue cover uit 1969.

Echter, in de jaren 1980 bloeide de belangstelling weer op. Horst kreeg in 1979 een opdracht voor 9 portretten van filmsterren door het Amerikaanse blad Life. De publicatie volgde in februari 1980 en het werd het meest populaire nummer van Life in dat jaar. De oplage verkocht maar liefst 1,5 miljoen exemplaren en leidde tot een boekcontract over Hollywood filmsterren, waarbij Horst nauw samenwerkte met (Life redacteur) James Watters. Het boek Return Engagement: Faces to Remember - Then and Now (1984) werd een bestseller.
760cc99c5b6b441ff4c31ef2a8fc095f_medium.De laatste fotoshoot, die Horst maakte - voor de Britse Vogue - was in 1991. Hij fotografeerde prinses Michael van Kent, tegen dezelfde achtergrond en met dezelfde tiara, als hij haar schoonmoeder, prinses Marina van Griekenland en Denemarken, in 1934 had gefotografeerd.

Horst  P. Horst stierf op de hoge leeftijd van 93 jaar, op 18 november 1999, in zijn huis in Palm Beach Gardens in Florida, de Verenigde Staten.

Rechts: Vogue cover 1987, 'Round the clock New York'.

 

ASMAY.

© 2015 Foto's: Horst P. Horst, Vogue.com.

 

344803ce5cc21aca941f1dbc4add3e57_medium.Rechtsonder: Vogue cover 1939.

Zie ook:

Modehuis-Lanvin-al-meer-dan-125-jaar-actief

Top-tien-en-verder-van-Nederlandse-topmodellen#

Dimitri-Ermakov-fotograaf-van-een-vervlogen-wereld

Steve-McCurry-de-fotograaf-achter-The-Afghan-Girl

Robert-Doisneau-subliem-straatfotograaf-van-Parijs

Of lees verder via:

https://tallsay.com/asmay of

https://asmay.wordpress.com/ of

https://tallsay.com/asmaysrecepten of

https://asmaysrecepten.wordpress.com/

06/12/2016 07:48

Reacties (3) 

1
06/12/2016 08:16
Tijdloze kunst, deze modefoto's. Ze zijn nog steeds indrukwekkend mooi.
1
06/12/2016 08:14
Prachtige foto's! Mooi artikel.
1
06/12/2016 08:11
U bent niet ingelogd. Wilt u nu inloggen of een account aanmaken?
Mode, kunst en sexy ineen wat mij betreft.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert