Gebroeders Lumière en het ontstaan van de film

Door Asmay gepubliceerd in Film en entertainment

Alweer 120 jaar geleden, op 22 maart 1895, vond de eerste filmvertoning ooit plaats. Op die dag nodigden de broers Auguste en Louis Lumière, die gelden als de uitvinders van de film of cinematografie, 200 mensen uit voor een privévertoning van de eerste bewegende, fotografische beelden in de geschiedenis. Het korte filmpje, dat bestond uit een enkel shot, toonde de Lumière-fabriek in Lyon aan het einde van een werkdag, wanneer de arbeid(st)ers naar huis gaan.

f0cb262fdc5258dd8e1053388e135eb6_medium.Op 28 december 1895 gaven zij met deze korte 'documentaire' en een tiental andere korte filmpjes hun eerste voorstelling, open voor het publiek, in de kelders van het Salon Indien du Grand Café aan de Boulevard des Capucines te Parijs. Als eerbetoon aan hun vader Antoine Lumière, mocht deze de honneurs waarnemen. Het werd een groot succes. De film als entertainment was geboren.

Achtergrond van de gebroeders Lumière

De Franse gebroeders Lumière werden geboren in in Besançon, Frankrijk, Auguste op 19 oktober 1862 en Louis op 5 oktober 1864. Zij groeiden echter op in Lyon, waar hun vader een fabriek had, die gespecialiseerd was in de hype van die tijd: het maken van fotografische apparatuur.

Eenmaal volwassen was het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend, dat beiden in de fabriek van hun vader gingen werken. Auguste werkte er als manager, Louis als natuurkundige. Louis zorgde al snel voor enige verbeteringen in het proces van de fotografie, vooral in het zogenaamde droge plaat-proces (zilvergelatinedruk), hetgeen de opmaat vormde naar de mogelijkheid van bewegende beelden van film.

In 1892 trad hun vader terug en kregen de broers de totale leiding over de fabriek.

Gebroeders Lumière en de cinematograaf

a68ff6dbc6befe83e70a4d9c73be2df9_medium.Hun vader had echter in 1894 een demonstratie gezien van (en geassisteerd bij) de kinetoscoop van Edison in Parijs. Hij was diep onder de indruk van dit apparaat. De kinetoscoop was een vroege vorm van filmprojector, een soort 'kijkdoos', waarbij door één kijker via een klein kijkgat bovenop het apparaat bewegende beelden konden worden gezien. Vader Lumière moedigde zijn zoons aan ook een dergelijk apparaat te ontwikkelen.

Rechts: een cinématographe.

De broers gingen aan de slag en kwamen in 1895 met een apparaat, dat niet alleen in staat was bewegende beelden te laten zien, maar die ook te projecteren op een scherm, zodat meer mensen tegelijk het fenomeen konden aanschouwen. Zij vroegen patent aan voor hun cinématographe, alsmede voor enkele belangrijke onderdelen van het film- en filmprojectieproces.

Gebroeders Lumière en de eerste films

Voor hun filmapparatuur gebruikten de broers, evenals Edison voor zijn zijn kinetoscoop, film van 35 mm, zij het dat zij een andere perforatie aanhielden. De eerste film, die Louis Lumière maakte, was La sortie des usines Lumière (zie foto hieronder). Het filmpje duurde 49 seconden en liet de arbeid(st)ers van de Lumière-fabriek in Lyon zien, die aan het einde van de werkdag op weg gingen naar huis.

bd99f3fb5e918c9f3e737faecf843da2_medium.Daarna maakte Louis meer filmpjes, die elk rond de 40-60 seconden waren en zeker niet langer dan een minuut duurden. Hij liet vooral  beelden zien uit het alledaagse leven, zonder een specifiek verhaal te vertellen. Louis schoot zijn beelden eigenlijk louter om de bijzondere eigenschappen van het medium film te laten zien.

Sommige films, zoals L'Arrivée d'un Train en Gare de la Ciotat  (beter bekend als: Aankomst van een trein) en Carmaux, défournage du coke (Carmaux, kolen uit de mijn) kunnen worden gezien als de eerste (mini-) documentaires. Eén filmpje echter, Le Jardinier of ook wel L'Arroseur arrosé genoemd, wordt als de eerste filmkomedie ooit bestempeld. Deze film toont een kwajongen, die op een tuinslang gaat staan, zodat er geen water meer doorkomt. Als de tuinman in de slang wil kijken, stapt de kwajongen van de tuinslang af, waarna de tuinman de volle waterstraal in het gezicht krijgt.

Gebroeders Lumière en hun films gaan wereldwijd

In 1896 begonnen de broers aan een internationale toer met hun cinematograaf. De eerste plaats, die zij aandeden en waar de film voor het eerst na Parijs werd getoond, was Brussel (1 maart 1896). Amsterdam werd de volgende: op 12 maart 1896 was de cinematograaf er te zien. Medio 1896 werd het fenomeen voor het eerst in Noord-Amerika getoond en wel in Montréal. Vervolgens reisden Auguste en Louis met hun uitvinding nog onder andere naar New York in de Verenigde Staten, Buenos Aires in Argentinië en Mumbai (toen Bombay) in India.

Gebroeders Lumière trekken zich terug uit de filmwereld

6e978c9aabcfa7f6f78f30045f937b11_medium.Op hun reizen naar verre en exotische landen maakten de broers vele filmpjes, die zij later vertoonden en ook wel verkochten aan de nieuwe, als paddenstoelen uit de grond opgekomen cinéma's.

De interesse voor het fenomeen film was echter overweldigend en de film als industrie maakte een vliegende start.

De broers begrepen al snel, dat de filmindustrie een wereld apart was, waarvan zij de zakelijke en creatieve taal niet spraken,  de regels niet kenden en de positieve en negatieve gevolgen ervan niet konden overzien. In 1902 stopten zij dan ook met de productie van films. De Lumière broers trokken zich in feite al bij de geboorte van de filmindustrie uit dit wereldje terug en spelen daarom een kleine rol in de filmgeschiedenis; zij zijn 'slechts' de uitvinders.

Sommige bronnen meldden dat zij geen toekomst in de film in het algemeen zagen. Toch is niet helemaal waar. Zij waren somber over de manier waarop de film als medium werd gebruikt, maar zagen vooral geen toekomst meer in het fenomeen voor zichzelf en hun bedrijf. Hun interesses en kennis lagen meer op een ander terrein.

Gebroeders Lumière en de kleurenfotografie

De broers richtten hun aandacht op kleurenfotografie. In 1903 patenteerden zij hiervoor al hun uitvinding, de Autochrome Lumière, die in 1907 op de markt kwam. Hun autochroomplaten waren de eerste, in de praktijk bruikbare kleurrasterplaten, waardoor de kleurenfotografie een grote sprong voorwaarts kon maken.

Getroebleerde nagedachtenis van de gebroeders Lumière

a1dd741ea92786c8c815577b8691f9d5_medium.De broers raakten in Frankrijk uiterst omstreden door hun opstelling voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Beiden waren in de jaren 1930 al bewonderaars van de Italiaanse dictator Benito Mussolini en kwamen hier publiekelijk voor uit. Ook waren zij fervent voorstanders van de 'neutrale' Franse Vichy-regering onder leiding van maarschalk Pétain, die collaboreerde met de Duitse bezetters. De broers verleenden hun naam en faam om dit regiem kracht bij te zetten. Zo ontvingen beiden in die tijd de Ordre de la Francisque (zie foto rechts), een hoge onderscheiding van de omstreden Vichy-regering. (En dat terwijl de zoon van Auguste, Henri Lumière, rond Lyon juist een belangrijke rol speelde bij het Franse verzet, de Résistance.)

Dat deze sympathie voor collaborateurs de gemoederen nog jaren nadien bezig hield, bleek in 1995 bij de 100ste verjaardag van de film. De Franse centrale bank wilde de broers eren door hun beeltenis op een 200 francs biljet af te drukken. Onder de vele protesten en grote druk van Franse organisaties van slachtoffers van de collaborerende Vichy-regering is hier toen van afgezien (het biljet kreeg toen de beeltenis van Gustave Eiffel).

6bd12369369612a551c4e007db191cd8_medium.Pas in de 21e eeuw kwam nationale en internationale erkenning van hun betekenis voor film en foto voorzichtig op gang.

Beide broers hebben inmiddels een ster op de Walk of Fame van Hollywood en in 2012 verscheen hun beeltenis dan toch op een Frans biljet van 10 Euro.

De broers bereikten allebei een hoge leeftijd. Louis stierf op 6 juni 1948, 83 jaar oud. August stierf op 10 april 1954, maar liefst 91 jaar oud.

 

ASMAY.

© 2015 Foto's: Lumière Museum Lyon, Wikimedia Commons.

 

Rechtsonder: Lumière Museum in Lyon.

79d9c9645d94b836ca379f14bd74e9fd_medium.Zie ook:

Walt-Disney-grondlegger-van-het-Disney-imperium

Orson-Welles-zeer-getalenteerd-maar-miskend-filmmaker

Dimitri-Ermakov-fotograaf-van-een-vervlogen-wereld

Steve-McCurry-de-fotograaf-achter-The-Afghan-Girl

Robert-Doisneau-subliem-straatfotograaf-van-Parijs

Of lees verder via:

https://tallsay.com/asmay of

https://asmay.wordpress.com/ of

https://tallsay.com/asmaysrecepten of

https://asmaysrecepten.wordpress.com/

23/11/2016 06:57

Reacties (3) 

1
23/11/2016 08:02
Interessant, deze achtergrond van de eerste filmbeelden.
1
23/11/2016 08:00
Leuk= te lezen hoe het allemaal begon.
1
23/11/2016 07:57
Bijzondere geschiedenis, jammer dat ze op het eind van hun leven zulke foute keuzes maakten.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert