Mannenmode winter 2015/16: oude klassiekers in bonte jasjes

Door Asmay gepubliceerd in Fashion tips

De mode voor de man richtte zich voor de winter van 2015/16 vooral op comfort en luxe, zo bleek uit een aantal modeshows van de nieuwste collecties van vooraanstaande ontwerpers in Milaan, die vast een voorproefje van hun trends voor de winter van 2015/16 gaven.

Opvallend was de terugkeer van sommige ontwerpers naar een aantal stijlelementen van de jaren 70 van de 20e eeuw; een kleine Revival of the Seventies. Denim en jeans (typisch vanuit de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw) blijven het so wie so nog steeds prima doen, ook weer in de trends van het komende mannenmode voor het volgende seizoenen.

359274592727523a4f77f4cde3ab5957_medium.

Bordeaux en prints. V.l.n.r. Valentino, Lanvin, Alexander McQueen.

De ontwerpers leken voor de mannenmode van het winterseizoen 2015-2016 de nadruk te hebben gelegd op gemak en comfort. Er werd volop gebruik gemaakt van soepele en zachte stoffen voor vooral klassieke kostuums of combinaties, die prettig zitten om te dragen en daarnaast ook nog een luxe uitstraling geven. Zo waren het bijvoorbeeld vooral de aloude kostuums of alleen colberts (van fluweel!), die weer supertrendy zijn geworden voor de winter.

Luxe uitstraling van fout bont

Net als bij de gepresenteerde wintermode van het seizoen 2014 gingen veel ontwerpers echter opnieuw voor de luxe van echt bont. Wintermantels, die geheel of gedeeltelijk van bont waren gemaakt, of zelfs 'truien' van bont moesten het helemaal gaan maken in de winter van 2015-2016.

Behalve dat het altijd – in mijn ogen althans – een absolute 'faux pas' is om duizenden pelsdieren van hun huid en leven te beroven om een modetrend neer te zetten, lijkt mij deze kleding in onze contreien so wie so volstrekt onnodig, veel te duur en daarnaast nog veel en veel te heet. Zolang je niet naar de Noord- of Zuidpool of naar de echte winterse streken in Siberië of Alaska af moet reizen, is voor het dragen van bont in West-Europa – nogmaals: in mijn ogen – geen enkel geldig excuus te verzinnen.

Vooral ruimte en gemak in de pantalon

Als we naar de nieuwe trends voor de pantalon kijken, was het over het algemeen weer gedaan met de superstrakke broeken en hoge kruizen. De noodkreet van vruchtbaarheidsdoctoren, dat een (te) nauwe broek fnuikend is voor de kwaliteit van het sperma en dus voor de vruchtbaarheid van de man, lijkt hiermee dan ook door menig ontwerper te zijn gehoord en te worden gehonoreerd.

7b4f9e1aa92378cd3f73d8d00b1d1d57_medium.

'Baggy trousers'. V.l.n.r. Ami, Lanvin, Maison Martin Margiela.

De broeken werden weer ruim en vertoonden hier en daar zelfs weer een paar bandplooien, zoals bijvoorbeeld in de collecties van Hermès, Ami en Lanvin. De broekspijpen werden weer wijd en slobberden soms zelf om de benen. De edele delen van de man hebben dus weer de ruimte gekregen, althans voor wat betreft de van stof gemaakte pantalons. Voor de leren broeken bleef het credo namelijk nog wel strak, strak en nog eens strak.

Jassen en jasjes

Voor de (over-) jassen, jasjes en colberts leek eigenlijk alles mogelijk te zijn. Colberts konden namelijk zowel klein en strak zitten en ronde voorpanden hebben, zoals in het begin van de jaren 1960 (onder andere collectie van Giorgio Armani), als duidelijk oversized met rechte voorpanden (onder andere collecties van Lanvin en Paul Smith). De winter- of overjassen waren echter veelal puur oversized. En dat was dan weer voor het gemak; een ruime jas is nu eenmaal gemakkelijker om over een kostuum aan te trekken of om je er in te wikkelen alsof het een warme deken is.

1730e0731e134966a22d58f86f68e997_medium.

'Oversized coats'. V.l.n.r. Lanvin, Wooyoungmi, Dries van Noten.

Prints en kleuren

3b3e043cf5783b481c90351fa32dc4d6_medium.

Het kleurenpalet voor de man bleef voor de klassieke winterkostuums en –jassen bescheiden en voorspelbaar. Het bleef toch wel heel vaak steken in de bekende zwart-, blauw- en grijstinten, die we in de mannenmode voor het winterseizoen al vele jaren lang kennen. Maar deze keer kwamen daar echter ook nog de (koelere) bruintinten bij, zoals zwartbruin, leverkleur en taupe. De modehuizen van Giorgio Armani, Lanvin, Dior Homme, Hermès, Prada, allemaal hadden zij een behoorlijk deel van hun klassieke herenmode collectie uitgevoerd in deze neutrale tinten. Toch leken bij een enkele collectie de deuren ook langzaam maar zeker open te gaan voor meer kleur en meer contrast in de mannenmode. Enkele meer spannende tinten, zoals camelkleurige, kersenrode, donkerrode en donkerpaarse tinten waren beslist in opmars. In de sportieve sector van de mannenmode – van oudsher altijd een stuk kleuriger en meer casual dan de zakelijke en dagelijkse dracht – leken de tot nu altijd gebruikte, traditionele grijs- en blauwtinten zelfs steeds meer te worden ingeruild voor allerlei nuances van de kleur groen; van blauwgroen, zeegroen tot en met grasgroen!

Echter, wanneer er gebruik werd gemaakt van de een of andere print, kon deze wat kleuren betreft helemaal los gaan, zij het dat de ondergrond toch veelal in één van de hierboven genoemde basiskleuren bleef opgesteld.

290b429427610426d49db9dd9c30c3be_medium.In tegenstelling tot de damesmode, waarin vooral de laatste jaren vaak geëxperimenteerd wordt met outfits in veel verschillende prints, bleef bij de mannenmode de print meestal beperkt tot één onderdeel van de outfit. Dat onderdeel bestond dan meestal bij een kostuum uit een jas, een vest, een trui of een overhemd en heel soms een broek in een stof met een drukke print, terwijl de rest van de kleding een rustige effen kleur behield. Prints kunnen van oudsher altijd fantasiepatronen zijn of combinaties van dessins en borduursels, zoals dat in de collectie van bijvoorbeeld Dries van Noten sterk naar voren kwam. Echter, ook ruiten en blokmotieven (groot en klein) leken voor de winterse mannenmode in opkomst.

Tot slot

Op de halsstarrige voorkeur van een aantal ontwerpers voor echt bont na, viel er voor de winter van 2015-2016 qua mannenmode toch weer het nodige te genieten. Vooral de grotere verscheidenheid in kleuren, van rood tot groen, was een interessante ontwikkeling. Wellicht haalt de opkomst van deze trendy kleuren de klassieke mannenmode ook in de toekomst wat meer uit de zakelijke sfeer van de donkere effen 2- of 3-delige kostuums. Zou de zakelijke wereld er op den duur misschien dan ooit toch een beetje kleuriger en fleuriger van kunnen worden?

 

ASMAY.

© 2015 Foto's: Vogue.fr, NewsBGFashion.net

 

0e9e4350fe75780c9db7a81d6f27becc_medium.Zie ook:

Mannenmode-zomer-2013-als-kwajongen-op-de-catwalk

Mannenmode-zomer-2014-kortgeknipt-en-strak-in-het-pak

Modehuis-lanvin-al-meer-dan-125-jaar-actief

Oranjekoorts-in-de-mode

D-bag-van-Tod-s-trendy-en-tijdloos

Of lees verder via:

https://tallsay.com/asmay of

https://asmay.wordpress.com/ of

https://tallsay.com/asmaysrecepten of

https://asmaysrecepten.wordpress.com/

22/11/2016 07:27

Reacties (3) 

1
22/11/2016 08:59
Tja, je moet er van houden, deze modetrends. Lijkt me echter snel vervelen, zulke prominent gekleurde jassen en pakken. Ik zou het gekleurde zelf bij een kleiner kledingstuk houden, zoals een overhemd, das, trui of vest.
1
22/11/2016 08:54
Hier en daar komt het woord 'kakelbont' in mijn gedachten.
1
22/11/2016 08:52
Vrolijke kleuren. Toch zie ik mijzelf niet zo snel in rood of groen lopen.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert