Sierlijke diamanten komen tegenwoordig uit de fabriek

Door Asmay gepubliceerd in Ondernemen en werk

Opmars van de kunstdiamant

Machinaal vervaardigde diamanten, niet van echt te onderscheiden, zorgen voor een revolutie in de wereld van diamantairs en juweliers. De schaarse, kostbare edelsteen kan sinds korte tijd door een speciale machine worden nagemaakt in een bijzonder goede kwaliteit en, niet onbelangrijk, voor een veel lagere prijs dan de natuurlijke versie van de felbegeerde edelsteen.

Kunstmatige diamanten

bf71b65ace6292b2d91e884c88188ac9.jpgKunstmatig of synthetisch vervaardigde diamanten voor industriële toepassingen bestaan al ongeveer een halve eeuw. Zij worden voornamelijk gebruikt voor het wapenen van metaal- en steenboren, snij- en slijpwerktuigen. Tot voor kort konden deze kunstmatige diamanten de echte edelstenen alleen in hardheid evenaren en zeker niet in schoonheid.

Rechts: industriële diamant in de top.

Tot voor kort zoals gezegd, want inmiddels heeft men de kunstmatige diamant als siersteen al op zo'n kwalitatief hoog plan weten te produceren. We hebben het hier overigens niet over zirkonia's, hoe mooi die misschien ook kunnen zijn, of andere diamantachtige stenen. Zo goed van kwaliteit zijn deze geproduceerde diamanten zelfs,dat menselijke experts de kunstmatige niet of nauwelijks nog van de natuurlijke diamant kunnen onderscheiden. Op dit moment kan dat alleen nog maar met een bepaald apparaat, dat niet iedere diamantair of juwelier gelijk tot zijn of haar beschikking zal hebben. De eerste criminele transacties, waarbij een kunstmatige diamant als een natuurlijke en echte diamant aan juweliers werd verkocht voor de hoge en volle prijs, hebben dan ook al plaatsgevonden.

Om een hoogwaardige sierdiamant te kunnen produceren heb je wel een speciale machine nodig. Zo’n diamantmaker kost nu ongeveer EUR 50 miljoen, maar daar heb je dan ook wat voor: de machine maakt (nu nog) ongeveer één hoogwaardig diamanten product per week. Vooral in Rusland lijkt deze nieuwe industrie bijzonder populair te zijn. Inmiddels staan er al tientallen van zulke diamantmakers ook in andere delen van de wereld.

Waarom een kunstmatige diamant?

7a6e2bbcace7a43aba9889078d7d2ade.jpgAllereerst is er de productietijd; waar een echte diamant er miljoenen jaren over doet om van zuiver koolstof te kristalliseren tot de ruwe edelsteen, die geschikt is om de mooiste sierstenen van te slijpen, zo heeft de diamantmachine voorlopig maar een week nodig om een fraai en loepzuiver exemplaar op te hoesten.

Rechts: ruwe diamant.

De kans bestaat, dat de voortschrijdende techniek deze productietijd in de naaste toekomst nog flink zal weten te bekorten.

Een ander voordeel van een kunstdiamant is, dat deze perfect en zonder fouten kan worden geproduceerd. Dit in tegenstelling tot de natuurlijke diamanten, die meestal wel enkele onzuiverheden bevatten.

fd066cc6f2220c53d321c6fac080c3d9_medium.Daarnaast raken de natuurlijke diamantmijnen uitgeput; er zijn nog wel nieuwe diamantlagen te vinden, maar die zitten zo diep, dat commerciële winning eigenlijk geen optie meer is. De gevaren voor de steeds dieper de grond in werkende mijnwerkers en de kosten van de winning zijn dan veel te hoog in verhouding tot de opbrengst. De productie van kunstmatige diamanten kan eenvoudigweg worden opgevoerd als de vraag naar het product stijgt; je zet er simpelweg een productiemachine bij.

Voor wat betreft de belasting op het milieu is de kunstdiamant overigens ook ver in het voordeel en kan – ten opzichte van zijn natuurlijke 'collega' uit de vervuilende mijnindustrie – als bijna 100% milieuvriendelijk, zelfs 'groen' worden genoemd.

Beperkingen van de kunstmatige diamant

c276e3c40a097dc17484d0c5fb8ed669_medium.Het is nog veel gemakkelijker om gekleurde diamenten te fabriceren dan kleurloze (hoewel dit laatste steeds minder een probleem lijkt te zijn). Op zich is dat eigenlijk een voordeel. Gekleurde diamanten komen in de natuur veel minder voor en 'echte' zijn daardoor peperduur. Een kunstmatig, gekleurd exemplaar kost gemiddeld 70-90% minder; waar je voor bijvoorbeeld een natuurlijke gele diamant in een ring tenminste EUR 30.000-40.000 betaalt, kost een gele kunstdiamant ongeveer EUR 6.000-7.000. Een kleurloze kunstdiamant ondergaat een ingewikkelder productieproces: eerst wordt een 'gewone', gekleurde steen gemaakt, die daarna weer wordt ontkleurd. De prijs van kleurloze kunstdiamanten is dan ook hoger en ligt maar ongeveer 25-30% onder die van de kleurloze, natuurlijke diamant.

6dd0f5f75126542516ec26efd303ae9a_medium.Er was nog een andere beperking bij de productie van de kunstdiamant. Vijf jaar geleden kon men deze edelstenen hoogstens produceren ter grootte van 1 karaat. Inmiddels is dat al een stuk opgetrokken. In mei 2015 wist men bijvoorbeeld in 300 uur een ruwe diamant te fabriceren van 32.2 karaat; de eruit geslepen kleurloze diamant, die als sieraad kan worden toegepast, was er één van 10.02 karaat!

Marktaandeel van de kunstmatige diamant

Schaarsheid aan natuurlijke diamanten drijft uiteraard de prijs er van op. Kunstmatige diamanten zullen die prijs op zich niet direct drukken – een gefortuneerd iemand die een 'echte' diamant wil, is nu eenmaal bereid en in staat er veel voor te betalen – maar zij kunnen wel een groot deel van de markt overnemen.

b395eead54b93cbdae309669dce0c667_medium.Het is niet voor niets dat de gevestigde diamantairs moord en brand schreeuwen over zoveel ‘kunstmatige nep’ in hun branche; zij zien hun toekomstige marktaandeel en inkomsten al danig krimpen. Daarnaast is er natuurlijk ook de angst, dat deze ‘kunstmatige nep’ (die nauwelijks nog van echt te onderscheiden is) steeds meer als natuurlijke diamanten verhandeld zullen worden en zo uiteindelijk ook de prijs van de 'echte' zullen drukken.

Van cultivé parels naar cultivé diamanten?

69deffa9725a728310111f207d6707c9.jpg

Een vergelijking met de opkomst van cultivé of gekweekte parels doet zich gelden. Al sinds 1896 bestaat het fenomeen cultivé parels; dit zijn parels, die door inmenging van de mens, in zogenaamde parelkwekerijen, ontstaan. Bij cultivé parels wordt namelijk kunstmatig een klein korreltje parelmoer in de oesterschelp aangebracht, waarna het weekdier het irriterende korreltje inkapselt in verdere parelmoerlagen. Zo ontstaat na ongeveer twee jaar een mooie, gekweekte parel (echter wel met een kern; natuurlijke parels hebben geen kern).

Aanvankelijk was de cultivé parel in de hogere kringen niet populair, maar veroverde door zijn betere betaalbaarheid bij het grote publiek een stevig aandeel in de markt. Momenteel ligt het marktaandeel van cultivé parels zelfs al op 95%! In ruim honderd jaar heeft de kweekparel dus de parelmarkt bijna geheel overgenomen.

Gaat dit ook gebeuren met de kunstdiamant? Waarom niet, denk ik dan, hetis immers een prima alternatief voor de fraaie, maar dure natuurlijke edelsteen.

0a0c1b7661b2b015bf4ca3ea784bfbb6_medium.De diamantwereld heeft vooral in de Verenigde Staten via slimme marketingcampagnes de mensen al zo ver gekregen, dat er in de trouwring voor de vrouw op zijn minst een stevige diamant moet zitten, want anders zou het met de liefde van de man toch niet bijster goed gesteld zijn. Liefde, vertaald in de karaat van de diamant. Hoe vaak zien we dergelijke taferelen niet in Amerikaanse films en tv-series? Hoeveel Amerikanen hebben misschien wel leningen moeten afsluiten om met een redelijke diamant bij hun aanstaande op de proppen te kunnen komen en niet gelijk de risee van de aanstaande schoonfamilie te zijn? Dat zou van de baan zijn, wanneer de veel beter betaalbare kunstdiamant de wereld verovert.

Tot slot

Is het een goede ontwikkeling, deze kunstmatige diamantenproductie? Op zich denk ik van wel. Hoewel duidelijk een luxe artikel, wordt een dergelijke diamant toch bereikbaar voor een grotere groep mensen dan voorheen. Waar een monopolie verdwijnt en concurrentie verschijnt, kan de positie van de consument alleen maar verbeteren.

96163812fc80fd80168b0d28d8cfce75_medium.Verder lijkt mij een zo 'groen' mogelijke diamantproductie altijd te verkiezen boven de vervuilende en gevaarlijke winning in de (diamant-) mijnindustrie. Een nadeel is voorlopig echter nog wel, dat veel van de fabricage van kunstdiamanten in criminele handen lijkt te zijn, die de neppers voor 'echt'  en dus de volle prijs willen verkopen.

Loopt straks iedereen met een dikke (kunst-) diamanten ring, ketting of armband rond? Nee, zo hard zal het nu ook weer niet gaan. Immers, voor zo'n mooie gekleurde of kleurloze synthetische steen leg je toch minstens EUR 6.000 op tafel. Een bedrag, dat veel mensen al in geen jaren meer bij elkaar hebben gezien in deze economisch uiterst wankele tijden, laat staan dat zij dat te besteden zullen hebben voor een luxe sieraad.

 

ASMAY.

© 2013 Foto's: Office.microsoft.com en Wikimedia Commons.

 

d38c66b659eb5b37de30965880914847_medium.Zie ook:

 

D-bag-van-Tod-s-trendy-en-tijdloos

Mannenmode-zomer-2013-als-kwajongen-op-de-catwalk

Mannenmode-zomer-2014-kortgeknipt-en-strak-in-het-pak

Mannenmode-winter-2015-16-oude-klassiekers-in-bonte-jasjes

Modehuis-Lanvin-al-meer-dan-125-jaar-actief

Of lees verder via:

https://tallsay.com/asmay of

https://asmay.wordpress.com/ of

https://tallsay.com/asmaysrecepten of

https://asmaysrecepten.wordpress.com/

04/10/2016 10:03

Reacties (3) 

1
04/10/2016 12:06
Wat er allemaal al mogelijk is; heel interessant en tegelijk een beetje duister (door dat criminele jasje om de kunstdiamantenhandel heen).
1
04/10/2016 11:59
Ik las pas al in het nieuws dat een juwelier met kunstdiamanten was opgelicht (hij had de volle prijs blijkbaar betaald). Dat zou wel eens een trend kunnen worden als het verschil zo moeilijk te zien is.
1
04/10/2016 11:56
Ongelooflijk! De techniek staat voor niets, dat is duidelijk.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert