Guiseppe Verdi, Maestro van de Italiaanse opera

Door Asmay gepubliceerd in Muziek

In 2013 was het, op 10 oktober om precies te zijn, tweehonderd jaar geleden, dat de beroemde operacomponist Giuseppe Fortunino Francesco Verdi in Le Roncole (Parma), Italië, werd geboren. Reden voor liefhebbers van zijn werk om 2013 gelijk uit te roepen tot Verdi-jaar.

Fans van zijn beroemde Duitse tijdgenoot en collega-componist Wagner deden dat overigens eveneens voor hun idool. Gelukkig kan men een jaar aan meer dan één bijzondere persoonlijkheid of talent opdragen.

De jonge jaren van Guiseppe Verdi

Verdi werd geboren in Le Roncole, Parma, een streek die toentertijd bezet was door Napoleon. Zijn vader was herbergier, zijn moeder zijdespinster. Van kind af aan toonde Verdi een grote voorliefde voor en talent in de muziek. Op zijn tiende werd hij officieel aangesteld als organist in de kerk van Le Roncole.

In 1824 vertrok Verdi naar Busseto, in de eerste plaats om een opleiding te volgen tot priester bij de Jezuïeten. Al snel bleek Verdi een groter talent voor de muziek dan voor de kerk te hebben. Hij vervolgde zijn muziekstudie bij Maestro Ferdinando Provesi. Een plaatselijk rijke winkelier met een grote liefde voor muziek, Antonio Barezzi, ontfermde zich als een tweede vader over de jongen en bekostigde zijn opleiding.

Omstreden eerste vacature voor Guiseppe Verdi

356237240faeebe1208a2f1af0182297_medium.Op 18-jarige leeftijd reisde Verdi naar het Conservatorium in Milaan in de hoop te worden toegelaten. Hij werd echter geweigerd.

Links: Kathedraal Milaan.

De toelatingscommissie, die overigens een sterke voorkeur had voor plaatselijke kandidaten, zei niet onder de indruk te zijn van zijn speelwijze. Gezien zijn leeftijd vreesde men ook, dat Verdi deze ongewenste techniek niet meer zou kunnen afleren.

Verdi nam privélessen bij de beste muziekleraar van Milaan, Vincenzo Lavigna, en legde zich meer toe op het schrijven en dirigeren van muziek.

6805a0ccfd8f1e9759d5e3df632e7040_medium.In 1833 keerde Verdi, op verzoek van zijn vader, terug naar Le Roncole. Er was een vacature vrijgekomen als hoofd van orkest en koor van de kerk.

De meeste burgers van de parochie zagen de jonge Verdi als de ideale kandidaat voor deze positie. Het hoofd van de kerk had een eigen kandidaat, ene Ferrari, en dacht er dus anders over.

Eén en ander culmineerde in een langdurige ordinaire strijd, waarbij beide kampen zelfs tot vuistgevechten overgingen. Uiteindelijk liep de zaak zo hoog op, dat de Minister van Binnenlandse Zaken van Parma ingreep en uitvoeringen van welk orkest dan ook in deze kerk tot nader order verbood. Verdi vervolgde zijn muziekstudie in Milaan. Vijandigheden tussen 'Verdianen' enerzijds en 'Ferrarianen' anderzijds zouden nog jaren voortduren.

Zwarte periode voor Guiseppe Verdi

a8ec4bce5a4f2b3f72eb325eda838f07.jpgVoor de familie Barezzi, maar vooral voor dochter Margherite, keerde Verdi na Milaan, terug naar Busseto. In 1836 werd de hechte band, die Verdi  had opgebouwd met deze familie, bevestigd, toen hij  met Barezzi's dochter Margherite trouwde. Hij deed dat overigens in de positie van Muziekmeester van Busseto (1836-1838).

Rechts: Verdi, circa 1840.

Het jonge echtpaar kreeg twee kinderen, een dochter en een zoon, die beiden echter al op jonge leeftijd overleden. Na de dood van zijn anderhalf jaar oude dochtertje in 1838, besloot Verdi met vrouw en zoon af te reizen naar Milaan. Busseto bood hem te weinig uitdaging. Amper een jaar oud, in 1839, stierf zijn zoontje tot groot verdriet van Verdi en zijn vrouw.

Verdi's eerste opera Rochester (die later werd omgedoopt tot Oberto) werd in november 1839 in het Scala opgevoerd en bleek een redelijk succes (met toch maar liefst veertien opvoeringen). Hij kreeg een vervolgopdracht om een komische opera te schrijven onder de naam Un giorno di Reigno. Het werk werd echter een fiasco. Bovendien stierf in deze periode zijn vrouw, 26 jaar oud, aan hersenvliesontsteking. Verdi was ten einde raad van verdriet en besloot nooit meer enige muziek te schrijven.

d5d9cb750f94e3c8a834d894d6aa58b9_medium.Een aantal maanden later wist impressario Merelli van het Scala hem gelukkig toch over te halen tot het schrijven van de muziek bij het operaverhaal van Nabucco.

Links: Scene uit Nabucco.

 

Succes voor Guiseppe Verdi, zakelijk en privé

Met Nabucco werd Verdi's naam gevestigd. De opera,  waarin onder andere de beroemde melodieën "Nessun Dorma" en "Va Pensiero" (koor) voorkomen, werd een groot succes.

519dc3a1273bc230051f5b80104ad5de.jpgDe belangrijkste partij in Nabucco werd aanvankelijk gezongen door de destijds beroemde sopraan Guiseppina Strepponi.

Rechts: Guiseppina Strepponi, circa 1850.

De twee jaar jongere Guiseppina ondervond echter steeds meer stemproblemen en moest al snel stoppen met haar carrière. Zij werd  snel daarna de nieuwe levensgezellin van weduwnaar Verdi en wijdde zich volledig aan zijn muziekcarrière. Het stel trouwde echter pas in 1859. De verbintenis was een gelukkige.

Na de dood van Guiseppa in 1897, onderhield de ontroostbare Verdi tot zijn dood een al dan niet platonische vriendschap met de ruim twintig jaar jongere Boheemse sopraan Teresa Stolz. Teresa was de zangeres, die Verdi in gedachten had toen hij Aìda en later zijn werk Requiem schreef.

Productieve jaren van Guiseppe Verdi

5a4423af3261206f7f306c00c776bf4d.jpgVanaf zijn doorbraak met Nabucco componeerde Verdi bijna aan de lopende band.

Rechts: Mario Lanza als Otello in 1956.

Een hele reeks opera's schreef hij achter elkaar:

I Lombardi (1843), Ernani (1844), I due Foscari (1844), Giovanna d'Arco (1845), Alzira (1845), Macbeth (1847), I masnadieri (1847), Jérusalem (1847), Il corsaro (1848), La battaglia di Legnano (1849), Luisa Miller (1849), Stiffelio (1850), Rigoletto (1851), Il trovatore (1853), La Traviata (1853), I Vespri Siciliani (1855), Simon Boccanegra (1857), Aroldo (1857), Un ballo in maschera (1859), La forza del destino (1862), Don Carlos (1867), Aìda (1872) – bij gelegenheid van de opening van het Suezkanaal), Simon Boccanegra (revisie 1881), Otello (1887), Falstaff (1893) – beide laatsten naar Shakespeare.

Beide laatste opera's, evenals overigens Macbeth,  werden gebaseerd op de werken van Shakespeare.

Daarnaast componeerde hij ook voor orkest, strijkkwartet en koor, zoals bijvoorbeeld: Requiem (1874) en religieuze werken, zoals Quattro pezzi sacri (1898).

Een paar kenmerken van Guiseppe Verdi's stijl

6f7c5694091bcde5dbc87f38d248563b_medium.Verdi's muziek was steeds vooral verbonden met thema's uit het leven en de eigen omgeving van die tijd.

Links: Scene uit Rigoletto.

Een hoofdrol was weggelegd voor Verdi's centrale instrument, de zangstem. Daarbij kon hij putten uit de rijke traditie van het Italiaanse bel canto. Voor Verdi was de stem steeds hetgeen geweest, dat de expressie van de muziek moest dragen.

Verdi onderscheidde zich daarbij principieel van tijdgenoot en collega-componist Richard Wagner, bij wie het orkest vaker een hoofdrol kreeg toebedeeld en die zijn thema's putte uit de oude sagen en mythen. Verdi's muziekpartijen voor het orkest, hoewel meer en meer verfijnd, bleven echter vooral de begeleiding van de zangpartijen.

Politiek en Guiseppe Verdi

e3b042130c42f4dff3290aab622e06af.jpgDe onrust in de regio van die tijd (Italië werd pas een unie in 1861), is goed te merken in het werk van Verdi.  Het was de tijd van een ontwakend Italiaans nationalisme, met onder andere Guiseppe Garibaldi,  en eerst een Napoleontische, later een Oostenrijkse bezetting van grote delen van Noord-Italië.

Verdi's naam was lange tijd een acroniem voor de nationalistische revolutionairen, die voor een eigen Italiaanse koning waren: Vittorio Emanuele Re D' Italia (Victor Emanuel Koning van Italië). Ondanks de strikte censuur, riep men vrijelijk  het "Viva VERDI", waarvan de Oostenrijkers vervolgens niets konden zeggen, omdat het misschien wel om de componist Verdi ging en niet om de revolutionaire kreet.

Verdi zelf was eveneens een overtuigd nationalist. Volgens velen zou het lied van het Slavenkoor uit zijn opera Nabucco, "Va Pensiero" het Italiaanse volkslied moeten zijn. Het lied werd ook vaak gebruikt als een encore tijdens concerten in het bezette Noord-Italië, hetgeen de Oostenrijkse bezetting een doorn in het oog was.

In juli 1900 werd koning Umberto I van Italië bij een aanslag vermoord. Verdi was diep geschokt door deze uiting van politiek geweld.

Guiseppe Verdi's dood

da2d8f118e359da0efc268dfc4fddbf4_medium.Een half jaar later, op 27 januari 1901, overleed Verdi op 87-jarige leeftijd in Milaan, aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Verdi's dood had een enorme impact op de bevolking van de jonge Italiaanse staat, die zich zeer bewust was een bijzonder groot componist en muzikaal talent in hem te hebben verloren. Zijn begrafenisstoet was een koning waardig en de opkomst was enorm; ruim 250.000 mensen kwamen er op af en legden de stad volledig lam.

Uit tienduizenden kelen klonk keer op keer het "Va, pensiero, sull'ali dorate" (vrij vertaald: Vlieg, gedachten, op vleugels van goud), als eerbetoon aan deze Maestro van de Italiaanse opera.

 

ASMAY.

© 2013 Foto's: Wikimedia Commons.

 

6ffae58fdad6910af5b0ab99c51997c9_medium.Zie ook:

Antonin-Dvorak-componist-van-de-oude-en-de-nieuwe-wereld

Bedrich-Smetana-Tsjechisch-componist-en-Boheems-patriot

Richard-Wagner-mythisch-componist-van-sagen-en-legenden

Auguste-Rodin-modern-denker-en-inspirerend-kunstenaar

Claude-Monet-impressionist-van-het-eerste-uur

Of lees verder via:

https://tallsay.com/asmay of

https://asmay.wordpress.com/ of

https://tallsay.com/asmaysrecepten of

https://asmaysrecepten.wordpress.com/

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.
26/09/2016 10:20

Reacties (3) 

1
26/09/2016 11:00
Absolute topper in de operawereld. De man heeft zoveel geschreven tijdens zijn leven, dat hij - met recht - een muzieklegende is geworden.
1
26/09/2016 10:58
Verdi's werk is tijdloos; ik ken het van (Italiaanse) fans in voetbalstadions waar de mars van de gladiatoren uit (meen ik) Aïda nog wel eens mag klinken.
1
26/09/2016 10:54
Mooi artikel. Prachtig, die opera's van Verdi!
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden. Tallsay.com is onderdeel van Plazilla Ltd.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert