Duterte’s oorlog tegen criminaliteit

Door Candice gepubliceerd in Columns

Duterte’s oorlog tegen criminaliteit

06cb7e469b1f304bba00cce583c089a3_medium.

Drie en een halve maand geleden waren er verkiezingen op de Filipijnen en de grote winnaar was Rodrigo Duterte. En hij beloofde destijds om met name drugscriminelen af te maken en daarnaast de corruptie en de hele misdaad keihard aan te pakken.

 

Nou hebben politici wel vaker de mond vol van wat zij zullen gaan doen als ze aan de macht komen en 99% van al dat politieke gebral blijken daarna ballonnen te zijn die je zo lek prikt. Zou dat met Rodrigo Duterte ook zo zijn? Het antwoord op die vraag is nee. Duterte maakt waar wat hij had beloofd.

 

a68e58e24c05d5540ec92f7c0acddd1b_medium.

Nee ik ben geen fan van Duterte, simpel omdat hij en zijn handlangers totaal niet kijken naar het individu. Het is bijna hetzelfde als destijds tijdens de Franse Revolutie of zoals in Nazi-Duitsland dan wel in de voormalige Sovjet-Unie. Bij het minste geringe al dan niet bewijs ga je er al aan. Duterte doet dat ook en is heel populair onder het volk en dat is begrijpelijk, want het volk heeft eindelijk een president die met harde hand zijn beloftes nakomt. En ik heb er geen problemen mee dat hij hard is en ook niet met het afschieten, maar er wordt nu gewoon lukraak afgeschoten en dat is wat anders. De grens tussen echte criminelen en ‘onschuldigen’ is er gewoon niet meer.

"Er zijn moeders die op deze manier al hun zoons hebben verloren. Zonder dat ze ook maar eens kans hebben gehad om hun onschuld te bewijzen"

Wat hij nu aan het doen is valt bijna te betitelen als dictatoriaal- terrorisme. Nogmaals ik heb er geen probleem mee als hij drugscriminelen laat elimineren, maar dit zijn gewoon doodseskaders die een spoor van dood en verderf aan het zaaien zijn en de teller staat inmiddels op duizend vermoorde drugsdealers (waaronder ook gewone junks die nog nooit hebben gedeald).

"Het zijn duizend dode drugsdealers, waar maken ze zich druk om?" President Rodrigo Duterte van de Filipijnen is de internationale bemoeienis over het optreden van doodseskaders in zijn land zat. "Laat de politie haar plicht doen."

bff573bde64028049eeba3f9ff5d7586_medium.

Maar het werkt wel, want inmiddels hebben al 125.000 mensen die verdacht worden van wat voor betrokkenheid dan ook met drugs, zich al gemeld uit angst voor hun leven. En dat betekend dat zijn boodschap van destijds dat hij drugscriminelen zou laten elimineren wel is aangeslagen. Alleen dus zonder onderscheid te maken tussen dealers en armzalige gebruikers die geen uitzicht op een leven hebben. Maar … die armzalige gebruikers komen niet eerlijk aan geld voor dope, dus medelijden met hen is niet nodig.

Ik kom tweeslachtig over op dit gebied. Dat merk ik. Aan de ene kant kan ik niet anders zeggen dan dat hij daadwerkelijk werk maakt van het bestrijden van corruptie en drugscriminaliteit en dat ik dat geen probleem vind, maar aan de andere kant …. gaat deze moordzucht zonder vorm van proces me wel te ver. En waar stopt het? … En hoelang gaat het duren voor er een moordaanslag op hem wordt gepleegd? Daar kun je volgens mij ook op wachten. De drugsmaffia, waar ook ter Wereld, staat niet bekend als een organisatie die over zich heen laat lopen.

20/08/2016 15:32

Reacties (20) 

3
20/08/2016 22:37
Niets nieuws aan de Hand. In de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw gebeurden dit soort zaken op precies de zelfde wijze in verschillende landen in Midden Amerika. Denk maar aan El Salvador om maar een land te noemen...
20/08/2016 22:38
Ja maar dat was niet een oorlog tegen de drugsmaffia, daar was het meer om tegenstanders van de regimes uit de weg te ruimen.
Maar het principe is niet nieuw.
1
20/08/2016 23:15
Nee, dat was een totale oorlog tegen al die bendes die er maar op los ontvoerd en gemoord hebben. Daar was een normaal mens zijn leven niet meer zeker. Daarna is het een stuk opgeknapt.
1
21/08/2016 05:25
Ja maar ook heel veel politieke doodseskaders. Aartsbisschop Romero bijvoorbeeld en nonnen die werden afgeslacht.
1
20/08/2016 23:12
Ik weet nog wel wat landen daar in die hoek die onder zo'n regiem een stuk op zouden knappen. Onder meer Mexico en Guatemala.
Daar is een normaal mens ook zijn leven niet zeker.
2
20/08/2016 22:31
Hij pakt trouwens niet alleen de drugshandel aan, maar ook de corruptie.
Laat hem nog maar even zijn gang gaan zodat de schrik er goed in zit: op een gegeven moment houdt hij wel op.
De drugsmaffia schiet overigens ook zonder eerst te vragen.
1
20/08/2016 22:40
Mee eens, maar of hij stopt ... dat betwijfel ik. Het lijkt mij niet iemand die snel zal stoppen.

Dat is waar en ik heb ook geen bezwaar tegen het elimineren van dat tuig, maar er sneuvelen schijnbaar ook erg veel veel minder schuldigen en onschuldigen.
1
20/08/2016 23:10
Heb je ooit een moeder meegemaakt die vond dat haar zoon zijn straf verdiend had? Ik weet nauwelijks beter dan dat moeders altijd vinden dat hun kroost niets fout gedaan heeft: ook al zitten ze levenslang in de gevangenis.

De gevangenissen zitten trouwens ook hier voor driekwart vol met allemaal onschuldig veroordeelden als je het aan hun moeders vraagt. Dat komt omdat ze gewoon niet kunnen accepteren dat ze dat schorem grootgebracht hebben.
1
21/08/2016 05:27
Klopt. maar een beetje rekening houden met wie wel en wie niet moet kunnen. Heb niks tegen het afmaken van tuig ... maar een gewone junkie, die - weliswaar steelt en rooft bij het leven - ligt net iets anders.
2
21/08/2016 13:47
Een junkie die steelt en rooft is naar mijn mening gewoon een niets ontziende crimineel. een figuur die desnoods met een wapen in de ene hand met de andere hand een ander van zijn geld of pinpasjes beroofd. Je redenering gaat mank vrees ik, Candice. Er zijn geen zielige drugscriminelen. En stelende en rovende junks zijn gewoon smerige criminelen.
2
20/08/2016 20:33
Dat dit uit de hand ging lopen was op voorhand wel al duidelijk denk ik.

Toch hebben alle landen iemand nodig die eindelijk weer eens opkomt voor de normale niet-criminelen en de criminelen en ander scum of the earth angst inboezemt.

1
Candice tegen Ktje
20/08/2016 20:51
Dat is ook zo, het is vreselijk ... maar aan de andere kant begrijpelijk.
2
20/08/2016 19:55
Is een verhaal van het "het doel heiligt de middelen", wat mij vooral opvalt is dat overal in democratische landen het volk hunkert naar 'sterke leiders' die de mistoestanden aanpakken en vooral de veiligheid garanderen. Dat er hier en daar dictatoriale ontsporingen zullen zijn lijkt me logisch. Is exact wat ook in Turkije aan het gebeuren is. Waarom betalen mensen protectiegeld aan de Cosa Nostra (maffia)? om (schijnbaar) veilig te zijn. We leven in een eeuw dat georganiseerde misdaad praktijken in het beleidsplan zijn opgenomen van verschillende regeringen blijkbaar. Of het werkt, met de gra...
20/08/2016 20:01
Als dat laatste was gebeurd had ik echt niet geleefd dat weet ik zeker en anders had ik als baby al een einde aan mijn leven gemaakt.

Nee dat is niet relatief. Duterte is fout, maar het is daar decennia fout gegaan en dan staat er zo iemand op en kan daar zijn woorden waarmaken, de vraag is alleen of het niet zal doorslaan naar het echt extreme en dat denk ik wel.

Castro ... eeuwig zonde dat die nog niet dood is.
Niet alle verliezers van een oorlog zijn oorlogsmisdadigers, alleen degenen die zich daaraan schuldig gemaakt hebben ...anders zouden er heel wat meer ...
1
21/08/2016 06:35
"Indien het Derde Rijk had gewonnen spraken we nu allen Duits en zouden de mensen die we nu (terecht) verfoeien aanbidden."

Dat is een veronderstelling. De levensduur van de Sovjet Unie bijvoorbeeld, bedroeg maar 69 jaar. Nothing is Forever, Nothing is Static.
21/08/2016 13:35
Idd dat is de magie van het leven er zijn (bijna)geen zekerheden en het verhaal kan alle kanten opgaan.
2
20/08/2016 17:20
Zo'n regime hakt erwel in of dat goed is, kan ik niet beoordelen, sterk artikel
2
20/08/2016 17:27
Hij doet wat hij had beloofd en ..... het is misschien wel de enige manier om het aan te pakken. De andere kant kijkt ook niet op een lijk meer of minder.
2
20/08/2016 17:28
ja, want belofte maakt schuld.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert