Star Trek, de muziek van de films

Door Robin93 gepubliceerd in Film en entertainment

Tune van de eerst tv-serie Star Trek

e2c00fe9a7aa2b668af66b63de527b70_medium.Muziek was van het begin af aan zeer belangrijk voor de herkenbaarheid van de Star Trek-sage.

Gene Roddenberry, de geestelijk vader van Star Trek, wilde voor zijn eerste tv-serie vooral een heldere en dramatische openingsmelodie.

Hij hield niet van de elektronische synthesizermuziek, die in die tijd vaak werd gebruikt voor scifi-films. De openingstune van Star Trek - The Original Series (1966-1969) werd geschreven door Alexander Courage. De tune was uniek en sindsdien onmiskenbaar het geluid van deze Star Trek-serie en de avonturen van Captain Kirk en Spock.

Muziek van de eerste 10 Star Trek films

Films met de oorspronkelijke Star Trek bezetting

In 1979, 10 jaar na het staken van de oorspronkelijke tv-serie, werden de fans beloond met een eerste film: Star Trek (I)– The Motion Picture. De film werd geregisseerd door Robert Wise, de muziek werd geschreven door Jerry Goldsmith. De film leek in tempo en spanning weinig meer op de tv-serie; het was meer een cultfilm dan een spannende scifi-film. De muziek ervan was echter magistraal en één van Jerry Goldsmiths beste film 'scores'. Hij kreeg er dan ook een welverdiende Oscar voor.

14bb6d0846c01028aa21c77116e36373_medium.Drie jaar later, in 1982, kwam een tweede film uit Star Trek II – The Wrath of Khan. Met deze film werd een nieuwe weg ingeslagen, de spanning en snelheid van het verhaal waren weer helemaal top. Als regisseur werd Nicholas Meyer aangesteld. Voor de filmmuziek was echter niet genoeg budget over om de intussen zeer gerenommeerde Jerry Goldsmith te betalen, dus men zocht een andere componist. Het werd de toen nog niet zo bekende James Horner. De door hem geschreven filmmuziek gaf een frisse, energieke en spannende tune, die nog steeds als één van de beste uit Horners carrière wordt beschouwd.

James Horner schreef ook de muziek voor Star Trek III – The Search for Spock, het vervolg in 1984 op nummer II. De ontsteltenis bij fans over het verlies van Spock was namelijk zo groot dat hier het een en ander aan moest worden gedaan; het resultaat was een goede film met een (redelijk) aannemelijke plot. (Thema's uit de films II en II zijn overigens gedeeltelijk opnieuw gebruikt in Star Trek XII – Into Darkness.)

Waren de films tot nog toe vrij duister van aard en muziek geweest, de vierde werd anders. Als één van de aardigste en populairste uit de reeks kreeg dit verhaal een lichtvoetiger aard en had de film wat weg van een komedie. Star Trek IV – The Voyage Home werd in 1986 geregisseerd door Leonard Nimoy (die daarnaast uiteraard de rol van Spock op zich nam). Voor de muziek - die ook lichtvoetiger moest zijn - trok Nimoy zijn vriend en componist Leonard Rosenman aan. Het  resultaat was vlot en bruisend.

26966032c2ade95bf5ff2e87cfb2d565_medium.De filmreeks kende ook flops; de vijfde in de rij werd in 1989 geregisseerd door William Shatner (Captain Kirk) zelf. Het verhaal  van Star Trek V – The Final Frontier, op zoek naar (een) God was zeer ambitieus, maar miste toch de nodige spanning en leek te vergezocht. Inmiddels was er wel veel geld verdiend met de vorige films waardoor het budget voor deze film groter was. Men kon Jerry Goldsmith weer aantrekken voor de muziek. Zowel de film als de muziek zijn jammer genoeg wat in de vergetelheid geraakt.

De film Star Trek VI – The Undiscovered Country in 1991 was de laatste in de reeks met de bemanning uit de originele serie en werd zo'n beetje hun zwanenzang. De film werd geregisseerd door Nicholas Meyer en voor de muziek werd de relatieve nieuwkomer Cliff Eidelman ingeschakeld. Zijn openingstune was misschien wel de meest unieke van alle Star Trek filmtunes: een broeierige opening die vervolgens als een raket energie verzamelde en dan tot ontploffing kwam bij de start van de film. Eidelman was de eerste componist die een heel koor (in 'Klingonees') liet meezingen tijdens de openingsmuziek.

Films met de Star Trek – The Next Generation bezetting

Met Star Trek VII – Generations in 1994 werd de overstap gemaakt van de bemanning van Captain Kirk naar de bemanning van Captain Picard uit de tweede tv-serie Star Trek – The Next Generation. Het ruimteschip was inmiddels de Enterprise-D. Regisseur was David Carson, componist was Dennis McCarthy die ook al intensief was betrokken bij het schrijven van de muziek voor de tweede en derde (Star trek - Deep Space Nine) tv-series. In zijn openingsmuziek voor deze film klonken vooral heldere en heroïsche thema's die zowel Captain Kirk als Captain Picard vertegenwoordigden en zo het beste van deze generaties samenbracht.

48d97dda1ca11c964eb9d3a870967a4b_medium.In 1996 werd met Star Trek VIII – First Contact  (voor mij de beste film tot nog toe uit het Star Trek universum) gelanceerd. Het was een film die heden en verleden van het verhaal van de tv-series aan elkaar knoopte (prachtig voor de fans) en tegelijk een boeiend nieuw verhaal vertelde. De regisseur was Jonathan Frakes, die tegelijkertijd ook de rol van 'Number One' of Eerste Officier William T. Riker voor zijn rekening nam. De muziek lag in handen van de oude rot in het vak, Jerry Goldsmith. Zijn bekende mars uit de openingsmuziek van Star Trek – The Motion Picture werd omkleed met nieuwe, frisse muziek die vooral het eerste contact tussen mensen en Vulcans moest uitbeelden.

In 1998 regisseerde Jonathan Frakes zijn tweede Star Trek film: Star Trek IX – Insurrection, waarin hij ook zelf weer meespeelde in zijn rol als Eerste Officier van Captain Picard. Ook voor deze film componeerde Jerry Goldsmith de muziek. De terugkerende thema's in de muziek voor deze reflectieve film gaven een bijna pastorale sfeer weer.

c13b5efeb0a84edca0a45ba770988b7d_medium.Star Trek X – Nemesis in 2002 was de laatste film met de bemanning van The Next Generation, die hierna allen hun eigen weg gingen en tevens de laatste van 'onze' tijdlijn. (De latere films gaan over een jonge Kirk en Spock in een andere tijdlijn/parallel universum, waardoor de avonturen en aflopen daarvan net even anders uitvallen.) In deze film wordt Captain Picard overigens ook in het verleden ondergedompeld door de ontmoeting met een haatdragende zoon waarvan hij het bestaan niet wist.  De regisseur was Stuart Baird, de muziek werd opnieuw geschreven door filmmuziek fenomeen Jerry Goldsmith. Het was zijn vijfde (en laatste) Star Trek-film waar hij voor de muziek tekende in de intussen welbekende heroïsche  'Goldsmith'-stijl. (Jerry Goldsmith overleed in 2004.) Helaas was de film geen doorslaand succes. Verhaal en muziek zijn daardoor jammer genoeg wat in de vergetelheid geraakt.

De laatste serie films maken deel uit van de zogenaamde 'reboot'-reeks; het zijn Star Trek-films waarin een jonge James T. Kirk zijn weg naar de Enterprise en bemanning vindt in een alternatieve tijdlijn. Tot dusver zijn de films Star Trek (2009), Star Trek Into Darkness (2013) en Star Trek Beyond (2016) verschenen. Voor de muziek van alle drie deze films tekende Michael Giacchino, een bekend Amerikaanse componist voor films (o.a. Dawn of the Planet of the Apes, Jurassic World, Ratatouille, Up, Super 8, John Carter, Cars 2) , tv-series (Alias, Lost, Fringe) en videogames (Call of Honour, Medal of Duty), die al vele onderscheidingen voor werk in ontvangst mocht nemen.

 

127adf1d3259e4110c1fb3dfb4254000_medium.Copyright: Robin93.

(2014) Foto's: StarTrek.com.

 

Zie voor andere artikelen ook:

Star-Trek-de-muziek-van-de-tv-series

Gene-Roddenberry-en-Star-Trek-1-hoe-het-begon

Gene-Roddenberry-en-Star-Trek-2-hoe-het-eindigde

of via:

https://tallsay.com/robin93

https://robin93artikelen.wordpress.com/

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.
17/08/2016 07:45

Reacties (3) 

1
17/08/2016 08:37
Wat leuk om wat meer over deze filmmuziek te weten te komen!
1
17/08/2016 08:34
Bijzonder eigenlijk, om bij al die Star Trek-films toch weer eigen, maar onderling hier en daar een beetje herkenbare muziek te schrijven.
1
17/08/2016 08:00
Mooi artikel. Altijd bijzonder knap om bij een film bijpassende muziek te componeren. Bij Star Trek is dat altijd erg geslaagd. Muziek heeft hier een eigen rol en herkenbaarheid.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden. Tallsay.com is onderdeel van Plazilla Ltd.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert