Over het Basisinkomen:

Door Candice gepubliceerd in Columns

c11a54deff4cf8201020d3a7e6e50c0f_medium.

Over het basisinkomen:

Ga het nu even niet over de kosten en/of over de voor en nadelen hebben, maar wel over het punt dat het inderdaad op den duur wel eens onafwendbaar kan worden en de vraag is dan of wij, en dan niet enkel Nederland, maar heel de EU er klaar voor is. En dat denk ik eerlijk gezegd dus van niet en dat zou wel moeten.

Waarom geen landelijke denktanks formeren van mensen met echt financiële visie en inzicht in al de problemen waar je tegen aan gaat lopen? En kijk daarna naar een EU basisinkomen, want alleen Nederland dat gaat echt niet lukken. Het is dan of alle EU landen, zodat je dus het hele financiële EU beleid erop aan kan passen of het gaat niet door. Dit is echt noodzakelijk, omdat je daarmee heel wat problemen kan voorkomen. Maar zet dus nu eens mensen met inzicht en visie aan het werk en laat ze dan zonder druk gaan uitwerken hoe je met de kosten omgaat, hoe je het toekomstbestendig kan houden, hoe bepaald wordt wie wel en wie (nog) niet en uiteraard de hoogte en hoe het te doen bij mensen met een baan. Er is gezegd dat die het er niet bovenop krijgen maar dat de hoogte van het basisinkomen dan van het loon wordt afgetrokken en dat het loon dan weer aangevuld wordt tot wat het was met dat basisinkomen en dat is waardeloos en daar naai je dus echt iedereen die werkt mee. Ga maar na, iemand verdiend bijvoorbeeld 1800 netto p/m en het basisinkomen wordt bepaald op 1300 p/m. Die levert dan 1300 loon in om er 1300 basisinkomen voor terug te krijgen.

Nou dan is er toch niks aan de hand zullen sommigen zeggen!

Inderdaad op een klein detail na. Die iemand … u bijvoorbeeld, krijgt dan nog maar 500 betaald voor werk waar u voorheen 1800 betaald voor kreeg. Want de rest is dan gewoon een soort van toeslag en ik geloof nooit dat u dat zou pikken. Dus die optie is echt niet bespreekbaar.

Je zal gewoon eerst alle obstakels in kaart moeten brengen en er oplossingen voor decennialang gevonden voor moeten hebben en echt alles tot in de kleinste details uitgewerkt hebben zodat het niet zoals eerder met de invoering van de euro en de verandering in het zorgstelsel en noem alles maar op problemen gaat geven. Het zou namelijk de grootste en belangrijkste vernieuwing zijn die maar denkbaar is op sociaal gebied en dat moet dan dus echt in orde zijn en veelvuldig gecheckt zijn voordat je er alleen al maar ruchtbaarheid aan gaat geven. Eenmaal ingevoerd, zitten we ermee en dan kan het nu wel echt ideaal lijken en noodzakelijk … maar mocht dan blijken dat het qua kosten op de langere termijn nooit stand zal kunnen blijven houden, dan gaat het licht uit voor heel erg veel mensen.

Slotwoord:

Zelf ben ik tegen een basisinkomen en dat zal bij mij ook niet snel veranderen, maar ik denk wel dat het op den duur onvermijdelijk is en dat we er dan goed aan zouden doen als er dan nu vast met alles uitwerken en nakijken begonnen gaat worden, zodat het dan ook daadwerkelijk voor de langere termijn de oplossing kan zijn zonder dat de overheid/EU al vrij snel met maatregelen moet komen omdat het te duur blijkt te zijn … dat moet je niet willen, want die klap zou dan wel eens gigantisch kunnen zijn.

*Candice*

12/08/2016 20:22

Reacties (19) 

2
16/08/2016 21:43
Waarom ziet nu niemand in dat het basisinkomen de beste manier is om een land naar de Filistijnen te helpen?
Nog meer nivellering, nog meer afhankelijkheid van de overheid, nog meer werkloosheid en nog meer uitkeringstoerisme.
1
16/08/2016 21:46
Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar als het in de toekomst er toch van gaat komen, wat zomaar zou kunnen, dan kunnen we het beste er goed naar gaan kijken en alles goed uitwerken i.p.v. bam hier is het, want dan gaat het echt fout.
2
16/08/2016 22:33
Dan moeten ze er vooral over nadenken wat ze met al die lamstralen en flierefluiters (incl. verslaafden, geestelijk gestoorden etc.) gaan doen die al na twee weken weer op zwart zaad zitten en aanvullende bijstand aanvragen, hun zorgpremie of de huur niet betalen en hun kinderen zonder ontbijt naar school sturen.
Je krijgt er gewoon een 'vangnet' naast.
1
17/08/2016 04:55
Dat zijn allemaal van die dingen waar de voorstanders helemaal niet bij stil staan en wat zomaar wordt vergeten. Net als het punt van voor wie wel en hoelang moet je al in Nederland verblijven (legaal) en over hoe het betaalbaar moet blijven (wat het gewoon niet is).
1
13/08/2016 14:50
Nederland heeft voor 40% van de bevolking al een basisinkomen:

AOW, Bijstand, WW. Maar ook (en ik weet de nieuwe afkortingen niet, vandaar de oude) WAO, JWAO, de vroegere studiefinanciering (al is die nu omgezet naar een lening), etc.

Maw: Nederland is al een voorloper als het gaat om een basisinkomen. Alleen kost de huidige manier extreem veel aan nevenkosten / randzaken. Die kosten zouden komen te vervallen. Dat terzijde:

De belangrijkste vraag is hoe je werken kunt stimuleren terwijl iedereen sowieso hetzelfde 'standaard' bedrag als basis krijgt. Oft...
13/08/2016 15:02
Nee niet mee eens, want die mensen moeten nog altijd zorg en dergelijke betalen.

De kosten zijn nog veel te hoog en je moet het Europees doen, om te voorkomen dat van alles deze kant op komt en je torenhoge boetes krijgt wegens je staatsschuld.
1
12/08/2016 23:00
De man van onze buurvrouw heet Bas. Die heeft een hele goede betaalde baan en dus zegt de buurvrouw altijd: "Bas, is inkomen!"
Dus ik bedoel maar (als je er even over nadenkt).
1
13/08/2016 06:38
Snap ik. Zo is het ook.
1
12/08/2016 22:39
Ik ben tegen... is er niet een land die dit al doet of toch geprobeerd heeft? Om het te kunnen bekostigen valt volgens mij dan de ziekteverzekering enzo weg met gevolg dat de zieken dan gaan klagen/niet rondkomen.

Als je het bovenop je loon zou krijgen, valt er nog over te praten: degene die niet meer nodig hebben of niet willen werken krijgen dan het basisbedrag - degenen die graag wat meer hebben en ook verderdenken aan hun oude dag, hebben dan ook nog hun eigen loon... Maar het loon aftrekken van het basisbedrag? Waar zijn we mee bezig.
1
Candice tegen Ktje
12/08/2016 22:45
Er is ergens in Canada iets geprobeerd en daar viel het goed uit ... maar geen land is hetzelfde en kan je dus niet met elkaar vergelijken.

Ik ben ook tegen, alles valt dan weg. Zorg, ww en noem maar op en het is dan heel onduidelijk volgens mij wat er met pensioenen gaat gebeuren. (Bedenk ik me nu net.)
1
13/08/2016 14:52
in Scandinavische landen is het ook getest met goede resultaten.

Ktje heeft wel gelijk: Voorwaarde is dat het BOVENOP je loon moet komen, niet het loon moet vervangen.
1
13/08/2016 15:00
Dat laatste sowieso. Maar geen land is hetzelfde en wat in één land goed uitpakt hoeft in een ander land niet goed uit te pakken als de regels etc. dezelfde zijn.
1
12/08/2016 22:34
Er is al geen kloof genoeg tussen arm en rijk... waar gaat het allemaal toch heen?
1
12/08/2016 22:42
Die kloof moet zo blijven. Al dat arme plebs, heb je niks aan. -))

Nee, zo'n basisinkomen zou armoede kunnen verminderen, maar voer het in zonder het eerst goed en zorgvuldig uit te werken en dan kan het echt mis lopen en dan veroorzaak je pas echt een kloof die niet meer te dichten valt.
1
tegen Candice
12/08/2016 22:43
Ja, dat bedoel ik net 'kloof die niet meer te dichten valt'.
1
12/08/2016 22:46
Dat gaat gebeuren als je het invoert en het zou mis gaan.
1
tegen Candice
12/08/2016 22:46
Inderdaad.
1
12/08/2016 21:44
Ik vind het maar niks, je levert dan allen maar in en daar heb ik geen zin in, is hetzelfde als steuntrekkers die werk doen en een basisinkomen krijgen, waar je nauwelijks van rond kunt komen.
1
12/08/2016 22:17
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert