Militaire coup in Turkije?

Door Zevenblad gepubliceerd in Nieuws en politiek

Het laatste half uur vallen de nieuwszenders over elkaar heen met berichten over een militaire coup in Turkije. President Erdogan zit in Oelan Bator in Mongolië bij een internationale conferentie over o.a. terreurbestrijding.

De pas geïnstalleerde premier Yildirim verscheen op de Turkse TV en kondigde aan dat de coupplegers zwaar gestraft zullen worden. Inmiddels is de zender op zwart gegaan.

Volgens CNN Turk zijn  enkele officieren gevangen gezet in het militaire hoofdkwartier in Ankara. Over de Turkse hoofdstaat vliegen militaire gevechtsvliegtuigen en er verschijnen tanks in de straten.

Ook de internationale Luchthaven in Istanbul zou in handen van het militair zijn en alle vluchten zouden onmiddelijk zijn gestopt.

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/15/militaire-coup-aan-de-gang-in-turkije-a1511941

Twitter staat bol van de geruchten inmiddels. Er zouden bruggen in de hoofdstad zijn afgesloten en militairen controleren de straten. De burgers wordt geadviseerd om binnen te blijven. Drie jaar geleden had Erdogan bijna de hele militaire top ontslagen en gevangen gezet omdat hij bang was voor een staatsgreep door het leger. Of het hele leger nu in opstand gekomen is of alleen maar een deel is nog niet duidelijk.

Vast staat wel dat Erdogan in de Turkse armee veel vijanden heeft. Die moeten niets hebben van wat op een religieuze dictatuur lijkt. Net als in Egypte met de Moslimbroeders is dat een voortdurende strijd om de macht.

Wij mogen blij zijn dat wij dat land nog niet in  de EU hebben. Niet dat ik denk dat een Junta erger zou zijn dan wat er nu de dienst uitmaakt, maar bij zoveel instabiliteit lijkt mij dat onmogelijk. Nu eerst eens zien of de generaals of de soepjurken het winnen.

Angela Merkel is trouwens ook in Oelan Bator: dan kan zij haar vriendje Erdogan troosten als het de foute kant op gaat. Misschien kan zij hem wel asiel in Duitsland aanbieden?

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een vlotte vent in uniform ;)

Ik ga nu eerst maar weer bij CNN kijken.

15/07/2016 22:51

Reacties (47) 

1
16/07/2016 16:01
Het wachten is nu op de volgende golf van vluchtelingen........DE TURKEN.
In vele landen in Europa o.a Duitsland kunnen ze zo met een vacantie-visum binnen dus....
1
16/07/2016 21:35
Sorry dat visum hebben ze niet gekregen. Dat is uitgesteld omdat ze niet aan de voorwaarden hebben voldaan.

En waarom moet dat met hoofdletters?

1
16/07/2016 22:18
Candice, dat visum krijgen ze al lang. Natuurlijk kunnen ze met een vakantievisum (voor een aantal maanden) de EU in.
Waar het Erdogan om gaat en wat uitgesteld is is het visumvrij reizen, waarbij ze dus helemaal geen visum meer nodig hebben, alleen een geldig paspoort.. Dat is een heel groot verschil.
Geen stemmingmakerij dus.
De eerste acht militairen zijn trouwens al met een legerhelikopter in Griekenland geland en hebben daar politiek asiel aangevraagd. Turkije vraagt nu hun uitlevering. Ik ben benieuwd hoe der EU zich daar uit gaat redden. Zouden ze denken dat die daar e...
1
16/07/2016 22:53
Dat bedoeld hij denk ik niet. Maar ik vind het stemmingmakerij dat gekut met hoofdletters,

Dat is hetzelfde als zeggen ... het zijn JODEN. Het zijn NEGERS, Het zijn HOMO's. Het zijn LESBO's en noem maar op.
De klemtoon even leggen op het ras. Moet dat nou echt?

We mogen een mening hebben en sommigen hebben een hele felle, heb ik soms ook en ook als het gaat om Turkije, maar het hoeft niet door de klemtoon op die manier erop te leggen. Dan zak je ver weg voor mij.
Zeg gewoon Turken ... i.p.v. met hoofdletters, maar ja dat zal wel weer moeten kunnen, want...
1
16/07/2016 23:03
Turken horen biologisch gezien tot het blanke ras. Joden ook (behalve de Ethiopische Joden). Russen ook en de meeste Arabieren ook. Ik gedeeltelijk en jij lekker voor 100 % (neem ik aan). We kunnen er maar beter mee leren leven. :P
1
16/07/2016 15:47
Gewoon een vraag meer niet, want echt zin heb ik hier niet meer in.
Maar ... omdat die coupplegers van alles beloofden ... worden ze direct geloofd?

Misschien zou de Wereld er nog wel slechter aan toe zijn als de coup wel geslaagd was.
Ben niet voor Erdogan en nooit voor moslims, maar om nu direct achter een paar idioten te gaan staan gaat mij ook te ver.

14 Juli 1789 beloofden revolutionairen betere tijden voor het Franse volk. Tja .. met name de guillotine kreeg betere tijden.
1917 beloofde Lenin een beter sociaal leven voor de Russen ... en vervo...
1
16/07/2016 14:04
Rutte en de EU hebben verklaard achter de Turkse regering te staan. Maar ja, de Nederlandse regering en de EU hebben dubbele agenda's, dat is zo onderhand wel bekend.
16/07/2016 19:13
Achter wie hadden ze dan moeten gaan staan? Achter een paar mannen die hun zaakjes niet goed voor elkaar hadden en waarvan het onbekend was wat we aan ze hadden? Die misschien wel met Poetin waren gaan flirten of met China en Poetin? En Turkije is een NAVO land en het zou wel heel raar staan als je een bondgenoot zou laten vallen. Ben ook niet dol op ze, maar het is een bondgenoot en ik ben ook niet dol op die deal ... maar en ik zal wel weer een slappelinge zijn, al mag iedereen bewijzen ook in real life harder te zijn wat heel wat anders is dan harde woorden typen ....maar die deal heeft wel...
2
16/07/2016 21:15
Nee, Candice, Denk nu toch eens na. De militairen waren een betere NAVO-partner geweest dan Erdogan met zijn dubbele agenda, die in het geniep (via zijn schoonzoon) zaken met IS heeft gedaan, Iedereen die daar over begint verdwijnt in de gevangenis, zoals een aanzienlijk aantal journalisten.

Hij heeft die beulen daar namelijk nodig om zich voor de EU onmisbaar te maken. Wat zal hij straks doen als die inderdaad uitgeroeid zijn? Dan moet hij een nieuwe bedreiging verzinnen. Dat zal hij zo lang mogelijk proberen te voorkomen. Want Assad moet hij ook niet weer terug. Dat is namelijk ...
16/07/2016 21:24
Onzin. Niemand weet hoe zij zich zouden opstellen en nee ik steun Erdogan niet maar de EU zou zich pas echt belachelijk maken als ze die militairen hadden gesteund.

Ik ben altijd tegen de islam en ook tegen dictators.

Dat hij weg moet? ja, maar niet op een manier die niets beters zou brengen. Want dat weet niemand en ik denk overigens altijd na,

En wat als ze voor Rusland zouden kiezen? Wat als ze daar dan echt een soort van Chileense junta zouden beginnen? Dat valt niet te accepteren. Islam niet, maar dat ook niet.
3
17/07/2016 13:04
Ik ben het volkomen met je eens Zevenblad.. Bij Erdogan gaat het allen om macht en geld. Vele vluchtelingen die nu in Turkeie zijn willen eigenlijk weer terug omdat ze nu weer in andere problemen zijn gekomen, nu ze het geld en andere kostbaarheden aan de Turkse authoriteiten zijn kwijtgeraakt op welke manier dan ook. Als slaven-arbeiders zijn ze nu aan de willekeur en uitbuiting overgeleverd van plaatselijke authoriteiten, die er niet voor terugschrikken zelfs kinderen hiervoor te gebruiken.
2
16/07/2016 13:02
De suggestie, dat Erdogan zelf de coup in scène heeft gezet, is te gek voor woorden. Als je zoiets beweert, moet je met feiten komen die dat ondersteunen. Bovendien is het in scène zetten van een coup wel een heel linke manier om je eigen machtspositie te verstevigen.
1
16/07/2016 13:27
Alle andere trucjes heeft hij al toegepast. Waarom niet deze?
En mocht het inderdaad zo zijn, dan zal iedereen die dat beweert zoveel mogelijk de mond gesnoerd worden.
De suggestie werd/wordt overigens van diverse kanten gedaan, ook in de media. Zelfs bij CNN was er een commentator die deze mogelijkheid overwoog.
Feiten? In zo'n situatie is een 'feit' alleen maar wat van officiële zijde bevestigd wordt.
Ik ben zeker geen complotdenker, maar ik sluit deze mogelijkheid in dit geval ook niet uit.
Zoals Edwin ook zegt: het is net zo goed mogelijk dat hij van een b...
1
17/07/2016 13:09
Klopt, We hebben hier te maken met de TURKSE DEMOCRATIE. Daarom zijn in de afgelopen 24 uur meer dan 3000 rechters op non-acief gesteld en anderen gearresteerd. Vele journalisten zijn het land ontvlucht en vele militairen hebben in andere landen politiek asiel aangevraagd. Door de rechterlijke macht volledig buiten spel te zetten zijn er geen grenzen meer en kan iedereen worden gearresteerd.
2
16/07/2016 12:59
Ik heb het van begin tot einde gevolgd... het eerste wat ik dacht was hoe 'toevallig' het was dat meneer Erdogan 'op vakantie' was. Het was akelig om te zien hoe zoveel mensen onmiddellijk gevolg gaven aan zijn oproep om de straat op te gaan en het leger tegen te houden.

Veel van zijn tegenhangers zullen nu natuurlijk 'verdwijnen'.
2
16/07/2016 13:43
Het overwgende sentiment iijkt te zijn: wij zijn geen bananenrepubliek. Dit soort ingrepen pikken we niet meer. Ik geef de Turken groot gelijk.

op het moment dat de bevolking de straat op ging, wist ik eigenlijk al dat het over was.

Verdwijnen? Een showproces met naming and shaming is veel handiger. Het maakt Erdogan dan alleen nog maar meer een held in de ogen van zijn aanhangers.

Zo zou ik het doen als ik hem was. :P
16/07/2016 12:56
2
16/07/2016 11:59
Even een kronkel...
Stel.. Legerleider A geeft in opdracht van Erdogan het commando aan bepaalde legeronderdelen een coup te plegen..
Deze geeft daar gehoor aan..
Legerleider A ontkent vervolgens dat hij daar achter staat..
Erdogan en de moskee roepen het aanhangers/gelovigen/ het volk op de straat op te gaan om op te staan tegen de coupplegers. Kijk wereld! Het volk wil Erdogan! Ze vallen zelfs ongewapend tanks aan!!
Vervolgens zuivert Erdogan (met de 'democratische' steun van zijn onderdanen het leger en houdt de kopstukken in het leger over die op zijn han...
2
16/07/2016 12:14
Hij hoeft niet zelf direct opdracht te geven. Gewoon bestaande dissidente elementen in de gaten houden en afluisteren en "voeden" met informatie.
"Kijk, hij gaat nu naar een top in Mongolië". Dit is hét moment!"
- Of ze happen toe en dan grijp je in.
- Of ze happen niet toe en dan weet je dat hun dissidentie niet zo cruciaal is of hun support minder dan je vermoedt.
Schaken op niveau dus.
1
16/07/2016 12:43
http://www.usatoday.com/story/news/world/2016/07/15/turkey-president-erdogan/87152776/
He was in a secure place.. nu is een ger in Mongolië best wel secure ;-) maar
Hij was wel erg snel terug uit Mongolië dan??
Grappig dat je over schaken begint. Daar moest ik ook aan denken.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert