Boismont en de hand die wijst, deel 126, Yerushalayim

Door San Daniel gepubliceerd in Verhalen en Poëzie

                                            220px-Israel_Batch_1_%281001%29.JPG

Niet alleen las Sheba in haar hotelkamer over Israël en met name over Jeruzalem maar ook tijdens de transfer en de wachttijd op Cyprus, waar zij de analisten van Darpa en de Cia zou ontmoeten om vandaar naar haar vergadering te vliegen met de adviseurs van de Knesset. 'Goh,'  dacht zij, 'ik dacht dat het gewoon een plaats was met haar eigen oude geschiedenis, zoals zovele steden.'  

'Er bestond al een stad die  Rušalim genoemd werd in Egyptische testen van 1900 jaar vóór Christus,' dat bracht het thuis met een klap voor de Harvard analyste, met haar prepotente maniertjes uit een decadent moderne tijd.'Amerika was pas een paar honderd jaar oud en hier was er sprake van een stad die al zo'n 4000 jaar geleden beschreven werd, de tweede verwijzing via webbot, was een briefwisseling van Abdi-Heba  de zogenaamde Armana geschriften waar de stad  Urušalim, genoemd werd. Die geschriften kwamen uit het jaar 1330 vóór Christus. Zij bekeek de afbeelding die de tekst begeleidde en zag dat het wel een geschrift was maar niet op papyrus of als boekrol, meer een kleicylinder  of tabel met hieroglyphen erop.

                              300px-Amarna_Akkadian_letter.png

'Nee,corrigeerde zij zichzelf, 'dit moest spijkerschrift zijn, 'hoe kon je in hemelsnaam zoiets ontcijferen,' en even voelde zij waardering voor de cryptologen die jaren gebogen over zo'n vondst gezeten hadden om die te kunnen ontcijferen.

De etymologische verwijzing naar de naam Jerusalem duidde op de nederzetting van de Sumerische yeru of yry wat hoeksteen betekende voor de god Shalem in het land Canaän. Haar tablet meldde haar dat het een nederzetting uit het bronzentijdperk betrof toen de vroeg Europeanen nog in grotten woonden. 'Waar zouden wij vandaag de dag wezen zonder Webbot,' mijmerde Sheba en maakte wat korte aantekeningen.

De complete vorm van de naam Yerushalem of Yerushalayim komt voor in het bijbelboek, het  boek van Joshua, verscheen op haar schermpje en de Midrash meldde dat het een combinatie van heilige letters was, Yhwh Yir'eh wat zoveel betekende als ' God zal voor ons zorgdragen,' en de stad Shalem. Op de zijbalk drukte zij op achtergrond informatie  over Midrash, zij had een persoon verwacht of een geleerde maar zag dat het een lichaam van teksten was.

                                  250px-Midrash_tehillim_title.jpg

Geschreven overwegingen die over duizenden jaren verzameld waren om moeilijk toegankelijke Torah teksten te verklaren. 'Een methode,' las zij, 'die analytisch heilige Hebreeuwse teksten interpreteerde. Een methodiek die verder reikte  dan de religieuze, morele benadering of één die op wetten gebaseerd was. Het vult de bijbel aan waar men zaken moet veronderstellen. 'Het brengt lijn en reden in ethische vraagstukken.' מדרשים Midrashim las zij, maar zij klikte het niet eens meer aan, 'te veel informatie,' meende zij. De Joodse samenleving was zo veel meer complex dan zij ooit had kunnen vermoeden, dat enige vergelijking met de USA mank ging. Het verschil lag in brute kracht en technologie aan de ene kant en duizend jaren oude overwegingen over de zin van het leven aan de andere kant. 

Voor zij dit deel van de info stroom afsloot, zag zij nog dat Shalim of Shalem, de god van het schemer was in de oud myhologische Canaän regio en dat de wortel van haar naam herleid kon worden naar het Arabische of Hebreeuwse Salam of Shalom, dat vrede betekende. Dat maakte Jerusalem de stad van de vrede. De -ayimin toevoeging duidde op twee heuvels

'Ik geloof het wel,' meende zij, 'het is een slecht gekozen naam voor een stad die al sinds haar bestaan geplaagd wordt door oorlogen en aanslagen.' Wel begreep zij nu waarom het de eeuwige stad genoemd werd. Zij besloot haar laatste uur in Cyprus door te brengen in het restaurant achter een expresso tot de delegatie uit de VS zou landen. Aan haar tafeltje nipte zij even later aan haar expresso en besefte wat je altijd overkomt op luchthavens, slechte koffie tegen woeker prijzen. Zij klapte haar tablet open en vulde haar webbot login code in. Zij nipte nogmaals aan haar koffie en schoof die toen weg. 'Politieke machtsstructuren, Israël' typte zij in en drukte op search.

San Daniel 2016

for more info concerning San Daniel press the following link/ voor meer info betreffende San Daniel druk op de link a.u.b.: http://plazilla.com/page/4295174804/landingspage-san-daniel

heeft u een deel gemist? druk op deze link

lees ook 127

* bronnen, 

 William L. Moran, The Amarna Letters, Baltimore: Johns Hopkins University Press, (1992), pp.327-28

Albright, William Foxwell (1968 / 1990). Yahweh and the gods of Canaan: a historical analysis of two contrasting faiths (Reprint ed.). Eisenbrauns. ISBN 978-0-931464-01-0.

 Brown–Driver–Briggsmidrash

Timeline for the History of Jerusalem"Jewish Virtual Library. American-Israeli Cooperative Enterprise. Retrieved 16 April 2007

04/07/2016 06:51

Reacties (0) 

Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert