Zwarte Piet en racisme

Door Sanne blogt van zich af gepubliceerd in Sanne blogt van zich af

Zwarte Piet mag niet?

ik heb het nooit eerder gedacht, maar tegenwoordig zie ik soms zwarte mensen en dan denk ik "Hé, da's net Zwarte Piet".. Dat ik nu een verband zie tussen de een en de ander komt door die onzinnige discussie, anders had ik nog steeds nooit gedachten gehad bij het zien van de donkere medemens ..

aa25bcccc4b0b8246f3e0c854cb2f3be_1404859

persoonlijk gekwetst

Ik begrijp uit posts en reacties van Sylvana Simons op haar facebook dat zij zich persoonlijk gekwetst voelt door een personage als zwarte piet - Suriname was pas in de jaren '70 zelfstandig republiek en zij heeft aan den lijve onderdrukking en kolonialisme meegemaakt .. 

een status van Sylvana van maandag 7 juli 2014: 
Wat weinig mensen weten is dat mijn vader de familienaam Leeuwin draagt. 
De naam die werd gegeven door de eigenaar van de plantage waar mijn voorouder Amba als prive-slaaf haar hele leven dwangarbeid verrichtte. Ik ben dus ook een Leeuwin. (Ik heet officieel Simons; long story)
Hieronder zes generaties, waarvan de eerste 2 in slavernij en de laatste 4 (en ik als allerlaatste!) geboren zijn tijdens kolonisatie. Oftewel: de oma van mijn oma was veldmeid op plantage Jagtlust. 

Kolonisatie en contractarbeid waren de moderne alternatieven voor slavernij.
Pas in 1975 werd Suriname een republiek. 
Een aantal jaar geleden heb ik (dankzij het tv programma Verre Verwanten) mijn DNA voor onderzoek naar Cambridge mogen sturen. Doordat de registratie van slaven vaak slecht was en zelden naam of andere bruibare informatie bevatte (zij waren nl slechts 'handel', en geen mens), is het helaas onmogelijk veel verder terug te gaan. Wel weet ik dankzij mijn DNA dat mijn moederlijn vermoedelijk begint in Sierra Leone, een bekende en beruchte port of slavery. 

De voorouder van Sylvana, Amba Leeuwin, werd geboren rond 1813. Zij woonde en werkte op de plantage Jagtlust in Suriname, evenals haar zoon Toontje Jesaja en zijn vrouw Regina Cornelia Blinkert.
I. Amba Christina Leeuwin, slavennnaam Amba, geb. ca. 1813, wonende op de plantage Jagtlust. Hieruit:
II. Toontje Jesaja Leeuwin, geb. plantage Jagtlust in Suriname [1 juli 1829], timmerman (1873), tr. of een relatie met Regina Cornelia Blinkert, geb. ca. 1 juli 1842, slavennaam Regina, veldmeid op de plantage Jagtlust.
Volgens het emancipatieregister 1863 was Toontje Jesaja Leeuwin, slavennaam Toontje, privé-slaaf van mr. Barnet Lyon, eigenaar van plantage Jagtlust. Uit deze relatie of dit huwelijk:
III. Christiana (Christina) Martha Leeuwin, geb. Paramaribo 22 april 1873. Hieruit:
IV. Frans Rudolf Leeuwin, geb. Paramaribo 15 sept. 1894, beambte politie 3e klasse (1921), tr. of een relatie met Christina Francina van Rhemen, geb. Paramaribo 25 dec. 1897, dr. van Maria Georgtina van Rhemen. Uit dit huwelijk of deze relatie:
V. Wilfed Hugo Leeuwin, geb. Paramaribo 16 nov. 1928, overl. Hoorn 3 nov. 1996, tr. 1e 1950 Willy Finette Parisius, geb. Paramaribo 22 sept. 1928, overl. ald. 20 juli 1955; tr. 2e Paramaribo 2 aug. 1958 (echtscheiding Paramaribo 5 mei 1966) Albertina Nora Vaarnold, geb. district Saramacca 9 juni 1925, verder een relatie met Roline Yvonne Kerk, geb. Paramaribo 5 juni 1945, dr. van Alwin Louis Kerk en Emie Irène Wielkens. Uit de relatie:
VI. Sylvana Hildegard Simons, geb. Paramaribo 31 jan. 1971.

(bron: Sylvana Simons' facebookpagina)

c2dbe1ec55374212dfe24175399e959b_1404858

Ik begrijp dat dit een diepe wond heeft veroorzaakt die waarschijnlijk de rest van haar leven pijnlijk blijft - toch vind ik het onzinnig om daarvoor Zwarte Piet de zwarte piet toe te schuiven - Zwarte Piet is nu symbool geworden voor slavernij en onderdrukking maar heeft daar werkelijk niets mee te maken.

 

aandacht voor het verleden

Een groep mensen heeft aandacht willen vestigen op de nare geschiedenis van slavernij en onderdrukking en het feit dat dit jarenlang is ontkent en genegeerd. Ik schaam me voor dat verleden, wij Nederlanders zijn best heel bruut en gemeen geweest. Ik wil daar persoonlijk mijn excuses voor aanbieden, maar ik kan de geschiedenis helaas niet veranderen.

7ffc387ac66934440f7e83cc23a15ed8_1404858

 

knecht

En dan de ophef over het woord knecht. "Knecht" was gewoon een term voor arbeider, medewerker, werknemer, zoals het gros van de wekende mensen hedentendage nog steeds de knecht zijn van hun werkgever of leidinggevende .. it's just a word! 

De baas is degene die de orders uitdeelt, de knecht degene die ze uitvoert; daar is werkelijk NIKS racistisch aan! In dit geval toevallig een blanke baas .. maar wat is de kleur van de knecht als hij niet zwart van het roet is? Nobody knows, want dat is namelijk niet belangrijk. 

Mijn vader was ook zijn hele leven knecht, kwekersknecht, zo stond het omgeschreven op zijn salarisbriefje. Hij was knecht en werkte voor een baas maar heeft zich nooit onderdrukt of ondergewaardeerd gevoeld.

Toch zegt een donkergekleurde vriendin dat het voor een donkergekleurde anders voelt. Dan komt het verhaal van de jarenlange onderdrukking door de blanken. Maar volgens mij zijn de termen "baas" en "knecht" gewoon synoniemen voor werkgever en werknemer.

Volgens de website: http://www.woorden-boek.nl/woord/knecht betekent het woord "knecht":

knecht: de -woord (mannelijk)
knechten, knechts
iem. die bij een ander in dienst is voor het verrichten van diverse werkzaamheden, bediende, assistent, vooral bij ambachtelijke of agrarische bedrijven e.d.; wielersport iem. die tijdens de wedstrijd voornamelijk de kopman van zijn ploeg bijstaat;
de oude knecht blijven
(financieel) niet voor- of achteruitgaan; zie ook bij
1 heer
knecht: dienaar, dienstbode, lakei, assistent, bediende
gezel, kameraad
slaaf

Waarin het woord "slaaf" staat als 1 van de betekenissen, maar vergeten de donkergekleurde mensen denk ik dat er meerdere betekenissen zijn voor het woord "knecht" en dat het dus niet per definitie meteen een onderdrukte hoeft te zijn.

Sinterklaas is de baas, maar Zwarte Piet wordt ook wel Pieterbaas genoemd. Ik denk werkelijk dat het hier niet gaat om een zwarte slaaf maar om een arbeider, het hulpje van de oude baas. 

feest

Toch blijf ik het zeer onredelijk vinden om de enorme pijn en verontwaardiging over het slavenverleden over het hoofd van Zwarte Piet uit te spelen en deze sprookjesfiguur (want dat is het inmiddels) een negatief imago te geven. 

075a63f37e653791f2b944182fe1546c_1404859

 

voorbeeldfunctie

Terwijl het sinterklaasfeest ook als voorbeeld zou kunnen dienen voor de hedendaagse multicultisamenleving: blank en zwart die samenwerken en elkaar met respect en waardering behandelen.

Ach, en dan mag Sinterklaas van mij ook best zwart zijn en de pieten wit. Het gaat mij erom dat we elkaar - en het sinterklaasfeest - nu eens van een positieve kant kunnen bekijken i.p.v. elkaar alleen maar te bekritiseren en voor racist uit te maken.

342c6306baf3a1114c66b0a7d9002d63_1404859


Sinterklaas is een feest,

laten we dat alsjeblieft zo houden!

 

© SanneSchrijft 2014

10/06/2016 19:43

Reacties (0) 

Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert