Hoe diervriendelijk bent u?

Door Zevenblad gepubliceerd in Dieren en natuur

Bent u diervriendelijk?

d65cb690182edfa3454ba07f2629ff18_medium.©www.pluimveeweb.nl

U koopt liefst eieren van gelukkige kippen. Misschien niet altijd die van dieren met vrije uitloop, maar dan toch wel die van kippen die op de bodem van de stal gehouden worden. In elk geval hebt u een hekel aan legbatterijen waarin teveel vogels in een veel te kleine ruimte (bijvoorbeeld in een kooi) moeten zitten totdat ze, als de opbrengst wat minder wordt, aan de lopende band met een net toereikende stroomstoot om zeep geholpen worden.

U hebt ook een hekel aan plofkippen: de zielige dieren die in een beperkt aantal weken vetgemest en met antibiotica vergeven worden, alvorens op een lopende band uit hun lijden te verlost te worden. Die hebben nooit een stap kunnen lopen, vandaar dat hun beenspieren zo zwak ontwikkeld zijn dat ze door hun poten zakken. Met z'n twaalven in een kooi waarin u niet eens een parkiet zou willen houden. Die koopt u dus niet.

U houdt ook niet van kistkalveren? U ziet koeien het liefst buiten in de wei, maar niet tot levenslange opsluiting veroordeeld in een stal waar ze met honderden lotgenoten op stalen roosters met een automatische mestafvoer staan en waar ze precies zoveel fabrieksvoer toebedeeld krijgen dat zij voldoende melk geven? Die niet weten wat gras is en nooit de zon gezien hebben? Misschien koopt u uw vlees en uw melk daarom zelfs bij een diervriendelijke boer of bij een betrouwbare slager die nog een beetje respect voor dieren heeft?

65aa23ac809e7919eb4b184c3e4c0106_medium. ©www.derooijstaltechniek.nl

De EU heeft richtlijnen uitgevaardigd die het houden van dieren voor de vlees- en de melkproductie aan voorschriften verbinden. Ook het houden van kippen is inmiddels gereglementeerd, zowel voor de vlees- als voor de eierenproductie. Deze regels gelden voor de hele EU. Of ze overal, ook in de randgebieden, inderdaad onverkort toegepast worden is natuurlijk een ander verhaal. De wetgeving met betrekking tot het dierenwelzijn is er wel, maar de handhaving: daar schort het nog aan. Dat geldt niet slechts voor het houden van de dieren, maar ook voor het voer dat ze krijgen. We zijn immers niet aan het eerste dioxine houdende ei gebarsten.

Maar hoe zeker kunt u nu zijn dat alle dierlijke producten die u in de supermarkt koopt ook aan de EU-normen voldoen?

Laat ik u dan even uit de droom helpen. Ja, het klopt dat u (behoudens fraude door de producent) erop kunt vertrouwen dat de eieren in onze supermarkten inderdaad van vrijlopende kippen afkomstig zijn als dat op de doos staat. U kunt er, normaal gesproken, ook van op aan dat scharrelvlees en scharrelkip van scharrelende varkens, koeien en kippen afkomstig is. Als het op de verpakking staat moet u daar maar van uitgaan en er op vertrouwen dat de controle afdoende is.

Gemengd voer

Maar koopt u wel eens pasta? Of kant- en klaar maaltijden waar vlees in zit? Of bakmengsels voor koekjes en cakes? Vermicelli, mayonaise, kippensoep of rundvleessoep in blik, pak of als bouillonblokjes?

Dan is de kans haast 100 procent dat u te maken krijgt met dierlijke producten die niet aan de EU-normen voldoen. Die afkomstig zijn van dieren die onder erbarmelijke omstandigheden gehouden worden, zo erg zelfs dat u dat misschien liever niet wilt weten. En dat met de volledige  medewerking van onze veelgeprezen EU.

Ga bijvoorbeeld maar eens kijken in de Oekraïne. Het door de EU zwaar ondersteunde westelijke deel van het geteisterde land beschikt over een dozijn mega-stallen waarin in totaal miljoenen kippen gehouden worden. Die zijn gebouwd met kredieten van EU-banken, met de zegen van de Europese commissie en de ECB,  die deze kredieten ook nog eens van garanties voorziet. Met EU-kredieten zijn ook de kooien betaald waarin de vogels opeengepakt hun korte leven slijten. Deze (hier verboden) kooien worden in de EU gemaakt en in grote aantallen naar onder meer de Oekraïne of Witrusland geëxporteerd. Die worden waarschijnlijk voor een deel door uw eigen bank gefinancierd, wederom met een kredietgarantie van de EU.

Dierenwelzijn is in de Oekraïne (en in andere aangrenzende landen) geen item. Hoezo dieren? Massaproducten zijn het, uit fabrieken die niet gehinderd worden door ook maar een begin van wet- en regelgeving op dat gebied. Als het maar winst oplevert. Het zijn dan ook een handjevol oligarchen die deze mega-stallen exploiteren en die precies weten hoe je aan EU-kredieten kunt komen. De Oekraïne is goed voor tientallen miljoenen eieren per jaar, die voor het grootste deel in de EU verwerkt worden.

Soortgelijke bedrijven houden zich ook bezig met de productie van rund- en varkensvlees, zonder dat iemand ze op de vingers kijkt.

Winstmaximalisatie

Al deze dierlijke producten die onze voedselindustrie daar opkoopt vindt u terug in soepen, sauzen en andere mengsels, waar het niet verplicht is om op de verpakking te vermelden waar welke grondstoffen vandaan komen. Een ei is in de Oekraïne twee derde goedkoper dan in de EU, en rund- en varkensvlees kosten daar ongeveer de helft. Die winst laat men toch niet liggen? Alleen Unilever schijnt toegezegd te hebben daar eens naar te zullen kijken. Maar het overgrote deel van de voedselproducenten in de EU heeft daar kennelijk geen boodschap aan. Mensen moeten tenslotte zo goedkoop mogelijk kunnen eten, de industrie en de supermarkten moeten  winst maken en de Oekraïne moet ook leven. En als u denkt dat dat tenminste werkgelegenheid in de omliggende dorpen oplevert: vergeet het maar. Alles is bijna volledig geautomatiseerd, met dank aan de royale EU-kredieten. De omwonenden zitten in de stank en de op- en aan rijdende vrachtwagens vernielen hun wegen en straten, maar werk in de fabrieken is er niet of nauwelijks. De enkeling die er ooit een tijdelijk baantje heeft gehad verdiende omgerekend 80 € per maand bij een werkweek van 40 uren. Voor schoonmaakwerk vooral.

De Italiaanse Spaghetti Bolognese of ravioli bevatten waarschijnlijk zowel eieren als vlees dat van ongelukkige kippen en koeien afkomstig is. Hetzelfde geldt voor salades, mayonaise, pudding en kant-en klaar maaltijden waarin dierlijke producten verwerkt zijn. De concurrentie is hevig, en de supermarkten gaan voor de laagste prijzen. Om u, de consument, van dienst te zijn. Daar is geen plaats voor dierenwelzijn, tenzij het als verkoopargument gebruikt wordt.

Als u de volgende keer eierkoeken koopt moet u maar eens kijken of daar op de verpakking staat dat er scharreleieren uit de EU in zitten. Wedden van niet? Het zal wel eipoeder van niet nader gespecificeerde herkomst zijn. Staat het er wel op dan is er inderdaad een kans dat de kippen die deze eieren gelegd hebben dat met plezier gedaan hebben.

26/05/2016 01:04

Reacties (44) 

2
27/05/2016 08:21
Ik eet niet zoveel vlees - wat ik wél eet: ik vertrouw de etiketjes op de verpakkingen niet zozeer dus mijn realiteitszin vertelt me dat ik niet altijd eet (diervriendelijk) wat op de verpakking staat. Wie bewijst me dat de eieren die ik koop daadwerkelijk komen van kippen die vrij kunnen rondlopen? Wie bewijst me dat het vlees dat ik eet niet afkomstig is van dieren die een (kort) rotleven achter de rug hebben en op het moment dat ze geslacht werden niet half gek van de stress waren?

De EU is op alle vlakken hypocriet: geld boven alles...

De prijs van vlees mag van ...
1
Candice tegen Ktje
27/05/2016 13:14
Is het hier goedkoper dan bij jullie??? Oh, ik dacht dat Nederland juist uitblonk in hoge prijzen. Met verkeersboets sowieso maar met gewone boodschappen waren we volgens mij ook altijd duurder dan bij jullie.
Weer wat geleerd. Meen ik serieus, ik dacht altijd dat het hier veel duurder was dan in België.
1
Ktje tegen Candice
27/05/2016 15:06
Bij ons rekenen ze op alles (of bijna alles) een btw van 21 procent - bij jullie 6 procent - dat scheelt een hoop voor onze boodschappen op een maand. We komen net terug: bij ons staat de diesel dan weer goedkoper, we hebben veel Nederlanders gezien die de grens overgingen om bij ons te tanken...
1
Candice tegen Ktje
27/05/2016 15:20
Wat een complete chaos. -))
En bij ons gaan tankstations aan de Duitse grens failliet wegens het enorme verschil met de Duitse brandstofprijzen. Alleen zegt de verantwoordelijke minister dat het best meevalt ... maar die rijdt dan ook met een leaseauto met chauffeur, Dat is inderdaad goedkoper.
3
26/05/2016 20:28
Laat ik nog één ding duidelijk stellen: ik heb dit artikel niet geschreven om iedereen een slecht geweten aan te praten. Mijn boodschap was voornamelijk: zie eens hoe hypocriet onze EU ook op dit gebied is. Om het over de voedingsmiddelenindustrie nog maar niet te hebben.
1
27/05/2016 13:19
Mij een slecht geweten aanpraten. -))
Je boodschap komt goed over, want het is iets waar lang niet iedereen bij stil staat en voor degenen die de toekomst van de Wereld en het nageslacht belangrijk vinden is het wel iets om bij stil te staan.
1
27/05/2016 13:38
Zo is't maar net.
1
26/05/2016 15:42
Schuldig, schuldig en nog eens schuldig. Maar diervriendelijk, ja, dat vind ik mijzelf ook wel.
Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, at ik elke dag een stukje vlees bij de avondmaaltijd. Bij de lunch vaak een gebakken eitje of vleeswaar op brood en een glas melk erbij. En in de avond nam ik graag wat kaas of worst. Ik denk dat ik wekelijks wel een kilo vlees at, en daar kwamen eieren en zuivelproducten nog bij.En waar dat allemaal vandaan kwam, geen idee, ik weet alleen dat mijn moeder vooral op de prijs lette, dus diervriendelijk zal het niet zijn geweest.
Zelf moet ik o...
1
26/05/2016 18:14
Jij denkt er tenminste om, dat is al heel wat. En minder vlees eten scheelt natuurlijk altijd. Ik eet praktisch geen vlees meer, de enige die hier nog vers of bewerkt vlees eet is de kat. Maar dat moet, want een kat is een roofdier en heeft dierlijke eiwitten nodig om te leven. Al ben ik me er wel van bewust dat de kip in het kattenvoer misschien ook wel uit zo'n afschuwelijke kippenfabriek komt.

Ik heb zelf vele jaren kippen gehad die ik nooit geslacht en opgegeten heb. Die werden deels door roofdieren gepakt: bunzing, marter of buizerd vooral. Soms zocht ik me wezenloos 's nacht...
2
27/05/2016 08:49
Iedereen die beweert 'diervriendelijk' te consumeren denkt er toch om? ;-)

Fijn dat je je kat gewoon vlees geeft en hem/haar niet op een vegetarisch dieet zet. Het is diervriendelijker om je kat plofkip te geven dan om er een vegetariër van te maken. Al kan het best eens kloppen dat veel katten er wellicht slechter aan toe zijn dan het vlees wat ze eten. Veel katten zijn te dik en veel zien nauwelijks een dierenarts. En dan heb ik het echt niet alleen over katten die mishandeld worden, maar juist over katten die als gezinslid worden gezien. Poes vindt bacon zo lekker, hier, neem ...
27/05/2016 13:20
Psssst ik denk nergens om. Ik hanteer één regel. Het moet lekker zijn en al het andere daar mogen anderen zich druk over maken. -))
1
27/05/2016 20:26
Hah, lekker telt voor mij ook zeer zwaar mee. Lekker en betaalbaar. Goed voor de innerlijke mens en het milieu/dieren is een bonus. Maar ik vind heel veel lekker en betaalbaar dus.... keuze genoeg.
1
26/05/2016 14:42
In bouillonblokjes zit veelal helemaal geen kip of rund, maar een essence, dus dat is nooit te achterhalen. Is het belangrijk om te weten waar ons voedsel vandaan komt? Als ik goedkoop kippenvlees kan kopen, dan doe ik dat, evenals rund en varkensvlees, want ik kan gewoon het dure vlees niet betalen. Dan kun je wel zeggen dat ik dan maar minder vlees zou moeten gaan eten, maar dat ben ik niet van plan, ik heb net zoveel recht op een stukje vlees als een ander en het vlees is er niet slechter om, ook al hebben de dieren het minder goed gehad.
Heb je toevallig leren schoenen aan, of een l...
1
26/05/2016 15:29
De mentaliteit waarover je het in je eerste alinea hebt is nu juist de reden dat er zo weinig verandering in komt. Het dier als productiemiddel, voor goedkoop eten.
Er zijn gewoon teveel mensen, en die eten in de Westerse wereld voor een groot deel ook nog eens teveel, met alle gevolgen van dien.
tegen Zevenblad
26/05/2016 15:31
Dat begrijp ik even niet. Is een goedkoop stukje vlees slechter voor je gezondheid dan een deur stukje diervriendelijk vlees? Je kiest ervoor om wel of geen vlees te eten, alleen de kosten voor diervriendelijk vlees zijn te hoog voor mensen met een diervriendelijke beurs, die meestal niet van diervriendelijk leer, maar van plastic is gemaakt.
1
27/05/2016 09:01
Klopt, je kiest er zelf voor om vlees te eten of om je geld aan andere dingen uit te geven, net zoals dat je er zelf voor kiest om kaviaar te eten of niet. Of wil je nu beweren dat je daar ook net zoveel recht op hebt als een ander?
Als er van iets (te) weinig is, dan winnen degene met de meeste kracht, macht of het meeste geld het gewoon van het minder succesvolle volk. Zo gaat het al eeuwenlang, iets met survival of the fittest...
Dat wij mensen nou zo 'sociaal' zijn door mensen die slecht zien een brilletje te geven, mensen die niet kunnen lopen in een rolstoel te zetten en ro...
1
27/05/2016 11:06
De Westerse mens kiest ervoor om alle mensen die zwak zijn zoveel mogelijk in leven te houden en de natuurlijke selectie tegen te werken: daarom ook deze bevolkingsexplosie in de laatste 1000 jaar. Dat is 'humaan', sinds het christendom hier de toon aangeeft. Voor die tijd, en buiten de christelijke wereld, zie je dit niet in deze mate. Een voorbeeld: er waren vroeger germaanse stammen in Skandinavië die 2 x per jaar, in de herfst en in het voorjaar, met z'n allen door een rivier gingen: om de ouden en de zwakken kwijt te raken die anders ook van de schaarse voorraden hadden moeten leven. Op...
1
26/05/2016 14:32
Volgens mij zijn de huren te hoog en de voedselprijzen te laag. Maak van de wettelijke huurverhoging een wettelijke voedselverhoging in ruil voor diervriendelijke producten.
1
26/05/2016 15:28
Maar dan worden er ook weer minder huurhuizen gebouwd...
1
26/05/2016 19:58
woningbouwverenigingen moeten sociale huurwoningen blijven bouwen, daar zijn ze ooit voor opgericht toch, maar goed dat is een andere discussie. Vlees ed mogen van mij best wat duurder om het diervriendelijker te maken.
1
26/05/2016 13:45
ik denk dat we die aantallen kippen e.a dieren wel hard nodig hebben als voedsel maar zou graag zien dat ze met respect behandeld zouden worden. een volwaardig leven in redelijke ruime vrijheid.
2
26/05/2016 14:13
Maar dan kan het helaas niet zo goedkoop als velen verwachten. Met principes komen heel veel mensen niet erg ver als het om geld gaat.
1
26/05/2016 18:08
Wat kippen betreft kan het misschien wel, waarom zoveel kippen in een leg batterij , als iedereen 2 tot 10 kippen in een bescheiden ren achter het huis heeft hebben ze al meer vrijheid.
Voer , ze lusten van alles , je kunt etens restjes kwijt.
Ze zijn leuk om te houden De eieren hoef je niet meer in de winkel te halen.heb je toch een ren dan kan er net zo goed een paar meter moestuin bij Wat druiven aan de muur en een appelboom in de tuin. dat kan al bij rijtjeshuizen met een gemiddelde tuin.
Voor het vlees heb je toch wel wat meer kippen nodig.
maar als de vraag mi...
1
26/05/2016 18:19
o ja, Hanen in woonwijken is natuurlijk minder , al dat gekukelekuu in de vroege morgen. maar hennetjes is wel leuk,
eerst maar eens voldoende info opzoeken voor je er aan begint.
1
26/05/2016 13:26
Overigens spelen de beschreven omstandigheden niet alleen in de voormalige Oostblok landen. Kijk maar eens goed rond in eigen land bij de gemiddelde varkens of kippenboer. Slaat de schrik je ook om het hart als je ziet hoe men die zogenaamde scharrelkippen houdt en hoeveel varkens er bij elkaar in zo een hok zitten. Dat hele scharrelkippen verhaal is in wezen ook een grote bedriegerij, zeker uitgaande van de ruimte die dergelijke kippen hebben.
26/05/2016 14:18
De regels zijn er wel, maar zelfs die houden rekening met verdienmodellen. Het moet uit kunnen...
En de plofkippen en de kiloknallers zijn er ook nog altijd. Je kunt de minima moeilijk allemaal vegetariërs maken. Wil je alle dieren fatsoenlijk behandelen dan zouden vlees en eieren dubbel zo duur worden.
1
26/05/2016 23:00
Nou, met dat duurder worden ben ik het niet helemaal eens. We moeten gewoon af van die zogenaamde specialisatie systemen in de agri sector. Geen boeren meer die alleen van koeien, varkens of kippen moeten leven. Ik vind dat specialisatiemodel in deze tijd uit den boze. Hier, in Frankrijk, stikt het van de boeren die dood zouden gaan als ze alleen van hun 100 Charolais koeien zouden moeten leven. Dus, de subsidiepot komt er bij velen aan te pas. Noodzakelijk om te kunnen overleven.
Slechts weinigen investeren in een ander soort vee - erbij. Vee waar handel in zit en wat goed te samen i...
1
26/05/2016 23:41
Ja, zo gaat het hier in de buurt eigenlijk ook. Er zitten wel twee megastallen op een km of 10 afstand, maar de rest van de boeren hier heeft inderdaad een gemengd bedrijf. Daar koop ik ook mijn eieren, die zijn van vrijlopende kippen. Verderop is er een boerderijwinkel die allerlei producten van lokale veehouders, fruittelers en kaasboeren verkoopt: alles kleinschalig, en je kunt als je wilt op hun boerderij gaan kijken. Schapen- , geiten- en koeienkaas hebben ze, boter en zelfgemaakte yoghurt.
Als ik vlees koop dan haal ik dat bij een ouderwetse slager hier over de grens, die het slac...
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert