De vluchtelingen op Lesbos:

Door Candice gepubliceerd in Nieuws en politiek

Er is niemand die nog nooit van de asielzoekerscrisis heeft gehoord en er is dus ook niemand die nooit gehoord heeft van de problemen die het veroorzaakt.

2920e0e4344329505ccac94c54bb408e_medium.

En het lijkt mij stug dat er ook maar iemand is die er geen mening over heeft. Die van mij is bekend en ben daar heel wat op aangevallen. Ik ben tegen die massa instroom. Maar ik ben wel voor goede opvang. Mensen die al in Europa zijn en aan het wachten zijn wat er met ze gaat gebeuren behoren we gewoon alle humane hulp te geven die maar mogelijk is. En nee dat is niet zwak zijn. Verre van. Dat is juist je kracht tonen. Dat is laten zien dat we in Europa menselijk zijn. Want dat zijn we. Tussen 71 en 76 jaar geleden stikte Europa van de Nazi concentratie en vernietigingskampen, dat laatste is nu niet aan de orde, in de jaren 90 zagen we concentratiekampen opduiken in voormalig Joegoslavië. We weten dat Noord-Korea nog steeds een flink aantal concentratiekampen kent, de Sovjet-Unie had ze tijdens WO2 en daarna tot?

Wij mensen spraken en spreken er schande van en vinden het niet meer kunnen en terecht. Maar als ik beelden zie van het vluchtelingenkamp op Lesbos, dan zie ik bijna hetzelfde. Hekken, bewakers, wachtposten, wanhopige mensen en walgelijke omstandigheden. Geen idee wie van u wel eens een voormalig concentratiekamp bezocht heeft. Ik ben via het Anne Frank huis naar Westerbork gegaan en daarvandaan richting Auschwitz en Bergen Belsen. Daarnaast ben ik in Buchenwald, Dachau en Mauthausen geweest. Jaren later voelde ik als bezoekster nog de gruwel die zich in die kampen heeft afgespeeld. Dat is geen onzin, dat is waar. Vraag aan iedereen die Auschwitz bezocht heeft of het pijn deed van binnen om daar te zijn en ze bevestigen het. Het blijft je bij en het maakt je stil. Wij zijn humane mensen, zeggen wij, en het is onze plicht om alle asielzoekers die in een opvangkamp zitten goed te verzorgen. Voldoende te voeden. Ze niet aan hun lot over te laten en ze het gevoel te geven dat ze welkom zijn als mensen. Ongeacht of ze mogen blijven of niet, wij zijn aan onszelf verplicht om ze menswaardig te behandelen.

7a595481bb7d1f4859a26bafedcde918_medium.

Kansen:

Die zijn er en meer dan we denken. Stel voor dat u een asielzoeker bent, een economische, uit laten we zeggen Tunesië en u krijgt te horen dat u geen verblijfsvergunning voor Europa krijgt en dat u dus teruggestuurd gaat worden. Nou heeft u negen maanden opgesloten gezeten onder erbarmelijke en onvriendelijke omstandigheden en geen Westerling heeft ook maar enigszins geprobeerd om met u in contact te komen en om met u over van alles te praten. Om u het gevoel te geven dat u in ieder geval als mens welkom was. De kans dat u dan met een positief gevoel over het Westen en over haar burgers teruggaat is nagenoeg nihil. Maar nu heeft u gedurende die negen maanden het, ondanks het feit dat u zeg maar in een speciaal kamp zat, naar uw zin gehad. De opvang was goed, u heeft geen honger geleden. Kinderen konden naar school en u kon overal terecht om u te ontwikkelen en daarnaast was er veelvuldig contact met mensen die u vroegen te vertellen hoe er in uw thuisland over Europa en het Westen werd gesproken en u vervolgens via allerlei voorbeelden lieten zien hoe we echt zijn. Dat we geen varkens zijn, maar humaan. Dat we mensen zijn die altijd bereid zijn om te helpen en die u op duidelijke wijze hebben uitgelegd waarom u niet in aanmerking kwam voor een verblijfsvergunning. Ik ben ervan overtuigd dat u dan met een heel wat positievere kijk op het Westen en Europa zou teruggaan. Dat mag je plat gezegd zieltjes winnen noemen, maar volgens mij is dat positief zieltjes winnen. Nee, ze mogen niet blijven, maar ze kijken wel anders tegen ons aan dan dat ze deden. En nee ik zeg ook niet dat zo'n aanpak zou werken, maar daar kun je maar op één manier achterkomen en dat is het proberen. Een asielzoeker die met een positiever gevoel over het Westen teruggaat verteld bij thuiskomst over hoe het was en over ons maar zal niet snel kwaad over ons spreken. En ja, ik realiseer me heel best dat ik nu wel eens Koningin van de naïviteit kan zijn. Maar wat hebben we te verliezen door humaan te zijn?

72983c44db96d09c768e54a654e9e3bd_medium.

Ben ik nu een softie? Ben ik nu een zwakkelinge die haar oogjes niet droog kan houden bij het zien van foto's van hoe het is in die vluchtelingenkampen? U mag ja zeggen, dat boeit mij totaal niet, want ik weet dat het niet zo is. En mocht het wel zo zijn, nou en? Is het een topprestatie om keihard te zijn? Nee, dat is het niet en dat ben ik nog steeds als het erop aankomt. Harder dan de meesten van u en dat weet ik heel erg zeker. Ik verschuil me nooit achter een nickname, iedereen die wilt zien hoe ik eruit zie kan dat middels honderden foto's zien, de hele Wereld kan binnen no time weten in welke plaats ik woon en ook mijn mailadres heb ik meerdere keren geplaatst. En ondanks dat ik dus moeiteloos te vinden ben voor wie mijn mening over terreurvuilnis niet kan waarderen ga ik er gewoon verder mee. En iedereen kan weten dat ik één grote liefde heb en dat is Israël. Dus mochten geradicaliseerde eikels mij te grazen willen nemen is dat niet echt moeilijk. Mij doden is overigens niet erg, want dan ben ik enkel wat eerder dood dan ik van plan was. Mij aftuigen … sorry, dat is al zo vaak gebeurd dat me dat ook niet echt meer kan boeien en mijn koppie afhakken, nou ja mijn hoofd is toch leeg dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Is dat hard zijn? Nee, maar ik geef er mee aan dat het mij geen kut kan schelen wat er met mij gebeuren kan. Maar goed, dat even terzijde.

Wat ik zeggen wil is dat we kunnen kiezen. Of we laten degenen die op Lesbos zijn gewoon creperen en kijken er verder niet naar om. Dan lost het probleem zich vanzelf op en zijn we er ook van af, of we zorgen ervoor dat die mensen op humane wijze worden verzorgd en behandeld. Zoals het nu is, dat is onmenselijk en Europa onwaardig. Natuurlijk moet er voorkomen worden dat ze weer kunnen gaan wandelen door heel Europa heen, maar concentratiekampen … dat hoeft ook niet en zo mag je die kampen gewoon noemen, want veel verschil is er niet.

85319723d9952b1fd5fe973a6adfb2a1_medium.

De Turkijedeal:

Ik heb vrij duidelijk aangegeven dat ik het op zicht een goed plan vond. En dat meen ik nog steeds, maar ik zie het even helemaal los van alles wat met dat mannetje Erdogan te maken heeft en kijk dan ook enkel naar wat de intentie was. Een einde proberen te maken aan al die levensgevaarlijke en mensensmokkelaars schatrijk makende overtochten. Geen enkele regeringsleider zei dat het op zeker zou werken. Ze hielden allemaal hun twijfels, ook Rutte, maar ze begrepen allemaal dat er iets moest worden gedaan en deze deal is verre van ideaal maar toch schijnen de aantallen terug te lopen en nu kan er gekeken worden naar hoe we het helemaal kunnen oplossen. En iets anders. Sommigen hadden het over die drie tot zes miljard voor Turkije, wat overigens niet naar Erdogan gaat, maar ik hoor en lees altijd dat een mensenleven onbetaalbaar is. Europa heeft iets van 750 miljoen inwoners. Die drie tot zes miljard kost dus iedere Europeaan vier tot acht euro. Meer niet. Maar dat is dus meer waard dan één mensenleven? Of nee … een mensenleven is minder waard dan die paar euro? Sentimenteel? Nee hoor, maar simpel rekenen. Het is een vracht geld als je het in zijn totaal bekijkt, helemaal mee eens, maar omgerekend is het niet meer dan vier tot acht euro per Europeaan en dan mag u zeggen of u die paar euro liever in uw zak houdt of niet. Gisteren heb ik een halve fles wijn die al twee dagen openstond maar zonder dat ik het in de gaten had door de wasbak gespoeld en de fles in de kliko gepleurd. De prijs van die fles was 16 euro. Om maar even een voorbeeld te geven. Maar tot zo ver over de Turkijedeal, want er kleven inderdaad heel erg veel haken en ogen aan. Maar ze zitten daar nu eenmaal en dan is het alternatief zorgen dat we ze daar voldoende gaan opvangen, voeden en huisvesten. En in dat geval zullen we dan toch ook moeten samenwerken met Turkije. Like it or not. Zij hebben ons nodig en wij hen.

e2a253efdf9307bac27135f85f4359fc_medium.

Terug naar Lesbos:

Het moet dus anders dan nu, want de manier waarop het nu gaat werkt meer aversie tegen ons op en dat kunnen we voorkomen door het anders aan te gaan pakken. Wat de Paus gisteren deed was gewoon mooi, dat valt niet te ontkennen … of je nu voor of tegen asielzoekers bent, de actie van de Paus was heel erg humaan. En daar kweek je goodwill mee en dat moeten we meer doen. Niet met zijn allen massaal naar Lesbos afreizen en met een stuk of vijf asielzoekers per persoon teruggaan, maar goodwill kweken en dat is niet moeilijk.

Het bedrijfsleven kan meehelpen met het leveren van voedsel, kleding, drinken, bedden, matrassen en dergelijke. Dagelijks rijden uit heel Europa vrachtwagens richting Griekenland, dus daar moet iets mee te doen zijn. Er is een Europees noodfonds en ik geloof dat daar iets van 500 miljard euro in zit. Ik kijk even alleen naar Lesbos waar meen ik iets van zes duizend asielzoekers in dat kamp zitten. Volgens mij kun je met één miljard euro uit het ESM heel erg veel doen om de situatie daar te verbeteren en goed te houden. Heel erg veel zelfs.

Goodwill kweken:

Hou de mensen daar op de hoogte van alles, van hoeveel we er totaal gaan opvangen en hoe we het gaan verdelen en maak ze duidelijk dat wie niet wordt opgevangen echt niet aan haar/zijn lot zal worden overgelaten maar dat er met iedereen gekeken en gepraat zal worden om te zien wat er wel voor hulp kan worden geboden. Ja dat kost geld, maar ja … dat zal dan veel minder geld hoeven te zijn dan wanneer we maar met oogkleppen op mensen ophalen, andere terug naar Turkije sturen en weer anderen laten verpauperen en creperen. Al kost dat laatste dus geen geld, maar enkel verlies aan menselijkheid.

Zorg dat kinderen onderwijs krijgen en ontspanning. Leer de ouders over de normen en waarden die wij hanteren en dat we van ze verlangen dat ze die accepteren.

Waarom niet, zoals in de jaren 70 met Ierse kinderen, van de zomer een bepaald aantal kinderen van asielzoekers waarvan we (vrij) zeker weten dat ze in aanmerking komen voor opvang in een Europees land … een vakantie hier of in andere Europese landen aanbieden? Ik denk dat er heel wat gezinnen zijn die daar bereid toe zouden zijn. En je kan die gezinnen vanuit het ESM een kleine vergoeding geven.

Waarom geen belangeloze optredens van artiesten in opvangkampen? Muziek kan zoveel doen en je geeft die mensen er een mooi moment mee.

82b8e7e3a4a6be01c0b670a645ee8786_medium.

Met humaan doen verliezen we niks, maar we kunnen er heel veel mee winnen. En dat kan nooit verkeerd zijn.

http://plazilla.com/page/4295183590/misschien-dat-dan-nu-hier-aan-gewerkt-kan-worden

http://nos.nl/artikel/2099549-paus-neemt-twaalf-syrische-vluchtelingen-mee-naar-rome.html

http://nos.nl/artikel/2099510-tranen-en-tekeningen-bij-bezoek-paus-aan-vluchtelingen-lesbos.html

http://nos.nl/artikel/2099601-paus-over-meenemen-syriers-de-heilige-geest-praatte-tegen-ons.html

*Candice*

17/04/2016 11:51

Reacties (31) 

2
19/04/2016 09:20
[[Deleted]]
1
Candice tegen Ktje
19/04/2016 09:54
Je zegt niks wat ik zelf niet ook al maanden zeg.

Het enige en meer niet dat ik met dit artikel aangeef is dat wij de morele plicht hebben om die mensen die er zijn fatsoenlijk te helpen, dat is wat ik zeg. Ik zeg nergens dat we iedereen moeten toelaten, wie nu nog niet snapt en weet hoe ik erover denk moet maar eens naar een hersenchirurg gaan, want die mist het één en ander.
Ik zeg nergens dat wij alles moeten betalen.

Maar mij maakt het verder geen kut meer uit en wie die mensen daar wenst te laten wegrotten ... mij om het even. Ik ben klaar met deze discu...
2
Ktje tegen Candice
19/04/2016 11:49
[[Deleted]]
Candice tegen Ktje
19/04/2016 12:05
Sorry dat is niet waar, Heb er enkel wat aan toegevoegd.
Hoe weet jij of ik of anderen niet echt met iets bezig zijn?
Moet je alles wat je doet dan maar bekend maken?Waarvoor?

En jij wat doe jij dan? Onderneem jij iets om mensen te helpen of om de strijd met dat terreurvuil aan te gaan?

Over dat hard snap jij niet? Ik was niet zo hard volgens jou? Jij was harder geworden en ik zachter typte je eens.
In wat dan? Ben ik een softie omdat ik dit artikel typ? Ben ik een softie omdat ik weiger mee te doen met bijna extreem rechtse uitlatingen die ik heb z...
1
Ktje tegen Candice
19/04/2016 14:42
[[Deleted]]
2
18/04/2016 15:04
Ik zal nu toch maar weer eens een knuppel in het hoenderhoek gooien:

Stel er wordt aangebeld bij je deur. Er staat een vent met een mes dat hij tegen zijn keel houdt en hij zegt: 'Geef mij nu 100 Euro of ik maak mij van kant, hier op je stoep'.
Stel je hebt inderdaad nog 100 € in je portemonnee. Geef je hem die dan om zijn leven te redden? Of zeg je soms: 'Je doet het jezelf aan, en ik laat mij niet chanteren'.
Dit is een doordenkertje natuurlijk. Stel dat de volgende dag overal bekend gemaakt wordt dat tientallen aanbellers hun keel doorgesneden hebben. Geef je die...
18/04/2016 15:43
Je kan duizenden voorbeelden opnoemen, maar dan stel ik dan maar een wedervraag. Wat wil je ze laten creperen en er een lijkeneiland van maken? Is mij om het even.
Maar ze zijn er en dan hadden we ze maar uit de zee moeten schieten. Hebben we niet gedaan en dan hebben nu voor ze te zorgen. En meer niet en te kijken wie terug moet en wie opgevangen wordt.
Het is wat Edwin ook al zegt. Zorgen dat het proces daar versneld, zodat die schrijnende situaties verdwijnen, maar tot die tijd mogen we kiezen. Ze laten verrekken of goed opvangen en verzorgen en daar haal je niet meer mee naar...
2
19/04/2016 14:23
Dan nog wat duidelijker:
Echte oorlogsvluchtelingen moeten wij opvangen, maar niet de hele stoet gelukszoekers die met hen meekomt. Naar Lampedusa tegenwoordig weer, lijkt het.
Weet je wie het namelijk verpest voor de echte oorlogsvluchtelingen? De hele stroom avonturiers die met hen meekomt, met een vals of zelfs zonder paspoort. Daardoor slibt de opvang dicht.
De hele zaak is vanaf het begin verkeerd aangepakt.
Wat de oorlogsvluchtelingen betreft: Wie aan kan tonen dat hij uit Syrië of Iraq komt had via een internationale organisatie (van mij de VN dan maar: doen z...
19/04/2016 14:48
Je zegt niks wat ik niet zeg.

Ik zeg nergens dat we ze allemaal moeten binnenlaten,
1
19/04/2016 13:31
Goh, ik vind hier zomaar ineens een knuppel. Ik maar hopen op een toverstok, zoals de goeie ouwe Annie MG Schmidt, mijn jeugdidool ooit schreef:
"Toen Hansje Pansje Pingeling
Vanmorgen vroeg naar buiten ging
Toen vond hij bij het kippenhok
Een toverstok"

Eerste deceptie van deze dag...

Is dit wel een correcte vergelijking? Ik vraag het me af.

Iemand die in doodsangst wegvlucht mag m.i. in vrijwel elke cultuur op gastvrijheid en menselijkheid rekenen. Dat is al zo oud als de weg naar Rome en waarschijnlijk nog ouder ook. De Griekse ...
1
18/04/2016 09:30
'Waarom geen belangeloze optredens van artiesten in opvangkampen? Muziek kan zoveel doen en je geeft die mensen er een mooi moment mee.'
Mijn vioollerares (Folk-Klezmer) heeft een half jaar langs de vluchtelingenkampen gereisd en leefde in die periode als vluchteling. De filmpjes hierover zeiden mij genoeg. Muziek verbindt mensen meer dan wat ook. Troost je met de gedachte dat er velen zoals haar zijn; ze ontmoette er op haar weg talloze..

Ik ben zelf een groot tegenstander van de Turkije-deal; mede door wat je beschrijft wat op Lesbos plaatsvindt. De oplossing was namelijk ...
18/04/2016 10:01
Was wel voor, maar vond het ook geen superdeal, maar als het daadwerkelijk overtochten stopt of deels stopt dan zijn dat al heel wat minder mensen die het risico op verdrinken lopen. Er is nog van alles fout aan die deal, maar er moest iets gebeuren om te voorkomen dat de komende maanden vele duizenden die overtocht zouden wagen.
Alleen is er veel te weinig aandacht, vanaf het begin al, geschonken aan die mensonterende situaties. Ze stapelen nog steeds fout op fout, maar ik denk wel dat op Erdogan na ze het goed bedoelen. Ze slagen er alleen maar niet in om eensgezind op te treden en te...
2
18/04/2016 10:30
Laten we het beestje bij de naam noemen. Nog voordat begin april de eerste vluchtelingen gedwongen gedeporteerd worden vanuit Griekenland naar Turkije schendt Turkije al de rechten van vluchtelingen. Niets vreemd voor dit land, waardoor het niet eens onverwacht of onvoorzien te noemen is. Turkije heeft immers sinds jaar en dag een patent op schenden van mensenrechten.

De praktijk wijst uit dat de EU in zee is gegaan met een land wat al sinds januari Syriërs gedwongen uitzet en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is niet de afspraak dat vluchtelingen worden teruggestuurd om a...
3
Ktje tegen Lucifall
18/04/2016 10:45
[[Deleted]]
Candice tegen Ktje
18/04/2016 11:26
Wat dan? Ze gewoon maar laten creperen zodat we daarna een berg lijken kunnen opruimen?

Nee dat maakt je niet hard of koud, maar ben jij zo'n harde tante dan?
Maar goed, dan doen we niks en laten ze gewoon wegrotten. Mij om het even.
1
17/04/2016 23:32
goed artikel en ik ben het met je eens.
Candice tegen Vita
18/04/2016 04:33
1
17/04/2016 14:00
"Ongeacht of ze mogen blijven of niet, wij zijn aan onszelf verplicht om ze menswaardig te behandelen."
Roerend mee eens; het is de lakmoesproef voor beschaving.

"En ja, ik realiseer me heel best dat ik nu wel eens Koningin van de naïviteit kan zijn. "
Draag dat dan maar als Geuzennaam. Ik doe mee.

"Is het een topprestatie om keihard te zijn? "
Nee, totaal niet. Je hoeft alleen maar op je 'angst-knopje' te drukken en voilà.

Europa is geen eenheid. We hebben de afgelopen jaren heel veel kritiek gehad op de Grieken en Italianen en nu l...
17/04/2016 14:14
Kan ik me helemaal in vinden. En inderdaad heel Europa kan meebetalen. Met 1 of hooguit 3 miljard uit het ESM (is nota bene een noodfonds) kun je ontstellend veel doen. Dan kost het de belastingbetaler geen cent, dus die kan daar ook geen moeite mee hebben en je kan elk opvangkamp fatsoenlijk maken en alles sneller laten werken. Het hoeft geen verblijf in een bungalowsetting te worden, maar gewoon menswaardig.

En ja hoor. Zou er ook zo heen gaan.

Je kan als mens tegen die instroom zijn, natuurlijk maar daarom hoef je nog niet tegen menswaardige opvang te zijn. Dat i...
2
17/04/2016 17:04
Hebben jullie twee geuzen wel eens bedacht dat, hoe vriendelijker, humaner, sneller en menslievender de opvang hier is, hoe meer er naar de EU zullen komen? Er zitten nog vele miljoenen vluchtelingen in Turkije, de Libanon en Jordanië die continu afwegen waar het beter is. En dat zijn alleen nog maar de echte oorlogsvluchtelingen, niet eens de avonturiers uit Noord- en Westafrika.
Nu al gaan vanuit Duitsland (en inmiddels ook al uit Nederland) grote aantallen weer terug, omdat ze teleurgesteld zijn in wat wij hen (kunnen of willen) bieden. Zelfs duizenden Irakezen en Syriërs gaan weer ...
2
17/04/2016 18:26
Die aanzuigende werking is er al vele jaren. Het is alleen versterkt door oorlogen die niet alleen logischerwijs veel extra vluchtelingen hebben opgeleverd, maar ook extra opportunisten die meeliften.

Het is toch prima als spijtoptanten teruggaan?

Beter dat dan jarenlange procedures waarbij je dan als extra logisch gevolg te maken krijgt met kinderen die hier al zo lang zijn, dat het onmenselijk wordt om ze terug te sturen.

Goed en zorgvuldig screenen, dit snel doen en snel een correct onderbouwde beslissing nemen. Dat moet je gewoon organiseren. Ter plek...
4
17/04/2016 19:23
Ik weet heel goed wat ik zeg, maar we kunnen heel best boodschappen afgeven dat we niemand meer toelaten en evengoed de mensen die er zitten en wachten menswaardig behandelen. Daar is niks mis mee en daar verlies je niks mee.

Ik heb het nergens over allemaal toelaten. Het enige dat ik typ is dat we de morele plicht hebben om degenen die daar zitten zo menswaardig mogelijk te helpen en dat kan ook met de boodschap dat niet iedereen welkom is en toegelaten zal worden en meer zeg ik niet en ik geef zomaar wat opties waar wat leed mee kan worden verzacht en daar sta ik achter is heel ...
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert