Verdient Jitse Akse een lintje of strafvervolging?

Door Lucifall gepubliceerd in Nieuws en politiek

Jitse Akse, een 47 jarige Fries wordt verdacht van betrokke84e63b8005eff42075f3eb3e9f1a6445_medium.nheid bij het doden van IS-Strijders in Syrië, aldus het openbaar ministerie.

De wereld gaat aan vlijt ten onder

Nederland staat erom bekend immer het braafste jongetje van de klas te zijn. Nu haalt onze staat der Nederlanden het in het hoofd om iemand te arresteren omdat hij IS strijders gedood zou kunnen hebben.

Sorry hoor, maar mis ik nu iets?

De hele wereld is IS aan het bestoken. Ongeveer de hele wereld is het ermee eens dat deze terroristen tot in de kiem gesmoord c.q. uitgeroeid zouden moeten worden. Deze nietsontziende barbaren zijn op dit moment DE grootste bedreiging van de wereldvrede. Uit naam van Allah doden ze alles en iedereen die niet op hun hand is. Ze belegeren steden, mensen sterven de hongerdood. Ze hakken hoofden af, ze misbruiken kinderen in de strijd. De hele wereld is tegen hen...

Maar ga je als rechtgeaarde Fries iets tegen dit onrecht ondernemen dan88b91d1168544fd0a88c4a94fe172f31_medium. zijn de Haagse rapen weer eens gaar. Ze trekken een blik wetboeken van Den Haag tot Damascus open om deze man toch maar even tot de orde te roepen.
Het is weer eens Hollandse vlijt op zijn smalst en als inwoner van dit mooie land dank ik God op mijn blote knieën dat wij geen uitleveringsverdrag met IS hebben. Althans dat neem ik dan voor het gemak maar even aan.

Held Jitse wordt gearresteerd

Nee, ik ben niet voor legioenenlegers. Nee, ik ben niet voor oorlog.
Welk mens wil nu geen vrede op de Aarde? Iedereen toch.

Maar soms is er maar één antwoord mogelijk. Confrontatie en werkelijk iets doen. Dat deed Jitse. Hij deed echt iets. Hij deed iets wat er toe doet. Met het omleggen van iedere IS-er heeft deze man voorkomen dat er tientallen levens verloren zouden gaan. Precies zoals hij het zegt.

En wat doet braverik Holland? Ze nemen zo'n man zijn paspoort af om te voorkomen dat hij wederom naar Syrië gaat om weer mee te doen aan de strijd tegen IS.

Justitie ruikt kansen

Ondanks de mooie woorden van meneer Rutte over onze rechtsstaat die misstanden zouden kunnen oplossen mogen we ons best wel iets realiseren. Met betrekking tot vluchtelingen wordt er met twee maten gemeten. Zo kan een vluchteling met valse documenten ons land binnenreizen en niet zo maar zonder meer vervolgd worden door het OM. Eerst dient er gekeken te worden of het een vluchteling is en daarmee recht heeft op bescherming in Nederland. De deur voor misbruik wordt op die manier wijd opengezet. Vreemd toch zo'n uitzonderingsregel? Als u namelijk als Nederlander gepakt wordt met valse identiteitspapieren levert het u een gevangenisstraf op van 6 jaar.

8719d0df0a0f7fe35fa34b0d4e23cd72_medium.Het is om wanhopig van te worden, ook voor justitie; want wie is wie... dus wat doe je dan?Dan ga je Nederlandertje pesten want daar voorziet de wet tenminste in. Nederlandse strijders tegen IS vallen nl. onder het Nederlands strafrecht. Het doden van IS-strijders kan leiden tot strafrechtelijke vervolging voor moord.

Afgelopen woensdag wordt Jitse gearresteerd waarna hij vrijdag is voorgeleid. Het voorarrest is geschorst onder de voorwaarde dat het (echte) paspoort van Jitse A. wordt ingeleverd.

De ex-militair heeft gestreden aan de kant van de Koerdische volksmilitie. Een militie die volgens mensenrechtenorganisaties niet onomstreden is. Onderzoek van het OM zal moeten uitwijzen of hij ook daadwerkelijk vervolgd kan worden.

De wet is overtreden

Er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen een militair die door Nederland wordt uitgezonden voor de strijd en iemand die dit op eigen houtje doet. Volgens onze wetgeving is die persoon dan strafbaar. Het doden van IS- strijders kan leiden tot het vervolging voor moord. Om moord te bewijzen is echter nog steeds een lijk nodig of een getuige. Nu maar hopen dat het OM geen IS-strijder uitnodigt om op Hollandse bodem te komen getuigen.

Rasechte Fries Jitse krijgt veel bijval op Social Media

Het rechtvaardigheidsgevoel bij velen is gaan borrelen. Er wordt een onlinepetitie in hetd92ead523d7711247f6e6fde14cc31e8_medium. leven geroepen voor mensen die steun willen betuigen. Inmiddels hebben 37.145 mensen de petitie ondertekend. Velen hebben een ook een reactie achtergelaten. Het onbegrip en het gevoel van onrecht is groot. Hieronder vindt u een aantal reacties:

-Deze man is een held.
-Vechten tegen terrorisme is vechten voor vrijheid en daarom niet strafbaar.
-Dit is te krom voor woorden; deze man verdient een lintje
-Hij doet meer aan de situatie in Syrië dan onze regering.
-Deze wereld heeft meer helden nodig als Jitse A.
-Dit is te gek voor woorden. Zei Rutte niet dat we in oorlog waren?
-Deze man staat tenminste ergens voor. Deze man doet waar anderen alleen maar over praten.
IS strijders die terugkeren naar Nederland krijgen een reïntegratie-cursus aangeboden. Degenen die tegen IS strijden worden gearresteerd. De Nederlandse politiek moet zich schamen.
-Nu weten we wie de echte terroristen zijn.

Wat vindt u? Verdient Jitse Akse een lintje of strafvervolging?

onlinepetitie

 

17/01/2016 08:02

Reacties (45) 

1
18/01/2016 12:05
Een regering die slaafs volgt wat de V.S. hen opdraagt, kan geen helden gebruiken. Baghdadi in 2009 een leider van Al-Qaeda werd in opdracht van Obama persoonlijk vrijgelaten. Daarna splitste hij zich af en formeerde IS(IS).
De V.S. heeft dus zelf bewust de basis voor ISIS gelegd, en daarom grijpen ze niet in. Met deze kennis, weet je dus dat de slaafse honden van Den Haag liever geen helden ziet, en hem daarom graag als zondebok zullen proberen te gebruiken.
1
06/02/2016 22:06
er zijn dus hier en daar nog wel mensen aanwezig die wel wakker zijn.

Bewijs van je reactie is v/d week weer geleverd.

Een Nederlandse IS- strijder is weer op vrije voeten omdat ze niet weten of hij wel of niet iemand heeft doodgeschoten, wat ze wel weten is dat hij gevochten heeft voor ISIS.

Vervolgens hebben we Jitske die vecht tegen de vijand, in plaats van met de vijand, en deze beste man zit nog steeds vast en heeft een zeer grote kans om celstraf te rijgen.

ben benieuwd wat jij over mijn artikelen te vertellen hebt, wanneer je deze ...
2
17/01/2016 19:41
Je kunt je afvragen of een persoonlijke mening opweegt tegen die van de staat en in hoeverre er dan nog sprake van vrijheid is.
Ik weet dus niet of deze man een held is of niet. Het begrip held is lastig te omschrijven. Het mes snijdt immers aan twee kanten.
2
17/01/2016 15:07
Je zegt: 'Nu maar hopen dat het OM geen IS-strijder uitnodigt om op Hollandse bodem te komen getuigen.'
Eigenlijk te hopen van wel, zo veel mogelijk, in 1 gebouw dat we toch wilden slopen, zonder anderen erbij en dan de fik erin.
8
17/01/2016 12:46
Je zou je toch een bult lachen als het niet zo intens triest was: de ijver van onze overheid om te demonstreren dat wij een rechtsstaat zijn.
Inderdaad: een van de kenmerken van een rechtsstaat is dat het recht in gelijke gevallen gelijk toegepast wordt: zonder aanzien des persoons.

1) Waar zijn dan al die Syrië- resp. Jihad-gangers die wij hun Nederlanderschap ontnomen hebben en die voor moord veroordeeld zijn? Die zijn er niet. Vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs, omdat niet hard te maken was dat ze daadwerkelijk aan oorlogshandelingen (of erger) van Daesh deelgenome...
1
17/01/2016 12:50
De Nederlandse Korea strijders vochten onder Nederlandse vlag, dat weet ik want mij vader heeft daar gevochten.
2
17/01/2016 15:18
Ja, maar pas in tweede instantie, toen het een VN-mandaat werd, vanaf augustus 1950. Vóór die tijd waren al een groot aantal Nederlanders naar de V.S. afgereisd en hadden zich daar als vrijwilligers laten 'enlisten'. Ik heb er diverse gekend.
Hoe hadden ze anders aan die Amerikaanse onderscheidingen kunnen komen? Ik kende er bijvoorbeeld één die het 'purple heart' gekregen heeft.
Nederland onder de socialist Drees was er in het begin niet zo happig op om zich daar in de strijd te laten betrekken. Onder massieve Amerikaanse druk ging hij tenslotte overstag, maar niet van harte...
2
17/01/2016 13:21
Er is een wezenlijk verschil tussen het in vreemde krijgsdienst gaan en gewoon meevechten op eigen titel. Dat eerste is gewoon gezien vanuit het Nederlands recht systeem strafbaar, het andere valt onder het strafrecht van het land waar dit plaats vindt.
2
17/01/2016 14:58
Klopt, behalve dat het 'in vreemde krijgsdienst gaan' geen echt strafbaar feit is, tenzij je natuurlijk (aantoonbaar) (oorlogs)misdrijven begaat. Je Nederlanderschap kan je worden ontnomen, maar je wordt er niet voor opgesloten.
Op het deelnemen aan een criminele organisatie staat natuurlijk wél gevangenisstraf, ook als die zich in het buitenland bevindt.
Als ze A. willen veroordelen moeten ze eerst maar eens aantonen dat hij
a) misdrijven gepleegd heeft en
b) dat koerdische milities ook 'criminele organisaties' zijn. Erdogan vindt van wel, maar wij voorlopig nog niet...
2
17/01/2016 12:24
Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant: je mag het recht niet in eigen hand nemen. Je mag een pedofiel ook niet eigenhandig castreren als justitie gewoon helemaal niets doet en deze persoon gewoon door kan blijven gaan. Je mag een man, die voortdurend zijn kind slaat, niet ophangen aan de hoogste boom, als er door de politie of justitie niets wordt gedaan, ook al ben je dan ook in mijn ogen een held.
3
17/01/2016 13:53
Lijkt me niet dat dit zomaar iemand is . DIt is een ex soldaat en ik weet en ken nog wel een aantal ex-soldaten die in dit gebied verkeren. Dit is omdat deze mannen het van dichtbij hebben gezien die weten tegenover wat voor vijand deze mensen staan.

In Amerika melden zich dagelijks mensen die daar gevochten hebben, geef je groepering op die je geholpen hebt zorg dat hun dat bevestigen en klaar.

Het is wat anders als dat je een wapen oppakt en hier in Nederland willekeurig moslims gaat afschieten.
Deze man verdient een Lintje dat hij zelfs na zijn tijd van d...
tegen TrainHard
17/01/2016 15:00
Als iedereen het recht in eigen hand gaat nemen, hebben we misschien wel meer helden in ons land, maar ze komen allemaal in het gevang. Trots op deze man zijn omdat hij op eigen houtje mensen doodschiet, nee, hij had zich moeten aansluiten bij een groep, veiliger voor hemzelf, maar ook volgens het recht. Hij zal in de ogen van veel mensen een lintje verdienen, ook in die van mij, want als iemand een pedofiel, ook al woont die in Afrika, of Amerika, ophangt aan de hoogste boom, omdat er niets tegen wordt gedaan, verdiend die ook een lintje. Het gaat niet om de Nederlander, het gaat hier over me...
3
17/01/2016 15:16
Het niets doen van de politici tegen de excessen van de zogenaamde "vluchtelingen" heeft ook een naam: het heet schuldig verzuim en het niet verlenen van hulp aan mensen in nood, guess what: dat is ook strafbaar!
1
tegen Thalmaray
17/01/2016 15:29
klopt, ben ik met je eens.
1
17/01/2016 12:12
vanuit mijn persoonlijk oogpunt verdient deze man een gouden lintje, hij redt levens.
1
17/01/2016 12:00
Dit is een moeilijke kwestie. Ik neig de man een held te vinden terwijl aan de andere kant er veel moeilijke juridische haken en ogen zitten. Ben hier nog niet uit.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert