Werken in Nederland:

Door Candice gepubliceerd in Ondernemen en werk

Werken in Nederland:

Maar al te vaak lees en hoor ik dat er geen werk meer te vinden zou zijn in Nederland. En dan zeg ik dus echt bullshit. Als ik kijk naar wat er aan vacatures in alle soorten beroepen alleen al op het internet worden aangeboden, dan is er nog wel degelijk werk. Je moet alleen wel willen en eventueel bereid zijn om in ploegendiensten te werken en voor een relatief laag loon, te laag absoluut. Maar het is werk en het is nog steeds zo dat als je daar minder mee verdiend dan je uitkering dat het door het UWV wordt aangevuld zodat je er niet op achteruit gaat. Dat is heel gewoon wettelijk zo geregeld. Dus zou je ergens 20 uur per week kunnen werken voor bijvoorbeeld 8 euro netto p/u, wat maandelijks totaal dus 640 euro netto oplevert en je hebt een uitkering van 900 per vier weken, dan betaald het UWV je dat verschil van 260 uit. Je moet dan uiteraard wel werkbriefjes inleveren. Vrij logisch.

Dus dat kan geen reden zijn om van zo'n 20 uur p/w baan af te zien. Onthou gewoon dat je op dat moment wel werkt en zodra je werkt zullen er eerder kansen op meer uren en meer loon komen dan wanneer je niet werkt. Je neemt weer deel aan het arbeidsproces. Je verdiend weer salaris en dat is belangrijk. Het geeft je een beter gevoel en je bent veel actiever dan met thuis zitten.

Polen en andere buitenlanders hebben voorrang:

En dat is dus niet waar, maar zij zijn eerder bereid om onregelmatige diensten voor een laag loon te aanvaarden dan Nederlanders. Veel van die Polen zitten met meerderen in een flat/huis/caravan en als je daar met vier personen woont en ieder heeft per maand ongeveer 800 euro netto, wat weinig is en wat komt door de combinatie weinig uren en een laag uurloon, dan komt daar per maand wel 3200 binnen, terwijl de vaste lasten – huur, gas, water, licht – vrij normaal zijn.

Over wat voor werk hebben we het dan?

Productiewerk, orderpicken, scannen, inpakken, laden en lossen, lopende band werk, heftruckwerk oftewel allemaal in de logistieke sector.

Onregelmatige werktijden/ploegendiensten/dag-middag-avond-nachtdiensten:

Veel mensen hebben daar geen zin in en dat snap ik. Want wie heeft er nou zin om 's nachts te gaan werken? En dan is er nog een aspect wat afschrikt. Veel van die bedrijven betalen geen toeslagen meer voor die onregelmatige diensten en ook geen reisgeld meer. En dat is iets wat zo snel mogelijk dient te worden hersteld, want als je zondagsavonds moet werken en je moet dan ook nog eens laten we zeggen 15 km reizen met het OV, wat afhankelijk van de bereikbaarheid en bus/trein diensten nog aardig lang en duur kan zijn, dan is het niet echt uitnodigend om te gaan werken. Sterker nog, dan kost het je geld. Al vult het UWV je salaris wel aan, ze vergoeden je reiskosten niet. En voor zo een afstand die op papier kort is hoef je ook niet echt te rekenen op een belastingteruggave meen ik. Daarom zie je ook steeds meer bij advertenties dat ze mensen uit de directe regio zoeken en als het kan met eigen vervoer, daar veel van die bedrijven op bedrijfsterreinen zitten waar niet 24 uur p/d een bus stopt.

Dit is inderdaad een ernstig probleem, want het schrikt veel mensen, en dan ook nog voornamelijk Nederlanders, af om op zo'n sollicitatie te gaan solliciteren. Simpel vanwege de afstand en het niet betalen van reisuren en onregelmatigheidstoeslagen. Dat vind ik heel begrijpelijk en daar ligt dus echt nog heel veel werk voor de regering. En we hebben het dan niet over een paar baantjes, maar over duizenden banen. Duizenden banen die nu gewoon naar Polen en andere Oost-Europese mensen gaan. En daar komt bij dat zij minder snel zullen zeuren. Niet dat ze dat niet durven of niet goed genoeg gebekt zijn, maar ze accepteren het gewoon en met name diegenen die met meerderen samenwonen. En dat maakt ze tot makkelijk personeel voor een bedrijf, makkelijker dan Nederlanders die om de haverklap lopen te zeuren over meer loon en andere terechte verbeteringen. Vergeet ook niet dat het hierbij vaak om grote bedrijven gaat die doorgaans een raam cao hebben en dus mogen afwijken van de officiële cao's. Dit moet dus echt worden aangepakt, want hier verdwijnen teveel banen door naar buitenlandse werknemers. En je kan er denk ik vanuit gaan dat veel van de asielzoekers die in Nederland mogen blijven ook aantrekkelijk kunnen worden voor die bedrijven. Met name als wat zomaar zou kunnen gebeuren, ik zeg dus niet dat het gebeurd, dat bedrijven subsidie gaan krijgen voor het in dienst nemen van asielzoekers. Subsidies of andere tegemoetkomingen. Maar nogmaals dat is dus niet aan de orde en ik hoop ook echt dat het niet gaat gebeuren, maar toch sluit ik het niet uit.

Werken in de regio:

5894f1141eda3c89fd0383ba73e286bc_medium.

Ik woon in Doorn, dat is ondertussen wel algemeen bekend en verder doet dat er niet toe. Maar als ik tot een straal van ca. 20 km in de omtrek kijk naar wat er voor plaatsen op de fiets haalbaar zijn binnen een uur, dan zie ik er heel wat.

In het oosten tot Veenendaal.

In het zuiden tot Maurik. (Hierbij rekening gehouden met een pont oversteek.)

In het westen tot Houten.

In het noorden tot Leusden.

Knappe steden die ook nog binnen een uur haalbaar zijn, maar net niet op dit kaartje konden:

Amersfoort, Tiel, Nieuwegein en Utrecht.

Deze regio barst gewoon van het werk. Er zitten in deze regio enorm veel logistieke en transportbedrijven, heel erg veel fruitteeltbedrijven, royaal genoeg productiebedrijven en er zijn bouwbedrijven. En daarnaast ook nog alle andere werksectoren zoals bijvoorbeeld de zorg. Het is helaas wel waar dat de onderlinge OV verbindingen in deze regio te wensen overlaat, maar een uurtje fietsen is doorgaans best nog wel te doen. 's winters misschien wat minder, maar ook niet onmogelijk.

Op dit moment zijn er bijna 2.500 vacante arbeidsplaatsen in een straal van 25 km rondom Doorn. Natuurlijk zit er heel veel tussen waar je de kwalificaties niet voor hebt. Maar wat is er mis om te gaan voor een vacature wat eigenlijk onder je niveau ligt? En wat is je niveau? Wat is je niveau na een paar jaar of jaren werkloos te zijn geweest? Dat is dan echt niet meer hetzelfde niveau als op het moment dat je nog werkte of van school kwam, of je studie met goed gevolg wist af te sluiten. Alles ontwikkeld zich verder, behalve mijn denkvermogen maar dat heb ik ook niet meer nodig, in alle sectoren vinden veranderingen, vernieuwingen, innovaties plaats. Een paar jaar geleden leerde ik bij een bezoek aan een bedrijf in Houten, waar ik de directeur van had leren kennen, het WICS computersysteem kennen. http://www.wics.nl/nl/

WICS is simpel gezegd een systeem dat gespecialiseerd is in het scannen en opslaan van goederen in de logistieke sector. Ik heb de logistiek altijd bijzonder boeiend gevonden, want het is onmisbaar voor een land. Je kan gewoon zeggen dat het misschien wel de belangrijkste sector is, want alles wat je eet, drinkt, koopt, gebruikt en verbruikt wordt door logistiek aangeleverd. Ook condooms.

Het werd mij uitgelegd hoe dat precies werkte, maar dit was in 2011. We zitten nu eind 2015 en ik weet gewoon dat ook dat systeem inmiddels de nodige innovaties heeft ondergaan om in te kunnen blijven spelen op de vraag van de klant. Oftewel, iemand die WICS toen beheerste zal dat systeem eerst weer onder de knie moeten krijgen. Een MBO diploma uit 2010 heeft nu minder waarde dan een MBO diploma uit 2015. Zo werkt het nu eenmaal. Toen ik in de bouw begon werkte ik met een simpel waterpastoestel en een laser. Maar daar red je het nu dus niet meer mee als uitzetter. Ik heb later gebouwen uitgezet met het Total Station System en uiteindelijk ging alles via GPS. Waar ik voorheen voor een wijziging in een tekening achter de tekentafel plaats moest nemen kon ik dat aan het einde op de werkplek in de bij het system behorende laptop ter plekke doen. En het dan dus ook direct als printopdracht doorgeven aan de architect, die het dan uitgeprint ontving. Meestal ging er wel een telefoongesprek aan vooraf, want architecten houden er niet zo van als je hun tekeningen veranderd. Hield ik later toen ik in die rol zat ook niet van. Ook ik kon er niet bepaald tegen als ze mijn tekeningen op de werkplek veranderden, om een goede reden. Maar door de moderne manier van communiceren kon je heel vaak alles snel en effectief doornemen en veranderen. Dus als je in 2005 een uitzetcursus hebt gevolgd dan kun je je nu nog wel uitgeven voor uitzetter en natuurlijk weet je echt nog wel hoe het e. e. a. werkt, maar alles is ondertussen wel door geëvolueerd en dat heb je dan wel gemist. Dat is wat ik bedoel met zeggen dat een opleiding uit 2010 nu niet meer van eenzelfde status is als een gelijke opleiding uit 2015.

Maar ik wordt niet aangenomen als ik over gekwalificeerd ben:

Klopt, dat gebeurd heel erg veel. Ook wel begrijpelijk in zekere zin, want je kunt dat vergelijken met scheefwonen. Een chirurg in een eenvoudig en goedkoop huurflatje is niet toegestaan. Postbodes in een grote villa wel, maar ook dat gebeurd doorgaans niet. Al zijn er hier en daar prachtig verbouwde woningen waar bijvoorbeeld een timmerman in woont. Alles aangepast met hulp van wat collega's en veelal met materialen van de bouw die al dan niet gratis meegenomen zijn. Ik ken een woning van een betontimmerman met badkamertegels die je niet snel tegenkomt in een gewone badkamer. Of dakkapelletjes en extra binnenmuren die geen cent gekost hebben. En allemaal van eersteklas materiaal zijn gemaakt. Toen ik destijds werkte aan de renovatie van het Miele hoofdkantoor in Vianen en de vele kasten voor het interieur werden geleverd, was daar peperdure verf voor gebruikt. Ik woonde toen nog in Wageningen-hoog en wist te regelen dat drie reserveblikken bij mijn adres werden afgeleverd. Mijn tegenprestatie was het gratis maken van alle tekeningen voor een grote renovatie van die man zijn huis. Inclusief de calculatie en volledige lijst met benodigd materiaal. Dit dus even helemaal terzijde.

Het is waar dat je vaak afgewezen wordt als je opleiding/werkverleden te hoog is voor de vacature waar je op solliciteert. Maar dat kan bijna niet anders, want feitelijk val je dan onder een andere loonschaal en gaat er daarnaast kennis verloren. Vergeet ook niet dat als je met een hogere studie en werkverleden een baan beneden je niveau accepteert dat je daarna heel erg moeilijk terug kan komen in een baan waar je feitelijk voor gekwalificeerd bent. Maar dat het frustrerend is dat je wordt afgewezen omdat je een te hoge opleiding hebt, dat kan ik me voorstellen. Maar dit artikel is dan ook meer gericht op de lager opgeleiden.

Het gaat om willen en kunnen:

Als de wil ontbreekt dan blijf je in die vicieuze cirkel hangen. Dan doorbreek je die echt niet. Het is en blijft een zaak van willen werken en van kunnen. En daarmee bedoel ik voornamelijk weer het probleem van afstand naar het werk, bereikbaarheid en vervoer mee. Met de fiets kun je een heel eind komen, zonder meer, maar zodra je over afstanden van meer dan 30 km praat valt het fietsen niet echt meer mee. Klopt dat? Ja en nee. Veel mensen mogen graag fietstochten maken of zitten veel op een racefiets en fietsen dan moeiteloos veel grotere afstanden. Eigenlijk hetzelfde dus als boze bouwvakkers die direct met het cao boekje bij de uitvoerder op tafel staan te meppen als de gevoelstemperatuur buiten lager dan -7 is. Dan hebben ze recht op aangepast of binnenwerk, maar ze willen dan vorstverlet. Hier weet ik nog wel een leuke over te vertellen. Was in meen 2002 en was toen aan het werk in Amsterdam aan het INIT gebouw op het voormalig Storkterrein. De bouw was begin Mei begonnen en vanaf het begin werd door de uitvoerder oogluikend toegestaan dat iedereen op vrijdag al om kwart over drie naar huis ging. Toen de winter kwam en het koud werd en het op een, volgens mij, donderdag qua gevoelstemperatuur lager dan – 7 was, gingen een paar van de bouwvakkers naar de uitvoerder toe en eisten vorstverlet. De uitvoerder gaf aan dat hij royaal genoeg binnenwerk had liggen voor iedereen … en deze mannen die naar binnen gingen werkten al binnen. De mannen dreigden met de bond en ' Goed', zei de uitvoerder: 'Als jullie dan de vorstverlet in willen voor twee dagen, want vanaf zaterdag gaat de temperatuur alweer fors omhoog, dan is het mij best. Dan wens ik jullie prettig weekend.' Na het weekend was iedereen er weer en de mannen waren trots aan het vertellen over de op vrijdag gemaakte schaatstoertocht van iets van 100 km of zo, want werken vonden ze te koud maar de hele dag schaatsen dat kon dus schijnbaar wel, en goed het werk draaide weer en de uitvoerder was gewoon even vriendelijk als altijd en dus hadden de mannen een mooie overwinning behaald vonden ze zelf. En ach toen werd het vrijdag en maakte iedereen om tien over drie aanstalten om te stoppen. Jammer dan. De uitvoerder gaf even aan dat de werktijd toch echt tot kwart voor vier was en niet tot kwart over drie. Met als toevoeging dat als ze perse wilden dat het cao boekje werd nageleefd dat hij dat dan dus ook voortaan zou gaan doen. Hoe vervelend voor diegenen die daardoor de vrijdagmiddagfiles niet meer voor waren.

Maar even terug naar de fiets. Ik kan me indenken dat mensen niet echt zin hebben om meer dan 20 km te gaan fietsen om op het werk te komen, want we wonen in Nederland en daar wil het wel eens een keertje regenen en een regenpak is dan handig, maar vreselijk om te dragen en vaak ook nog eens erg windgevoelig en het wil in Nederland ook wel eens waaien. En dan heb je die wind ook wel eens tegen en dan is 20 km een heel eind. En als met de fiets gaan de feitelijk enige manier is om op dat werk te komen, omdat je geen reiskostenvergoeding krijgt en het met het OV veel langer en veel duurder reizen is daar je om te fietsen niet hoeft in te checken met een dure OV chipkaart, ja dan is het in mij ogen begrijpelijk dat je niet op zo'n vacature reageert. Maar wat is er mis mee om eens een keertje bij jezelf in de plaats te gaan rondkijken. Bijna overal zit bv. wel een transportbedrijf. Of wordt gebouwd. Bouwopruimers worden ook veel gevraagd. Schoonmakers ook. Geen mooie banen, maar het is werk en daar gaat het om. Je maakt weer deel uit van het arbeidsproces en dat is heel belangrijk en gaat alleen maar belangrijker worden. Neem even de lastenverlichting uit het belastingplan. De groep die er het minst van profiteert is de groep niet werkende mensen. En wie werkt die gaat er dan fors op vooruit. Werken gaat alleen nog maar belangrijker worden en ik weet echt wel dat er duizenden zijn die graag zouden willen werken, maar die om wat voor reden dan ook niet kunnen werken. Ik lever ook geen kritiek op mensen die niet werken, ik zeg enkel tegen al die mensen die kunnen werken en zeggen te willen werken dat er werk zat is en dat het soms niet zo heel moeilijk hoeft te zijn om het te vinden. Ben op Plazilla al een paar mensen tegengekomen die ook werkloos werden maar die er keihard voor gegaan zijn om weer aan het werk te komen en er ook lange reistijden voor over hebben.

*Candice*

28/12/2015 05:29

Reacties (4) 

1
29/12/2015 18:06
ik ben het met je eens dat men veel te makkelijk roept dat er geen werk is in nederland ... als je echt wil is er werk te krijgen .. en dan spreek ik echt uit ervaring ... immers ik werk ... moet een goede opleiding als zelfstandige in een taartenfabriek.. in het hoge noorden .. waar inmiddels bewezen is dat er minder werkgelegenheid is dan in het midden en westen van het land... maar wat boeit het .. ik doe het omdat ik niet afhankelijk wil ziiijn van een uitkering... en irriteer me mateloos aan mensen die er op uit zijn om van een uitkering te leven ....
De arrogantie waarmee men het...
29/12/2015 18:19
Helemaal mee eens. Er is werk, maar je moet wel willen en eventueel bereid zijn om in ploegendiensten te werken, als je dat ook kan qua afstand etc.
1
03/01/2016 13:01
Polen hebben geen voorrang nee dat klopt. Maar polen beginnen wel veel voor zichzelf en doen dan alles voor een prijs waar de Nederlander gewoon niet voor aan het werk kan.

Het verschil is dat hij zijn geld doorstuurt of opspaart om mee terug te nemen naar polen waar het 3 x zoveel waard is. Dit kost geld uit de economie, zorgt ervoor dat andere kleine zzp bedrijfjes Faliët gaan .

Dit is 1 van de vele nadelen van de EU .... aangezien andere EU landen zwaar onder het niveau zitten kwa inkomen zal Europa ons altijd niks anders als geld kosten. Domste Idee aller tijd...
03/01/2016 13:50
yep .. ben ik het helemaal mee eens
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert