De Syrische Burgeroorlog:

Door Candice gepubliceerd in Nieuws en politiek

De Syrische Burgeroorlog:

(Geschreven op 12-04-2015.)

0715a796064c12c9aa265d556f90b36e_medium.

Syrië, nooit mijn favoriete land geweest gezien hun houding jegens Israël. Sterker nog ik heb dus echt helemaal niets met dat land. Syrië heeft altijd terreurgroepen als Hezbollah gesteund en is daarnaast ook al ettelijke decennia trouw aan Rusland (dus voorheen aan de Sovjet-Unie) en heeft zich ook ten opzichte van de VS altijd vijandig opgesteld. Voor mij reden genoeg om dat land en dan met name het regime niet te mogen. Natuurlijk wonen er onschuldige mensen, maar die wonen er – als je goed zoekt – ook in Iran, Noord-Korea, Rusland, Cuba en meer van dat soort landen.

Dit artikel gaat echter niet om mijn mening over Syrië, dan was ik al snel klaar geweest, maar over de vreselijke burgeroorlog die daar al zo'n vier jaar het land verscheurd. Ik ga het o.a. hebben over waarom het Westen er feitelijk niet in dient te grijpen.

8ffd93db7f8bab22dc43c985837de7e1_medium.

Hoe het begon:

Door de protesten en opstanden in andere Arabische landen geïnspireerd begint op 15 Maart 2011 het Syrische volk te protesteren, na decennia zwaar onderdrukt te zijn geweest op een manier waardoor het leven daar een leven in angst betekende, tegen het regime Assad. Ze eisen gewoon meer vrijheid. Meer burgerrechten, afschaffing van de dan al 48 jaar durende noodtoestand, politieke hervormingen en een einde aan de overheersing door de Ba'ath partij.

Het moge duidelijk zijn dat Assad het hier niet mee eens was, want welke dictator ziet nou graag zijn macht afbrokkelen. En gelijk aan andere dictators besloot hij dan ook om met keiharde hand in te grijpen. Geheel in lijn met andere dictators zoals Stalin, Chroetsjov, Brezjnev, Castro, Ceausescu, Poetin en noem ze allemaal maar op. Alleen dit keer stopten de protesten niet. Dit keer besloot het volk om te blijven protesteren voor hun rechten.

ea3206438e50c36a27586ce69731dab4_medium.

Het duurde maar een paar maanden voor deze aanvankelijke burgeropstand veranderde in een alles verwoestende gewapende strijd toen Soennitische legerdeserteurs, Syrische Islamieten en Salafisten een gewapende strijd aangingen met de regeringstroepen van Assad.

Het Westen deed niets. En dat is ze vaak kwalijk genomen, maar laten we gewoon eens realistisch zijn. Wat had het Westen kunnen doen? Welke partij zouden ze moeten steunen? Het Westen is totaal niet populair in Syrië. In de jaren tachtig ondersteunde de VS de Moedjahedien in Afghanistan in hun strijd tegen de Sovjet-Unie. Als geschenk kregen ze er daarna terreuraanslagen voor terug. Het Westen ondersteunde Koeweit en Saoedi-Arabië tegen Hoessein en als dank kregen ze er wederom terreuraanslagen voor terug. Waarom zou je dan je tengels nog eens uitsteken voor weer een land, waarvan je weet dat ze je er totaal niet moeten en waar je hulp wederom beloond zal worden met terreuraanslagen? Daarnaast het probleem van hoe in te grijpen. Grondtroepen? Waarvandaan? Uit Turkije, Jordanië, Libanon, Irak of Israël? Turkije zal nee zeggen, die gaan geen grootscheepse aanval vanuit hun land toestaan. Jordanië ook niet, vanuit Libanon wil je dat gewoon niet doen daar je zeker weet dat je dan op weg naar Syrië te maken gaat krijgen met continu gevechten met terroristen. Irak ook niet, want dan kun je een Iraanse aanval in je rug verwachten en vanuit Israël is het uitgesloten daar je weet dat je dan elk Arabisch land tegen je zult krijgen. Los van dit alles kun je ervan uitgaan dat een grondoorlog in Syrië tot een heel groot militair conflict met Rusland kan gaan leiden. Het zou dus enkel maar escaleren tot een immense oorlog.

 

342cc39e40528eaa03143f6db722f100_medium.359e6e1a0811846d2380960764f239d0_medium.

Belangrijke gebeurtenissen:

De steden, die het meeste door de oorlog werden getroffen, waren Aleppo en Homs. Alle bewoners zijn Aleppo ontvlucht.

In augustus 2013 werden voorsteden van Damascus getroffen door een aanval met chemische wapens. Resultaat 3.600 gewonden en 355 doden.

Op 7 april 2014 werd de Nederlandse Pater Frans van der Lugt in zijn woonplaats Homs vermoord.

0a6d7b6c29690595c6aee2de0c7c00ae_medium.

Bronnen:

http://www.europa-nu.nl/id/vip3ic6okipx/burgeroorlog_in_syrie

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/08/18/de-onrustwekkende-evoluties-in-de-syrische-burgeroorlog

Het verhaal van Jabir Shouaa: (fictief)

92515e0c3c203e7589a2b8d626168c65_medium.

Jabir, 13 jaar en sinds een jaar woonachtig in een Palestijns vluchtelingenkamp net over de Syrische grens in Libanon, snapt nog steeds niet wat er toch aan de hand is in zijn zo geliefde Syrië. Te jong om de redenen van het geweld te kennen en te oud om nog een kind genoemd te kunnen worden. Dat kind zijn verdween toen hij zijn ouders en zusje verloor Dat was nu 14 maanden geleden in zijn woonplaats Homs. In zijn dromen, of beter gezegd in zijn nachtmerries, ziet hij het nog vaak voor zich. Zijn ouders die samen met zijn zusje op straat stonden te praten toen een mortiergranaat precies daar insloeg en zijn beide ouders en zusje plus twee andere mannen aan stukken reet. Ongeloof was wat maandenlang als enige uitdrukking op Jabir zijn gezicht was te zien. Ongeloof en met een vreselijke pijn in zijn hart. Hij begreep het niet. Waarom werden er zoveel mensen dood geschoten en werd zijn land kapot geschoten en gebombardeerd? Jabir wilde enkel naar school toe, meer niet. Naar school toe en geborgenheid kennen.

09ab3e92448bf3d79cd27989f1daa83e_medium.688d5c5771c5a24f3e4485cf916038f1_medium.

 IS:

Sinds vorig jaar is ook IS zich gaan bemoeien met de strijd in Syrië. Niet om de mensen te helpen, maar puur uit eigen gewin. Ze willen nu eenmaal dat Kalifaat stichten. En het interesseert ze totaal niet of en hoeveel mensen ze daarvoor moeten vermoorden. En het Westen? Ja, dat bestreed IS al en dus bestrijden ze IS nu ook in Syrië. En natuurlijk zonder toestemming van Poetin. Poetin vergeet gemakshalve dat als dat IS groter wordt dat hij er dan ook de gevolgen van zal gaan voelen. IS zal niet enkel richting Turkije kijken, maar ook naar landen als Georgië, Turkmenistan, Kazachstan en Oezbekistan. Allemaal landen met een sterk Islamitische achtergrond. Kortom: Rusland zou zich beter bij de Westerse alliantie kunnen aansluiten om op die manier samen IS te vernietigen en door druk en diplomatie de strijdende partijen in Syrië om de tafel te krijgen.

De strijdende partijen:

1620de1f4315eb4b8df2f6a8b9beeaf7_medium.

Waar het aanvankelijk dus eens strijd was van het reguliere Syrische leger tegen een groep snel groeiende opstandelingen werd het al snel een strijd waarin bijna iedereen tegen iedereen vecht en waardoor er een complete chaos is ontstaan. Dit maakt een eventueel ingrijpen alleen maar moeilijker, want je hebt geen idee meer voor welke kant je moet kiezen. Ja voor de onschuldige burgers, maar dan zal je toch eerst moeten afrekenen met de strijdende partijen.

db043736bd96df1cf8dbcc5eaa84a463_medium.

Syrië is gewoon het bewijs geworden van het menselijk onvermogen om vreedzaam conflicten op te lossen wanneer religie er een grote rol of de voornaamste rol in speelt. En dat ligt niet aan de gelovigen zelf, maar aan een handvol gestoorde fanatici die mensen een strijd laten uitvechten waar geen enkele winnaar uit tevoorschijn kan komen. En dat maakt deze oorlog anders dan bijvoorbeeld de oorlog in Korea, WO 1 en 2 en nog wel een paar oorlogen waarin een agressor verslagen diende te worden om vrijheid te doen laten zegevieren.

c43d4271881faa33f70722d9174d332a_medium.

1. Islamitisch Front:

Ontstond door een fusie van zeven rebellengroepen. Het Islamitisch Front verwerpt representatieve democratie en secularisme, in plaats daarvan willen zij een islamitische staat met de sharia. In januari 2014 bekende Abu Khaled al-Suri, een topman van het Ahrar ash-Sham dat onderdeel is van het IF, dat hij zichzelf als een lid van al-Qaida beschouwt. Dit front wordt met wapenleveranties uit Saoedi-Arabië ondersteund en is sterker dan het VSL.

2. Vrije Syrische Leger:

Het VSL is een verzamelnaam geworden van een groot aantal brigades en milities, die ideologieën aanhangen van gematigd tot extreem Islamitisch. Een voorbeeld van de laatste is de Jabhat al-Nusra, dat buiten elke militaire hiërarchie valt en eigenmachtig de Sharia toepast. Nadat gewapende steun van westerse landen uitbleef, liepen vele strijders van het Vrije Syrische Leger in de loop van 2012 en 2013 over naar al-Nusra en naar IS, die de leidende rol in de oppositie tegen president Assad overnamen.

3. Jabhat al-Nusra:

Jabhat al- Nusra is een gewapende groepering gelinkt aan al-Qaida, en is sinds eind Januari 2012 actief in de Syrische Burgeroorlog. Hoewel zeker niet de grootste rebellengroep, een duizendtal strijders, neemt haar invloed snel toe. Leden van de organisatie zijn constant actief in de vuurlinie. De organisatie is bekend geworden, niet alleen omwille van hun militaire successen, maar tevens vanwege hun wreedheid tegenover hun tegenstanders. De leiders zijn Abu Mohammed al-Golani en Abu Anas al-Sahaba. Het is een radicale islam groepering, Jihadisten die de strijd voor de islam voor ogen hebben met de stichting van een Kalifaat als einddoel. Hierbij is de val van Assad slechts een tussenstap. Aangezien deze tussenstap echter nog niet voltooid is, richt de beweging zich vooralsnog op de Syrische strijd en (nog) niet op de globale jihad. Hoewel al-Nusra posities bij de Golanhoogten had ingenomen heeft het zich dan ook (nog) niet tegen Israel gekeerd.

4. Islamitische Staat:

IS is een Jihadistisch Salafistische militie en een zelfbenoemde staat, dat delen van Syrië en Irak omvat. Het gebied waar IS actief is, is het gebied dat vroeger de Levant heette. IS streeft naar een Kalifaat, een staat geregeerd door een Kalief. En een Kalief is volgens hun termen een opvolger van de Islamitische profeet Mohammed.

Hoe zij te keer gaan hebben we allemaal meerdere malen in kranten, op het nieuws en via alle andere mediakanalen al meerdere malen mogen aanschouwen/lezen. Het zijn gewoon beesten en dan van een soort die je geen overleven gunt maar totale uitsterving.

Maar waar de Wereld machteloos toekeek hoe een burgerprotest ontaarde in een burgeroorlog, wisten landen die niet tot overeenstemming konden komen om het bloedvergieten van de burgeroorlog te stoppen wel een front te vormen tegen het walgelijke IS leger. Een bondgenootschap die normaal nooit voor mogelijk gehouden zou worden ontstond.

Meer dan 60 landen zijn op de één of andere manier al betrokken bij de strijd tegen IS. Landen als Iran, Irak, de VS, Rusland, Israël, Maleisië, Indonesië, Libanon, Jordanië, Egypte, India en nog veel meer beschouwen IS als zijnde een terreurbeweging die gestopt en vernietigd dient te worden.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat het onlangs gesloten akkoord tussen Iran en de andere grote Nucleaire landen wel degelijk in een stroomversnelling is gekomen door dit gezamenlijke optreden tegen IS.

5. Hezbollah:

Hezbollah is een politieke partij in Libanon en daarnaast een terreurbeweging van Sjiitische moslims met een grote afkeer van de VS en van Israël. Deze terreurgroepering vecht aan de zijde van Assad tegen de rebellen die zij zien als een wahabitische-zionistische samenzwering om de alliantie met Syrië tegen Israël te vernietigen.

6. National Defence Force:

Dit is een samenbundeling van diverse Syrische milities als officieus onderdeel van het officiële regeringsleger van Assad.

7. Het Syrische Leger:

Het nog altijd aan Assad trouw zijnde leger. Heeft geen moeite met het inzetten van zware wapens tegen burgers die niet bij de strijd betrokken zijn. Maar dit gaat overigens voor alle deelnemende legers op. Ze maken zich allemaal schuldig aan een arsenaal van mensenrechten schendingen.

Een aantal voor en na opnames van Damascus en Aleppo:

 a9e162ee28e97b552053fa5a2a7923e6_medium.ea7e0bf68aa6c08a17437f95fc2b0a6b_medium.

a2b00959ed7d9c03bd849c83a6aa91b9_medium.da5dfa8c15dbf6c952f26efccea335aa_medium.1a0e5d73f0b29c0e8be6594e91251f55_medium.

Aleppo:

Aleppo is een stad en ook een gouvernement in het noordwesten van Syrië, vlak bij de Turkse grens. Met een inwonertal van 2.738.000 is het de grootste stad van Syrië.

Nou het is nog wel een stad en ook nog steeds een gouvernement, maar die 2,7 miljoen mensen dat klopt niet meer. Naar het schijnt is Aleppo nu een spookstad. Er schijnen geen 'gewone' mensen meer te leven. En je kan ze geen ongelijk geven.

Slachtoffers:

Het precieze aantal zal wel nooit bekend worden, maar ondertussen moet het al ver boven de 200.000 liggen, waarvan ruim 60.000 'onschuldige' burgers en van die 60.000 zouden er ca. 10.000 minderjarig zijn.

De VN:

Ooit in het leven geroepen om dit soort conflicten te stoppen. Maar op het moment zo machteloos als maar zijn kan. En de belangrijkste reden is de weigering van Rusland en China om serieuze acties te kunnen overwegen/ondernemen. Het is niet het Westen dat niets wenst te ondernemen. Het zijn Rusland en China die dwarsliggen. En daar zou het Westen maling aan kunnen hebben, maar het is heel begrijpelijk dat geen enkel Westers land zin heeft in een mondiale escalatie van die strijd. Iets waar voor gevreesd mag worden wanneer het Westen zou gaan ingrijpen met grondtroepen.

Maar nogmaals, waarom zouden we eigenlijk ingrijpen? Ja, een einde maken aan het leed van de onschuldige mensen daar zou een goede reden zijn. Maar het Westen is daar niet populair en zo'n ingrijpen zou, ondanks de bedoeling een eind te maken aan die strijd, uiteindelijk weer kunnen leiden tot een antipathie tegen het Westen. Afghanistan en Irak hebben dat voldoende aangetoond. Daarnaast is het dus de vraag welke groepering je zou willen ondersteunen? Geen van die groeperingen is het waard om geholpen te worden. Ze zijn allemaal net zo barbaars en walgelijk.

Wat dan wel? Wat is de oplossing voor dit conflict?

Het aftreden van Assad? Welnee, dat is allang niet meer genoeg om het te stoppen.

Het hele gebied gewoon compleet wegvagen? Ja, dat zou werken, maar begrijpelijk genoeg is dat geen optie.

Een staakt het vuren om alle onschuldige mensen te kunnen evacueren en daarna die groeperingen het lekker laten uitzoeken? Roeien ze elkaar uit en dat valt enkel toe te juichen. Maar ook dit is helaas geen optie.

Ingrijpen? Kan niet zolang Rusland en China niet mee willen doen. Is de enige manier om te voorkomen dat het uit gaat monden in een mondiale oorlog, met alle gevolgen van dien.

Er is gewoon geen normale oplossing voor handen. De onderling strijdende partijen zullen het nooit met elkaar eens worden. Het is in feite een geloofsoorlog binnen een geloof geworden.

De bizarre oplossing:

Er is volgens mij echter wel een oplossing. Maar wel een hele bizarre. En daarvoor moeten we ook kijken naar het belang van het Westen en van Israël.

Het enige reguliere leger in Syrië is het leger van Assad. Maar Assad moet weg. Dat is een feit.

En de Islamitische terreurgroepen die daar nu aan het vechten zijn moeten verslagen worden.

Oké waarom dan niet dit?

– Assad treed af en krijgt politiek asiel in een zelfgekozen land en al zijn misdaden worden kwijtgescholden.

– Alle manschappen van het Syrische leger die schendingen jegens de mensheid hebben gepleegd worden er nooit voor vervolgd.

– De nieuwe (tijdelijke) leider van Syrië komt met de volledige acceptatie van de staat Israël.

– Hezbollah erkend eveneens Israël en stopt met militaire activiteiten.

– Iran erkend eveneens Israël.

– Het Syrische leger krijgt alle benodigde militaire hulp om de andere groeperingen te verslaan.

– De Veiligheidsraad zal er unaniem mee instemmen, want Rusland en China steunen Assad, maar met name zijn leger.

– Iran zal meewerken, want is ook gebaat bij een vernietiging van IS etc.

– Israël is erbij gebaat gezien nieuwe kansen op definitieve Vrede en erkenning.

– Palestijnen zijn erbij gebaat om dezelfde reden.

– Het Westen is erbij gebaat, want de dreiging van terreur neemt af.

– Het Midden Oosten is erbij gebaat, want er komt stabiliteit en de regio kan daardoor economisch groeien en welvarender worden.

 

Is maar een idee en ja ik weet dat je dan grote misdrijven tegen de mensheid moet kwijtschelden, maar als je daarmee kan bereiken dat de situatie in die regio stabieler wordt en er een door alle grote landen ondersteunde actie kan worden ondernomen om de terreurgroeperingen weg te vegen, dan is dat een offer wat te overwegen valt. Zo niet, dan zal die regio alleen maar verder in brand komen te staan.

***Candice***

25/12/2015 05:00

Reacties (7) 

1
26/12/2015 22:51
Nou het is zeker een grote bende in de regio Syrie, vanmiddag weer gesproken met een Koerd hier, ontmoet hem bijna elke dag samen met wat anderen. Meestal wandelen we wat langs de Donau. Komen uit Aleppo en zijn door IS weggejaagd, alles kwijt van huis tot bedrijf en van geld tot familie. Maar Turkije is ook een groot probleem in de regio, steunen IS en zijn tevens in de NATO/NAVO. Zij houden IS sterk en hopen dat IS door stoot en de Koerden kapot maakt tot 0,00, dit zijn de belangen voor Turkije. Alle asielzoekers uit Syrie kunnen pas terug als Assad en IS weg zijn, anders zijn ze in levensg...
1
Candice tegen Jos
26/12/2015 22:57
Nee ik geloof niet dat Turkije IS sterk wenst te houden, want IS zal ook naar Turkije kijken. Bovendien accepteert het Westen dat niet.
Nou er wordt meer en meer samengewerkt en IS wordt op het moment overal teruggedrongen dus het kan best snel gaan.
De Koerden worden ondersteund en bewapend door het Westen.

Mij gaat het om veel meer. Mij gaat het om het belang van Israël en dat gaat voor mij boven alles, Zie tweede reactie van mij bij Koen als de Wereld in wenst te zien wat er voor unieke kans ligt.
1
Jos tegen Candice
26/12/2015 23:03
Ben met je eens dat Israel het belangrijkste land is in de regio, maar ik hoor van al die vluchtelingen dat Turkije IS steunt en niet zo maar een klein beetje. IS wordt massaal op de been gehouden door Turkije, leveren voeding en Turkije koopt al hun olie op, als dat niet zo was dan zou dat heel veel €€€ schelen.

Trouwens de benzine en diesel is aan de pomp in Syrie maarvoor een paar eurocent te koop, maar dit terzijde.
1
Candice tegen Jos
26/12/2015 23:11
Israël is mijn hart en dus het belangrijkste.

Ze kunnen IS amper steunen, want IS is nog amper in de buurt van Turkije te vinden en ook vandaag hebben de Koerden met westerse luchtsteun IS een nederlaag bezorgd en verder teruggedrongen. IS heeft de strijd gewoon verloren en zal straks voornamelijk nog met aanslagen bezig zijn. Het Westen en Rusland zitten daar en zouden toch wel zien als er uit Turkije vrachtwagens naar IS gebieden zouden rijden? Dat IS nog steeds olie en vrouwen verkoopt dat is waar en dat moet stoppen,
1
26/12/2015 09:29
Ook het conflict in Noord Ierland leek onoplosbaar. Toch is het daar nu rustig. Mooie Kerstgedachte toch?
26/12/2015 09:44
Aan Kerstgedachtes doe ik niet, maar goed.
Ik acht het niet uitgesloten dat dit goed wordt opgelost, maar ik hoop wel dat ze dan ook direct een akkoord tussen Israël en Syrië er in mee gaan nemen. Als Syrië zich kan herstellen en helemaal met wapens vanuit Rusland, dan is het een directe dreiging voor Israël en sorry, maar ik heb liever geen akkoord tussen Syrië en andere landen buiten Israël om dan een nieuwe Syrische dreiging richting Israël.
26/12/2015 10:22
Wat ik bedoel is dit:
Er is nu een unieke kans om voor eens en altijd rust en vrede in die regio te krijgen. De militaire superioriteit van het Westen en Rusland is zo enorm groot dat die twee nu de handen in elkaar moeten slaan om Syrië, Iran, Saoedi-Arabië, de Palestijnen en Israël om de tafel te krijgen om een stevig, stabiel en houdbaar akkoord te bereiken tussen alle betrokkenen.
Vredesakkoorden, diplomatieke betrekkingen, de Golan hoogte onder VN vlag en een grote financiële hulp van Israël voor de Palestijnse gebieden en eveneens vanuit de Arabische Wereld.
Eind...
Jos tegen Koen V
26/12/2015 22:49
Dit probleem is niet te vergelijken met Ierland.
1
Koen V tegen Jos
27/12/2015 11:45
Heb ik dat beweerd dan?
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert