De wonderbaarlijke herrijzenis van Narcisse, zoals onderzocht door een Harvard wetenschapper

Door San Daniel gepubliceerd.

images?q=tbn:ANd9GcTiZoNyfD6qBTPIEJu_mOL

De feiten

Het Haïtiaanse Voodoo ook geschreven als Vaudou; is een religie die vooral in Haïti wordt beoefend . Beoefenaars worden 'vodouists' genoemd (Frans: vodouisants) of 'dienaren van de geesten '(Haitiaans Creole: sèvitè).

Vodouists geloven in een  Opperste Schepper op afstand, Bondye (afgeleid van de Franse term 'Bon Dieu', wat als 'goede God' vertaalt). Het geen schijnt te suggereren dat er ook een 'slechte God', is. Aangezien Bondye  zich niet mengt in menselijke zaken, richten vodouists hun aanbidding in de richting van geesten ondergeschikt aan Bondye, de Loa.  Elke loa is verantwoordelijk voor een bepaald aspect van het leven, door de dynamische en veranderende persoonlijkheden van elke loa is er een scala aan mogelijkheden die inherent zijn aan de aspecten van het leven dat zij voorzitten. Vodouists onderhouden persoonlijke relaties met de loa door het creëren van persoonlijke altaren en devotionele voorwerpen, en de deelname aan uitgebreide ceremonies van de muziek, dans en het in bezit geven van hun geest. 

images?q=tbn:ANd9GcQ7OR4yVFRlpBY_OnkWNdL

Vodou is ontstaan ​​in het Caribisch gebied en ontwikkeld in het Franse Keizerrijk in de 18e eeuw onder de West-Afrikaanse slaven toen Afrikaanse religieuze praktijk actief werd onderdrukt, en Afrikaanse slaven werden gedwongen zich te bekeren tot het christendom. Religieuze praktijken van hedendaagse vodou bevatten dan ook elementen en symboliek uit andere Afrikaanse volkeren, waaronder de Yoruba en Kongo; evenals Taíno religieuze overtuigingen, het rooms-katholicisme, en Europese spiritualiteit, waaronder de mystiek en de vrijmetselarij.

De gebeurtenis

Op 01:15 Op 2 mei 1962 stierf een Haïtiaanse man genaamd Clairvius Narcisse, Hij werd dood verklaard door twee Amerikaanse artsen na weken van een ondraaglijke, mysterieuze koorts. Zijn lijk werd geïdentificeerd door zijn twee zussen, Marie-Clare en Angelina.
Zijn familie begroef hem de volgende dag in een kleine begraafplaats in de buurt van het stoffige stadje l'Estere en dat had het einde van zijn verhaal moeten zijn.

images?q=tbn:ANd9GcRFeDl4t_TFpSEeY77Bn9L


Achttien jaar later, in 1980, benaderde een  man met holle ogen Angelina in het dorp, op de markt en stelde zich voor als haar broer, de man, die zij zelf begraven had in 1962.
Narcisse legde haar uit dat hij was opgewekt door een toverdokter die hem 18 jaar op een suikerplantage als een slaaf had gehouden. In de nacht na zijn dood was deze vodou priester naar zijn tombe gekomen en had hem doen 'herrijzen' en had hem meegenomen.

Angelina herkende hem en toen zij over de eerste schrik heen  was lichttte zij iedereen in. Men ging naar het kerkhof en opende de tombe en die was inderdaad leeg. Één van de twee Amerikaanse doctoren die Narcisse dood hadden verklaard, leefde nog en stelde een DNA onderzoek voor. Hetgeen geschiedde en bevestigde dat Narcisse en Angelina, broer en zus waren.

De dorpelingen, zoals de meeste Haïtianen die in de magische kracht van Voodoo geloven, aanvaardden het verhaal - maar westerse wetenschappers waren duidelijk sceptisch tegenover zijn schijnbare wederopstanding.

2C50745000000578-3233729-Cult_sensation_


Narcisse's bizarre verhaal  kwam bij Harvard professor Wade Davis terecht die het tot op de bodem wilde uitzoeken. Hij trok diep de Haïtiaanse jungle in waar hij een ontmoeting had met Max Beauvoir, die later koning van toverdokters zou worden - bekend als de 'paus van Voodau'. Beauvoir, was het hoofd van Haïti's 6000 'houngans' of tovenaars.
Beauvoir introduceerde de professor aan een 'Bokor', of tovenaar, die aan hem via een Loa een ​​magisch 'zombie poeder recept' had geopenbaard met de macht om de doden te doen herleven .
Davis raakte zo overtuigd van het wonder poeder dat hij het cult boek 'de serpent en de Rainbow' schreef - hetgeen leidde tot het nieuw genre van zombie films, mythen en horror verhalen.

images?q=tbn:ANd9GcR0RzcMlEmY4iQsSVerWRm


Donald Cosentino, hoogleraar wereld Kunst en Cultuur aan de UCLA en Beauvoir's vriend, schreef in zijn memoirs hoe die noodlottige ontmoeting leidde tot een wereldwijde fascinatie voor de levende doden. Ook zou  Beauvoir de Amerikaanse president Bill Clinton, tijdens een toevallige ontmoeting hebben behekst , iets dat zo’n indruk maakte dat hij het in zijn dagboek vermeldde.

Het onderzoek

Davis 'boek begon als een zoektocht om het mysterie van de opgestane man, Clairvius Narcisse op te lossen.

Hij had theorieën over de chemische stoffen die zouden kunnen hebben veroorzaakt dat Narcisse zich gedesoriënteerd zou voelen.

Het zou ook kunnen verklaren waarom terug uit de dood Narcisse de sensatie had van het buiten zijn lichaam te zweven, en waarom zijn temperatuur kelderde en dat hij af en toe niet kon spreken.

Maar Davis, een ethnobotanist die was gespecialiseerd in de 'relatie tussen mensen en planten', was net zo verbijsterd als iedereen hoe Narcisse dood  was verklaard, door niet één, maar twee Amerikaanse artsen.

Om de waarheid achter het verbazingwekkende Narcisse verhaal te vinden, moest  Davis een voodoo-priester bereid vinden om, het 'zombie poeder’ recept,  dat mensen veranderd in' hersenloze slaven ', met hem te delen.

Hij benaderde Beauvoir, die hem voorstelde aan een ​​zwarte-magie beoefenende medicijnman genaamd Marcel Pierre.

Hij ontdekte dat het drankje werd gemaakt van de geplette schedel van een overleden baby, vers gedode blauwe hagedissen, een dode pad verpakt in een een exotische wijnstok.

Maar het poeder meest schadelijke stof kwam uit een giftige kogelvis waarbij de lever en de voortplantingsorganen tetrodotoxine bevatten een krachtige zenuw gif duizend keer giftiger dan het dodelijke cyanide.

 
images?q=tbn:ANd9GcSER3AaDlMssUk5VAgNuZP

 

 

 

Davis stuurde een monster van het 'zombie poeder' naar Professor Leon Roizin aan de Columbia Presbyterian College, New York.

Hij sprenkelde het poeder over de geschoren ruggen van laboratoriumratten en die werd al snel volledig comateus en verplaatsten zich alleen als zij sterk werden  gestimuleerd.

Zes uur later waren ze onbeweeglijk en leken dood te zijn, maar ze hadden een zwakke hartslag en laboratoriumapparatuur toonde de aanwezigheid van hersengolven.

Davis was ervan overtuigd dat het poeder de oorzaak van de dood en opstanding van de slachtoffers was en hen in zombies veranderde. Hij ging verder met te zeggen dat zij net als Narcisse, werden omgezet in 'mentale slaven omdat hun zombie-achtige toestand het makkelijker maakte hen te manipuleren.

Hij zei dat ze in hun dromerige staat gevangen konden worden gehouden met regelmatige doses van een giftige plant genaamd Datura stramonium, die 'geheugenverlies, delirium en beïnvloedbaarheid' veroorzaakt. Het boek van Davis en zijn zombie poeder theorie was controversieel en is nooit onafhankelijk bewezen.

 

Conclusie

A) een staat van schijndood  veroorzaakt door gif

B) een herrijzenis.

 

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.
21/11/2015 23:31

Reacties (0) 

Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden. Tallsay.com is onderdeel van Plazilla Ltd.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert