Ballantine Adult Fantasy - Een baanbrekende boekenserie

Door Edwin Bruinooge gepubliceerd in Boeken en recensies

De populariteit van Fantasy literatuur, begon het bij Tolkien? Wat is de rol van die baanbrekende Amerikaanse boeken, de Ballantine Adult Fantasy-serie?  En wat deed Lin Carter? Fantasy, hoe bloeiend is het genre nu?

 

Ballantine Adult Fantasy – Over the Hills and Far Away

 

Hoe het begon

Je zal het maar meemaken als schrijver. Je hebt jarenlang gezwoegd aan een roman, het wordt eindelijk uitgegeven, met lovende kritieken. Mooie uitgaven, zelfs een aantal vertalingen, maar echt storm loopt het nog niet. En dan ineens, tien jaar na publicatie, gebeurt het. Iets in je boeken raakt aan de veranderende tijdgeest. Je wordt populair en niet zo’n beetje ook. Je bent van de ene op de andere dag een superster. Intensieve mond-tot-mondreclame, een roodgloeiende telefoon, bij jou en je uitgever. De vraag naar goedkope uitgaven van je werk stijgt tot ongekende hoogten. En nog voor je hierop kan reageren, krijg je het verbijsterende nieuws dat er een “pirateneditie” in omloop is. Pockets, waarvoor jij geen cent royalties zal ontvangen.

488dcb5797389a9bc657437b32948696.jpg

De beruchte Ace pockets van The Lord of the Rings

Ace en Ballantine – de strijd om Tolkien’s Midden-Aarde

Dit overkwam John Ronald Reuel Tolkien, de alom bekende schepper van “The Hobbit” en “The Lord of the Rings”. Begin jaren ’60 steeg zijn populariteit in de USA tot astronomische hoogte. Kreten als “Gandalf for President” en “Frodo lives!” sierden in de vorm van graffiti menig metrostation. Tolkien werd benaderd door lieden uit Hollywood voor een verfilming. Het script liet vrijwel niets over van zijn verhaal, dus uiteraard gaf hij geen groen licht. Zelf liep hij ook niet warm om zijn werk in goedkope paperbackedities uit te geven, maar nu had hij geen keus meer. De bekende uitgever Ace Books, een voorloper op het gebied van Science Fiction, had namelijk een “gat” ontdekt in de Amerikaanse copyrightwetgeving en kwam met een pocketeditie op de markt. Een editie waarover zij geen royalties afdroegen. De uitgever van de gebonden editie reageerde door in onderhandeling te gaan met Ballantine Books. In 1965 kwamen hun geautoriseerde pockets op de markt, met de boodschap om de niet-geautoriseerde Ace-pockets vooral niet aan te schaffen. De strijd kreeg publiciteit en werd in de media “The War for Middle Earth” genoemd. De fans van Tolkien gaven massaal gehoor en gingen nog een stapje verder: een boycot van andere boeken van Ace. Ace haalde bakzeil, verspreidde geen verdere exemplaren en betaalden achterstallige royalties.

acfb92d044b4a8a34f654952a1974395_medium.

Het antwoord van Ballantine en Tolkien

Ballantine ziet wel brood in Fantasy

Ballantine Books werd geleid door Ian en Betty Ballantine. Uit de stijgende verkoopcijfers van Tolkien’s werk concludeerden zij dat er een groeiende markt was voor ‘het fantastische verhaal’ voor volwassenen. Ze gaven in de periode 1967- voorjaar 1969 een aantal oude en twee contemporaine werken opnieuw uit, maar kwamen al snel tot de conclusie dat zij een editorial consultant nodig hadden. Een consultant die gepokt en gemazeld was binnen het Fantasy-genre en bovenal beschikte over een zeer grote kennis van het genre. De Ballantines verwachtten van hem dat hij vergeten meesterwerken zou opsporen en op den duur nieuw talent een kans gaf. Natuurlijk verwachtten ze commercieel succes, maar beiden waren vooral liefhebber van het genre, waardoor het project ook de status van “ons kindje” kreeg. Ze vonden een goede kandidaat: Lin Carter.

02a4dd7a54ccb0a8a43e00d45cae12cb.jpg

Lin Carter (1930-1988)

Ballantine Adult Fantasy – De komst van Lin Carter

Lin Carter was een aparte en flamboyante man. Iemand die in zijn leven 20.000 boeken had verslonden, verslaafd aan sigaretten en laaiend sterke koffie. Hij leefde met zijn vrouw in een groot huis, tot de nok gevuld met kunstvoorwerpen, stapels boeken en een grote hoeveelheid huisdieren. Na een carrière in de reclamewereld was hij zich steeds meer gaan toeleggen op het schrijven van korte verhalen en romans, in de genres Science Fiction, maar vooral Fantasy. En dan vooral in het “Sword and Sorcery”-genre, het genre dat bevolkt is door échte mannen met massieve spierbundels, vlijmscherpe zwaarden en voluptueus gebouwde prinsessen, trots maar ook smachtend, die ze pas kunnen veroveren na een lange strijd met monsters en duivels slechte tovenaars. In zijn hoogtijdagen produceerde hij ongeveer zes romans per jaar.
Als schrijver werd en wordt Lin Carter niet al te serieus genomen. Veel van zijn boeken zijn overduidelijk geïnspireerd door het werk van voorgangers, iets waar hij ook eerlijk voor uitkwam. Vooral Edgar Rice Burroughs, de schepper van Tarzan en Robert E. Howard, de schepper van Conan de barbaar, waren zijn grote idolen.
Als editor daarentegen wordt hij door vrijwel iedereen wél gewaardeerd. Ook als “historicus” en literatuurcriticus van het Fantasy-genre was zijn invloed groot. Hij heeft er voor gezorgd dat meesterwerken, die al decennia lang niet meer werden uitgegeven, opnieuw een lezerspubliek vonden. Een bewijs voor zijn kunde is te zien aan het feit dat die boeken tot op de dag van vandaag in herdruk blijven verschijnen. 

65eba5edbac2a4bd152f0f5413bc7a43.jpgf44e2c85ebf04d2634835fea0c94e7eb.jpg

Een aantal werken, tot dan toe alleen verschenen in pulpmagazines, kregen in de Ballantine Adult Fantasy-serie hun eerste verschijning in boekvorm. Voor de Ballantine Adult Fantasy-serie verzorgde Carter ook een aantal bloemlezingen, sommige van een specifieke schrijver, sommige van diverse schrijvers.

Carter had een neiging tot zelfpromotie. In een aantal bloemlezingen heeft hij vakkundig eigen verhalen “weggemoffeld”. Niet iedereen kon dit waarderen, ook omdat zijn verhalen vaak niet het niveau benaderden van de andere.

Als ik denk aan Lin Carter, zie ik een overenthousiaste fan met zeer veel kennis van het genre die er op een “nerdy” fanatieke manier mee omgaat. Een beetje zoals Quentin Tarantino hommages brengt aan de B-films uit zijn jeugd. Alleen moet ik wel toegeven dat ik Tarantino als filmmaker een stuk hoger heb zitten dan Lin Carter als schrijver. Maar laat ik dan ook écht eerlijk zijn: de boeken van Carter hebben mij in mijn door testosteron geplaagde tienertijd heel wat plezierige uurtjes opgeleverd. 

50a1ab917d8ff7da1cbd4f8781011357.jpg

Ballantine Adult Fantasy – Uiterlijke kenmerken

De Ballantine Adult Fantasy-serie bestaat uit pockets, die vanaf mei 1969 vrijwel maandelijks verschenen. De boeken zijn te herkennen aan het “Logo van de Eenhoorn”, met de tekst “Adult Fantasy” of “Original Adult Fantasy”. Elk boek begint met een lang introductieartikel van Lin Carter, waarin hij informatie geeft over het boek, de schrijver en de relatie met andere schrijvers en werken. Al deze introductieartikelen samen geven een schitterend overzicht van de geschiedenis van het Fantasy-genre en de personen die daarin een belangrijke rol speelden.
De omslagen zijn typerend voor eind jaren ’60 en begin jaren ’70, dus surrealistisch en misschien wel psychedelisch. Een van de bekendste artiesten die Ballantine hiervoor contracteerde was de Spaanse surrealistische schilder Gervasio Gallardo.

492c66494e944159b3653c764dd7a1dc.jpg95b42752fa2b1dbda9b1f25bcade94ca.jpg

Twee omslagen van Gervasio Gallardo

De prijs van de boekjes was $0,95 in het begin en $1,25 tegen het eind van de serie.
De voorloper van de Ballantine Adult Fantasy-serie had in eerste instantie geen Eenhoorn-logo, maar een aantal herdrukken in de periode 1969-1974 wel, wat aangeeft dat beide series eigenlijk bij elkaar horen. Ze hebben echter geen introductieartikel van Lin Carter. Na het stopzetten van de serie zijn er nog twee boeken verschenen zonder logo. Eentje had nog wel een artikel van Lin Carter, de ander wordt tot de serie gerekend omdat het deel vier is van een tetralogie.


Ballantine Adult Fantasy – Oud werk in een nieuw jasje

Het is aan Lin Carter en het echtpaar Ballantine te danken dat haast vergeten schrijvers van meesterwerken de weg terug vonden naar het grote lezerspubliek. Voorlopers van Tolkien, door wie hij waarschijnlijk ook beïnvloed is. Een aantal wil ik hier toelichten:
 

Lord Dunsany

Edward John Moreton Drax Plunkett, 18th Baron of Dunsany, een Iers edelman die vooral schitterende lyrische korte verhalen schreef en een aantal mooie Fantasy-romans. Zijn korte verhalen zijn te vinden in “At the Edge of the World”, “Beyond the Fields we know” en “Over the hills and far away”. Zijn grote romans zijn “The King of Elfland’s Daughter” en “Don Rodriguez”. Lord Dunsany is iemand aan wie ik een apart artikel ga wijden.

c7adc30db9bb350cc747135540827fd4.jpg


William Morris

William Morris was een Engels beeldend kunstenaar, dichter, schrijver en actief binnen het opkomende socialisme eind 19e Eeuw. Hij wordt wel gezien als de vader van de moderne Fantasy. Zijn romans “The Well at the World’s End” en “The Wood beyond the World” zijn klassiekers.


Clark Ashton Smith

Clark Ashton Smith was een invloedrijke Amerikaanse schrijver van korte verhalen op het gebied van SF, Fantasy en het “macabere”. Een goede vriend van de meester van het macabere genre, H.P. Lovecraft. Zijn verhalen verschenen vooral in pulpmagazines als Weird Tales. Door Carter bereikten ze in boekvorm een veel groter publiek. In Nederland zijn verhalen van hem verschenen in de Meulenhoff SF-serie.

f0b99ae6dd38fca5f0446847865a70e3.jpg


James Branch Cabell

James Branch Cabell was een Amerikaans schrijver van Fantasy-romans in fictieve Middeleeuwen, met een satirisch karakter. Berucht om zijn roman "Jurgen – A Comedy of Justice" (1919) dat hem een rechtzaak wegens vermeende obsceniteit opleverde. Wat hij uiteraard won.


Ludovico Ariosto

Een Italiaanse dichter, die in 1516 zijn gedicht "Orlando Furioso" schreef, over Karel de Grote en zijn strijd tegen de Saracenen. Carter gaf het uit in een prozavertaling van Richard Hodgens, volgens mij speciaal voor deze serie geschreven.

68aa380d8a8ea9e9021a4abf8b1b151b.jpg


Ballantine Adult Fantasy – Kansen voor nieuwe schrijvers

Een van de doelen van deze serie was nieuw talent een kans geven. Twee schrijfsters wil ik hier onder de aandacht brengen: Evangeline Walton en Katherine Kurtz.


Evangeline Walton

Evangeline Walton heeft vier romans geschreven, geïnspireerd door het nationale epos van Wales, "The Mabinogion". In 1936 publiceerde zij haar eerste boek “The Virgin and the Swine”. Lin Carter haalde het uit de mottenballen en gaf het uit onder de titel “The Island of the Mighty”. Speciaal voor de Ballantine Adult Fantasy-serie schreef ze de drie andere romans. Sinds haar herontdekking zijn haar boeken altijd in herdruk gebleven.

af09384f4b69975cab799dce881d8c96.jpg

Evangeline Walton


Katherine Kurtz

Een ontdekking van Lin Carter. Kurtz heeft in totaal 22 boeken geschreven die zich afspelen in Gwynedd, een soort magisch Groot-Brittannië. Gwynedd wordt bevolkt door mensen en Deryni, een ras van paranormaal begaafde en magische wezens. De eerste drie romans zijn onderdeel van de Ballantine Adult Fantasy-serie. De voorlopig laatste Deryni-roman is in 2006 verschenen. Ballantine was voor haar de springplank naar succes.

e024a8259ebc5522c41d3454702fdf00.jpg

Het einde van de Ballantine Adult Fantasy-serie

De Ballantine Adult Fantasy-serie is nooit een echt groot commercieel succes geweest. Het echtpaar Ballantine beschouwde het als liefhebbers van Fantasy vooral als een “pet project”. Maar toen Random House Ballantine overnam en de Ballantines geen invloed meer hadden, trok de directie de stekker uit de serie. De boeken die zich hadden bewezen verschenen nog wel in herdruk, ditmaal onder het Ballantine-label, zonder Eenhoorn-logo. Lin Carter kon een nieuwe job gaan zoeken. Naast het verzorgen van bloemlezingen voor diverse uitgeverijen, met name de series “The Year’s Best Fantasy” en “Flashing Swords”, ging hij onverdroten voort met het schrijven van romans, hoewel het in de periode na zijn scheiding minder werd. In 1985 werd bij hem kanker gevonden in de mond. Een zware operatie volgde, met veel littekens, maar de ziekte kwam terug. In 1988 stierf hij, op 58-jarige leeftijd.

bd949ab748143dcc1d013e53fbb9061f.jpg

DelRey bouwt voort op de Ballantine Adult Fantasy-serie

Na de overname van Ballantine Books door Random House, kwam rond 1977 een nieuwe editor in dienst, eveneens iemand die zijn sporen binnen de Science Fiction ruimschoots had verdiend. Deze man, Lester Del Rey, zette een eigen label op: Del Rey Books. Del Rey bleef die titels uit de Ballantine Adult Fantasy-serie uitgeven die zich hadden bewezen, nu onder het DelRey-label.  Daarnaast – en veel belangrijker – concentreerde hij zich op nieuw en oorspronkelijk werk. Hij was het die in 1977 beginnende auteurs als Terry Brooks (The Sword of Shannara) en Stephen R. Donaldson (The Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever) de kans gaf door te breken tot hun huidige status als bestsellerauteurs. De eerste jaren nog alleen via pockets en grotere paperbacks, later gaf het label ook gebonden boeken uit. Tot op de dag van vandaag.

85fae907e7cbcb24d9fcd3c1e51dd23d.jpg

Ballantine Adult Fantasy – invloed op vertaalde Fantasy in Nederland

Ook in Nederland was er een vraag naar Fantasy; ook hier kende Tolkien grote successen. In de jaren ’70 waren in Nederland twee uitgeverijen erg actief binnen Science Fiction en Fantasy. Het Spectrum, dat naast Tolkien ook de Aardzee-verhalen van Ursula le Guin en de Amber-sage van Roger Zelazny uitgaf in de bekende Prisma-pockets. En uiteraard, de bij liefhebbers overbekende Meulenhoff SF-serie.
Uitgeverij Bert Bakker begon de Tintagel-reeks, waarin een aantal boeken uit de Ballantine Adult Fantasy-serie (maar ook de voorloper er van) verschenen. In de Tintagel-reeks, nu nog alleen te vinden op rommelmarkten, in kringloopwinkels en bij antiquairs, verscheen werk van David Lindsay, Lord Dunsany, William Morris, George Macdonald en Evangeline Walton. Later nam Uitgeverij Sirius en Siderius de Tintagel-reeks over en bouwde het uit.

4a20a1569188d3d2aac15349d0161a60.jpga06ab8b8ae72ff6f9c12efdef4105a87.jpg

Twee werken uit de Tintagel-reeks van Bert Bakker

Fantasy, een bloeiend genre

Fantasy is als literair genre nog nooit zo populair geweest als de afgelopen decennia. Het lijkt er op dat Tolkien in zijn eentje het genre heeft uitgevonden, maar niets is minder waar. Het is waarschijnlijk de oudste vorm van literatuur. Sinds mensenheugenis vertellen wij verhalen over Goden, helden, magische wezens en de strijd van het Goede tegen het Kwaad. Het neemt ons mee naar een andere werkelijkheid, waarin onze werkelijkheid wordt uitvergroot. En zijn dat niet de verhalen die ons bij blijven, de verhalen die antwoord willen geven op de vraag: Wat betekent het om mens te zijn? En of je die vraag nou giet in de vorm van moderne literatuur, Science Fiction of Fantasy, het gaat uiteindelijk om de vraag en het antwoord. Maar los daarvan, velen van ons hebben behoefte aan mooie verhalen over vreemde en onbekende werelden, “over the hills and far away”.

b9df413d6c9379fbab6f5de8f1e010b7.jpg

Fantasy kreeg in de jaren ’80 een flinke boost door het verschijnen van spellen als Dungeons and Dragons en Forgotten Realms. Veel romans, geënt op die wereld, zagen het levenslicht. Schrijvers als David Eddings en Raymond Feist maakten furore. De jaren ’90 zagen de opkomst van Terry Goodkind, Robert Jordan en Robin Hobb. Helaas moet ik wel zeggen dat de populariteit van het genre er ook voor zorgde dat er veel “makkelijk geschreven” boeken op de markt verschenen. Sommige waren gewoon schaamteloze imitaties van Tolkien of Star Wars. Het werd moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Een aantal schrijvers (Terry Brooks, Raymond Feist, Robert Jordan, Terry Goodkind) bleven eindeloos schrijven in hetzelfde door hen geschapen universum, gewoon omdat er vraag was naar nog meer van hetzelfde.
Maar er gloort licht aan de horizon. Het laatste decennium zijn er een aantal meesterwerken verschenen van schrijvers die buiten de geëigende paden durven te treden. Ik noem de donkere Fantasy, niet altijd even gemakkelijk om te lezen, van Steven Erikson en zijn compaan Ian Esslemont. Of de harde wereld van Joe Abercrombie, met karakters die niet altijd even zuiver op de graat zijn en gewoon kotsen en poepen waar het nodig is. De geweldige boeken van Patrick Rothfuss en R. Scott Bakker. En natuurlijk, The Song of Ice and Fire van George R.R. Martin, verfilmd door HBO in de serie Game of Thrones. Wie weet wat het komende decennium ons gaat brengen…Maar de revival van het Fantasy-genre is begonnen bij Tolkien. En bij de Ballantines en Lin Carter. Dat staat als een paal boven water. Als een legendarisch zwaard in een steen, als een magische ring om een vinger.

691554185053c3b2647b607b6f02040a.jpg
Debuut en meesterwerk van Joe Abercrombie
 

Overzicht van de Ballantine Adult Fantasy-serie

In dit overzicht heb ik de boeken geordend op datum van verschijnen. Ook heb ik, waar het van toepassing is, aangegeven in welk jaar het boek oorspronkelijk uit kwam. Die regels die vetgedrukt zijn laten zien dat de uitgave in de Ballantine Adult Fantasy-serie de echte eerste druk is.

Auteur Titel Jaar - maand Jaar 1e druk
Voorlopers van de Ballantine Adult Fantasy-serie
J.R.R. Tolkien The Hobbit 1965-08          1937
J.R.R. Tolkien The Fellowship of the Ring 1965-10 1954
J.R.R. Tolkien The Two Towers 1965-10 1954
J.R.R. Tolkien The Return of the King 1965-12 1955
J.R.R. Tolkien The Tolkien Reader 1966-09 n.v.t.
E.R. Eddison The Worm Ouroboros 1967-04 1922
E.R. Eddison Mistress of mistresses 1957-08 1935
E.R. Eddison. A Fish dinner in Memison 1968-02 1941
J.R.R. Tolkien & David Swann The Road goes ever on 1968-10 1967
Mervyn Peake Titus Groan 1968-10 1946
Mervyn Peake Gormenghast 1968-10 1950
Mervyn Peake Titus Alone 1968-10 1959
David Lindsay A Voyage to Arcturus 1968-11 1920
Peter S. Beagle The Last Unicorn 1969-02 1968
J.R.R. Tolkien Smith of Wootton Major & Father Giles of Ham 1969-03 1967 / 1949
E.R. Eddison The Mezentian Gate 1969-04 1958
Peter S. Beagle A fine and private place 1969-02 1960
Lin Carter Tolkien: A look behind The Lord of the Rings (non-fictie) 1969-03 1969
 
De "echte" Ballantine Adult Fantasy-serie
Pratt, Fletcher The Blue Star 1969-05 1952
Lord Dunsany The King of Elfland's Daughter 1969-06 1924
William Morris The Wood beyond the World 1969-07 1894
James Branch Cabell The Silver Stallion 1969-08 1926
George Macdonald Lilith 1969-09 1895
Lin Carter (editor) Dragons, Elves and Heroes 1969-10 n.v.t.
Lin Carter (editor) The Young Magicians 1969-10 n.v.t.
James Branch Cabell Figures of Earth 1969-11 1921
Hannes Bok The Sorcerer's Ship 1969-12 1942
Fletcher Pratt & L. Sprague de Camp Land of Unreason 1970-01 1942
James Branch Cabell The High Place 1970-02 1923
Hope Mirlees Lud-in-the-Mist 1970-03 1926
Lord Dunsany At the Edge of the World 1970-03  
George Macdonald Phantastes 1970-04 1858
H.P. Lovecraft The Dream-quest of unknown Kadath 1970-05 1943
Clark Ashton Smith Zothique 1970-06 1930s
George Meredith The Shaving of Shagpat 1970-07 1856
Evangeline Walton The Island of the Mighty 1970-07 1936
Katherine Kurtz Deryni Rising 1970-08 1970
William Morris The Well at the World's End, 1 1970-08 1896
William Morris The Well at the World's End, 2 1970-09 1896
Lin Carter (editor) Golden Cities, Far 1970-10 n.v.t.
Hannes Bok Beyond the Golden Stair 1970-11 1948
Poul Anderson The Broken Sword 1971-01 1954
William Hope Hodgson The Boats of the Glen Carrig 1971-02 1907
H.P. Lovecraft The Doom that came to Sarnath and other Stories 1971-02 1919-1935
James Branch Cabell Something about Eve 1971-03 1927
Joy Chant Red Moon and Black Mountain 1971-03 1970
Clark Ashton Smith Hyperborea 1971-04 1930s-1950s
Lord Dunsany Don Rodriguez: Chronicles of Shadow Valley 1971-05 1922
William Beckford Vathek 1971-06 1786
G.K. Chesterton The Man who was Thursday   1908
Evangeline Walton The Children of Llyr 1971-08 1971
James Branch Cabell The Cream of the Jest 1971-09 1917
Lin Carter (editor) New Worlds for Old 1971-09 n.v.t.
Lin Carter (editor) The Spawn of Cthulhu 1971-10 n.v.t.
Edmund Cooper & Roger Lancelyn Green Double Phoenix 1971-11  
William Morris The Water of the Wonderous Isles 1971-11 1897
Marion F. Crawford Khaled 1971-12 1891
H. Rider Haggard & Andrew Lang The World's Desire 1972-01 1890
Clark Ashton Smith Xiccarph 1972-02 1930s
C.J. Cutcliffe-Hyne The Lost Continent: The Story of Atlantis 1972-02 1900
Lin Carter (editor) Discoveries in Fantasy 1972-03 n.v.t.
James Branch Cabell Domnei 1972-03 1913
Ernest Bramah Kai Lung's Golden Hours 1972-04 1922
Katherine Kurtz Deryni Checkmate 1972-05 1972
Lord Dunsany Beyond the Fields we know 1972-05 1905-1929
Arthur Machen The Three Imposters 1972-06 1895
Wiliam Hope Hodgson The Night Land, 1 1972-07 1912
Wiliam Hope Hodgson The Night Land, 2 1972-07 1912
Evangeline Walton The Song of Rhiannon 1972-08 1972
Lin Carter (editor) Great Short Novels of Fantasy 1 1972-09 n.v.t.
George Macdonald Evenor 1972-11 1860-1870
Ludovico Ariosto Orlando Furioso: The Ring of Angelina 1973-01 1516
Lord Dunsany The Charwoman's Shadow 1973-02 1926
Lin Carter (editor) Great Short Novels of Fantasy 2 1973-03 n.v.t.
William Morris The Sundering Flood 1973-05 1897
Lin Carter Imaginary Worlds (non-fictie) 1973-06 n.v.t.
Clark Ashton Smith Poseidonis 1973-07 1930s-1940s
Sanders Anne Laubenthal Excalibur 1973-08 1973
Katherine Kurtz High Deryni 1973-09 1973
Poul Anderson Hrolf Kraki's Saga 1973-10 1973
H. Rider Haggard The People of the Mist 1973-12 1894
Ernest Bramah Kai Lung unrolls his Mat 1974-02 1928
Lord Dunsany Over the Hills and Far away 1974-04  
 
Overgebleven werken uit de Ballantine Adult Fantasy-serie
H. Warner Munn Merlin's Ring 1974-06 1974
Evangeline Walton Prince of Annwn 1974-11 1974
 
Geassocieerd met de Ballantine Adult Fantasy-serie
Lin Carter Lovecraft: A Look behind the Cthulhu Mythos (non-fictie) 1972-02 1972

 

19/11/2015 17:10

Reacties (1) 

25/11/2015 03:05
Veel info, kende veel boeken niet. Mooi overgebracht.
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert