Shell en klimaatneutrale benzine?

Door Theuntje gepubliceerd in Column

Hebt u dit al gelezen? Shell gaat klanten de mogelijkheid bieden om één cent extra te betalen voor benzine, diesel of LPG. Waarom? De reden? Volgens Shell gaan ze daar zoveel bomen laten planten in Peru en Indonesië, dat de automobilist klimaatneutraal rijdt! Het is te mooi om waar te zijn: klimaatneutrale benzine, want doorvoor hebben ze in diverse landen wel eerste een groot deel van de natuur vernietigd!
En dan nog iets: ik heb geleerd, dat als iets te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk niet waar.
Noem het voor mij part een vorm van ‘vooroordeel’.

En als ze die bomen al gaan planten, dan is dat niet op de Veluwe, maar in streken (landen) waar corruptie de ruimte krijgt en heeft. Verder heb ik ook geen idee hoe ik kan controleren of/dat de bomen inderdaad worden geplant en of diezelfde bomen ook niet tegelijk worden geplant om Turkish Airlines klimaatneutraal te laten vliegen, de Zwitserse spoorwegen klimaatneutraal te laten rijden en Maersk de containers uit China klimaatneutraal naar Rotterdam te laten verslepen.
Zeg nou zelf: dat weet je gewoon niet.

Maar stel, stel als het klopt…, dan nog. We weten allemaal dat Shell miljarden winst maakt.
Geeft daarvan veel te weinig uit aan (bijvoorbeeld) de Groninger gebouwen die in stukjes worden gescheurd. Al die winsten gaan naar aandeelhouders die er zoveel mee verdienen, dat ze in een vliegtuig stappen en hun verjaardag aan de andere kant van de wereld vieren.
Inclusief ingevlogen gasten. Tja, dat kun je doen als je te veel geld hebt.

Welke mogelijkheden zijn er inmiddels om je CO2-uitstoot te compenseren?
De website Milieu Centraal heeft diverse mogelijkheden om je eigen klimaatcompensatie te regelen op een rij gezet. Ik licht de drie belangrijkste opties hier kort uit.

Vliegtuig: Bij een aantal vliegmaatschappijen en reisorganisaties kan je de CO2-uitstoot van je vliegreis compenseren. Je betaalt dan bij het boeken een bedrag boven op de reissom. Zij zorgen dat het geld terechtkomt bij een bedrijf dat zorgt voor klimaatcompensatie.
Via vergelijkingssite FlyGRN kan je klimaatneutrale vliegreizen boeken.

Auto: Shell biedt sinds woensdag 17 april 2019 de optie om bij het tanken een cent extra te betalen voor CO2-compensatie. Maar het is ook mogelijk om via je auto- of reisverzekering te kiezen voor klimaatcompensatie. De verzekeraar berekent de CO2-uitstoot van je autogebruik of je reis, waarvoor je dan extra betaalt.

Stroom en gas: Om de klimaatimpact van je stroom en gasverbruik te compenseren, kun je vaak een regeling treffen via je energieleverancier. Die laat bijvoorbeeld bomen planten of investeert in duurzame energie. Uit duurzaamheidsoogpunt helpt de keuze voor groene stroom natuurlijk ook.
De website Hier.nu biedt een overzicht voor de mogelijkheden van groen gas.

Transparant en geloofwaardig.
Wat ik wel vindt: klimaatneutraal moet geen vlag zijn op een modderschuit! Een oliemaatschappij die op grote schaal olie wint uit teerzand ten koste van natuur en milieu, maar wel één soort klimaatneutrale benzine verkoopt, vindt ik niet erg geloofwaardig. Klimaatneutraal moet passen bij de bredere filosofie van de (een) organisatie. De ‘handreiking’ wijst op het belang om consistent te zijn en helder te communiceren over de gekozen aanpak. Waarom juist dit product, waarom neem ik deze emissies mee, waarom pas ik compensatie toe? En dan de vervolgstappen.
Organisaties die klimaatneutraliteit willen gebruiken om de aandacht van vervuilende activiteiten af te leiden, zullen door publiek en media terecht van ‘groenwassen’ beschuldigd worden.

Dus…., ik laat me niet belazeren en doe niet mee met dit ongelooflijk sympathieke idee.
Ik doe pas mee als elke cent die ik hiervoor betaal wordt door de aandeelhouders van Shell wordt verdubbeld. Als ik nu mee zou doen, doen alleen mensen mee die toch al hun best doen voor het klimaat (en een kleine auto kopen?).

Bronnen: zie hyperlinks in dit artikel.

Theuntje, 2019.

06/06/2019 12:01

Reacties (22) 

1
09/06/2019 15:03
Heb eigenlijk geen mening, want ik vind Shell een geweldig mooi en groot bedrijf wat ongetwijfeld veel dingen fout zal doen, maar ik sta er nou eenmaal totaal anders in.
Het zou hypocriet van mij zijn als ik Shell zou gaan afzeiken of bekritiseren terwijl ik zelf nog niet eens aan afvalscheiding doe en wat fout is, maar het feit dat ik leef vind ik ook fout, maar goed dat was geen fout van mijzelf.

Vind klimaat wel belangrijk en schrijf er ook wel eens over en zelfs over biodiversiteit, maar - niet jij hoor Theun - wordt soms ziek van al die vooral linkse jankerds die grote ...
1
09/06/2019 23:05
Mooi, eerlijke reactie. Dank je.
4
07/06/2019 20:11
Ik vind het overigens een hele goede marketingstunt. Moet je alleen niet al te veel over nadenken. Want klimaatneutraal is een kreet waar je alle kanten mee op kunt. En wat dat bomenplanten betreft, dat is een prima idee.
De meeste ( vooral jonge) mensen interesseren zich totaal niet voor bomenplanten. Sterker nog. Het grootste deel van de mensen gelooft niet eens dat we in een fase van klimaatverandering zitten. Ondanks verschillende duidelijk voor ieder waarneembare feiten. Daarbij komt ook nog, dat een heel groot deel van de mondiale bevolking van deze overbevolkte planeet totaal g...
1
07/06/2019 22:50
Helder, Leonardo.
09/06/2019 12:11
"Het grootste deel van de mensen gelooft niet eens dat we in een fase van klimaatverandering zitten. Ondanks verschillende duidelijk voor ieder waarneembare feiten. "

Volledig mee eens. Dat krijg je als gevoel en "geloof" als belangrijker worden gezien dan feiten en kennis. En wanneer politici niet eerlijk zijn over oorzaken en gevolgen.

"En die vervuilers, zijn dan ook nog eens vaak lieden, die steevast met verkiezingen op GroenLinks stemmen...!"

Zou het? Lijkt me een leuk onderwerp voor een diepgravend onderzoek. Misschien zijn FVD-stemmers wel de boo...
3
07/06/2019 13:25
Je zou benzine klimaatneutraal kunnen noemen als je compenserende maatregelen opwegen tegen het in de atmosfeer pompen van 'fossiele koolstof'. Of dat hier het geval is, weet ik niet. Of je gebruikt biodiesel of biobenzine, die gemaakt is van op dit moment groeiende planten. Daarbij moet het winningsproces natuurlijk ook niet te veel energie kosten.

Zoals George W. Bush reeds zei, de wereld is verslaafd aan energie. Je kunt het Shell moeilijk kwalijk nemen dat ze ons voorzien van onze broodnodige "fix".

Als je echt klimaatneutraal wilt werken, moet je het hoofd bied...
07/06/2019 16:46
Ik neem het Shell ook niet kwalijk dat zij ons (noodgedwongen) moet voorzien, maar wel de manier waarop zij bij sommige exploraties flink over de (natuur)schreef zijn gegaan.
Dat ik in de verkeerde eeuw ben geboren daar kan ik niets aan doen.
Ik schuif die schuld even door, goed? ;-)
3
07/06/2019 20:59
Helemaal mee eens.
De jeugd is nu ineens 'groen' , maar ze vervuilen de wereld nog het meest. Gooi maar in de berm, in de sloot, op straat - net als Leonardo schrijft. Zelf hebben ze nog niet eens een rijbewijs, maar de auto's moeten de wereld uit. Als er maar een BOB is die ze na de disco thuis brengt.
1
09/06/2019 12:06
Is dat wel zo, dat de "groene" jeugd de wereld nog het meest vervuilt? Let's find that out. En mocht het zo zijn, van wie zouden ze dat geleerd hebben? Van de oudjes die al duizenden jaren klagen over het moreel verval van de jeugd van tegenwoordig? ;-)
Of is het gewoon gefossiliseerd chimpanseegedrag? :P
1
09/06/2019 12:11
Ik houd het op het laatste.
2
06/06/2019 23:56
Ja, geef de aandeelhouders maar weer de schuld. Dat doet GroenLinks ook.

Shell zorgt er voor dat wereldwijd ca. 90.000 mensen (over het algemeen goed betaald) werk hebben, en daar zijn de toeleveringsbedrijven en de afnemers (pomphouders) nog niet eens bij.
Zo lang mensen zich gemotoriseerd willen verplaatsen zal er energie nodig zijn, die voorlopig nog uit fossiele brandstoffen komt. Als wij allemaal elektrisch gaan rijden en de stroom die daarvoor nodig is uit de wind en van de zon komt gaat Shell vanzelf op de fles, tenzij ze op tijd werk van waterstof maken. Je kunt éé...
1
07/06/2019 16:41
Geef ik de aandeelhouders de schuld? Waarvan dan? Volgens mij maak ik meer een cynische opmerking (zonder schuldgevoel overigens).
En voor de rest van je mooie reactie: Ook dat is waar!
1
06/06/2019 22:56
Daar trapt toch niemand in!
06/06/2019 23:06
Behalve Shell zelf!
1
06/06/2019 13:00
Shell die zich opwerpt als beschermer van het milieu, maar zijn klanten er voor laat betalen. Het moet toch niet gekker worden?!
1
06/06/2019 14:16
Zo dacht ik ook!
1
06/06/2019 12:56
Wat een onzin! Benzine, zoals die nu gewonnen en geraffineerd wordt, kan nooit 'klimaatneutraal' zijn. Het lijkt wel een 1 april-grap. Zouden er nog mensen zijn, die in dit valse Shell-verhaal trappen? Ik kan het me haast niet voorstellen.
1
06/06/2019 14:16
Dure misleiding?
07/06/2019 08:27
Dat zeker!
Copyright © Tallsay.com. Alle rechten voorbehouden.
Door gebruik te maken van deze website geef je aan dat je onze Algemene voorwaarden en ons Privacy statement accepteert